SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,050
    Bonuspoeng:
    183
    Her er klagen jeg sendte da den fra FB var for lang og lite 'to-the-point'.

Jeg ønsker å klage på SEBs beslutning om å ikke tildele 50 % ekstra EuroBonus-poeng på kjøp i utenlandsk valuta i juli.

Jeg har bevisst benyttet SAS EuroBonus Mastercard som mitt eneste betalingskort på hele ferien fordi kampanjen var synlig i appen med poeng som ville bli tildelt. Som følge av dette har jeg brukt nær hele kredittgrensen min på 100 000 kroner. Hadde jeg visst at dette var en feil, ville jeg benyttet andre kort som ville gitt meg høyere verdi.

Jeg har handlet i god tro basert på informasjon SEB selv presenterte. At dette i ettertid omtales som en intern feil, kan ikke uten videre belastes kundene som har innrettet seg etter informasjonen banken ga.

Jeg ber derfor om at SEB opprettholder 50 % ekstra EuroBonus-poeng på alle mine kjøp i utenlandsk valuta gjennomført frem til og med 15. juli 2026.

Dersom SEB ikke tar klagen til følge, ber jeg om et begrunnet endelig svar med henvisning til avtalevilkår og rettslig grunnlag. Saken vil da bli oversendt Finansklagenemnda for vurdering.

Krever ikke for mye, men i hvert fall at de er tro frem til de oppdaget feilen. Så får Finansklagenemda beslutte om jeg har krav på noe eller ei.

Earl, EndreD, livinspeed and 6 others like this.
  2. Nuvolari

Nuvolari EBD | Scandic L6 | GHA Titanium | Avis President

Likes mottatt:
    3,399
    Bonuspoeng:
    113
    Tekst over benyttet. Husk å justere / fjerne setning ang kredittgrense.

DJasko liker dette
  3. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,511
    Bonuspoeng:
    113
    Smålig av SEB...

tobeornot999 liker dette
  4. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    27,724
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte denne teksten, fjernet kredittgrense, endret dato (for det sluttet allerede den 12. hos meg) og la til at denne kampanjen har vært normal tidligere år for å prøve å styrke min sak.

---

Jeg ønsker å klage på SEBs beslutning om å ikke tildele 50 % ekstra EuroBonus-poeng på kjøp i utenlandsk valuta i juli.

Denne typen kampanje har vært vanlig praksis flere år og jeg har derfor bevisst benyttet SAS EuroBonus Mastercard som mitt eneste betalingskort på hele ferien fordi kampanjen var synlig i appen med poeng som ville bli tildelt. Hadde jeg visst at dette var en feil, ville jeg benyttet andre kort som ville gitt meg høyere verdi.

Jeg har handlet i god tro basert på informasjon SEB selv presenterte. At dette i ettertid omtales som en intern feil, kan ikke uten videre belastes kundene som har innrettet seg etter informasjonen banken ga.

Jeg ber derfor om at SEB opprettholder 50 % ekstra EuroBonus-poeng på alle mine kjøp i utenlandsk valuta gjennomført frem til og med 12. juli 2026.

Dersom SEB ikke tar klagen til følge, ber jeg om et begrunnet endelig svar med henvisning til avtalevilkår og rettslig grunnlag. Saken vil da bli oversendt Finansklagenemnda for vurdering.

Teknolai and DJasko like this.
  5. petternas

petternas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hm jag hänger inte rikigt med här.

Har det blivit annonserat någonstans om denna kampanj? Jag har inte sett något mejl gällande den?

Varför är det fel att de har korrigerat dessa poäng, om det inte är en kampanj?
    Är det en annonserad kampanj, i så fall vad säger ToC?

Jag förstår inte inte frustrationen. Jag har inte fått något mejl. Hade det varit en "hemlig" kampanj hade jag varit irriterad över att inte ha fått information. Jag hade gjort bort mina stora köp i SEK denna månad om det var en kampanj. Hade jag missat det hade jag blivit irriterad.

Detta låter ju som ett misstag som de rättat upp i korrekt?

