SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,591
    Bonuspoeng:
    183
    Utfordringen skal ligge i at SAS har tatt i bruk ny løsning for automatisk utregning og trekk av poeng i forbindelse med overgang til SkyTeam, og at det er her både manglende støtte for korrekt prising av mixed class og bruk av flere CT på samme PNR kommer inn. Tidligere kunne agentene overstyre poengtrekk, men denne fleksibiliteten mangler i nytt system.

2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,170
    Bonuspoeng:
    183
    LaDuden, Xflipper and Spielhaug like this.
  3. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    snus_mumrikken and Xflipper like this.
  4. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,642
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for deling!

Håper på positiv løsning i nær fremtid.

snus_mumrikken liker dette
  5. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er ordrett det samme svaret som vi fikk på mail, som i og for seg ikke er noe problem, men jeg er litt redd for at utfordringen med mixed class og leg for leg blandes sammen.

Jeg har full forståelse for at mixed class er nødvendig for noen, selv om jeg aldri har hatt behov for det selv. Jeg har derimot hatt et stort behov av å kunne sette sammen reisen selv (tro det eller ei, så er ikke BGO verdens navle for alle), og det ble det ikke gitt noe godt svar på verken her eller i det øvrige svaret jeg fikk da jeg sendte mail til Aron.

Om jeg tolker utsagn fra andre her riktig, så er dette mulig å gjøre i andre ST-program, f.eks FlyingBlue. Da anser jeg det som en villet handling fra SAS å begrense dette, selv om søk etter turer nå viser at det er et skrikende behov for den muligheten. Det er knapt nok gjennomgående reiser tilgjengelige fra BGO via noen av de store hub'ene til Virgin/AF/KLM (og da antar jeg det samme gjelder de fleste andre byer i Norge). Jeg skjønner at de skal jobbe med å justere litt på O/D-restriksjoner, men inntil de har løst det tekniske, så tenker jeg de får tilby leg by leg slik de gjorde i starten. Nå blir det helt omvendt rekkefølge og det strupes unødvendig.

Har en feeling at svaret vi får i den eventuelle VG-artikkelen blir identisk som dette og dermed ikke noe vi blir veldig mye klokere av (på den delen hvertfall). At det skal ha blitt booket dobbelt så mange businessreiser som samme tid i fjor er jo egentlig bare relevant når vi vet hva tallet er, men noe sier meg at nesten alle de kom den første uken...

6. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg skulle gjerne få innsikt i, er hvorfor vi må betale doble poeng for CI og VN. Selv en kort flytur med CI fra PVG til TPE resulterer doble poengsum for hele utreisen, og om det er noe vil være permanent.

magnusant liker dette
  7. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,516
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Det blir litt som å banne i kirka her, men jeg tror det hadde vært bedre om de faktisk innførte YQ på VN/CI for å ta inn differansen i kost, og da heller holdt poengprisen lik.

Rapolo and magnusant like this.
  8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,057
    Bonuspoeng:
    183
  9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,587
    Bonuspoeng:
    183
    Den "tekniske feilen" rundt bonusbestilling med SQ varte ett par år, f.o.m 2020 før de fikset det i to uker i Februar/Mars '22 eller '23?, før det var "teknisk feil" igjen frem til SAS forlot *A..

Gribb, Frode789, vegasbaby and 5 others like this.
  10. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,907
    Bonuspoeng:
    183
    Ut i fra min forståelse av det Aron sier på Final Call posten er det at vi ikke kan blande klasser på bonusbilletter, så i lys av dette så burde det gå an å snekre sammen billetter på ruter som det allerede går reiser i samme klasse på SAS Partnersøk, så lenge det er samme klasse.

Slik jeg ser det så betyr det at hvis det er ledig på Business Class KRS - OSL - AMS på partner søk, og det samtidig går en KLM Biz AMS - BOM, så burde det gå an å flette den sammen til en billett så lenge det er innenfor de 48 timene som er lov å ha som transit. Det virker også å være innenfor de føringer SAS har gitt for å booke billetter da vi ikke får miksede klasser. Hvis en derimot søker SAS Plus til AMS, og BIZ på legget AMS - BOM, så blir det feil. Så har de tunga i munnen og ser denne lille "djevelske detaljen" til vår fordel med Parter søk BIZ + BIZ = OK å sette sammen, så bør agenten akseptere dette. Aksepten er basert på at bookingen er innenfor routing regler + det er innfor regelen om fire segmenter på reisen.

