SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Kortet utstedes vel av SEB og ikke DNB?

Jeg har det ikke selv, så det er mulig jeg har gått glipp av noe :)

kiev liker dette
  2. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,945
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, tror sannelig du har rett!
    Skal sjekke hvor lang strikken er på disse party-svenskene ;)

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,705
    Bonuspoeng:
    293
    Den er kjempekort, ikke stort lengre enn den fysiske lengden på stripa.

kiev liker dette
  4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,924
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ble overrasket da jeg ikke fikk innvilget høyere kredittgrense på MC Premium. Har nesten ikke gjeld, tjener greit.

Jeg tenker å prøve igjen når Shell MC er sagt opp og det gamle SAS MC er borte også. Hvis det ikke går får jeg ringe og snakke med dem.

kiev liker dette
  5. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ved ikke med premium, men jeg har fået velkomst bonus på både norsk og dansk world card.

6. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    SEB gav meg 100k etter noen timers behandling..

Så en VVV som deg, burde ha lite problemer..

Vedrørende DnB, be om å bli Saga Kunde, da har du egen person som, i teorien, skal fikse slikt for deg..

C

kiev liker dette
  7. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,945
    Bonuspoeng:
    113
    Magnetstripa eller flystripa?

8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,705
    Bonuspoeng:
    293
    Kortere enn chipen på kortet kanskje. Jeg har snart vært kunde i et år og de nekter meg fortsatt noe mer enn 10k til tross for prikkfri betalingshistorikk og flere måneder med forhåndsbetaling.

kiev liker dette
  9. Radio

Radio Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Vil tro at jeg som mange andre IKKE er en god kunde, da jeg betaler med en gang regning kommer, enten på SAS Master. eller Amex :) Bare utgifter for DNB, og ingen fortjeneste. God kunde er vel en som er litt sen og betale, med renter etc ...?

10. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du er en god kunde om du handler mye. Amex tar 5-7% av en handel du gjør. Du får verdi tilsvarende 1-2% tilbake i poeng på kjøpet, og de sitter med en fortjeneste på 4-5% av de 400 000kr man omsetter =16- 20 000 fortjeneste til Amex. Betaler du med Visa så er det kun de du handler varene hos som tjener på dette. De tjener jo også ytterligere om du ikke betaler i tide :)

11. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Du bommer nok litt på satsene her. En liten kiosk på hjørnet med minimal omsetning via Amex får nok en avtale på tett oppunder 4% mens andre butikker med høyere omsetning kan ligge på alt fra 1,5-3,5%.

12. andersand

andersand Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    dnb er jo uberkåte på å heve limiten din, har 150 på mitt bare, det er vel ca laveste saga? 100k på sas var også bare minutter, samme med amex,

13. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er dette kun synsing eller kan si med sikkerhet at Amex ikke tar mer enn 1.5% ekstra. Da syns jeg det er meget besynderlig at enkelte butikker legger til 5% ekstra i gebyr, men om jeg ville bruke Mastercard var det ikke noe ekstra.
    Poenget mitt over var at Amex tjener penger på deg selv om du betaler ned med det samme. Det er en grunnen til de vil ha en omsettning på 100 000 for å gi deg CT.
    Når det er sagt så er jo satsene noe som avtales så det enset jeg kan si ganske sikkert er at kredittkort tar mer en f.eks VISA og Amex er blant de som tar mest og derefor ikke er tilgjengelig hos mange/de fleste butikker i Norge.

14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir forhandlet på kjede/butikknivå og er derfor helt individuelt hvor høyt Amex-gebyret er. Norgesgruppen har på grunn av sin størrelse et ganske lavt gebyr, mens butikken på hjørnet betaler en del mer. Jeg vil dog anta at de får en passe grei avtale siden de leier bankterminaler av nets eller payex.

15. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hos Norgesgruppen regner jeg også med at satsene er på laveste, som du sier de er utrolig store og neste helt avgjørende her i huset når jeg skulle ha meg Amex(i første omgang) og husholdningen ville nok kun kjørt et kort om de gikk vekk fra denne avtalen. Som sagt "så er jo satsene noe som avtales" ikke uenig her.
    Amex er kjent for å høyere gebyr en de fleste andre, og jeg tviler ikke på at de tjener gode penger, eller er det noen som tror Amex går med store tap om man betaler ned ved forfall?
    Jeg smørte på med 4-7%. Poenget mitt som også kommer frem i andre posten. Amex tar som regel mer en andre kort og det er også derfor ikke alle godtar dette kortet.
    La oss si andre kort ligger på 2-3% Lå ligger kanskje Amex ca 1% over dette. De tjener dermed mer penger en andre på din handel, en andre kort og vil da kunne gi deg noe tilbake, i form av CT og eb poeng. Vil ikke tro at de utelukkende kun tjener penger på at man ikke betaler regningen i tide, men ser jo at med rundt 20% rente, så tjener de nok godt på de som handler over evne.

Last edited: 06. juni 2017
  16. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er langt over hva som er tilfellet etter at EU-direktivet trådte i kraft. Nå snakker vi gjerne 0,8-1,5 % for Visa og MC. Snitt for AmEx er knapt 2,9%, og store aktører vil kunne oppnå en betydelig rabatt på denne prisen.

17. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Så da drar Amex inn det dobble i forhold til et snitt av andre kort. Det må vel bety at Amex tjener godt når det kan ta seg så godt betalt. Jeg forstår fortsatt ikke at butikker kan smelle på en 5% gebyr for bruk av Amex, men det er mulig satsene er større i USA.

18. RoyceCrazy

RoyceCrazy EBD

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg husker en bilferie i frankrike som barn. Vi skulle ta inn på et lite familiehotell i nord-Frankrike, og når far tok fram AmEx kortet begynte innehaveren å grine. Tror det var første gang jeg hadde sett en voksen mann gråte.

19. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er korrekt.
    Det er vel litt av grunnen til at det er såpass få steder som tar AmEx i Norge også, at du må opp på såpass mange transaksjoner for å forhandle god pris med dem. Er jo kun 3 store aktører i Norge som runder 100 mill trx/år f.eks.

Var litt overrasket i Sverige i helgen dog, på første svensketur med AmEx, hvor få som tok det der. Der har de jo ikke noe nasjonalt scheme (Dankort, BankAxept), så alt går jo på internasjonale innløsere der. Trodde de skulle være mer "herdet" for interchangen.

Generelt har fee for VISA/MC falt en del (her) ja, men det gir seg jo også best/mest utslag for de 3 store.

20. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Samme opplevelse her og må si jeg ble en smule overrasket. Fikk ikke innvilget høyere grense nå, men vil prøve igjen senere når jeg har kvittet meg med noen andre kort.

Del denne siden