Henrik, NoLimit and Nordlands like this.
  6. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Appen viste uttrykkelig «50 % ekstra poeng - kampanje», på hver transaksjon over mange dager. Dette fremstår mer som et konkret løfte enn som en tilfeldig regnefeil,

SAS Mastercard opplyser selv at poengkampanjer kan gi ekstra poenger, og at kunden kan følge poengopptjeningen i appen (!). Og de har kjørt slik kampanje tidligere somre. En bonus på 50 % varslet i appen er derfor ikke åpenbart urimelig eller usannsynlig å forholde seg til, selv om man ikke har sett noe mail om det.

Forøvrig, du har registrert deg på IF kun for å poste et forsvar av SEB?

7. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,070
    Bonuspoeng:
    93
    Ja Allt du sier er korrekt. Det var et "ett misstag som de rättat upp i".
    Men...Denne kampanjen har alltid kommit varje sommar og Sverige og Danmark har også fått den i år,men ikke noe har kommet til Norge.Så da kan man forvente at SEB hadde glemt og sende ut kampanje til Norge siden alle i Norge fikk 50% mere poeng slik det alltid har vært.

8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,050
    Bonuspoeng:
    183
    Virkelig? Som en bonusnisse er det jo vanskelig å ikke forstå den.

Når kampanjen kommer hvert år, og i tillegg vises i appen i hele 14 dager ut i juli. Ja da er det naturlig å anta at dette gjelder for oss også. Selv om det ikke har vært påmelding. Så etter 4. Juli har jeg byttet all spend fra amex til SAS MC. Dette skulle gi meg flere poeng.
    Nå får jeg færre poeng og jeg mister spend mot en CT. Noe som SEB selv er skyldige i.

Nei, jeg synes det er lett å forstå frustrasjonen her. Selv om jeg ikke hadde vært omfattet av problemstillingen hadde jeg hatt forståelse for frustrasjonen.

Er SEB smarte er det kun 1 ting å gjøre her; Beklage og frigi alle ekstra poeng frem til 15. juli.

biaop, Oppirumpadi, runguru and 3 others like this.
  9. petternas

petternas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3

Då förstår jag! Tack för för förtydligandet.
    Nej, jag är ny medlem. Av en slump så hittade jag denna tråd, och det råkade bli mitt första inlägg. Jag kunde inte bry mig mindre om SEB.

10. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Dette fikk jeg nå som respons av kundeservice:

"
    Hej,

Takk for at du tok kontakt og for at du har tatt deg tid til å beskrive ditt syn på denne saken.

Vi forstår at tilbakeføringen av poengene oppleves frustrerende, særlig fordi poengene i en periode ble vist som opptjent i appen. Vi har derfor gjennomgått innholdet i klagen og ønsker å gi følgende redegjørelse.

Poengene det gjelder ble registrert som følge av en teknisk feil i opptjeningssystemet for SAS EuroBonus Mastercard. Feilen medførte at enkelte kunder fikk tildelt kampanjepoeng på utenlandskjøp, selv om det ikke var aktiv noen kampanje som ga grunnlag for slik opptjening. Da feilen ble identifisert og bekreftet, ble de feilaktig tildelte poengene korrigert for å sikre at poengopptjeningen samsvarer med gjeldende vilkår for SAS EuroBonus Mastercard.

Når det gjelder hvorfor poengene ble vist som opptjent uten forbehold, skyldes dette at de ble opprettet automatisk av systemet på samme måte som ordinære poeng. Det burde ikke ha skjedd, og vi beklager at dette skapte forventninger om at poengene var korrekt opptjent.

Når det gjelder varsling av kunder, måtte feilen først analyseres og omfanget kartlegges før vi kunne fastslå hvilke kunder og transaksjoner som var berørt. Så snart vi hadde tilstrekkelig informasjon til å gjennomføre en korrekt korrigering, ble berørte kunder informert.

Vi har forståelse for at kunder kan ha innrettet seg etter informasjonen som ble vist i appen. Samtidig var de aktuelle kampanjepoengene ikke knyttet til et faktisk kampanjetilbud, men var resultatet av den tekniske feilen. Poengene ble heller ikke overført til SAS EuroBonus-kontoene før feilen ble oppdaget og korrigert.

