SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

  1. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Så de kommer altså med dette over et halvt år siden du «sluttet»?
     
  2. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    727
    Bonuspoeng:
    93
    Det må æ si, et halvt år etter man slutta å få poeng :eek:
    Eller har du brukt kortet videre helt til payr ble stengt ned?
    Man kan forøvrig gå inn i appen og se hvilke betalinger man har gjort ...
     
    Last edited: 02. april 2020
  3. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Går det å kombinere SAS Amex Elite og SAS MC? Slik at man kan få opptil 32.000 poeng pr år på kortene?
     
  4. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Ja!
     
    Fleksnes liker dette
  5. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Ja.
     
    Fleksnes liker dette
  6. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge du opptrer som forbruker burde du minne dem om at det er krav om en viss sannsynlighet for å si opp en kredittavtale fra kredittinstitusjonen sin side. Kravet som nevnes i forarbeidene til finansavtaleloven er betydelig risiko for at kredittkunden ikke kan oppfylle sin betalingsforpliktelse:

    "Kredittgiverens rett til sperring må være fastsatt i avtalen, og sperringen er betinget av at det foreligger «saklig grunn». I kravet til saklig grunn ligger det at oppsigelsen må begrunnes i mer objektivt konstaterbare forhold. Eksempler her er mistanke om uautorisert eller svikaktig bruk av kreditten, eller betydelig risiko for at kredittkunden ikke kan oppfylle sin betalingsforpliktelse"

    Det foreligger med andre ord et saklighetskrav for oppsigelse fra banken sin side, dette saklighetskravet er også fulgt opp av Finansklagenemnda i sin uttalelse i sak 148/2016 (2016-148) hvis du søker på Lovdata.

    Hvis de peker på transaksjoner som skjedde for mer en et halvt år tilbake, og du hverken har overdratt kredittgrensen eller ikke betalt ned etter nedbetalingsplan, vil jeg si det er vanskelig for dem å ensidig avslutte kundeforholdet. Og motsatt, har du ikke overholdt betalingsfrister osv. så vil dette kunne være et moment som trekker i retning av at vilkårene for at banken kan si opp er tilstede. Uansett er det enhelhetsvurdering der man må ta utgangspunkt i de objektive forholdene som foreligger. Det kan selvsagt tenkes at de viser til mistanke om hvitvasking, da er det andre reguleringer som vil gjelde, her har finansinstiusjonen en selvstendig plikt å følge opp.

    I din sak ville jeg bedt om begrunnelse og dokumentasjon som banken sitter inne med. Det er slik at den som fremsetter en påstand, i dette tilfellet banken, er den part som har bevisbyrden. Eventuelt kan du prøve saken for Finansklagenemnda for å få en avklaring rundt grensene til finansforetakene. Andre vil også kunne ha nytte av en avklaring herfra.
     
    Erlingni and freddyen like this.
  7. SteemingHazard

    SteemingHazard Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Hei. Lurer på hvis jeg sletter mitt Premium kort nå (ha hatt det i ett år), får jeg beholde mitt FlyPremium nivå jeg har opptjent? Eller bli det borte? Takk
     
  8. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    987
    Likes mottatt:
    1,355
    Bonuspoeng:
    93
    Det forsvinner.
     
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,215
    Bonuspoeng:
    183
    Grunnet dagens Corona tilstand har ikke dette kortet en veldig god verdi per dags dato. Om man ikke skal kunne fly ut mer i år, vil Shell mc ha samme poeng inntjening mot 0 i årsgebyr.
    Noen som har diskutert med kundeservice om redusering av årsavgiften?
     
    markus liker dette
  10. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Mnja, Shell MC gir 13,5p/100NOK, og har i tillegg en begrensing på maks opptjening.
     
    Maggie liker dette
  11. ME262

    ME262 Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    813
    Bonuspoeng:
    93
    De 12000 statuspoengene pr år som dette kortet gir med minimal innsats kan vise seg å være viktigere enn noensinne.
     
  12. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,204
    Likes mottatt:
    21,215
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i den. Men mener fortsatt årsavgiften minst burde halveres.
    Ingen vet når man kan få utnyttet fly premium, som er største fordelen med dette kortet. I verst tilfelle om Sas går konkurs er kortet nada verdt :-(
     
  13. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde definitivt ikke vært feil å betale 375,-
    :D :rolleyes:
     
    indahla and Maggie like this.
  14. Sprinkle

    Sprinkle Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Forsøker å finne en reise en gang etter nyttår, men er i kjent stil lite å oppdrive på ønsket dato. Har dog funnet en del reiser som bør la seg gjennomføre med layover på Gardermoen. Dette lar seg ikke booke online, men får jeg booket ved å ringe SAS sales?
     
  15. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å bestille på nett og endre til noe som inkluderer layover i etterkant i alle fall. Har gjort det senest for en uke eller noe siden. Endret fra TRD-CPH-ORD på samme dag til TRD-ARN (layover) ARN-ORD. Om det går an å bestille uten å ha en eller annen form av reservasjon først det vet jeg ikke.
     
    Sprinkle liker dette
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,789
    Likes mottatt:
    57,161
    Bonuspoeng:
    293
    Det går fint.
    Du skal da også slippe å betale telefongebyr, da det ikke er mulig å booke på nett.
    Du trenger ikke å ha noen reservasjon før du ringer.
    Hvis det er snakk om bonusbilletter, hadde jeg booket den lange strekningen på nett (feks CPH-ORD), for å sikre deg dem. For så å ringe SAS for å få lagt på reisen til CPH (eller hvor det nå er flyet går fra.)
     
    Sprinkle liker dette
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke alltid SAS kundeservice går med på å droppe gebyret. Jeg hadde en sak i februar (ca.) der jeg ønsket å booke en tur med layover. Dette er ikke mulig på nett. De to første (begge svenske) jeg snakket med krevde begge gebyr for å booke på telefon. Den tredje (tilfeldigvis(?) norsk) droppet det.
     
    coconuts liker dette
  18. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Funker det å koble SAS MC P opp mot vipps, og at man får poeng av det?
     
    Trailingtwomike liker dette
  19. Trailingtwomike

    Trailingtwomike Hooked

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Nop, kun NCC MC som gir bonus..
     
    Fleksnes liker dette
  20. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om man får refundert deler av års gebyret visst man går fra premium til vanlig kort midt i perioden.?
     

Del denne siden