SAS til Tokyo igjen fra våren 2023

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av natto, 13. sept 2022.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,038
    Bonuspoeng:
    183
    Må bare si alt er enklere med revenue ticket. Ringte SAS nå og fikk svar etter fem minutter. Etter ti minutter ble ombooking for fire fra jul til neste sommer gjort. Må bare si jeg hadde flaks og fant biz-seter til ca. 9000 kr. pr. person for ca. et år siden og booket da. Så kona får likevel delta i Peace Memorial Ceremony i Hiroshima og jeg kan få med meg en eller to baseballkamper.
     
    eventyrer, natto, Leon and 3 others like this.
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk booket om 4 stk C fra vinter til påskeferien, så får vi se om den står seg eller må flyttes til sommeren.
     
    rgn, natto and Maggie like this.
  3. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    25,200
    Bonuspoeng:
    183
    Uavhengig av ledige bonusseter?
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, måtte riktignok kjøre littt agentrulett.

    Men har nå fått flyttet denne 3 eller 4 ganger - hver gang har de åpnet opp seter
     
    Leon and Maggie like this.
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    25,200
    Bonuspoeng:
    183
    Er det her Sas kommer seg unna med booke om til samme klasse som bestilt til et senere tidspunkt når de kansellerer?
    Med tanke på punkt 1 under med forbehold om tilgjengelighet?
    Og at Sas da tolker det slik at det da må være ledig bonusseter på avgangene vi ønsker endre til?

    upload_2022-9-14_12-30-29.png
     
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,128
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, operating carrier skal ombooke deg til en annen dato uavhengig av tilgjengeligheten av bonusbilletter. Så lenge det er plass i samme cabin skal det være greit. Noen ganger må man dessverre ringe opp igjen flere ganger til man finner en agent som skjønner regelverket og kan/har tilgang til å åpne opp bonusseter.
     
    Maggie liker dette
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke om dette noen gang har vært tatt opp transportklagenemda eller annet organ, men det ville vært nyttig å ha ett vedtak å vise til når man krangler med SAS:

    Som vi vet gjelder EU261 like mye for bonus billetter som for revenue billetter

    Ifølge EU261 skal du ved kansellert reise ha krav på og velge mellom refusjon eller omruting under tilsvarende vilkår(comparable transport conditions)
    Spørsmålet er her er kanskje hva som menes med "comparable transport conditions" ? For meg vil det si serviceklasse eks. Business eller økonomi..

    Utdrag

    ..


    Article 5

    Cancellation

    1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

    (a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

    (b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c);


    Article 8

    Right to reimbursement or re-routing

    1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

    (a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,

    - a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

    (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

    (c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats
     
    eventyrer liker dette
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,155
    Likes mottatt:
    7,485
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det omtales i eu-kommisjonens retningslinjer for tolking av EU261

     
    Insomnia4u, eventyrer, Rscott and 2 others like this.
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Her virker det som de fleste agenter forstår problemstillingen, men må ha godkjenning høyere opp i systemet, da ender det 95% av gangene med ett nei og begrunnelse om at det må være ledige awardbilletter. . Synes det er rart at man ikke virker vite om regelverket høyere opp i systemet.

    Som du sier, kommer du til noen som har mulighet til å utstede billetter direkte går det bra, opplever som regel at dette er dansker.
     
    Kjetil L and Maggie like this.
  10. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Har følgende reise booket på award OSL - ISGT - SGN - HND - CPH - OSL. Det betyr at jeg på værende tidspunkt er strandet i HND.

    Har ikke ringt SAS enda. Ledig med LH hjem fra HND i eco (award), altenativt en reise hjem fra BKK i stedet i biz (award) (noe som for så vidt går greit siden det er mulig å fly direkte til BKK fra destinasjonen min i Vietnam, men da må jeg gå inn i Thailand, hente basje og sjekke inn på nytt fly.

    Men i tråd med regelverket mener jeg at jeg har krav på ombooking fra HND til OSL med andre carriers uavhengig om det er ledig award tickets. SAS har valgt å kansellere ruten av økonomiske hensyn (det er ikke umulig å fly til Tokyo pga. forhold utenfor selskapets kontroll).

    Noen andre tolkninger?
     
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    25,200
    Bonuspoeng:
    183
    Etter mye god info fra de siste postene bestemte jeg meg for et nytt forsøk, denne gangen til det Danske nummeret.
    Agenten påpekte at det måtte være ledig bonusseter. Jeg argumenterte tilbake og ble satt på hold. Han spurte meg om hvilke datoer jeg ønsket. Etter ca 5 minutters venting sa han at dette fikser vi og han brukte sikkert 5 minutter. Nye billetter kom på mail med de nye datoene og med samme booking ref. Jeg takket så mye og gikk inn i mine bestillinger og valgte seter.