De feilaktig registrerte kampanjepoengene er derfor fjernet fra SAS EuroBonus Mastercard-kontoen. Korrigeringen påvirker ikke ordinære EuroBonus-poeng som er opptjent og registrert i henhold til gjeldende vilkår.

På bakgrunn av dette opprettholdes korrigeringen av de aktuelle kampanjepoengene.

Vi beklager den frustrasjonen og usikkerheten denne situasjonen har medført, og vi setter pris på at du har delt dine synspunkter med oss.

Med vennlig hilsen,"

11. SuperVC10

SuperVC10 Medlem

Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes ikke det du skrev var så dumt jeg.

Ja, det er irriterende av SEB. Og jeg har selv brukt SAS MC i stedet for DNB MC pga. det jeg trodde skulle bli 50 % ekstra poeng.

Men SEB har aldri gått ut med at det er en kampanje i sommer. Og som denne tråden viser, var det flere som tenkte/fryktet at dette kunne bli reversert.

Jeg fyrte også av en melding til SEB altså, hvor jeg spør om de kan revurdere beslutningen om å reversere. Bare så det er sagt!

12. SuperVC10

SuperVC10 Medlem

Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk det samme svaret nå, selv om min henvendelse ikke var lik.

Takket for svar og uttrykte forståelse for at de bruker standardsvar, men minnet dem på å fylle inn navn etter «med vennlig hilsen,». ;)

Earl, Oppirumpadi, Teknolai and 2 others like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,909
    Bonuspoeng:
    293
    Pluss ett svensk ord selv om resten av malen var norsk: Hej :p

turaga008 and SuperVC10 like this.
  14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    De har ikke glemt Norge. De har sannsynligvis sluttet med kampanjene fordi norske myndigheter rasler med sabelen rundt bonuspoeng/kickbacks som oppfordrer til økt forbruk på kredittkort.

tobeornot999 liker dette
  15. petternas

petternas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Äsch. Vi i Norge har ju Trumf som genererar väldigt mycket poäng. De i Sverige kanske behöver några av dessa kampanjer mer. ;)

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,763
    Bonuspoeng:
    293
    Spurte du om de samme punktene som meg? Som de ikke svarer på...
    • Hvilket avtalegrunnlag eller hvilke vilkår SEB mener gir adgang til å tilbakeføre disse poengene.
    • Hvorfor poengene ble presentert som opptjent uten forbehold.
    • Hvorfor kundene ikke ble varslet om feilen tidligere (dette svarer de litt på)
    • Hvordan SEB har vurdert at kunder har kunnet innrette seg etter den informasjonen banken ga, og hvilke vurderinger som er gjort rundt dette.

17. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93

Spurte om det samme ja, er veldig typisk å svare på kvarte mailen og ignorere resten.

Se derimot her, nå har denne saken fått artikkel på E24, veldig bra!
    https://e24.no/privatoekonomi/i/zOx...-litt-lurt?utm_source=iosapp&utm_medium=share

18. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Kommunikasjonssjefen til SEB snakker jo direkte usant når hun sier dette:

– Vi har heller ikke har kommunisert ut noen kampanje til våre kunder gjennom vår app eller andre kanaler. Hun skriver at det er en feil i systemet som har gjort at kunder har mottatt flere poeng enn normalt ved kjøp av utenlandsk valuta.

I appen var hver transaksjon i mange dager bokstavelig merket med "KAMPANJE" og ekstra 50% poeng. De har ikke bare gitt feil poengmengde som hun prøver å avvise det med, de har kommunisert det som en kampanje i appen. Eller hvordan mener hun brukerne skal tolke at de skriver "KAMPANJE" i appen med 50% ekstra på alle transaksjoner i mange dager?

Last edited: 16. juli 2026
  19. biaop

biaop EBD

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Synes det burde tas bilde av og sende inn til E24

20. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Har sett sånn ut for meg i nesten 2 uker (om noen vil sende til journalist ok for meg)

upload_2026-7-16_22-23-36.png

Teknolai and indahla like this.

Del denne siden