SAS IT - feil og rar respons

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tobeornot999, 13. mai 2021.

1. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil anbefale SAS å ta et engelsk-kurs. Nå har jeg 1 Måneder, 4 Dager venstre (!!!) til å oppdatere mitt bud! :D

Snap_2025.05.08_9h8m48s.png

biaop, Cumulus, jgroneng and 12 others like this.
  2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som noen bør gi oversetterne sine mer kontekstdata :p

holmen liker dette
  3. trulsdd

trulsdd EBD

Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    18
    Av alle dumme ting så er det en character-limit på infant når man bestiller biletter. I Norge står mellomnavn som regel med fornavn i passet, og når vi skal til USA må jeg derfor føre opp minsten med to fornavn. Det er ett tegn mer enn SAS IT mener at barn bør ha (maks 12 tegn - inkl. mellomrom)! Mind you; det er ingen maks på vanlige barn eller voksne - kun på infant!!!

Har ringt inn tidligere og det har blitt ordnet på null komma niks, men denne gangen traff jeg dessverre to engelskspråklige på rappen, og da blir det bare slusa videre i systemet med "I'll pass it on, and it will be fixed by tomorrow". Det gjør det selvfølgelig ikke. Har prøvd på en hyggelig e-post til gullmailen også, men må vel bare belage meg på noen telefoner til jeg treffer en skandinaver.

I europa er det ikke noe stress, men jeg vil nødig stå i passkontroll i USA og mangle en bokstav i et navn...

For en provoserende DUM feil fra SAS' side.

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Mellomnavn / fornavn nummer to kan fint droppes. Flyselskapene bryr seg kun om etternavn og første fornavn, og grensemyndighetene får innlest passinformasjon oversendt separat via Secure Flight/APIS.

Mer teknisk er det ingen egen grense for navn på spedbarn -- det deler maksgrense med den voksne. Dersom den voksne og barnet har identisk etternavn går det som regel fint da dette ikke dupliseres, men ved ulikheter eller veldig lange navn forkortes fornavn bokstav for bokstav. Når man ringer inn kan de ordne dette ved å lage eget navneelement for barnet, men det er stort sett ikke nødvendig.

Dette er for øvrig ikke unikt for SAS: https://www.flyertalk.com/forum/bri...ways-club/2089638-name-too-long-e-ticket.html

DJasko liker dette
  5. AEScity

AEScity EBG

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Bare jeg som ikke klarer å bestille reise på sas.no i dag? Står bare å spinner…

6. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en bonus billett til LAX i Plus i juni. I forrige uke åpnet det seg plass i Business, og jeg endret min reise. Med FP4 kostet det bare endringsgebyret.
    Men fortsatt i dag, en uke senere, står budet mitt på oppgradering fra Plus til Business der når jeg går inn og ser på min reservasjon. Det kan ikke endres og ikke slettes. Jeg er redd for at det kan skape problemer, så jeg ringte SAS. Og svaret var: "Det var rart. Men det går sikkert bra"! De kunne heller ikke slette det.
    Jeg håper at det ikke skaper noen problemer.

Spielhaug liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det gjør det helt sikkert. Jeg ville fortsatt å ringe, og ikke minst sendt epost så det er dokumentert.

runarg liker dette
  8. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,401
    Bonuspoeng:
    93
    God formiddag. Noen som har etterregistrert flyvninger siste uken? Skulle etterregistrert en flight fra 20. mai, men den tidligste datoen jeg kan velge i skjemaet er 13. mai. Man kan tidligst etterregistrere etter 8 dager, men håpte det skulle være 8 kalenderdager og ikke 8 virkedager :p

9. casperfaarlund

casperfaarlund Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Godt å se det ikke bare er meg som tidvis glemmer emne, innhold og vedlegg når jeg sender mail. Jaja, får håpe de ikke skulle formidle noe viktig!
    (Denne kom helt ut av det blå) Screenshot 2025-05-29 at 13.17.15.png

holmen liker dette
  10. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,771
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som mailen som for tiden bruker å ha tittel "Litt luksus eller bare en ekstra koffert?", med linker for bestilling av ekstra bagasje, transfer og leiebil. Ikke noe viktig altså :)

casperfaarlund liker dette
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skulle ønske SAS kunne legge litt logikk inn i email maskina si. De sender så mye epost nå at det hadde vært helt greit om de droppet å sende tilbud om luksus og ekstra bagasje til EBG/EBD/EBP som reiser i deres beste klasse.

