SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    293
    Har fått et generelt svar som ikke tok opp noen av spørsmålene mine:

Takk for din henvendelse.

Vi beklager situasjonen som har oppstått.

På grunn av en teknisk feil ble det tildelt kampanjepoeng for kjøp i utlandet, selv om det ikke var registrert noen aktiv kampanje. Poengene ble derfor vist feilaktig i appen.

Deretter ble de berørte kundene informert via appen.

Da feilen ble oppdaget, måtte vi først kartlegge omfanget og identifisere hvilke kunder som var berørt før korrigeringen kunne gjennomføres. 

Vi har forståelse for at poengene kunne oppfattes som opptjente, ettersom de var synlige i appen. De feilaktig tildelte kampanjepoengene var imidlertid ikke blitt overført til SAS EuroBonus-kontoen da feilen ble oppdaget og rettet.

Det var ikke registrert noen aktiv kampanje eller fordel som ga grunnlag for de aktuelle poengene. Ingen kampanje har heller ikke vært kommunisert, markedsført eller på annen måte lovet fra vår side.

Vi beklager frustrasjonen og skuffelsen dette kan ha medført, og vi arbeider for å sikre at lignende feil ikke oppstår i fremtiden.

Jon_Noj liker dette
  2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,763
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk (ikke uventet) samme svar.
    Lar saken ligge. Det var kun snakk om ca. 1000 poeng for min del.
    Men jeg må si at SEB kunne løst dette bedre. Kostnaden av de ekstra poengene er nok betydelig lavere enn tapt kundeanseelse.

Cumulus, turaga008 and Jon_Noj like this.
  3. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om jeg har postet kritisk om SEB sin håndtering av dette her så har jeg faktisk ikke selv klaget til de. De poengene (5K for min del) er egentlig ikke det viktige, jeg bryr meg ikke, jeg synes bare SEB sin håndtering av dette har vært helt håpløs. Særlig rett etter at priser ble skrudd i været. Jeg kjenner kundetilfredshet-genet mitt rope, men gi de poengene da :)

Earl, Storbaba, Teknolai and 6 others like this.
  4. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Et annet t
    Det viser seg at grensen på 6 måneder ikke er reell. Jeg søkte om utvidet kredittgrense fra 100' til 200' etter å ha hatt kortet like over 3 måneder og fikk det (automatisk) innvilget. Forsøkte flere ganger før det hadde gått 3 måneder og fikk avslag.

Dette har ingenting med kredittverdighet å gjøre, jeg har i mellomtiden økt kredittgrensen på et annet kort fra 200' til 400'.

Teknolai and tobeornot999 like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,909
    Bonuspoeng:
    293
    Alt slikt skjer jo automatisert i disse dager.

Enten: alt good og godkjent med en gang

Eller: manuell kontroll fordi det stoppet opp. Sannsynlig nei-svar

Så lenge økonomien er god og andre lån ikke er altfor store vs inntekt, tar de gjerne imot alle folk som vil strømme mer penger gjennom SEB :D

6. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror ikke det er riktig, ref tidligere innlegg fra andre. De oppgir å ha en grense på 6 måneders for å øke kredittgrensen fra det den ble satt til i utgangspunktet. Når man søker om kortet så er initiell grense maksimalt 100 000 kr (det er ikke mulig å velge mer i nedtrekksfeltet).

Jeg hadde kortet og avsluttet det i januar i år med grense på 300 000. Når jeg da søkte om nytt kort igjen i april så fikk jeg ikke økt kredittgrensen utover 100 000 kr selv om jeg har hatt høyere grense inneværende år.

For min del så har alt vært "all good" finansielt, men det har vært en sperre som enten basert på tid eller antall innbetalinger (eller tilsvarende) gjør at de ikke vil øke grensen (ikke med aldri så lite beløp engang). De sa selv at dette var en tidsbegrensning på 6 måneder, noe som er feil.

7. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,909
    Bonuspoeng:
    293
    Din runde nr 2 er vel egentlig bekreftelse på det jeg sa?

Resten er automatisert, og tydeligvis med noen hard ceilings. Når du igjen regnes som "nytt medlem" fordi du meldte deg ut 3 måneder(! og hvorfor) før du gikk inn igjen er det et nytt tak fra oppstart.

