SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er blant dem som overhodet ikke vurderer å si opp DNB sitt Amex-kortet på nåværende tidspunkt for å spare noen hundrelapper og risikere å miste CT. Korteiere får refundert gjenværende årsavgift når kortet går ut av seg selv.

2. BigThuna

BigThuna Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Grunnpoeng teller mot status. Så lettere å beholde gull. Jeg har til nå vært avhengig av å oppgradere noen reiser for å nå gull, men med Elite og 20k grunnpoeng kan det bli mer aktuelt å bestille flere rene poengreiser, som da ikke gir grunnpoeng.

Skarven liker dette
  3. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jo, men det var jo rabattert årspris første året før også, i tillegg til poeng.

4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,275
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk amex platinum til halv årsavgift både første og 2året. Nå fikk jeg tilbake 6mnd av siste årsavgift siden jeg sa opp kortet :) Ct er i boks og er ikke i fare

5. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,355
    Bonuspoeng:
    93
    Priority Pass er jo koblet mot Amexkortet slik at dette belastes når du scanner kortet i loungen. Spørs vel om ikke det ryker selv om man er medlem frem til 2020.

6. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer å si opp amexen til samboeren så snart CT utstedes (slutten av måneden) hvis det er slik du forklarer. Kortet ditt er sagt opp, men CT-en er fortsatt å finne på sas.no? Og du har fått skriftlig fra DNB at ingenting kommer til å skje med denne?

Det har vært litt uklart for meg om man må gå over til ny amex for å beholde opptjent DNB-CT, men er det slik du beskriver er det jo bare å kvitte seg med kortet.

Maggie and Skarven like this.
  7. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er også bekreftet på Amex sine facebooksider.

Chornelius, Maggie and Gullars like this.
  8. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg kommer nok ikke til å si opp før det fader ut. Enn så lenge er det jo 20p/100 ved bruk i Norge.

Skarven and Xflipper like this.
  9. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,275
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har det skriftelig fra amex/dnb. Du får ikke nytt amex kort når avtalen er sagt opp og cten min er tilgjengelig på sas.no.

Så kom jo nyheten selv om ikke DnB har bekreftet det enda,om at pb mc går fra 25poeng til 15poeng :-( Nå må jeg ta en ny vurdering, om dette stemmer. Da vil jo pb mc og nye amex ha lik opptjening,dine tanker om dette?

10. Hayq

Hayq Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Alt i alt synes jeg at det er en dårlig deal for oss vanlige folk som ikke flyr mye med jobben og kan spare passe eurobonus poeng på denne måten.

De kutter jo ned både antall poeng man tjener per 100kr samt øke satsen til CT. Den gode nyheten er at årsavgiften går ned (naturlig nok når så mye kuttes ned). At man kan opptjene 2 CT er bra i teorien (bruker omtrent ca 300k +/- med Amex) men så tror jeg ikke at jeg vil ha nok eurobonus poeng til å virkelig cashe ut disse CT-er og gjør best mulig bruk av dem.

Har noen vurdert å ikke bli videre med? bare rett og slett melde seg ut og vente? Litt irriterende at de ikke tilbyr en del bonuspoeng som gave/kompensasjon at man blir videre med på deres nye kort. Jeg har en følelse av at kanskje over nyttår eller senere på året vil de ha vervekampanjer og velkomstpoeng til nye kunder. Så vil det kanskje lønne seg å vente og melde seg inn på nyt senere?

11. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke for de med EBD som til nå har fått gratis kort...

samirunway liker dette
  12. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ok. Har du forsøkt å bestille/avbestille en CT-tur og fått bekreftet at du får CT-en tilbake? Går helt sikkert fint, men surt hvis den glipper på n eller annen måte.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg går for nå fremover. Tipper kanskje jeg dropper EB på DNB PB MC hvis opptjeningen reduseres til 15 EB per 100 NOK, og heller går for komboen SAS Amex Elite, SAS MC Premium og Shell MC. Skuffet over DNB sin respons til amex her.

Maggie liker dette
  13. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Visstnok så blir det slik at refusjoner etter kortet er avsluttet sendes i retur til hotell/bookingsidene og ikke til en annen konto om kortet er avsluttet.
    Dette i følge dnb/amex..

14. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker på om jeg skjønte dette. Hvis refusjon sendes tilbake til bookingside (f.eks. SAS.no) betyr det at man da må kontakte SAS for å få refusjonene utbetalt?

15. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Det var det som ble sagt.
    Om jeg f.eks. har booket 3 hotell for neste påske, og avbestiller de i februar så vil ikke DNB ta i mot refusjonen, men sende det tilbake til betalingsstedet.

Bør kanskje ta en runde med SAS/Expedia ang dette også for å være sikker.. Er jo greit å vite om man kan sikre CT på slutten av året eller om det kommer til å koste mye tid og energi...

Insomnia4u and Gullars like this.
  16. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,275
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bestilte med en ct noen dager etter jeg sa opp amexplat.
    For min del likte jeg komboen Amexplat og pbmc langt bedre en det som har kommet nå,om det stemmer fra DnB sin side.

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,733
    Bonuspoeng:
    293
    Snedig. Nå når det er like før det er slutt for dnb, DA greier de å sende meg amex fakturaen som e faktura. Tullete.

jgroneng liker dette
  18. Chornelius

Chornelius Medlem

Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    URL?

19. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    SAJblue and Chornelius like this.
  20. mofser8

mofser8 Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Synd at Amex devaluerer kortene dine, men samtidig gjør de jo et stort kutt i gebyrer for brukersteder for å bli mer attraktive for disse. Det er jo naturlig at når Amex tjener mindre penger per transaksjon så går det mindre tilbake til oss også i bonus.

Ref: https://www.ft.com/content/715d785e-23fc-11e8-ae48-60d3531b7d11

Del denne siden