Det er nå min egen oppfatning, men jeg er usikker om det er en god strategi. Det kan fort oppfattes som utpressing (selv om det kanskje ikke er det i juridisk forstand). Da tror jeg det er mer ryddig å enten gå direkte til media hvis saken er interessant nok for en avis eller ta det til forliksrådet.
Langt fra utpressing. Jeg fortalte sakskomplekset og frustrasjonen med svært motstridende meldinger fra kundeservice, og SAS sin manglende vilje til å følge denne. Gjorde det tydelig at jeg ønsket å kunne eskalere saken og at kundeservice ikke hadde noen voksne hjemme, derav mitt nå siste forsøk på å nå noen med beslutningsmyndighet. Videre hadde jeg en oppfordring om å avklare snarlig om de ønsket å endre sitt standpunkt og følge nemda, og om ikke at jeg da ville forsøke å ta det som en mediesak, spesielt i lys av at SAS har tidligere kritisert andre flyselskap for å ikke følge nemda og har gått ut og sagt at de følger alle nemdas beslutninger. Jeg synes det er realt å gi dem en siste og god mulighet til å faktisk rydde opp internt, fremfor å bruke tid og ressurser for alle i forliksrådet. Hadde dette vært en sak med uenighet som lå under behandling i Transportklagenemnda uten noe konklusjon, og det ble forsøkt for å fremtvinge en refusjon/kompensasjon fra SAS så hadde jeg vært tilbøyelig til å innrømme at det hadde vært brukt som pressmiddel, men ikke i tilfellene som beskrevet over.
Tanken min var ikke å beskylde deg for det (vi er jo i et sivilisert forum og ikke på Facebook ), men heller å si at det oppfattes slikt når du kontakter pressekontakten om at det kan bli en mediasak. Hvordan ellers skal mottakeren forstå det? Du skrev jo selv at saken da løste seg på magisk vis. Min tanke er at når nemnda har tatt en beslutning som SAS ikke følger, så må man heller ikke søke etter flere voksne i selskapet eller gi dem en siste advarsel. Da er det mer enn åpenbart at SAS ikke er villig å følge avgjørelsen. Da kan man likevel gå rett til media eller ta det inn i rettssystemet uten videre varsel i håp om at noen ombestemmer seg, slik de gjorde det her for å unngå mediadekning. Bare for ordens skyld: Jeg forsvarer ikke SAS her. Selv om jeg er veldig glad i dem er det en skam at dem ikke følger nemnda i disse sakene.
Det er ikke utpressing å advare om at du vil gjøre en lovlig handling for å rette opp i en rettstridig handling.
En så klar sak, vil nok løses ved å kontakte en "voksen" hos SAS. Og det er vel ditt hovedanliggende. Du oppnår det samme med forliksrådet, men mer arbeid og tid, samt legge ut gebyrer. Tar saken over 3 mnd før avgjørelse kan de også kreve at saken innstilles. Deretter mer arbeid, tid og ressurser med tingretten. En mediasak vil nok også løse det, men vil i tillegg kunne hjelpe andre i større grad, så det er nok det beste om de ikke engang svarer nemnda.
Dette synes jeg var en prisverdig fremgangsmåte fra din side, og det gav da også en bra løsning på saken. Jeg har enkelte ganger ønsket at jeg hadde forsøkt tilsvarende strategi, med varsel til kundeservice om at saken kan bli medieeksponert, men mitt største hinder er at jeg rett og slett ikke vil ha navnet mitt koblet til eventuelle slike mediesaker med evt ulemper det kan innebære ved fremtidige google-søk etc. Tar imidlertidig av meg hatten for de som er villig til å stå i det.
Overvåkning av bookingtråden her og på andre forum ;-) Ved begge slipp i høst har det blitt meldt om vellykkede bookinger før Awardhacks har sendt ut varsel.
For real-time oppslag rundt bestemte datoer er 14-dagers SK only-søk på https://awardhacks.se/Star ganske suverent.
Jeg fikk medhold i Transportklagenemnda. SAS klarte ikke engang å hoste opp et svar til dem til tross for påminnelser. De skalket også lukene da jeg forsøkte å ta kontakt med dem for å få dem til å oppfylle sine forpliktelser etter avgjørelsen i Transportklagenemnda, og jeg måtte derfor ta ut forliksklage for å få en rettskraftig dom. Jeg vant også i Forliksrådet, og SAS ble dømt til å følge vedtaket gjort i Transportklagenemnda. Utdrag: Til tross for en rettskraftig dom så satte SAS seg på bakbena igjen etter at de skulle oppfylle dommen. Jeg indikerte et valgfritt tidspunkt for flyvninger der det var ledige plasser ifølge sas.no men saksbehandlere argumenterte med at det ikke fantes ledige seter på "nåværende tidspunkt" - en helt absurd påstand siden jeg la ved bilder som viste at det var ledig dersom man bestiller med penger. Tvisten løste seg et par uker etter argumentasjonen ovenfor ved at jeg truet med nytt søksmål og offentliggjøring av deres tolkninger av EU261, tilhørende interpretive guidelines, vedtaket fra Transportklagenemnda og dommen fra Forliksrådet. PM meg gjerne for referanse til sak i Forliksrådet (må søkes om innsyn)
Veldig bra! Dette burde være en sak verdig for dem som skriver artikler her på siden. Altså innholdet i vedtakene. K
+1 Det er mange som later til å tro at flyselskapet kan gjøre som de vil så lenge det er over 14 dager til avreise. En opplysende artikkel hadde ikke skadet.