Teknolai, runguru, Rapolo and 2 others like this.
  12. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,549
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som klarer å forklare logikken i hvordan SAS priser med poeng når de ikke er rene bonusreiser.

Fulgte med over noen dager for å se om det åpner seg noe som gjør at jeg kan skyve reisefølge fremover i flyet på retur fra Seattle til uken.

Prisene er jo absurde i seg selv, er det noen som bruker knappe 1,5 millioner poeng på en enveisbillett?

Men det snodige er at de ikke er konstant absurde men dynamisk absurde, små daglige endringer, men så små at de umulig kan ha noen effekt på etterspørselen etter disse billettene.
    IMG_3344.png IMG_3345.png IMG_3351.png

Flymunda and RoadKing like this.
  13. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok en valutakurs som blir oppdatert hver dag :) Vil gjette på at det kanskje henger sammen med drivstofftillegget (YQ "domestic/international fees") som er bokført i USD for ruter ex-USA, og som inngår i poengprisen når man betaler med poeng. Rene bonusbilletter er unntatt YQ, og resterende skatter/avgifter betaler man jo med penger uansett.

Flymunda and Sonictravel like this.
  14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Ordinære billetter for poeng prises med en semi-fast vekslingskurs mellom kroner og poeng, og ved søk på enveisreiser begrenses du til de aller dyreste bookingklassene. Endrer du søket til t/r med opphold over en helg vil du se noe hyggeligere (dog fortsatt høye) poengpriser.

Sonictravel liker dette
  15. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    På en reise som starter i SEA vil hele billetten være priset i USD (og deretter konvertert til NOK ved booking på sas.no), så valutasvingninger er en god forklaring.

Spielhaug and Sonictravel like this.
  16. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir verre og verre. Som sagt så ringte jeg, og de sa at alt var OK. Jeg sendte også epost til Diamond-mailen. De bekreftet også at alt er OK og at jeg er booket i Business. De skjønte ikke hvorfor budet fortsatt står der.
    Men i går ble jeg bekymret. Da kom den vanlige eposten 1 uke før avreise med "Velkommen til Los Angeles" etc. Men hva ser jeg? "Din reise er i SAS Plus. Oppgrader ditt bud så har du en bedre sjanse for å reise i SAS Business"!!!! Hva? Jeg endret reisen til Business for flere uker siden. Jeg sjekket bookingen igjen, og der står det Business. Jeg ringte også, og de bekreftet Business. De skjønte ikke hvorfor jeg fikk den eposten!
    Noe er virkelig galt med SAS IT!

Spielhaug liker dette
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
  18. Andersoy

Andersoy Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg fant bonusbilletter i business BKK-OSL med SAS 2. november, men kun dersom jeg legger inn tur/retur. Hvis jeg velger én vei forsvinner de. Dette er andre gang jeg har opplevd dette og jeg forsøkte å ringe kundeservice begge ganger, men de klarer ikke hjelpe meg. Er det andre som har opplevd det samme?

Last edited: 09. juni 2025
  19. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker på hvor den hører hjemme, men jeg prøver meg her. Pga maks antall leg, planlegger jeg å kjøpe OSL-CPH selv for så å starte min tur fra CPH og inn i Asia med ST og CT. Er det mulig å sende bagasje fram til ankomst (4 flyvninger med 1 12 timers layover) helt fra Oslo selv med egen billett og eget PNR på første strekket?

Hvis nei, hvor langt tid må jeg regne med for å plukke opp bagasjen og sende den på nytt på ny booking i CPH?

20. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    Flere som får denne på nettleseren (chrome/edge? Funker fint å booke i appen... :rolleyes:

upload_2025-6-11_15-10-51.png

Del denne siden