Gir mening det. Det koster dem tid/penger med ny onboarding.

Last edited: 25. juli 2026
  8. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner, jeg forstod deg slik som at det var manuell kontroll der de har anledning til å behandle søknader individuelt/manuelt.

Uansett greit å vite at informasjonen de gir er feil. 6 måneder er ikke en fast regel.

9. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Earl, Teknolai and Nuvolari like this.
  10. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet noen synes denne klagingen er overdreven, men uansett hva man mener om det -- dette er uansett en studie i dårlig PR-/kundebehandlings-strategi.

Når det først ble slik kunne SEB så enkelt hatt denne saken ute av verden for lenge siden med fornøyde aktive kunder som resultat istedet.

11. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, det er nok mange, meg inklusiv, som ikke tenker på de skarve ekstrapoengene (rundt 6000 i mitt tilfelle), men som heller "gidder" å engasjere seg på prinsipielt grunnlag.

Ønsker SEB ingenting godt etter hvordan de har utviklet kortet og dets tilbud de siste årene, for å ikke snakke om generelt dårlig kundeservice og nå denne flausen, som kunne vært en så enkel sak å la stå. At de heller velger å skrape av litt mer kundetilfredshet og PR er ikke overraskende.

Earl, EndreD, elgringo1964 and 4 others like this.
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    81,836
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt dårlig behandlet av SEB.

Men. I denne artikkelen snakker journalist, SEB og kunden om forskjellige ting..

Kunden har spurt SAS om en MC kampanje, og fått svar på svensk at kampanjen gjelder i juli. Og denne svensken har jo rett, for det var kampanje i Sverige. Ja, vedkommende har svart feil, men kunden har ikke spesifisert at det gjelder Norge.

Det snakkes om poeng som "trekkes tilbake". Det har ikke skjedd. For kunden får ikke disse poengene før i neste måned. Og har man ikke fått dem, så trekkes de ikke tilbake. De bare gis ikke ut.

Også snakkes det om "god tro". Jeg vil tro at flere som har klaget har visst at det var kampanje i Sverige og Danmark, og ikke i Norge. Selvfølgelig er det noen som ikke har fått med seg dette, og har handlet i god tro. Det kan nok være vanskelig å bevise.

Sånn, da har dere fått litt mer bensin på bålet. :p

13. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Ja den er kinkig den saken sånn sett, er spent på om det blir noe endring til slutt eller ei! :p

Og ja, artikkelen viser også et svar fra svensk kundeservice hvor en person spør om kampanjen er feilaktig tildelt han, da han mente den kun var for Sverige og Danmark: "– Ettersom du allerede har fått dette, har vi ingen mulighet til å dra tilbake dette, så for tilfellet har du fått en ekstra kampanje, skrev kundeservice i en e-post E24 har sett."

Kaos i huset, med andre ord..!

holmen liker dette
  14. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trur den verdien i tapt anseelse og evt kunder, koster mer for SEB enn det ville gjort å si "dette var feil, så vi gir dere poenga fram til dato xx og deretter avsluttes kampanjen."

Men, så tror jeg også at det som alltid er flere som truer meg oppsigelse, enn som faktisk gjør det. Og det vet SEB.

turaga008 liker dette
  15. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,602
    Bonuspoeng:
    113
    Håper alt maset nå bidrar positivt til at vi snart får en vanlig doble poeng kampanje.

Cumulus and turaga008 like this.
  16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,049
    Bonuspoeng:
    183
    Skal man gidde å melde inn til FINKN?

Oppirumpadi and turaga008 like this.
  17. chipcampden

chipcampden Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    SEB påstår at det har vært to kampanjer med påmelding i år, én i januar og én i mars.

Stemmer dette, og hva gikk ev. kampanjene ut på? Jeg kan ikke huske at jeg har meldt meg på en eneste kampanje i år.

18. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    1,494
    Bonuspoeng:
    93
    Eneste jeg har fått på mail i år er kampanjen under, ble oversendt i mail 15. januar.
    Ingen påmelding for denne.
    Skjermbilde 2026-07-27 104235.png

Staralliance and chipcampden like this.
  19. WingmanWizard

WingmanWizard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    chipcampden liker dette

Del denne siden