SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    993
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke om det er noe alle vet men jeg oppgraderte til premium etter 1,5 år.
    Da får man jo 10000 poeng men jeg viste ikke at man også får statuspoeng av de 10000 så det ble 2500 statuspoeng i tillegg til forbruk og 500 pr mnd.

2. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk en litt sint melding fra SAS MC (inne i appen) pga jeg hadde masse transaksjoner via Curve, og ikke minst masse krediteringer (flyttet masse over på DNB MC på nyåret for å booste spending tidlig mot 10k nivåpoeng.
    De spurte om hensikten min med å bruke Curve osv.
    Noen andre som har fått?

3. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    upload_2026-2-17_10-47-13.png
    Dette var siste delen av teksten.

4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,970
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge Curve ikke bryter med deres retningslinjer, hadde jeg ignorert den enn så lenge. De kan sikkert skjule seg bak hvitvaskingsloven og si det er årsaken til at de krever svar. Du kan jo også svare ærlig på hvorfor det er gjort. De kan ikke arrestere deg liksom.

Og til slutt så er SAS MC et dårlig kort å ha spend på Curve for å flytte det over til DNB. Har selv brukt DNB bankaxept VISA til det formålet og flyttet til DNB SAGA MC. Ganske mange transaksjoner. Uten at DNB har mast på meg...

5. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, mulig jeg bruker et annet kort til "oppsparing" neste gang. Nå har jeg brukt SAS MC fordi det er praktisk, og siden jeg hadde klart å lære opp kona til å bruke Curve, så ville jeg ikke endre på det sånn uten videre.
    Hadde faktisk SAS MC gitt EB gjennom Curve, så hadde jeg ikke flyttet alle de små transaksjonene også..

Jeg forklarte bare at jeg samlet opp litt for å få boost av spend på et annet kort. Som di sier, så lenge det ikke står noe i retningslinjene om at det ikke er lov, så tenker jeg at det bør holde at de får vite hvorfor det er masse krediteringer.
    Kan jo forstå at de lurer på hva det er, om de ikke kjenner til Curve. Men jeg har dog litt vanskelig for å tro at de ikke vet hva det er.
    De fikk også litt renteinntekter rundt det hele, da jeg samlet opp et par mnd.

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,005
    Bonuspoeng:
    293
    De kjenner til Curve. Det er en grunn til at Curve ikke lenger gir poeng på SAS MC

lohelle liker dette
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,301
    Bonuspoeng:
    183
    Hei: SEB Bank + Saksnummer

Jeg ønsker å informere om at jeg bruker Curve-kort i kombinasjon med mitt Mastercard fordi det gir et ekstra sikkerhetslag.

Ved bruk av Curve eksponeres ikke selve Mastercard-kortnummeret mitt til alle brukersteder. Dersom Curve-kortet skulle bli kopiert eller kompromittert, kan jeg enkelt sperre det og legge til nytt kort i Curve-appen, uten at det påvirker det underliggende Mastercardet.

Dette reduserer risikoen for kortmisbruk betydelig, siden kortopplysningene til hovedkortet ikke deles direkte med alle aktører jeg handler hos. Etter min vurdering gir dette lavere sannsynlighet for at kortinformasjon kommer på avveie.

Vennlig hilsen: Navnet ditt

8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,516
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor har du betalt rente til dem for det stuntet der?

Jeg brukte norwegian kortet til det samme. Der kan du enkelt overføre det du ender opp med til gode tilbake til valgfri konto. Man betaler selvsagt hele CC faktura ved forfall, hver eneste gang!

Sas EB MC aka SEB Kan ta seg en bolle, de har allerede ødelagt nok for oss som bruker Curve

Last edited: 17. febr 2026
    marekz and lohelle like this.
  9. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, ikke så masse rente. Men jeg samlet opp litt i november også, så hadde litt rentebærende spending fra midten av desember til månedskiftet.
    Resten av året betales selvsagt kredittkortregning til forfall, så der ikke blir renter.
    Fikk en start-boost på nesten 200k på DNB MC, som var en del av planen for å sikre diamant igjen denne perioden.

Ja, irriterende at de blokket poeng via Curve. Det gjør at mye mer av spendingen min blir på DNB, og jeg går heller for 500k spend der for ca like mye poeng

10. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke ut som SEB lager noe mer styr pga Curve iallefall (som er slik det bør være).
    upload_2026-2-19_20-37-48.png

11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,301
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å se :)

lohelle liker dette
  12. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    28
    Litt feil tråd, men relevant post i denne konteksten allikevel. Håper det går greit :)

Jeg lurer på hvordan GBIT egentlig fungerer med Norwegian-kortet. Fakturadato hos meg er siste dag i måneden, mens forfallsdato er satt til den 15. i hver måned. Hvis jeg flytter betalinger fra Norwegian til et annet kort etter fakturadato, men før forfallsdato, må jeg uansett betale hele fakturaen til Norwegian inkludert beløp som er flyttet? Vil i så fall transaksjonene jeg flytter komme da inn som et tilgodebeløp, som senere kan overføres til en valgfri konto?

13. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet ikke svaret helt sikkert, men jeg har betalt minstebeløpet som vanligvis står på fakturaen (eller så mye som trengs for å nulle ut kortet), dvs jeg har trukket fra GBIT-beløpet om mulig, men alltid betalt minst minstebeløpet.

Har ikke fått problemer med dette for DNB eller SAS MC

stekus liker dette
  14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,516
    Bonuspoeng:
    113
    Du betaler minstebløpet på faktura på forfallsdato om alle betalinger fra forrige måned er refundert. Betalinger som ikke er fakturert enda trenger du ikke å hensynta. Du ser til gode beløp i nettbanken til bank norwegian og overføre det til hvor du måtte ønske fra der. Hvis du har mye på gang samtidig på kortet gi det en virkedag eller to så alt er bokført fullt ut, så du unngår å bruke av kredittrammen ved en feil.
    Holder du tunga rett i munnen går det veldig fint. Du kan dobbeltsjekke hos gjeldsregisteret om du har rotet det til og har rentebærende saldo.

Skyline liker dette
  15. Reisefeber

Reisefeber Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Hei!

Jeg har Gull-status som utløper 30.04 (varer til 31.07). Jeg bruker i dag Strawberry MC + Amex Classic der det går.

Jeg tenkte å bestille SAS MC Premium fra august av, siden jeg da kan reise Flypremium når min gullstatus utløper og jeg booker bonusbilletter etter det.

Er det gunstig å bestille det allerede nå, eller bør jeg vente til jeg mister gullfordelene mine? Det er jo like mye jeg bruker Strawberry-kortet, og det gir jo veldig lite verdi i form av poeng.

16. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde bestilt sas premium med en gang. Hvis du har poengopptjening på minst 200k poeng i året når du tar i bruk sas premium hadde jeg også byttet ut classic med elite slik at du kan utnytte en CT (companion ticket). Hadde droppet strawberry kortet.

17. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,912
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde det bare vært så enkelt.
    Jeg håper du kjenner tilgangen på bonusbilletter i business/premium på "dine" ruter, før du bruker flere tusen kroner på kortet.
    Med mindre du reiser mest på enkle innenlandsruter og/eller planlegger LANG tid i forveien kan du ikke sammenligne EBG med Fly Premium. Dessverre.

18. Reisefeber

Reisefeber Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar. Opplever at det er såpass mange steder som ikke godtar Amex, så ahr egentlig lyst til å droppe det og kun bruke ett kort for enkelhetens skyld. Strawberry-kortet har jeg bare for kvalifiserende netter for å beholde Platinum.

Har egentlig ikke sjekker særlig tilgjengelighet på typiske reiser jeg tar, så burde muligens undersøke. Er som regel HAU-OSL-en-eller-annen-europaby jeg reiser.

Gullmedlemskapet utløper 30.04, mens Scandic nivå 5 (som kvalifiserer til EBG) varer til 31.07. Dette blir jo samme dato som 30. april + 3 måneder utsettelsesperioden hos SAS. Er det en sjanse for at jeg kan matche fra Scandic > EBG denne perioden?

freddyen liker dette
  19. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,912
    Bonuspoeng:
    113
    Denne typen reiser har blitt vanskelig å booke, spesielt om du ønsker de mest gunstige avgangene som ikke innebærer lang mellomlanding eller nattstopp.
    Det er gjerne ledig bonus på hovedstrekket OSL/CPH-XXX, men ikke på tilslutningen.

Om du ikke har re-kvalifisert i noen av programmene vil du beholde statusen både hos SAS og Scandic ut juli. Utsettelsesperioden hos SAS (grace peiod) er uavhengig av statusmatch mellom programmene.

Jeg er selv i samme situasjon og håper det åpner seg en mulighet for match til SAS EBG, enten direkte, eller indirekte via Scandic.

20. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom europa er målet dropp amex elite. Statusen din resettes 31.07 begge veier 31.07 og du får den høyeste status som begge programmene gir. Har du høyest status hos scandic vil det definere eb statusen din. Sas mc har ingen ting med din eb status å gjøre.

21. Reisefeber

Reisefeber Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Aaah, skjønner. Takk! Jeg kvalifiserer dessverre ikke til hverken loyal friend eller EBG, så da rykker jeg ned til sølv er jeg redd. Hadde et bittelite håp om at jeg kunne matche fra Scandiv til SAS ila grace-perioden, men tenkte det kanskje var for godt til å være sant at dette hadde gått.

Har samlet en del poeng egentlig nå den siste tiden, så hadde håpet å kunne reise en del bonus etter juli, men da får jeg være tidlig ute med pkanleggingen i så fall.

Da blir det nok sølvmedlemskap på meg fremover. Europa er min foretrukne destinasjon, ja, så har egentlig ikke behov for Amex Elite. Også vil jeg i tillegg gjerne kun ha 1 kort som jeg kan bruke overalt.

freddyen liker dette

Del denne siden