SAS / SkyTeam - Har jeg Lounge tilgang? (Hovedtråd)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Misterix, 23. sept 2017.

1. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    93
    Riktig. Biz og Diamant

haifinn liker dette
  2. Shankly

Shankly Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Kommer opp i en lignende situasjon nå på søndag. Har 5+ timer layover på LHR. Kommer inn med SAS fra CPH og skal videre med Virgin Upper Class til MBJ. Er Diamond (hvis de 15k for 10 julelegs tikker inn på lørdag 31.1, hvor jeg flyr den siste legen av de 10 TRD-OSL), hvis ikke, Gold.

Antar Clubhouse også opererer med maks tre timer før avgang? Sikkert noen her som kan bekrefte? Hvis så, har noen opplevd å komme inn tidligere likevel slik Rapolo gjorde på CDG?

Hvis ikke, er det en annen lounge det anbefales å stikke innom i mellomtiden, ser det skrives litt om SilverKris og Kris Gold? Ikke lommekjent på LHR dessverre.

3. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,358
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at det løste seg fint. Problemet mitt var bare at jeg ikke var på gjennomgående billett, og så fort jeg sa at jeg kom til CDG samme dag på en annen booking så løste det seg.
    Hvis du er på gjennomgående billett skal det være null problem. Hvis du ikke er på gjennomgående billett får du ikke tilgang på LHR ved ankomst uansett, så SQ/LH-lounge er ikke aktuelt.

Om du er gull eller diamant spiller ingen rolle.

Shankly liker dette
  4. SK927

SK927 Medlem

Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    53
    Ser det er krav om «Same itinerary, same day ticket.» for transit på Virgin-nettsiden. Hvis du har gjennomgående billett er det ikke noe problem. Var der 4-5 timer selv, to ganger i fjor.

Shankly liker dette
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,061
    Bonuspoeng:
    293
    Enkelt spørsmål:
    Hvis en flyr SK Biz fra OSL (utland) og ikke har status, har en da tilgang til OSL Lounge, eller bare SAS Lounge?
    Og hva gjelder hvis en er EBG? Da er en jo ST Elite plus og det kan se ut som KLM har tilgang til OSL Lounge?

6. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    SAS tilbyr selvfølgelig bare sin egen lounge til sine egne passasjerer.

7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,061
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig?
    KLM har, slik jeg forstår det, tilgang til OSL Lounge. KLM og SAS er medlem av ST og jeg er ST Elite Plus. Er ikke helt utenkelig at jeg har tilgang til begge. Derfor spørsmålet.
    Men hvis du vet svarer så er det jo OK =)

8. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser hvordan man kan tenke det. Du har tilgang om du flyr med KLM. Uansett er OSL Lounge og SAS Lounge Utland like bra, så jeg ville ikke stresset med å få innpass i den ene over den andre.

indahla liker dette
  9. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,061
    Bonuspoeng:
    293
    Takk!
    Jeg hadde tilgang til OSL Lounge da jeg fløy til Brasil i 2022 og likte den. Men mye kan ha skjedd på nesten 4 år. SAS sin lounge har vi jo alle vært i 100+ ganger så tenkte å teste nye nytt =)

Preference liker dette
  10. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,592
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er ganske selvfølgelig:)

btm liker dette
  11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,061
    Bonuspoeng:
    293
    På f.eks. EWR har en tilgang til United Polaris hvis en flyr med SK selv om SAS har egen lounge ;)

12. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,464
    Bonuspoeng:
    93
    Det er litt policyforskjell på Star Alliance og Sky Team når det kommer til lounge. Hvis du oversetter eksempelet ditt til Sky Team (feks JFK), så har man i utgangspunktet ikke tilgang til Delta One Lounge, selv om man flyr biz (eller EBG+) med SAS. Men, i Star Alliance-tiden kunne man komme inn i Polaris på biz-billett.

