SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,591
    Bonuspoeng:
    183
    I Star-systemet fikk kundeservice opp reiseruter bestående av flights i ulike klasser ved gjennomgående søk, uten å dele det opp "leg for leg".

2. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, tror jeg henger med. Da er det kanskje en mulighet for mixed class uten at vi kan få til leg for leg på egenhånd.

3. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    791
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nye BagTag´s i dag.
    Ikke noe medlemskort som også var bestillt.
    Gammel vs Ny.
    Ser at ny tag har mindre hull og hullet er nærmere kanten,noe som garantert medfører at den knekker der lettere en på det gamle.
    Syntes også et SkyTeam logoen burde hvert innrammet eller noe sånnt,slik som Star logoen er,noe som gjør den lettere å se.
    tag1.jpg

Last edited: 20. sept 2024
  4. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,137
    Bonuspoeng:
    93
    20240920_134141.jpg
    Logo er litt mer synlig på diamantkortet faktisk :p

5. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,903
    Bonuspoeng:
    93
    En positiv nyhet: Nå kommer layovers mellom 8 og 24 timer opp i søk med Sky Team på award-søk.

Med forbehold at noen har omtalt dette før.

Rapolo, Chrisljo, Kristian and 2 others like this.
  6. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Bra det, men min største bekymring er jo om søkefunksjonen klarer å koble reiser hele veien.
    Hjelper ikke at det er ledige billetter siste ønskelige leg om søkefunksjonen ikke klarer å slå det sammen.

Får vel erfare dette når jeg etterhvert skal på tur igjen.

7. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,903
    Bonuspoeng:
    93
    Den klarer vel verken mer eller mindre det den har gjort før. Men akkurat dette var jo et "stort" problem for oss som trenger overnatting før reisen går videre på grunn av sene fly ut. Nå kommer mulighetene opp automatisk.

8. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, men muligheten til å koble sammen reiser ved å finne fly for fly var jo gull.
    I sommer reiste vi til Tokyo og siden jeg og reisefølget var lokalisert på forskjellige sider av landet var det uansett en av oss som måtte fly på egne billetter til starten av bookingen. Løsningen ble at jeg reiste BGO-OSL og etter mye frem og tilbake landet vi tilslutt en rute med OSL som start, dette var mulig siden vi faktisk fikk booke leg for leg. Synd om det skal bli så håpløst at vi ikke får legge sammen på samme måte som før, vi hadde jo egentlig Gøteborg som startpunkt, men det dukket opp muligheter direkte fra OSL som vi fikk booket om til.

Jeg får uansett ikke noen inntrykk av hvor komplisert dette blir før jeg skal booke ny tur, jeg får vente og se.

9. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    Her gikk det litt fort i svingene SAS? :p

IMG_1149.jpeg

LL_Air, Bolle, EndreD and 27 others like this.
  10. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Sendte, som sikkert flere her inne, en mail til Aron med spørsmål/klage over innstrammingen av muligheten til å booke leg for leg. Kan ikke si jeg hadde forventet et svar, men jommen kom det ikke et svar i kveld.:oops:

Regner med flee kan synes dette er interessant og ikke for teknisk :cool:

Positivt overrasket over å fått svar, men ikke helt sikker på om den detaljerte forklaringen egentlig bekrefter at det er midlertidig :(

wilco, Bolle, The_Dude and 30 others like this.
  11. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor bestiller du disse nå?

12. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    791
    Bonuspoeng:
    93
    Log inn på net,gå til profilen din,litt nede på siden under siste transakjoner.
    -----------

sk1.png

Alekseolsen liker dette
  13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,591
    Bonuspoeng:
    183
    Leser mellom linjene at "leg for leg" er stengt ned for å unngå brudd på Origin&Destination-bestemmelser satt av de ulike flyselskapene, noe som på sett og vis gir mening. Samtidig er det positivt at de er obs. på problematikken rundt tilsynelatende meningsløse restriksjoner -- kan bare håpe på at de starter med å rydde i eget oppsett, da svært mange bonusseter på SAS short haul er sterkt begrenset.

14. Igor

Igor Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Er det noe nyheter om premium economy med ST?
    Står på lista med priser, og har vært nevnt, men finner ikke en eneste reise ledig reiser.

Frode789 and Shyneno like this.
  15. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    83
    Har en reise med China Airlines i oktober booket før 1. sep. Billigste type billett, men jeg fikk nå lagt til sk-nummer på China Airlines sidene og da ble det også gratis å reservere seter (måtte betale for den fem fremste radene av eco). Skal fly 777-300 pvg-tpe og 321-noe tpe-hij (Hiroshima). Spent på om 777 er samme som de bruker til Europa.

16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,587
    Bonuspoeng:
    183
    Ser på billetter til Lisboa, virker ikke som SAS flyr dit- greit nok.
    Men hvorfor vil de rute meg med TAP istedet for KLM eller AF ?

En av fordelene med ST var jo at man skulle kunne få poeng utifra Marketing carrier sin poengtabell , men det hjelper jo lite når man ikke får alternativ om dette.

Skjermbilde 2024-09-21 160050.png

17. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,352
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel sagt det først kommer i 2025..

18. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Så ikke at det var lagt ut et svar fra han i denne tråden også, men ser at den engelske delen er identisk, så han har nok tatt unna en haug med klager på kveldingen der ;)

Teknolai and NoLimit like this.
  19. Bonsai

Bonsai Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    53
    Har ikke noe fornuftig forklaring på dette enn at systemet har blitt litt krøllete etter overgangen til SkyTeam (feks første dagen hos oss var over 100stk i gruppe 1).

Agenten sier for så vidt rett, EB ligger inne men blir likevel ikke annerkjent av systemet. Normalt sett så løses dette med å enten 1. scanne FQTV kortet på nytt eller 2. trykke enter på det som allerede ligger inne så løser det seg.

Men nå så må man først inn og slette ALLE registereringer av FQTV på alle legs først, deretter legge inn på nytt før den forhåpentligvis annerkjener statusen.

tobeornot999, Cumulus, EndreD and 4 others like this.
  20. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er 100% i tråd med det jeg har sagt her før: Overgangen i seg selv er en rush job, så mange år med "fin"sliping i Star har ikke kommet over ennå.

1. De vet hvordan dette funker, så det er bare et spørsmål om prioritet - når skal man implementere dette i en ny kontekst. Litt rart at agentene har et nytt system for dette, regner med at han mener inventory der Sky publiserer sine award seats.

2. Dette gir, som noen andre sa, fullstendig mening. Her får vi bare håpe at partnere bare slenger på alle SAS sine potensielle origins, og ikke skal sitte og drøfte hver minste lille flyplass. Det siste vil kunne ta lang tid.

Dette syntes jeg var interessant:
    "
    • We are also working on extending the maximum layover times to allow more combination of feeder flight and make it easier to find full itineraries online. This will be visible in the online booking engine."
    Dette er åpent for tolkning. Mener han et tall, evt algoritme, de har lagt inn per i dag som skal tweakes? Eller mener han at man skal kunne ha layovers på over 24 timer dersom systemet mener at det kan gi mening?

Så skal folk her passe seg litt. Om ting blir veldig intelligent og bra, så vil gud og hvermann kunne sitte og snappe opp drømmedestinasjoner på web. Folk som oss, som i varierende grad er langt over snittet gode til å finne rutinger, vil kunne oppleve at det er få muligheter igjen, der vi før kunne (og delte) diverse hacks.

Last edited: 23. sept 2024
    Teknolai, Storbaba, Frode789 and 2 others like this.

Del denne siden