SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Begge kortene har doble poeng

stekus liker dette
  2. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Såpass lenge siden jeg har oppgradert til Premium at jeg ikke husker at det var sånn :cool:

3. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Spørsmål vedrørende manglende poeng. Jeg handlet som mange andre en god del forskjellig på sist doble poeng helg.

Så la jeg merke til at noen av poengene ikke kom inn. Det gjelder for eksempel et kjøp av kontaktlinser, hos Lenson nettbutikk, for kr 1884,- Betalingen gikk via Klarna.

Jeg sendte inn dette til kundeservice, og etter en ukes tid kom følgende svar:

"Takk for din henvendelse.

Du vil ikke få Eurobonus poeng for tranaksjoner som går inn som pengeoverføring/kontant i våre systemer. Dette gjelder Vipps mellom personer og visse kjøp gjort med Vipps eller Klarna som betalingsmetode.

Ønsker deg en fin dag."

Kan det være riktig at kjøp på nettbutikk via Klarna ikke skal gi poeng? Er dette noe jeg bør akseptere?

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,661
    Bonuspoeng:
    293
    Velger du "Betal med klarna" så registreres dette som en kontanttjeneste ja, selv om du betaler med kort med en gang. Lenson (og mange andre, feks Dressmann) bruker Klarna sin betalingsløsning. Det er da veldig viktig at du velger "Kredittkort eller debetkort" når du velger betalingstype istedenfor "Betal med klarna", ellers så blir det ikke poeng.

Screenshot 2024-03-05 at 13.34.13.png
    Ikke spesielt logisk med tanke på at alle betalingsnettverklogoene vises under "Betal med Klarna".

Earl, Insomnia4u, holmen and 2 others like this.
  5. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Nå pleier jeg alltid huske å velge kredittkort, der jeg har valget. Likevel, i samme periode har jeg også flere andre handler med kredittkort via Klarna. Jeg vet ikke helt hvorfor, om man alltid har valget, på alle nettbutikker.

Uansett den problemstillingen: Samtlige andre handler via Klarna har jeg mottatt poeng på, bortsett fra denne.

Så det stemmer rett og slett ikke det du sier om at det på generell basis registeres som en kontanttjeneste.

Dersom det registreres som en kontanttjeneste må det være feilkoding i transaksjonen mellom nettbutikk/klarna/eurobonus.

Når det er slik feilkoding så blir da spørsmålet om dette er et ansvar som tilfaller forbruker. Det er ingenting i de skriftlige vilkårene til SAS EuroBonus Mastercard Premium som tilsier dette.

6. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har også oppfattet at det blir postet "Klarna" på transaksjonsoversikten for noen nettbutikker som benytter Klarna, selv om jeg aktivt har trykkt kredittkort eller debitkort.

Sær greie å tvinge oss inn den veien.

Lars J and puckno like this.
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,661
    Bonuspoeng:
    293
    Det står ganske tydelig på nettside/vilkår at de ikke gir poeng for kontantuttak/tjenester. Da har de nok sitt på det tørre hvis Klarna koder transaksjonen som et uttak. Så er det eventuelt Klarna som har en feil hos seg hvis transaksjonen skulle være kodet som noe annet.

btm liker dette
  8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,570
    Bonuspoeng:
    183
    Er dette en nylig endring?

jeg sjekket SAS MC appen, og har 8-10 kjøp siste året som er merket Klarna*....

Har fått poeng på alle, foruten siste kjøp som var gjort i slutten av November - her er det ingen poeng registrert.

puckno liker dette
  9. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Vi får se. Kanskje har du rett. Jeg kommer til å forfølge denne for å få det testet, først med en skriftlig klage med svarfrist, deretter anke til finansklagenemden for brudd på kontraktsvilkår hvis det ikke fører frem. Kan gi en oppdatering.

milehigh liker dette
  10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,661
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt forrige kjøp med Klarna* er fra 23. februar, og da ble det poeng. Så det at transaksjonen er merket med Klarna* har nok ingenting å si, bare om det registreres som kontantuttak eller varekjøp. Dessverre så vises denne informasjonen bare i notification som kommer i SAS Mastercard-appen ved kjøp og er ikke (så vidt jeg vet) mulig å finne senere.

