Det kommer litt an på firmaets revisor og regnskapsfører, hehe. Min arbeidsgiver stoppet å dekke private kort fordi uavhengig av bonuspoeng kunne slike kort gi ansatte fordeler som kunne være skattepliktige goder. SAS Amex Premium var morsomt nok et av casene som fikk den snøballen til å rulle. Ikke at jeg er enig i at det kortet gir så mye goder, men prinsipielt virker det som om flesteparten av ansattgoder må rapporteres som skattepliktig inntekt. Hadde man f.eks. hoppet på Klarna Max kan jo potensielt verdien være mye større enn bare kortavgift. Eksempler fra egen arbeidsgiver på skattepliktige goder: parkeringskort, busskort, gaver over 5000 per år (edit: takk til Rapolo for korrekt beløp), internettsubsidie, kantinesponsing, gratis treningssenter etc. Aviser er vel en av få goder som fremdeles virker å være unntatte, om de er relevant for jobben.
Jeg er ikke skattejurist eller revisor, altså. Så svaret her kan sikkert variere etter hvem som svarer og hvor tysk regnskapsavdeling dem har.
Last edited: 02. juni 2026