SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

  1. tqv

    tqv Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    mulig jeg har (skum)lest for dårlig - men så ingenting om at det ikke gjaldt billetter i business ... grrrrr
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,649
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Kjipe greier, selv var jeg for sent ute, prøvde å forandre min Miamitur til en bedre poengpris, men da var det "vinduet" lukket både online og på telefon. Etter at jeg leste at noen hadde fått opp rabatt online.

    Det stod liten tekst nede i tilbudsvinduet, og tidsrammer for bestilling og gjennomføring og klasser.
     
  3. tqv

    tqv Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    ja annoying som f .. så får man vel bare leve med det uten å bruke for mye tid på å irriteres seg... og evt satse på å flytte turen inn i april og da med miami som opprinnelig booket til vanlige MC Premium rabatt ... litt mer å velge i i forhold til billetter videre ... lukter på copa airlines via panama - priser og bonusbilletter overvåkes daglig ;)
     
  4. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Bor i Spania om vinteren, og bruker SAS Mastercard Premium stort sett hver dag. Norwegiankortet brukes kun ved uttak fra minibank. Ser på appen hva valutakursen er i Norske kroner mot Euro kun noen sekunder etter at transaksjonen er gjennomført. Det er ofte et uforklarlig avvik på valutakurs mot det Norges bank opererer med: ( Første rekke Norges bank, andre rekke er hva som står i appen) Euro mot kroner er nesten lik 19.11 og 04.12, men forskjellen er stor. Noen som kan forklare dette?

    04.12.2018 9,6473 9,73
    03.12.2018 9,6893 9,73
    30.11.2018 9,7400 9,96
    29.11.2018 9,7318 9,96
    28.11.2018 9,7085 9,93
    27.11.2018 9,7325 9,96
    26.11.2018 9,7290 9,96
    23.11.2018 9,7365 9,97
    22.11.2018 9,7398 9,97
    21.11.2018 9,7290 9,98
    20.11.2018 9,7135 9,98
    19.11.2018 9,6493 9,93
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    SEB har et valutapåslag på 1,75%. Dette kan du unngå ved å bruke f.eks Curve som gjør konverteringen uten påslag. Husk at det også er forskjell på kursen du får når beløpet blir reservert på SAS Mastercardet og når det er bokført. Sistnevnte har i mine tilfeller alltid vært en del høyere.
     
  6. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Poenget her er vel ikke hva det er kampanje på hos SAS. Man har en fordel med kortet som sier at man kan reise business med GO-priser. Når så GO-prisene reduseres bør man selvsagt få den prisen med fordelen. På den andre siden om SAS hadde kampanje på business-billetter med poeng så hadde jeg ikke forventet tilsvarende rabatt med å kjøpe business til prisen av GO.

    Nå rakk jeg heldigvis å rebooke mine bookinger til lavere pris, men hadde nok klaget til kortutsteder viss ikke. Det er ikke OK at de selger inn Business til prisen av GO som en fordel om man ikke får kjøpt business til samme pris som GO-billetter.
     
  7. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Klar over valutapåslaget som er 1,75 %, men som jeg skriver er det beløpet som er reservert, og som kommer sekunder etter transaksjonen ikke er i samsvar hva valutakursen er som 19.11 og 04.12
    Klar over valutapåslaget som er 1,75 %, men som jeg skriver er det beløpet som er reservert, og som kommer sekunder etter transaksjonen, ikke er i samsvar hva valutakursen er ( eks 19.11 og 04.12.)
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Valutakursene til Norges Bank er midtkurser, det vil si midtpunktet mellom kjøps- og salgskursen i interbankmarkedet på et gitt tidspunkt. Valutakursene er bare ment som en indikasjon og er ikke bindende for Norges Bank eller bankene.

    Kursen i sekundet du handler kan være en helt annet enn det Norges Bank publiserer på nettsidene sine.
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,649
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Hediggris :) Det hadde passet EB kontoen min veldig godt å ha vært tidlige nok ute med å få rebooke mine billetter.

    Er forøvrig uenig med deg. Det nettop avsluttende tilbudet med % rabatt på bonuspoengbestilling gjaldt Eco og Eco + billetter. Tilbudet gjennom SASMc gjelder business billetter.

    Når du benytter deg av SASMc tilbudet kjøper du en C billett men betaler bare EB poeng prisen tilsvarende en Eco billett. Det er ikke sånn at du kjøper en Eco billett og får lov til å fly i C.