Godt mulig at man kan få kontantuttak når man velger kredittkort også.. isåfall gjetter jeg på at det varierer fra butikk til butikk og hvordan de har implementert klarna sin betalingsløsning.

Erlingni, btm and Lars J like this.
  11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,570
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at det er frua som har gjort det kjøpet som ikke er poenggivende, så da mistenker jeg at hun har valgt "Betal med Klarna" på betalingsløsning som du la ut bilde av lenger oppe.
    Ganske sikker på at jeg selv har brukt "Betal med kort", mulig denne også merkes med Klarna* i enkelte tilfeller om butikken har betalingsløsninga via de..?

Nordlands liker dette
  12. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Dette burde i utgangspunktet være en ikke-sak. Et beviselig kjøp av et fysisk produkt, i god tro, i en velrenommert nettbutikk, ved henvendelse til kundeservice, bør krediteres som poeng til kunde, parallelt som et varsel om feilkoding bør gå ut fra kundeservice til betalingstjeneste. Framfor at en kunde skal måtte gå en kanossagang for høyst sannsynlig å oppnå samme utfall.

Cumulus, Jorge and Lars J like this.
  13. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    De merkes også med "Klarna*" selv om du har valgt "Betal med kort". Velger konsekvent dette alternativet nettopp for å unngå slike ting som dette, og alle betalingene står som "Klarna*".

Earl, Erlingni, Preference and 2 others like this.
  14. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Manglende poeng med Klarna har vært diskutert før og det kan komme av følgende:

btm liker dette
  15. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,256
    Bonuspoeng:
    93
    Bortkastet tid vil jeg påstå. Så lenge transaksjonen har gått via «Betal med Klarna»
    så er den troligvis kodet med MCC kode som tilsier at den håndteres som kontantuttak eller betaling til finansinstitusjon og SEB har sitt på det rene. Får klage til Klarna i så fall, er deres kortinnløser som setter denne.

16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    8,978
    Bonuspoeng:
    183
    Si gjerne ifra hva du ender med. Jeg hadde lignende med betaling av en parkeringsbot på "fakturainfo.no". Synes det høres mest ut som betaling av en tjeneste eller bot med kort jeg, og ikke kontantuttak, men det var ingen kjære mor der.

Fikk beskjed om at det var Riverty sitt ansvar og å ta det med dem, jeg gidder ikke.

17. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg måtte betale i en nettbutikk med Vipps 24.02. under dobbel weekend da kortløsningen feilet, men kjøpet er (kanskje derfor) blitt registrert 29.02. Jeg har sendt en forespørsel til kundeservice om å få kjøpet registrert som dobbelt - har jeg en god sak tror dere?

PS: Jeg har også tatt skjermdump av vilkårene der det står at Vippsbetaling hos nettbutikker gir poeng.

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,661
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge kundeservice kan se i systemene sine at kjøpet faktisk ble utført i helga så pleier dette å gå fint. Jeg hadde faktisk tre transaksjoner gjennomført fredag i doble poeng-helga som ble flyttet til mandag da de ble bokført. Kundeservice fikset og de dukket opp i eurobonusoversikten i SAS MC-appen som "Correction campaign points" under "Øvrige hendelser" istedenfor i listen med transaksjoner fra mitt kort.

Før brukte jeg Curve for å hindre at dette skjedde siden de alltid gjennomfører transaksjonen med en gang selv om butikken bare gjør en reservasjon, men det går jo ikke lenger :rolleyes:

Thomas123 and stekus like this.
  19. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Har du fått noen tilbakemelding fra SEB på dette? Eller noe trekk av poeng? Vurderer å gjøre det samme med noen transaksjoner fra januar :rolleyes:

20. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,985
    Bonuspoeng:
    113
    Fungerte helt fint, fikk inn poeng for et par dager siden.

Teknolai liker dette

Del denne siden