Så det kan være at den i andre enden av telefonen missforstår reglene som er gitt en, og at hvis en booker innenfor de rammer som avsnittet over viser til så skulle det ha gått. Kanskje det bør kommuniseres igjennom til Aron at han bør sende ut ett skriv som spesifiserer dette ovenfor dem på kundeservice. Det kan også være at visse agenter allerede vet dette, så er du heldig og trekker riktig person så går det igjennom.

12. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tolket vel egentlig svaret jeg fikk som at han bevisst hoppet over den delen, men har uansett gitt beskjed om at jeg mener det bør være mulig leg for leg uten mixed class (om ikke annet som en midlertidig løsning til de tekniske problemene er utbedret). Om det derfor er meningen at det skal være mulig, så har han hvertfall fått én mulighet til å fange det opp..

Teknolai and Shyneno like this.
  13. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    791
    Bonuspoeng:
    93
    De er ikke koblet opp mot SAS ennå så du kommer deg ikke til Osl. Men...
    Tonnevis av Delta over Atlanteren men bare i Eco.
    Søk ATL eller JFK til LHR og CDG.
    Tonnevis av Delta 1st Class nesten hver dag,innenriks.
    Biz sett må man nesten bare bruke Virgin f,eks JFK-LHR.
    Latterlig mye Biz ledig men de går jo på ettermiddagen nesten hver time.

atl.png
    ---------
    ---------
    jfk5.png
    .............
    .............
    vir.png
    ............

Last edited: 24. sept 2024
    Dimind liker dette
  14. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en samtale med en agent idag angående en booking hvor alle legs var fullstendig tilgjengelige & passende, men såklart ikke søkbar fra start til ende hos SAS. Så jeg ønsket sette sammen legs.
    ( For oss som ikke bor ved en stor hub har det nesten alltid vært slik da )

Agenten fant også alle flightene tilgjengelige men det var ikke tillatt og sette sammen legs som vi kunne gjøre før så hun kunne ikke booke.
    Det som derimot var lov & ble oppmuntret var å bestille en del av turen, og deretter legge på & ringe tilbake og be om en endring av den første bookingen & legge til neste leg, og gjenta dette så mange ganger som nødvendig.

Mitt spørsmål ble da: Så dere kan kombinere legs så mye vi/dere vil men bare sålenge det gjøres via rebookinger & nytt gebyr hver gang, men dere kan ikke bare gjøre hele turen umiddelbart i en omgang?
    Svar Ja.
    Så man kan visst kombinere så mye man vil om man bare vil betale rebooking gebyrer & ikke turene forsvinner halvveis i prosessen. For min reise ville det da utgjøre en hoved bestilling & 4 separate endringer + gebyrer.

Fikk en liten forklaring om at systemet kanskje var endret slik for å unngå at kundene bare skulle booke det de fant på nett & ikke tok for mye tid på kunde tlf med å sette sammen kompliserte turer etc.

Gribb, Teknolai, Frode789 and 4 others like this.
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat ja.. for det legger mindre press på kundeservice at du ringer inn 4 ganger :p

wilco, Gribb, Frode789 and 5 others like this.
  16. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Har noen fått registrert poeng automatisk fra Widerøe etter 1 september?

EDIT: Manuell registrering funker heller ikke. Får bare feil.

Last edited: 24. sept 2024
  17. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Generer jo mye nye gebyr inntekter for de da....

18. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Prøvde du dette og kan bekrefte at det fungerer?

Dette er jo supert i tilfelle det fungerer, men strider mot hva de tidligere har kommunisert om at endring fordrer at man må kunne søke opp start og ende destinasjon for at den skal kunne være gyldig...

Teknolai liker dette
  19. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Nei jeg booket ikke. Det var umulig å søke opp hele turen i ett søk. ( sas har vel aldri taklet 4 legs som jeg kan huske uansett )
    Men agenten søkte også opp alle flightene i rekkefølgen jeg gav & sa alle var tilgjengelige for booking, men at de bare ikke kunne settes sammen i en singel booking.
    De 2 siste & lengste legs var tilgjengelige i et søk, så hun anbefalte å booke den turen & ringe tilbake for endring / utvidelse av turen med den neste leg osv.

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Da er det jo isåfall bingo om man når en agent i neste runde som mener det samme. Og om backoffice faktisk sier ja til slutt.

Men du kunne jo prøvd å booke den reisen hun sa var mulig på nett og så umiddelbart be henne endre den og legge på de to første flightene :D

Del denne siden