    I og med at du kjøper en C billett og ikke en Eco eller Eco+ billett kan du heller ikke kreve eller forvente rabatt, så lenge tilbudet du ønsker å benytte deg av ikke gjelder for den kabinklassen du kjøper billett til.
     
    Monkeycat and Chrisbgg like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,541
    Bonuspoeng:
    293
    Og disse dagene var da prisen på en Eco billett lavere..

    Men, står det noe i SAS MC/Flypremium-vilkårene at rabatten ikke gjelder når det er kampanjer som "ikke inneholder" biz-billetter? Det er vel det som er spørsmålet her?
     
    SAJblue liker dette
  11. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    Fonøyd med min første måned med SEB MC Premium
     

    Attached Files:

    Maraug and Xflipper like this.
  12. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Det er svært liten forskjell mellom kjøps-, sals- og midtkurs i EURNOK. Det ser ut som om SEB konsekvent tek omlag 23 øre i premie i høve til kursane til Norges Bank. Det betyr at det reelle gebyret dei tek er nærare 2,5%.

    Eg kjenner ikkje til om SEB har sagt noko om kva gebyret på 1,75% kjem på toppen av. Kan vere ein pris SEB stiller til kundar som handlar valutaderivat med dei.

    @Radio
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    MasterCard tar også ca 0.5% på midtkursen, i tillegg til det SEB tar.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  14. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Då har vi vel fasiten på kvifor ting er som dei er ;)
     
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Og enda en grunn til at Curve og Revolut er så bra. Sparer i overkant av 2% på alt av utenlands bruk på hverdager. Utgjør et par tusen i året i mitt tilfelle.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Men det kan fortsatt være stor forskjell på midtkursen som Norges Bank henter kl 12 og et kjøp gjort kl 16.
     
  17. PerFlyer

    PerFlyer PerFlyer

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har forsøkt å beregne poengsummer med tanke på Fly Premium nivå. På siden min på SAS EuroBonus Mastercard står jeg oppført med en Fly Premium saldo på 158 728. Mine egne beregninger viser 180 681.

    Jeg ønsker innspill på om hva som kan være feilkilder i mine beregninger eller om noen har erfaringer med om det kan skje feil hos SAS EuroBonus Mastercard Premium. Jeg kontakter også kundeservice på mail, men ønsker gjerne innspill før jeg gjør det.

    Beregningen er basert på poeng i på kontoen min hos SAS. Den inneholder poeng for bruk av SAS EuroBonus Mastercard, Velkomstgave SAS EuroBonus Mastercard Premium, Norgesgruppen Points Earned (Trumf) og poeng for tegning av to avisabonnement. Jeg har ikke tatt med statuspoeng opptjent på mitt Premium Mastercard. Jeg har beregnet fra 03.01.2018 til 04.12.2018 (datoer i oversikten på min konto hos SAS), noe som skulle bli 12 måneder.

    Bruk av poeng til flyreiser er ikke fratrukket når jeg har beregnet saldo.

    Viktig å finne ut av dette i og med at jeg har som mål og nå høyeste Fly Premium Nivå på 200 000 poeng.
     
  18. SAJblue

    SAJblue Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det var en del feil i hvordan overføringene fra trumf ble talt inn i flypremiumnivå i forkant av endringen til faste trekk fra trumf for å få best kurs. Dette var vel i mars eller noe.
     
    Xflipper liker dette
  19. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har samme problem. Jeg fulgte anbefalingen i denne tråden om å få sas til å se på problemet, men til tross for at jeg to ganger ble lovet at noen på back office skulle se på det, har ingenting skjedd. Orker ikke prøve forklare sas chat eller sas telefon problematikken (manglende trumf fra mars) en gang til. SEB kan ikke hjelpe, sier de.
     
  20. PerFlyer

    PerFlyer PerFlyer

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Sikker på at det handler om det samme? Jeg hadde en stor manuell Trumfoverføring i mars. Den er med i oversikten hos SAS og teller i beregning der, men jeg vet ikke om den er med i beregning av Fly Premium. Nivået for Fly Premium ser jeg jo bare på kontoen hos SAS Eurobonus Mastercard, og der går det ikke fram nøyaktig hvordan poengsaldoen for Fly Premium er utregnet. Derfor har jeg ikke en forklaring på misforholdet mellom poengsummen for Fly Premium og min egen beregning basert på poengene på hjemmesiden hos SAS.
     

Del denne siden