SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan forstå at folk hopper på dette i god tro. Nå har jeg hovedsaklig holdt meg til amex over årene, men gjengangeren hos amex (og la oss ikke glemme SAS) er gjerne mangel på kommunikasjon, for ikke å snakke om feilkommunikasjon.
    Hva om det faktisk var en kampanje som ikke ble promotert på mail? Man får jo forståelig nok FOMO når det plutselig dukker opp "kampanje" i appen.

biaop, Oppirumpadi and turaga008 like this.
  2. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er også sant, kommunikasjonen er en gjenganger. Og selv om jeg personlig ikke har hatt problemer med det så har jeg sett på forumet her at historisk har det vært mange som ikke har mottatt enkelte mail med info eller kampanjer fra SAS, Amex, og/eller SEB. Litt klassisk IT-svakheter har de til felles altså. Og hvis det stadig er ulike brukere som sliter med å motta disse mailene så er det ikke *alt* kan skyldes på brukerfeil :p

3. Nuvolari

Nuvolari EBD | Scandic L6 | GHA Titanium | Avis President

Likes mottatt:
    3,399
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med de fleste her som mener at SEB burde latt de allerede opptjente kampanjepoengene stå.

Men antok at dette var en glipp og prioriterte derfor amex som vanlig når jeg er i utlandet.

Over til temaet for denne posten; er amex dyrere å bruke i utlandet enn SAS MC: svaret er ja. Men differansen er liten.

Konklusjonen er at dersom du bruker NOK 100.000 på ferie betalt i EUR, så vil dette koste NOK 100.440 dersom du betaler med Amex og NOK 100.000 dersom du betaler med SAS MC. En differanse på 0,44%.

Jeg har kun sett på transaksjoner i EUR og differansen kan være ulik for USD.

Jeg har sammenlignet transaksjoner på samme dag gjort med begge kort i perioden 12-16 juli. Og påslaget til amex er altså 0,44% i snitt høyere. Påslaget varierer en god del fra dag til dag. Amex er fra 0,31% dyrere til 0,7% dyrere.

Men hva med DNB Saga MC: jeg har kun transaksjoner på det kortet 15. og 16 juli. Saga har lavere påslag enn SAS MC den ene dagen og tilsvarende høyere den neste. Så med begrenset datautvalg kan det se ut som sas og saga har omtrent samme påslag. Får noen flere datapunkter på saga de neste dagene så kan oppsummere mer nøyaktig ift saga da.

Last edited: 18. juli 2026
  4. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,909
    Bonuspoeng:
    293
    Litt på siden, men kort melding:

Både Klarna Max og Revolut (gjerne metall+ så er det fri mengde) gir interbank valuta kurs. I motsetning til SEB, DnB og Noba/Norwegian Bank ++

Med 0% påslag der alle de andre tar varierende 2-3% som fort faller på seg hvis man betaler hele ferien med kort, som man jo gjerne gjør.

5. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo verdt å merke seg at det også til tider er varierende hvem som får disse mailene om kampanjer og andre tilbud fra både SAS og SEB. Husker ikke om det var ifjor eller året før, så måtte jeg melde meg på via KS hos SEB pga manglende epostinvite.

turaga008 and Oppirumpadi like this.
  6. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,388
    Bonuspoeng:
    183
    Det virker som at rullegardinen har gått fullstendig ned for enkelte. Man skal være rimelig nedsnødd for å ikke forstå at dette var en feil med tanke på at svenskene og danskene nylig hadde en helg med doble poeng vi ikke fikk, og hvor de også ble varslet om 50% ekstra på valutakjøp i juli.

Det er uansett ikke rare greiene vi snakker om; drar du kortet for 100k er det skarve 10k bonuspoeng. Kan umulig være bra for helsa å blåse seg sånn opp for småtterier.

7. Oppirumpadi

Oppirumpadi Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor mange rundt om kring følger med på hva som skjer i Norge og Sverige, tror du?
    Dessuten, når det dukker opp en kampanje i appen, så tror jeg selvfølgelig at jeg har meldt meg på. Ikke alltid jeg husker slike ting.
    Noen av oss er også opptatt av prinsipper. Jeg er ihvertfall dritt lei av å bli herjet med av både selskaper og politikere. Folk er rett og slett for sløve.

madsop liker dette
  8. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    732
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forstår ikke helt.
    1. Har det vært et banner i app'en som sier at det er 50% kampanje?
    2. Har det stått en ekstra linje for hver transaksjon med "50% kampanje"?

Om 1: Du har en sak.
    Om 2: Life goes on (og et råd videre i livet er å ikke tolke alt til egen fordel).

9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    81,837
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det har ikke vært noe banner eller melding om at det er 50% kampanje i appen. Det har kommet opp en ekstra linje for hver utenlandske transaksjon, med tekst "kampanje", og en ekstra poengsum.

