SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg håper og tror det det blir noe a la KLM og at man dermed har gull og sølv i separate grupper på boarding.
     
  2. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    2,224
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg spør meg hvorfor noen skal gidde å bli Pandion med denne utvanningen av fordelene skissert her.

    Eller for å sitere en annen Pandion jeg kjenner som har vært det i mange år: «Det er jo ikke noe igjen…».
     
    Frode789, kiev, NoLimit and 1 other person like this.
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant. Utfordringen for flere som er Pandion er jo at en del må reise mye SK uansett, spesielt dem som er basert lengre nord. De som har mulighet vil vel enkelt skifte allianse om til f.eks LH HON.

    Men det kommer jo an på reisetid. Kan ikke se at en Pandion som reiser så mye er interessert i å tilbringe enda flere timer på flyplasser i transit bare for å oppnå status. I alle fall ikke de som har familie. Hadde vært interessant å høre perspektiv fra de Pandion som er her inne. @kiev har jo tidligere vært. Hva tenker du?
     
    kiev and NoLimit like this.
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,825
    Bonuspoeng:
    293
    Han du siterer er jo Pandion selv, så hans meninger er nok også interessante.. ;)
     
    magnusant and Brukernavnet like this.
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Mener å huske at i alle fall var et år han ikke var? Men kan godt være jeg tar feil. Uansett, veldig interessant å høre hva han og andre Pandion her inne mener ja :)
     
  6. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    3,624
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig jeg er litt treg på en søndag, men hvilke utvanninger er det for Pandion er det som er skissert? (Ser det med prio-boarding for sølv, men enn så lenge gjetter jeg på det blir som en egen gruppe)

    Pandion har vel ikke hatt noen ekstra fordeler i *A utover *G, og det blir vel ca likt i SkyTeam?
     
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,670
    Bonuspoeng:
    113
    Det er blitt dårligere med morsomme/nyttige giveaways, for eksempel Swims weekend bag: image.jpg
    Men kråkekortet var alltid best på irrops, og det var min favoritt siden mye reising = mye irrops.
    Det har forhåpentligvis ikke blitt forbedret bort, selv om den gemene hop er kommet betydelig etter og gapet er mindre.
    Edit - nå med svaret på spørsmålet (gammel og åndsforlatt? Jeg? Hørt sånt tull!):
    Jeg tror svært få er villige til å reise ekstra for å dra inn denne kråka. Mileage run var et ukjent begrep mens jeg reiste mye. Nå er jeg nede på 50-60 reisedøgn mot 150-200 tidligere. Savner egentlig ikke kråkekortet. Eller mer korrekt: savner ikke reisingen som skal til for å beholde kortet.
     
    Last edited: 21. april 2024
    Kristian, EndreD, Berlioz and 8 others like this.
  8. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,419
    Likes mottatt:
    3,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ligger på 51flights med alle operatører til nå i år (er ikke pandion). Fungerer helt fint å fly litt, men tror svært få som har slike reisemønster slenger inn noen «mileage run» for å si det pent.
     
  9. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    2,224
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg trodde ikke jeg ville få det for 2024, men fikk det allikevel. Har vært og er Pandion siden 1.januar 2022.

    Jeg har det som Kiev. Kommer ikke til å fly inn det med vilje, samtidig så har jeg faktisk forventninger om å ikke måtte stå bak sølvkort på Biz innsjekk og heller ikke vente bak noen som helst ved boarding.

    Poenget er at det er ikke lengre noen vesentlige fordeler sammenlignet med de lavere nivåene når man reiser i alliansen. Nå reiser jeg bare privat og jeg kommer fortsatt til å bruke nærmere 70000kr i år på flybilletter hos Sas, men jeg legger ikke ut ytterligere 200.000 for å få kråka.

    Hører det samme fra en kollega som har vært Pandion i mange år.
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig interessant å høre fra dere som flyr eller tidligere har flydd mest :) Hvis dere ser på (ev det tidligere) reisemønsteret deres, hvor mange flighter kunne dere realistisk sett byttet bort fra SK/WF til LH?
     
    kiev liker dette
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,670
    Bonuspoeng:
    113
    Varierer nok endel, men de fleste med Pandion har nok et TravelPass i bunnen. Da er man låst til SAS på norske (og evt skandinaviske) ruter. Låst er man vel nesten uansett når man ikke bor i Oslo, ikke mye Lufthansa som går fra Trondheim.
    Det er også gjerne andre rabattavtaler med i spillet, så i praksis benytter man SAS der SAS går.
    Mine år med kråkekort kom uten TP da jeg ofte reiste til byer i Asia og USA hvor SAS gikk, og selvfølgelig 2-3 reiser til Brussel i måneden. Et slikt reisemønster akkumulerer fort kroner på SAS-metall. I denne post-Corona tid med Teams og Zoom tipper jeg at nivået for Pandion har krøpet nedover, men har ikke fulgt med hvor grensen ligger nå.
    Ikke aktuelt for meg lengre, og jeg er glad for det!
     
  12. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    968
    Likes mottatt:
    2,224
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bare bekrefte dette for meg også. Det reisemønsteret jeg fikk Pandion på var ukespendling på Vestlandet og med noen turer internasjonalt. Har ikke den jobben lengre og savner ikke den eller reisemønsteret noe særlig.
     
  13. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Dere som har satt dere inn i flyselskapene/destinasjonene i Skyteam; Hvordan tror dere mulighetene for å reise til Australia blir i Skyteam sammenlignet med Star Alliance? :)
     
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ingenting om tilgjengelighet (ingen vet vel noe om det for EB før om lenge vil jeg tro), men her er rutenettet med SkyTeam-ruter inn til SYD.
    upload_2024-4-28_15-16-38.png
     
    milehigh, kiev, Nurse82 and 1 other person like this.
  15. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Da blir det spennende å se hvordan tilgjengelighet og pris blir :)
     
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Pris er i utgangspunktet gitt, for SAS har bekreftet at dagens poengtabeller videreføres.
    Jeg tipper dog at det blir en generell regulering av de neste år, gitt prisstigningen senere år og at de har stått stille en tid....
     
    Nurse82, Rscott and Shyneno like this.
  17. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Prisstigningen burde ikke være et argument for devaluering av poeng siden flybilletter, dvs. poeng i seg selv har blitt dyrere å kjøpe.
     
  18. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,670
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis dette er det hele rutenettet til Australia/Sydney er det jo EKSTREMT tynt! Bare en håndfull ruter fra Kina, samt noen slengere fra Laos/Vietnam/Indonesia. Og en fattig ruting fra LAX som kanskje kan brukes, men legger til en dag på reisen.
    Dette var virkelig nedtur for de av oss som har arbeidsreiser til kenguruland, og hvor noen land/selskap ikke er godtatt pga (sikkerhets)politikk.
    Jaja, god motivasjon til å fintenke på statusmatch.
     
    Insomnia4u and NoLimit like this.
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Vil noen se ruter inn til andre steder i Australia så er det bare å sjekke via Flightconnections.com
     
    milehigh and kiev like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Nå kommentere jeg ut fra et EB reiseperspektiv.

    Jeg ser 13 mulige connections på kartet. Kan aldri huske at det har vært 13 potensielle muligheter til SYD de gangene jeg har jaktet billetter til 2.

    Men for all del, jeg aner ikke, hvilke av disse rutene vi faktisk får tilgang til, og hvor mange seter som slippes. Så det kan bli både bedre og verre.

    Personlig er jeg mer spent på AKL- jeg vil til NZ igjen.
     

Del denne siden