SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    LHR blir vel i mye mindre grad en transferflyplass for oss nå.. Skal man til USA flyr man mest sannsynlig Virgin eller Delta og har tilgang til Virgin Clubhouse på T3. Skal man bare hjem etter en tur til London så blir utvalget dårligere.. Er det Plaza Premium som gjelder så tror jeg heller at jeg blir litt lenger inne i byen. Evt flyr hjem fra LCY via AMS med KLM.

    Og Loungesafari på LHR dør nok en stille død, hvilken flyplass kan fylle tomrommet? ;)
     
    NKA_Pls liker dette
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det virker som loungefinderen bare er tilgjengelig hvis du bruker en desktopnettleser. Hvis jeg prøver på mobil så dukker den aldri opp. Det er jo ganske ubrukelig...
     
  3. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut til å funke fint med Safari på min iPhone, puncher inn LHR og fyller ut en litt irriterende CAPTCHA, så får jeg ihvertfall opp en liste med lounger på Heathrow.

    https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder/

    upload_2024-4-15_21-25-27.png
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje chrome som er problemet da.. Det fungerer på mobilen også hvis jeg krysser av for "Side for datamaskiner" i chromemenyen
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Plaza Premium på T4 er triste greier.
     
    tobeornot999 liker dette
  6. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Har tenkt tanken å ta en tur ned innen 31. august og ta en gravøl på hver av loungene. Jeg er sikkert ikke den eneste? :p
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Flyr masse LHR selv, mest BA men også SAS.

    Det er rimelig sikkert å si at SAS flytter fra T2 til T4 (eller helst T3, men der er det fullt).

    Og uansett om de ikke gjør det: ingen tilgang til LH loungen lenger eller de som ligger ute på B piren. Alle er jo *A.
     
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Clubhouse (Virgin) har alltid vært notorisk vanskelig å komme inn i, nettopp fordi de har solid servering og drikke.

    Men mindre man flyr upper class med Virgin eller first class med Delta, er dette eneste muligheter for inngang:

    Passengers with the following loyalty status
    • Flying Club Gold Card members + a guest traveling with Virgin Atlantic, Delta or Aeroméxico
    • Delta SkyMiles Diamond and Platinum Medallions + a guest traveling in premium on Virgin Atlantic or Delta premium
    • Flying Blue Platinum members + a guest traveling in premium on Virgin Atlantic or Delta premium
    Det betyr at "gamle" SAS gull/diamant ikke kommer inn, fordi de neppe konverteres til så høyt kort som FB platinum.
     
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor tror du det? Den naturlige konverteringen er vel EB Gold til FB Gold, EB Diamond til FB Platinum.

    Hvis vi tar utgangspunkt i det, så ville SAS EB Diamond på minimum premium eco på Delta/Virgin/Aeromexico gitt tilgang til Virgin Clubhouse, men jeg er redd de også må innlemmes i JV samarbeidet også før det skjer og det kan fort ta noe tid.

    Men ja, Virgin liker ikke for mye folk her og kommer til å sile inngang spesielt hos partnere slik at forblir sivilisert (mulig å få bord i restaurant osv).
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Så rause tror jeg ikke de vil være. Men dette bygger bare på egen erfaring.

    Nettopp. Og da har du selv besvart hvorfor jeg tror det ikke blir noen gamle EBG/EBD i Clubhouse på status med mindre de har billetter i de klassene jeg sa.
     
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Siden SAS skal inngå codeshare- og joint ventureavtaler her blir det forhåpentligvis noe. Men man kommer nok neppe inn om man skulle klare å snike seg inn i T3 når man flyr på SAS-metall. Og siden Flying Blue krever Platinum er det også naturlig å tro at Gull ikke får tilgang med mindre man flyr i eleverte klasser. Men hvorfor mener du at Diamant ikke er like godt som FB Platinum? Gitt at SAS får de rette avtalene på plass såklart.
     
  12. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Har du forsøkt status match til FB og bare fått tilbud om Gold fra SAS Diamond?
     
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Kjent materie, men da er United (1.5), Lufthansa (1.9), Turkish (1.9) og Air Canada (1.9) 100% offisielt og nei listen fullført. Personlig er jeg fortsatt optimist ift Thai og Singapore, og litt spent på LOT (siden SAS nye strategier er å stjele mer transfer blant annet fra Polen).

    IMG_6848.jpeg
     
    EndreD, jgroneng, NoLimit and 2 others like this.
  14. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor fant du dette?
     
  15. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,170
    Bonuspoeng:
    93
    Spielhaug, GlennDi and jgroneng like this.
  16. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Notert, da er det forsåvidt mulighet for T4 lounges gjennom Skyteam skulle man tro!
     
  17. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Oppdatering om lounger, fast track og priority boarding etter SkyTeam-overgangen. Takeaway er at SAS forsøker å få på plass lounge og fast track på flyplasssene hvor dette tilbys i dag. Separat sluse for priority boarding blir en fin forbedring, men kanskje litt folksomt når EBS også inkluderes?
     
    Last edited: 21. april 2024
  18. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    631
    Bonuspoeng:
    93
    Det står vel egentlig ikke direkte der at EBS inkluderes i den separate slusen, eller at de havner i samme boardinggruppe som EBG/EBD/EBP.

     
    Chrisljo and trygveat like this.
  19. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    2,087
    Likes mottatt:
    14,794
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for link :). Denne versjonen av engelsk er det nok dessverre lettest å forstå hvis man er skandinav.
     
    kiev liker dette
  20. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,670
    Bonuspoeng:
    113
    Det hender at jeg av diverse gode (?) grunner kommer halsende når boarding er godt påbegynt. Det å braute seg igjennom sangkoret fra Ytre Blåsbortvik sammen med barnehagetantene på Kjøbentur kan være direkte farlig. I alle fall utløsende for panikkangst for manglende overhead bin space.
    Dette med egen kø hvor man kan smette inn helt ved gate er noe Flying Blue har overalt, og en svært god ide for oss sent innkommende.
    Engelsken gir meg flashback til Jagland i sine velmaktsdager :eek:
     
    EndreD, Teknolai, Kalsnes and 6 others like this.

Del denne siden