SAS / SkyTeam - Har jeg Lounge tilgang? (Hovedtråd)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Misterix, 23. sept 2017.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,342
    Likes mottatt:
    5,278
    Bonuspoeng:
    183
    Ja kommer inn med TG i C og ut med SAS i go
     
  2. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    278
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg reiser til Santiago de Chile med familien nå snart (4+spedbarn), og ønsker noen tips til hvilke lounger vi bør satse på på hver mellomlanding.

    Ruten vår er som følger:

    OSL-CPH SK I
    CPH 1t20m
    CPH-FRA SK I
    FRA 2t05m
    FRA-BOG LH I
    BOG 2t20m
    BOG-SCL AV I

    Retur:
    SCL-BOG AV I
    BOG 4t45m
    BOG-BCN AV I
    BCN 2t10m
    BCN-ZRH LX I
    ZRH 1t20m
    ZRH-OSL SK I

    Billettene er booket som business med bonuspoeng, jeg tror klasse I tilsvarer klasse C.

    Jeg har SAS EB Gold, så jeg tenkte i utgangspunktet få med meg SAS Gold loungene på OSL og CPH, eller er det bedre alternativer der?

    Har vi tilgang på Swiss business lounge i Zurich selv om vi flyr SAS videre derfra? Hva med Senator etc?

    Jeg ser det hevdet flere plasser at man har tilgang på alle business lounger i BCN når man flyr business videre, stemmer det?

    Kommer vi til å rekke innom lounge i hele tatt på de korte mellomlandingene?
     
  3. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    986
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    93
    Du har tilgang til Turkish Airlines Lounge Business. Denne er åpen 24/7. Ikke forveksle den med Turkish Airlines Miles&Smiles Lounge som er den for de med status.
     
    Neguah liker dette
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,917
    Likes mottatt:
    2,037
    Bonuspoeng:
    113
    Når Lufthansa endrer til Air Dolomiti

    Lurer litt på om jeg kan få trøbbel med lounge tilgang i FRA da Lufthansa endret min FRA-GVA fra Lufthansa flyvning til Air Dolomiti flyvning, da med Lufthansa codeshare LH7415. Altså operert av Air Dolomiti EN810.

    I følge det jeg kan lese meg frem til og siden den da ikke er operert på vegne av Lufthansa, så skal jeg som EBD ikke ha loungetilgang i FRA. Dette er kun for business billetter samt HON/SEN/FTL.
    Info: https://www.airdolomiti.eu/services/lounges

    Noen med en slik konkret erfaring?

    Forøvrig, dårlig for meg som forbruker å få en slik endring og miste lounge tilgang, selvom dette kun er et kort opphold i dette tilfellet.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,102
    Likes mottatt:
    33,411
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har flere ganger fløyet med Air Dolomiti i Lufthansa's regi. Hvor Air Dolomiti er operating carrier og billetten har LH flight nummer. Aldri noe problem med lounge tilgang som *A Gold.

    Air Dolomiti er dessuten en del av Lufthansa Group, du får til og med eb poeng, im billetten skal gi det (med mindre noe har blitt endret siste året).

    Ingen grunn til bekymring.
     
  6. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,917
    Likes mottatt:
    2,037
    Bonuspoeng:
    113
    Det er her nyansene blir viktige, og mulig jeg ikke fikk frem dette godt nok.

    Det du snakker om og som jeg også har erfart tidligere er når Air Dolomiti opererer en flyvning på vegne av Lufthansa, da har den Lufthansa flight nummer og alle Star Alliance fordeler gjelder som vanlig. Lufthansa flight nummer til GVA begynner på LH12XX. Min flyvning LH1222 ble regelrett kansellert. Så ble jeg booket om til LH7415, LH7XXX nummer er kun codeshare på en Air Dolomiti flyvning. I Star Alliance gjelder som kjent regler for poeng/lounge osv etter operating carrier, ikke marketing carrier. Dermed havner jeg i denne uløkka, som SAS EBD.

    Dette er det Air Dolomiti oppgir:

    Tipper hvis du sjekker din gamle Lufthansa billett med Air Dolomiti flyvning så var det en wet-lease som gikk på Lufthansa flight nummer og ikke code-share.

    Ikke verdens undergang for min del dette, men viser litt hvor håpløst det kan bli i Lufthansa systemet for mange Star Gold, når Air Dolomiti ikke er medlem selv.
     
    RoadKing and trygveat like this.
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,943
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy FRA-LIN på en LH9490 codeshare med Air Dolomiti. Fikk ingen poeng på den, selv ikke etter henvendelse til gullmailen.
     
    view liker dette
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    986
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som kjenner til om det finnes sovemuligheter på noen av loungene på BKK?

    Har man forresten tilgang til F-delen i TG-loungen når man ankommer i F og skal videre i ikke-F? (TG prem eco, har SK*G, så kommer uansett inn på lounge).
     
  9. hennings

    hennings Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg hadde en lignende flyvning i høst, som gikk fra å være LH16xx til LH7xxx / ENxxxx, og da fikk jeg null opptjening hos Eurobonus. Vi hadde kort mellomlanding, så jeg fikk ikke verifisert at vi ikke hadde adgang til lounge i München, men siden det er datamaskiner som sjekker adgang der, vil jeg tro at de har implementert policy.

