SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg måtte faktisk bytte kortholder på grunn av denne motegreien med metallkort.

I mange år hadde jeg en sånn Secrid-kortholder med plass til fire kort som man vipper opp med en liten spak, i tillegg til plass til litt ekstra på utsiden som var mindre tilgjengelig. Da jeg fikk Amex i metall, var jeg en gang på tur ytterst ved sjøen på Sørenga da bikkja bestemte seg for å gjøre fra seg. Bæsjeposene lå i samme lomme som lommeboka. Mens bikkja stritter imot, sjonglerer jeg båndet over til venstre hånd, tar tak i lommeboka i stedet for posene, og bestemmer meg for å flytte den til en annen lomme for å gjøre det lettere å komme til.

Idet jeg flytter den fra den ene lommen til den andre, med relativt lite momentum, fyk det blytunge metallkortet fra Amex av gårde. Rett i sjøen.

Ha det bra!

Heldigvis var det ti dager til jeg skulle reise til utlandet, så jeg fikk i det minste testet hvor effektive Amex er til å sende ut nytt kort når det haster.

Teknolai, Spielhaug, kiev and 3 others like this.
  2. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Skjønner at det ikke er for alle, men jeg kan sikkert telle på én hånd antall ganger jeg har måtte bruke fysisk kort siste 5+ årene (om man ekskluderer "første gangs bruk for aktivering" som noen fortsatt har).

Men mulig det fortsatt er begrensninger med Google Pay mtp. hva slags kort som kan brukes, og at det er noe av årsaken til at noen må bruke fysiske kort? (for de som ikke bruker Apple sitt økosystem).

kiev liker dette
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,149
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer. Amex-kortene fungerer ikke i det hele tatt og for SAS Mastercard må man bruke Vipps tæpping. Sistnevnte er litt irriterende hvis man må bruke Google Wallet til andre kort.

4. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,838
    Bonuspoeng:
    183
    Bruker nesten bare tapp, men det er overraskende mange hotell som forlanger å få fysisk kort. Stort sett i det store utland, men har opplevd det i Norge også.
    Samt endel butikker som ikke liker Amex tapp, men da går det stort sett ikke med fysisk kort heller, så bruker bare å hoppe til SAS Master i stedet for å stå der og kuke og sinke køen.

5. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    33
    Forlanger som at du ikke får prøve tapping engang? Eller at det faktisk ikke fungerer selv om du prøver? Jeg har ofte opplevd at de sier de trenger fysisk kort av vane, men er overraskende mange steder det fungerer likevel (hvor personalet er overrasket over at dét var en mulighet).

6. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,838
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, de skal ha kortet og stapper det inn i maskin bak disken. Om de kopierer kortet eller hva vet jeg ikke, men ofte ikke noen tappemaskin oppe på disken. Gjerne Hilton og andre yankee-hoteller når jeg tenker meg om, så det kan være at de har sine prosedyrer fra steinalderlandet de kommer fra.

democomputer liker dette
  7. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,838
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vet at det er mye økonomiekspertise her inne, og jeg lurer på et enkelt spørsmål rundt dekning av kredittkort årsavgift. Kortet er privat men brukes stort sett til firmareiser, og dekkes derfor av firma. Skal denne avgiften føres og skattlegges som lønn til ansatt, eller er det vanlig driftskostnad for selskapet som et ordinært firmakort ville vært?

8. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,645
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer litt an på firmaets revisor og regnskapsfører, hehe. Min arbeidsgiver stoppet å dekke private kort fordi uavhengig av bonuspoeng kunne slike kort gi ansatte fordeler som kunne være skattepliktige goder. SAS Amex Premium var morsomt nok et av casene som fikk den snøballen til å rulle. Ikke at jeg er enig i at det kortet gir så mye goder, men prinsipielt virker det som om flesteparten av ansattgoder må rapporteres som skattepliktig inntekt. Hadde man f.eks. hoppet på Klarna Max kan jo potensielt verdien være mye større enn bare kortavgift. Eksempler fra egen arbeidsgiver på skattepliktige goder: parkeringskort, busskort, gaver over 5000 per år (edit: takk til Rapolo for korrekt beløp), internettsubsidie, kantinesponsing, gratis treningssenter etc. Aviser er vel en av få goder som fremdeles virker å være unntatte, om de er relevant for jobben.

Jeg er ikke skattejurist eller revisor, altså. Så svaret her kan sikkert variere etter hvem som svarer og hvor tysk regnskapsavdeling dem har.