    Plutselig ringte det fra Sas DK, tre ganger mens jeg satt i et møte. Fikk ikke besvart og da kom denne mailen:
    I'm writing you about your booking XXXXX that we just spoke about and rebooked to August next year. While doing this I made a mistake, since it's not allowed to rebook a Eurobonus ticket that way, so I'll need you to call me back as fast as possible, so we can fix this mistake.

    Så fikk jeg varsel på tlf fra appen om at min booking var kansellert!
    Jeg ringte opp og vi diskuterte frem og tilbake uten at vi kom noen vei. Jeg påpekte at jeg ikke aksepterte kansellering og krevde ombooking. Agenten påstod at han ikke hadde kansellert men at det var systemet som automatisk kansellerte grunnet feil booking! Ingen poeng er refundert til min konto.

    Hvordan går man frem videre?
     
    Last edited: 14. sept 2022
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,155
    Likes mottatt:
    7,485
    Bonuspoeng:
    293
    Det er sånn regelverket skal tolkes. Jeg anbefaler å ikke takke ja til en ombooking du ikke er fornøyd med da du isåfall mister retten til
    Du kan prøve agentruletten en gang til, men dette var jo egentlig et ganske klart avslag så spørs om det fører fram.

    Et annet alternativ er å prøve deg på en skriftlig klage her: https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-other-matters/ med referanse til relevante deler av EU261. Får du avslag på klagen så er det å eskalere til flyklagenemda.. Men alt dette krever jo at du har god tid.. I det siste har det jo vært 2-3 måneder behandlingstid på SAS customer care og flyklagenemda er enda tregere :/
     
    Maggie and Lars J like this.
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter hva Jorge sier.

    Er nok også viktig å ikke be om å få poengene refundert da det kan tolkes som om du har akseptert kanselleringen.

    Er du gull eller diamant kan du kanskje klage til denne mailen med henvisning til EU261, da bør du få ett skriftlig avslag ganske kjapt som nemda burde godta.

    Hele prossessen kan nok ta godt over ett halvt år, men burde være avklart slik at du får nye billetter til August om du skulle vinne frem.


    Kan du klare deg uten disse poengene en god stund og skriver en god klage til transportklagenemda tror jeg du har gode sjanser.
     
  14. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,155
    Likes mottatt:
    7,485
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det burde fungere hvis man vil flytte reisen fram i tid, men kan bli vanskelig hvis man har en reise på et tidspunkt Japan kanskje har åpnet igjen og ønsker å booke om til et annet selskap på samme dato :(
     
    Maggie liker dette
  15. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,128
    Bonuspoeng:
    93
    Det burde ikke vært mulig....

    Jeg ville forsøkt å ringe opp igjen i morgen. Forklar situasjonen, be de se gjennom PNR-loggen og evt ringe EB-kontoret (åpningstid 8-16). Siden det bare er SK-flighter det er snakk om er det ikke verre enn at de skal klare å gjenopprette bookingen på en ny PNR, eventuelt med noen godkjenninger fra EB.
     
    Maggie liker dette
  16. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    25,200
    Bonuspoeng:
    183
    Det finnes vel ikke et nummer direkte til eb kontoret?
    Jeg mottok Electronic Ticket Itinerary and Receipt og gikk selv inn på bookingen og valgte seter.
    Når jeg nå søker den opp kommer følgende feilmelding opp:
    Bestillingen din ser ut til å ha blitt kansellert. Dessverre kan du ikke se detaljene for kanselleringen via internett. Kontakt SAS Customer Service for hjelp.

    Problemet med agentrulleten nå er at jeg ikke har en aktiv referanse.
    Her mistenker jeg agenten har kansellert reisen mot min vilje?
     
  17. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,128
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, men du kan be agenten ringe dit mens du venter - det kan hjelpe hvis agenten er usikker eller ikke har tilgang til å åpne seter. Da blir svaret ofte bare tyvärr.

    Du oppgir det gamle referansenummeret ditt. Kundeservice kan forsatt se historikken på denne.
     
    Darkcho and Maggie like this.
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilken bookingklasse ble du booket om til? Det er flere den siste tiden som har meldt om at SAS har reversert ombookinger fra bonus til revenue etter at noe backoffice-avdeling har gjort etterkontroll.
     
  19. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    25,200
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde biz bonus og ble booket om til det samme. I/confirmed, står det i mailen
    Valgte mine to favoritter 1D og 1F. Det var i følge agenten ingen ledige bonus biz billetter til Tokyo fra juni til september
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Ny e-ticket viste I-klasse?
     

Del denne siden