Folk flest er sjelden (aldri?) inne i appen og ser på poengopptjeningen. Jeg visste ikke om disse "ekstra" 50% poengene før det ble kommunisert her på IF. Da ble det også kommentert at dette sannsynligvis var en feil.

Ja, det er irriterende at poengene blir trukket tilbake, for alle er jo interessert i mest mulig poeng. Nei, SEB har ikke gjort noe galt her. Selvfølgelig kunne de vært greie og gitt oss poengene likevel, men de trenger ikke gjøre det. Og samtidig: Hvor mye poeng er det snakk om? For min del var det kanskje tusen poeng.

De som aktivt flytter spend fra ett kort til et annet, de er aktive poengjegere, og vet (burde vite) at dette var en feil, og at det kunne trekkes tilbake.

Liza, paron, Jeanette and 12 others like this.
  10. biaop

biaop EBD

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Uansett har jeg aldri forstått at folk gidder å forsvare et kredittkortselskap.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    Spesielt ett som hadde et netto overskudd på 31 milliarder svenske kroner i 2025

12. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, derav dette bildet :p

IMG_1218.jpeg

13. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,321
    Bonuspoeng:
    183
    For meg handler det null prosent om å forsvare et kredittkortselskap.

Det handler nesten utelukkende om at jeg synes det er utrolig flaut. Vil ikke at de vennene og kollegene som vet at vi samler litt på bonuspoeng skal assosiere oss med den typen mediesaker.

(For god ordens skyld er jeg nesten like lite fan av disse «jeg betalte ingenting for denne reisen i business»-artiklene også)

Liza, ReisendeLeif, jocke and 14 others like this.
  14. biaop

biaop EBD

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Enig. Gruer meg til å komme tilbake på jobb etter sommeren, etter å ha blitt assosiert med slikt lavmål.
    De som gikk fem på her burde være vanvittig flaue. Kast de ut av forumet umiddelbart.
    upload_2026-7-19_10-46-26.png

15. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,673
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er blant de som er "tungt rammet" av Campaign Recall, og aner at man ikke kommer noen vei overfor SEB.
    Samtidig provoseres jeg av svaret som ble gitt da jeg stilte spørsmål ved den plutselige økningen i årsavgift. Det ble da replisert: "Vi har stadig kampanjer gående, og dette forsvarer også avgiftsøkningen". Jeg har derfor bedt om en oversikt over hvilke kampanjer det der referes til, og er naturlig nok spent på svaret. :rolleyes:

livinspeed, Storbaba, jocke and 10 others like this.
  16. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror nok de fleste erfarne bonusjegere ikke har problemer med å skjønne at dette her ble feil, jeg tror mye av misnøyen kommer av at det er økning i pris, samtidig som er nedgang i antall fordeler. Summa summarum, det er som alltid individuelt hvor formålstjenelig det er å ha kredittkortet, men at det er misnøye mot SEB nå kan hende fører noe godt med seg på sikt.

17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sendte de en melding med spørsmål om hvorfor kampanjepoengene ble refundert med disse tre grunnene:
    1. De skriver på nettsiden sin at kortet inneholder flere årlige poengkampanjer
    2. De svarte meg på melding om økt årspris at "alle andre fordeler består"
    3. De har kampanjen i Sverige og Danmark (hvor årsprisen er uendret)

Har ikke noe stort håp om å få det refundert, men makan til rot fra en bank som brukte to uker på å reversere en kampanje de visste Norge ikke skulle ha.

18. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,982
    Bonuspoeng:
    113
    Omtrent like rotete som Amex sin årlige periode hvor de plutselig stopper alt av poeng. For ikke å snakke om hvor ofte folk må krangle for å få rett poengsum, om de får poeng i det hele tatt etter kampanjer.
    Bankene gjør akkurat som de vil, og de stadig økende årsavgiftene gnager ikke akkurat mindre når man jevnlig må følge opp at man får det man faktisk skal ha.

turaga008, Teknolai and Oppirumpadi like this.
  19. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om det er håpløst med stoppene er min erfaring med Amex at man faktisk får korrigerte poenger uavhengig av om man maser eller ikke.

20. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,803
    Bonuspoeng:
    113
    Med dette banneret i SAS-appen for noen uker søren mener jeg personlig at SEB har en dårlig sak:

IMG_7853.jpeg

Særlig når:
    • De har hatt disse kampanjene i mange år
    • Den siste kampanjen de hadde trengte man heller ikke å melde seg på
    • Det så prikk likt ut i appen som ved tidligere kampanjer

Noen som helt ærlig mener man har en dårlig sak?

Jeg føler meg rimelig sikker på at man vil vinne i Finansklagenemda.

livinspeed, Jon_Noj, trygveat and 7 others like this.

Del denne siden