    Derimot, bakkepersonale på distriktsflyplass kjente nok heller ikke til denne nyansen, og geleidet inn Star Gold passasjerer til business class-innsjekk. :-D

    Det ble hevdet et vilkårlig sted på internett at Lufthansa sjonglerer litt mellom "operated by Air Dolomiti" og at flyvningen går på et Air Dolomiti-flight nummer på grunn av avtaler med fagforeninger om hvor mange avganger de kan ha på ulike datterselskaper.
     
    view liker dette
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,523
    Bonuspoeng:
    183
    Skal fly SAS IC med to kompiser - begge er uten status, jeg er EBD.

    Jeg +1 er på ett PNR.
    Den siste er på eget PNR.

    Da vi skal fly C så har vi jo alle tilgang til den vanlig SAS loungen.

    Men lurte på muligheten å få alle inn i gullstua?

    Som EBG+ så kan jeg vel etter boka gjeste inn èn i gull delen.

    Hadde alle vært på ett PNR så vet jeg at jeg kunne trykket på at jeg har med 2 gjester/familiemedlemmer.
    Noen som har erfaring med om dette funker med 2 PNR?
     
  11. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,985
    Likes mottatt:
    2,315
    Bonuspoeng:
    113
    Uavhengig av PNR kan du uansett bare ta en gjest når det ikke er familien...
    upload_2024-4-22_10-12-10.png
     
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,523
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er klar over det, men om man er 4 stk på samme PNR og du trykker på du har med 3 familiemedlemmer etter at du som EBG+ har skannet BP, så kommer de 3 også inn, automatene sjekker ikke om det er en kollega eller bestemor du har med deg.

    Spørsmålet er vel egentlig om det samme gjelder om man er fordelt på 2 PNR
     
    Last edited: 22. april 2024
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,242
    Likes mottatt:
    7,616
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror å gjeste inn to familiemedlemmer på forskjellig PNR fungerer, men er ikke 100% sikker. Det jeg vet helt sikkert at går er å gjeste inn en person til en liten stund etter første gjest (portene blokkerer deg jo fra å gå gjennom for ofte så folk ikke bruker en kopi av samme boardingpass). Men da jeg har gjort dette så var jeg proaktiv og spurte loungpersonalet om det var greit. Noe sånn som "Hei, jeg har allerede gjestet inn samboer i gull-loungen, er det greit jeg har med kompisen min også som kom akkurat? Vi flyr alle i C". Jeg gidder ikke få voksenkjeft fordi jeg prøver å lure systemet. Så mye bedre er ikke gull enn vanlig businesslounge hos SAS...
     
  14. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    986
    Likes mottatt:
    3,672
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ved 1 av 1 tilfelle opplevd at personalet i lounge-resepsjonen på CPH har vært runde i kantene og latt inn 2 gjester på 1 gullkort til gullstuen. Dette var en tid tilbake og vi var 1 gull, 1 sølv og en statusløs som besøkte loungen sammen om sommeren, så alle var berettiget til lounge i utgangspunktet.
     
    Lars J liker dette
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,242
    Likes mottatt:
    7,616
    Bonuspoeng:
    293
    En annen ting er at på CPH hadde jeg nok gått en tur i Mikkellerbaren og tatt en øl der isteden. Noen ganger er det verdt det å betale. Naboen har god ramen og ;)
     
    tobeornot999 and Lars J like this.
  16. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Iflg Lounge Buddy så har man ikke gratis inngang til North Sea lounge på Sola, selv når man reiser med LH Biz til FRA (EB billetter) Stemmer dette?

    Billetten nevner kun fasttrack.
    Info fra nettsiden under..

    Our lounge is complimentary for passengers travelling with KLM in Business Class or holder of SkyTeam Elite Plus: Gold or Platinum.

    Lufthansa – First Class, HON Circle Member, Senator, Star Alliance Gold and Business Class travellers (NB: Only in combination with a same-day departing flight operated by Lufthansa)

    Jeg er både EBG og Flyr med LH o_O
     
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,985
    Likes mottatt:
    2,315
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skjønner ikke hvordan du leser dette... Du reiser LH og er *A gold i egenskap av EBG og har da tilgang. Om du så reiser på Eco vil du også ha tilgang...
     
  18. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje formuleringen var feil fra min side.

    All info fra nettsiden tilsier tilgang, Men når hverken billett nevner tilgang og lounge buddy sier 300,- i inngang så ble jeg usikker. :)
     
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,242
    Likes mottatt:
    7,616
    Bonuspoeng:
    293
    Nettsiden til flyplassen er vanligvis en sterkere kilde til sannhet enn Lounge Buddy
     
    Bonusduk liker dette
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,917
    Likes mottatt:
    2,037
    Bonuspoeng:
    113
    Anbefaler å gå direkte til kilden, altså Lufthansa, som bekrefter at du har tilgang til North Sea Lounge. Har selv brukt denne mange ganger i Lufthansa økonomi med EBD, funker fint.

    https://www.lufthansa.com/iq/en/lounges
     
    Bonusduk and Storbaba like this.

Del denne siden