Last edited: 02. juni 2026
    kiev, kongenamundsen and obay like this.
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,307
    Bonuspoeng:
    183
    Arbeidsgiver kan dekke gaver opp til 5,000 NOK per år skattefritt. ( https://www.skatteetaten.no/person/...giver/gaver-og-reiser-betalt-av-arbeidsgiver/ ) I prinsippet kan da arbeidsgiver betale 5000 NOK av årsavgiften din uten at dette er skattepliktig. Den resterende delen er gråsone, men for å være på den sikre siden burde i det minste deler av regningen innberettes som skattepliktig gode. Sistnevnte er fortsatt en fordel økonomisk for deg da du kun betaler prisen*skattesatsen helelr enn fullpris.

kiev and btm like this.
  10. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,285
    Bonuspoeng:
    113
    Arbeidsgiver dekker kredittkort brukt i jobbsammenheng uten at det utløser fordelsbeskatning for den ansatte. Dette har det aldri vært noen diskusjon rundt. Det som utløser skatteplikt er cash back (f.eks opptjening av trumf) og bonuspoeng. Bonuspoeng opptjent på firmareiser brukt privat skal fordelbeskattes. Dette er almen kjent. Men dersom man opptjener cash back (f.eks trumf) på varer og tjenester betalt av firmaet tilfaller disse trumfkronene selskapet. Dette er nok mindre kjent og lite praktisert.

btm and kiev like this.
  11. WingmanWizard

WingmanWizard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
    At arbeidsgiver dekker utgifter på firmakort uten at det utløser fordelsbeskatning for den ansatte er ukontroversielt – den ansatte har ingen økonomisk fordel av selve kortbruken.

Cashback og Trumf er mer sammensatt enn bonuspoeng. Ta et typisk tilfelle: du handler på Kiwi for firmaet og drar samtidig ditt personlige Trumf-kort. Trumf-poengene havner på din personlige profil. Hvem «eier» egentlig disse poengene?

Svaret er ikke opplagt. Poengene er knyttet til deg personlig, men opptjenes fordi arbeidsforholdet ga anledningen. Det er i første rekke et spørsmål om avtale mellom arbeidsgiver og ansatt – ikke noe selskapet automatisk har krav på.

Skattemessig er bildet noe klarere. Skatteetaten uttalte i 2019 at «det vil ikke være skatte- eller rapporteringsplikt for bagatellmessige bonuser/kickbacks arbeidstakeren mottar ved kjøp av varer og tjenester på vegne av arbeidsgiver, som f.eks. Trumf-poeng». Nøkkelordet er bagatellmessig – det er ikke typen fordel (cashback vs. bonuspoeng) som er avgjørende, men størrelsen og karakteren av fordelen. Nye regler om rabatter i arbeidsforhold og arbeidsgiverforpliktelser gjeldende for inntektsåret 2019 - The Norwegian Tax Administration

Nuvolari, btm and kiev like this.
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,149
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er senere oppdatert og avsnittet om bagatellmessige bonuser/kickbacks er nå tatt bort: https://www.skatteetaten.no/rettski...-av-naturalytelser-oppdatert-15.-januar-2021/

13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,382
    Bonuspoeng:
    293
    :D:D:D

14. WingmanWizard

WingmanWizard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    887,911
    Bonuspoeng:
    293
    Får vi forsinkelsesrenter for poengene som AMEX tviholder på?

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,307
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du tar det opp er det kanskje noen forsinkelsespoeng å hente.

17. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Points on demand har jo også en verdi. Håper de må ta det case by case, så jeg kan vente til september med å få mine.

trygveat liker dette
  18. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,382
    Bonuspoeng:
    293
    Blir jo nesten som rollover det (for nivåpoeng) :p

19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    887,911
    Bonuspoeng:
    293
    Hurra!
    I dag har jeg fått 70 nivåpoeng!
    Mulig jeg har regnet feil for fakturaen fra AMEX er på 28 000kr, men på den annen side så har jeg heller ikke fått bonuspoeng for mai, så det gjevner seg jo ut ….

20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,755
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk omsider kikket nærmere på kontoen. Mangler mange tusen levelpoeng og da også 20k+ bonuspoeng. Tok en chatrunde og rantet. De standardsvarene "wait until tomorrow" er jo utrolig provoserende når de ikke har fikset det på flere mnd. Ja,da hjelper det å vente en dag til.

Så kom et nytt standardsvar "I have alerted the team.It will be an update". Da jeg spurte om det var for alle kunder eller spesifikt meg, var svaret "alle kunder". Og beskjeden vil jo ikke bli gitt til meg. Siden "teamet" ikke sitter på kundeservice.

Som et av de dyreste kortene (vet at SAGA er dyrere) er det helt utrolig hvor dårlig det der funker. Minner mer om scamsentrene i Asia enn en premium-service. MEN, klart de skal heve månedsprisen ytterligere. Det er jo helt topp siden det også er så sinnsykt med bonusreiser tilgjengelig. Neida. IKKE irritert. Ok rant over:rolleyes:

indahla and NoLimit like this.

Del denne siden