SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. 10minutter

    10minutter Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har i år fått Amex Premium og ser nå at jeg kan oppgradere til Elite for 20.000 ekstra poeng. Men da går jeg glipp av en CT som jeg ligger an til å få i år. Generelt sett, er 20.000 poeng "bedre" enn en CT?
     
  2. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    3,624
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du reiser alene T/R i Europa med Star Alliance i økonomi får du 20 000 poeng i rabatt for en CT. Reiser du i Business får du 30 000 i rabatt. Reiser du 2 stk i Business til Japan og bruker en CT får du 165 000 poeng i rabatt.

    Stort sett er CT > 20 000 poeng, men h or mye er avhengig av hva du får brukt den til.
     
    holmen and 10minutter like this.
  3. 10minutter

    10minutter Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar! I og med at disse kampanjene dukker opp titt og ofte tror jeg at jeg heller går for CT i år, og oppgraderer kortet ved neste kampanje, forhåpentligvis i løpet av første halvår 2024. Da er det mulig at jeg kan få både CT + bonuspoeng, i år lar ikke begge deler seg gjøre.
     
  4. Joakim

    Joakim Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Aldri vært borti tregere system enn Amex sitt. For 2 uker siden bestilte jeg nedjustering av kredittgrensen min, det brukte de seriøst en hel uke på. Hos andre kredittkortselskaper er dette bare et tastetrykk som utføres umiddelbart.
     
  5. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    Fungerer dette når man ikke har kort fra før? Eller får man ikke tilgang til appen før kortet har ankommet og aktiveres? For eksempler dersom man bestiller Amex via pågående kampanje.
     
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Kortet blir lagt ganske så umiddelbart i appen, og da er det bare å legge det inn i Apple Pay. Har fungert med centurion når jeg fikk det, og når jeg bestilte ekstra premium kort i tillegg til elite kortet som jeg hadde i appen fra før av.
     
  7. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Som som vet hvordan Google Wallet fungerer (for oss som ikke liker Apple!) med Amex og MC? Må salgsstedet støtte kortet, eller blir alt frontet av Google, som deretter belaster valgt kort?
     
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    1,427
    Bonuspoeng:
    113
    Google Pay er ikke en kortype, selv om du gjerne ser logoen ved terminalen.
    Litt misvisende egentlig. Det holder at kontaktløs betaling er aktivert.
    Terminalen må støtte kortene i appen enkeltvis og i praksis er det Amex som kan bli avvist om brukerstedet ikke vil inngå avtale.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,853
    Bonuspoeng:
    293
    Får ikke lagt inn Amex i Google Wallet, desverre. Og det er opp til banken om de støtter Google Wallet. SAS MC får man ikke lagt inn, feks. DNB sine kort får man lagt inn.
     
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,510
    Bonuspoeng:
    293
    Amex støtter Google Pay/Wallet i mange land, men av en eller annen grunn ikke i Norge. SEB har heller ikke giddet å lage avtale med Google, men der har man i det minste muligheten til å bruke Curve. Jeg håper at det at Google Pixel har kommet på det norske markedet gjør at det kommer etterhvert, men det har jo gått nesten et år siden det skjedde så spørs vel…
     
  11. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for informasjon. Må jo bare le av legacy finance. En ting er det at myndighetene regulerer ting, men her finner de på så utrolig mye rart for seg selv i tillegg.
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om du har fått med deg det. Disse 20000 poengene er kun statusbyggende og kan ikke brukes til bestilling av reise.
     
  13. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Han får 20000 ekstrapoeng som velkomstbonus/upgrade-bonus OG 20000 de statuspoengene som man alltid får hvert år med elite.
     
  14. Joakim

    Joakim Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Ringte inn til AmEx igjen i dag og spurte om status. Fikk da beskjed om at de har og har hatt tekniske problemer med oppgraderingen, og at det ikke er noe de kan gjøre. Fikk beskjed om å vente enda en uke til, og hvis ikke det hadde blitt oppdatert i appen da så måtte jeg ringe inn igjen.

    Er det noen her som har bestilt oppgradering etter kampanjestart 8. august som faktisk har blitt oppgradert?
     
  15. Thurbus

    Thurbus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg oppdaterte fra Classic til Elite på onsdag eller torsdag, nå kommer kortet opp i elitefargen på nettsiden med nytt kortnr.
     
  16. Joakim

    Joakim Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Nå får faktisk jeg også opp Elite-kortet i appen

    Vet du om det er mulig å betale inn på kortet med samme KID som tidligere, eller om det er ny KID nå som det er nytt kortnummer?
     
  17. Thurbus

    Thurbus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    Nei, det vet jeg dessverre ikke noe om. Vet ikke om jeg hadde prøvd med tanke på at de 5 siste sifrene er endret.
     
  18. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg nedgraderte fra Elite til Premium for kort tid siden. Da jeg sjekket transaksjonene mine så jeg at oppgraderingskampanjen til elite ligger linket.

    Kan ikke se noe i vilkårene om karantenetid mellom nedgradering og oppgradering. Kan man i teorien oppgradere igjen med en gang og være med på kampanjen?
     

    Attached Files:

  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke KID hos Amex alltid lik kortnummeret? Det er bare å sjekke tidligere betalinger. I så fall har du jo det nye kortnummeret...
     
  20. Joakim

    Joakim Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Jo, KID hos Amex er alltid lik kortnummeret, men har ikke fått nytt kort enda. Kortnummeret på kortet i appen er et dummy nummer, så det kan ikke brukes. Testet å bruke gammelt kortnummer som KID, og det fungerte, pengene kom inn i dag :)
     

Del denne siden