Veldig bra! Venter spent om de faktisk følger vedtaket til nemda. Skulle du ende opp i forliksrådet har jeg vunnet en tilsvarende sak der som du kan få saksnummer til skulle det bli aktuelt
Håper SAS her ser at de har en urimelig praksis med at de krever at det finnes andre Eurobonus-billetter tilgjengelig for at man skal få booke om, men det er kanskje for optimistisk. Synes det er en særs dårlig praksis de har, når en også vet hvor få og hvor sjelden long-haul biz fra SAS slippes. De vet jo, og bruker i markedsføring av feks mastercardet og amex, at mange ønsker å bruke poengene sine på SAS biz-seter. Det er greit nok at en ikke kan få disse når som helst og hvor som helst, men sånn som det har endt opp nå er det knapt en reell mulighet for veldig mange. Ja, SAS har en begrenset flåte, men jeg mener det er langt viktigere at sånne billetter kan bookes enn å feks tilby betalte/poeng-oppgraderinger. Muligheten for SAS og Star alliance biz/first-billetter er den største driveren for oppslutningen til Eurobonus, vil jeg hevde.
Aner ikke hva som er en bra tråd og si at det nå ligger en del SAS C bonusseter til PVG ute. Håper det kommer mer HND/BKK/PEK etterhvert.
Har du hørt noe mer angående dette fra SAS @bXmi? Jeg vurderer å ta saken min til en tilsvarende instans, men usikker på hvilket land jeg må gjøre det i? Må jeg ta opp klagen i Norge (har norsk adresse registrert hos SAS), der jeg bor (Tyskland), eller der reisen skulle ha startet (Danmark)? Eller kan jeg velge?
Ble tur til slutt! Selv med permittering, kansellering, og alt i mellom. Takk for alle tips og råd, reisen var helt topp Eldre maskin enn jeg trodde fra Chicago til Tokyo, men maten var fortsatt 10/10. Da er det bare å glede seg til Okinawa neste år
SAS har sluppet litt bonusbilletter til/fra HND for perioden november-mai. Disse har foreløpig ikke dukket opp i SAS-oversikten på Awardhacks, så vil tro det er lagt ut siste døgnet. Opptil fire plasser i business per avgang i november/desember: (fra SK only-søk på https://awardhacks.se/Star) Edit: Det er også mulighet for tur til Tokyo på kort varsel:
Av nysgjerrighet, hvor mange bonuspoeng måtte dere ut med for t/r HND? Er det tilbudspriser, eller faste priser på de bonusbilletene? Hilsen nybegynner.
Koster 50k for bonusbilletter i biz. Hvis det ikke er bonus kan det fort bli mange hundre tusen poeng.
SAS svarte først Transportklagenemnda nesten 6 måneder etter at vedtaket var fattet, og nesten et år etter at klagen ble sendt. De overser fullstendig kommentarene i vedtaket og mener at de ikke kunne finne re-routing da de kansellerte (ignorerer helt at de kan se utenfor egne ruter) eller på et senere tidspunkt. Forliksklage har blitt tatt ut, og den ble opprettet i sommer, men har dessverre ikke blitt behandlet ennå på grunn av lang saksbehandlingstid i Forliksrådet. Om SAS ikke engang behandler saken fra Transportklagenemnda ved å argumentere mot den så går dette videre i rettsapparatet slik at de blir tvunget til å vurdere den rettslige siden.
Jeg ville tatt saken i Forliksrådet direkte, da oppretter du sak og den blir plassert der SAS har hovedsete i Norge. Transportklagenemda har lignende saker du kan vise til, og dersom du går den veien så legger du fort til 6-9 måneder ekstra.
Som nevnt tidligere i tråden tok jeg SAS til direkte til forliksrådet for eksakt samme sak i fjor. Send meg en PM så gir jeg gladelig saksnummer som du/dere kan referere til.
Dette er en mediasak. At SAS ikke følger nemnda, når jussen er så klar er pinlig og i offentlighetens interesse. Send til alle store redaksjoner.
Jeg hadde lignende hvor SAS først sa at de skulle følge Transportklagenemnda, deretter bråsnudde de og nektet. En kort, saklig e-post til SAS sin pressekontakt med beskjed om at dette ganske snart ville bli en mediesak gjorde susen og på «magisk» vis ordnet alt seg på rekordtid.