Videre er nok hovedforskjellen på Gardermoen kontraktslounge versus selskapslounger. Hvis det er kontraktslounger, spiller operating carrier inn før man ser på billett og status. Status kan, etter forrige policyendring, gi deg tilgang til flesteparten av selskapslounger hvis man reiser på en alliansebillett. Men, hvis du skal ha tilgang til en kontraktslounge må du ha en billett hvor selskapet du skal reise med har kjøpt seg tilgang. Og det for et selskap å skulle kjøpe seg tilgang til en kontraktslounge, når de selv påkoster drift av en selskapslounge, det er nok det mange tenker er en selvfølge.

Jeg fant ikke eksempelet i farten nå, men jeg har tidligere sett at forskjellige Sky Team-selskaper kjøper seg tilganger til forskjellige kontraktslounger på samme flyplass. Feks at hvis man flyr KLM har man tilgang til én lounge, og hvis man flyr Delta har man tilgang til en annen.

13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,061
    Bonuspoeng:
    293
    Min siste kommentar var ikke for å krangle =)
    Bare at "selvfølgelig" ikke er så selvfølgelig som det ser ut til ...

NoLimit and btm like this.
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,358
    Bonuspoeng:
    183
    I *A hadde man alltid tilgang til allianselounger, det var en del av pakken til SAS som *A-medlem. Men det var heller ikke den gang noen automatikk i at man hadde tilgang til tredjepartslounger som andre *A-medlemmer hadde tilgang til da dette ikke var en alliansegreie, men noe flyselskapene selv kontrollerte. Man hadde feks ikke tilgang til OSL Lounge den gang heller selv om det var *A-selskap som hadde tilgang.

Denne dynamikken er i utgangspunktet lik i SkyTeam, men med noen flere unntak enn i *A. Man har på generell basis tilgang til feks KL-loungen på AMS eller ST-loungen på MAD når man flyr SAS på riktig billett/status som en del av ST-pakken. Lounger som feks North Sea i SVG som er operert av en tredjepart (ikke SAS eller ST/ST-medlem) er betinget avtale direkte med SAS.

Ref Delta One eller Virgin Clubehouse på LHR feks så har de tatt en tilnærming som United gjorde med Polaris med tanke på langdistanse, men holdt dette innenfor JV'et(?) og ikke åpent disse til alle ST-medlemmene (evt at de andre selskapene ikke ønsker å betale prisen). Jeg tipper biz-reisende hos SAS/EB-medlemmer med riktig status får tilgang til begge disse loungekonseptene når (om) SAS blir en del av TATL-JV.

btm liker dette
  15. Gribb

Gribb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdaterer litt med erfaring jeg hadde med 2 separate bookinger og status som SkyTeam Elite Plus:
    1. GIG-ATL med DL eco, blankt avslag på tredjepartslounge i GIG der de fortalte at DL gir tilgang kun med business, status har ingenting å si, men med AF/KL derimot får man tilgang med enten business eller status.
    2. ATL-CPH med SK premium, tiden mellom begge flight var på 14 timer, fikk kommet inn Delta Sky Club uten å måtte krangle meg gjennom :)

Så gjennomgående billetter var ikke strengt nødvendig for å få tilgang til lounge under mellomlanding, så lenge du kan fremvise to ulike boardingskortet :cool:

16. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Vi var på SQ sin SilverKris lounge på LHR T2 i dag (med SAS billetter), definitivt verdt den ekstra spaserturen.

Last edited: 08. febr 2026 kl 17:45
    DJasko liker dette
  17. Nj4220

Nj4220 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som vet om eg som SkyTeam Elite Plus kan velge seter gratis/i forkant på en Delta Main Basic billet?

cire913 liker dette
  18. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    182
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du kjøper en Delta Main Basic-billett med cash?
    Hvis jeg husker riktig, er svaret nei. Jeg fikk tildelt ett sete én gang ved innsjekking og én gang ved gaten/boarding.

Del denne siden