Det er rapportert om dette flere ganger i det siste. SAS ønsker visst å la disse være ledige for folk som skal fly bare CPH-OSL, og de kommer ikke opp som fortsettelse på long haul-reiser med andre selskaper. Agentene får faktisk ikke lov til å legge dem til.
Ja, og det kunne ha vært en mulig å bare booke en selv for poeng, men jeg måtte allerede ha en open jaw for å få det til, to open jaw er ikke lov For øvrig så kunne det ha vært interessant med et gruppesøksmål mot SAS for brudd på 261. Hvis noen først får avslag i flyklagenemnda for manglende ombooking er jeg med! Tenker også at SAS bryter markedsføringsloven med informasjon på Eurobonus sider, partner kredittkort m.m (bare synd at loven ikke har noen sanksjoner).
En mulig løsning er jo å booke CPH-OSL som separate bonusbilletter. Det koster mer poeng, men da får du iallfall billetter hele veien. Om det er lang nok tid mellom flightene da..
Jeg gjorde en slik løsning for en stund siden og spurte SAS om å få refundert poeng jeg hadde "overbetalt" fordi jeg ikke fikk hele reisen booket på nett. Riktignok via ARN.. Men hold deg fast, jeg tar ikke fått svar ennå.. Diamant mail, er vel fort en måned siden jeg spurte... Mistenker at det svaret aldri kommer gitt...
Noen som har klart å overbevise SAS til å frigjøre bonus C-billetter i det siste for ombooking av kansellerte bonus-billetter? Her er det bare tyvärr, HUCA, sorry, HUCA, tyvärr. Jeg har begynt å be om fullt navn til de jeg prater med, samt hvem på EB-avdelingen som sier at de ikke får frigjøre billetter, til bruk i en evt klagesak. EDIT: Gikk på femte forsøket... Hyggelig svensk fyr booket om til I-klasse i april på ønskede datoer som største selvfølge. Virket som han ikke trengte å ringe inn til EB heller. La oss se om billettene blir stående...
Etter mye om og men med SAS. Opprinelig tur var OSL-IST-SGN-HND-CPH-OSL Turen har bitt langt mer eksotisk...aldri hatt så mange legs på en hjemtur før. I tillegg skal jeg fly PQC-BKK på egenhånd først. Selskap på vei hjem er Thai, Egypt Air, Turkish og SAS. Alt i C, med unntak siste leg med SAS
Etter å ha mottat billetter i I-klasse for nesten to uker siden så tikket det inn en e-post fra SAS's noreply adresse i dag: Hi, We would like to inform you that your seats on booking ref. XXXXXX & YYYYYY have been denied. We recommend that you contact us as soon as possible so that we can help you resolve this issue. Sjekket mine bookinger og der har plutselig flyvningene blitt flyttet hhv to og en dager senere og er nå i bookingklasse D. Har ikke mottatt billetter med disse endringene og det er en banner øverst som sier We're still processing your booking and you'll get your e-ticket soon. Hva skal man tro om dette? Er det EB-avdelingen som har funnet ut at jeg har fått en rebooking som ikke er innenfor? Hva er beste strategi videre her nå? Noen andre som har opplevd lignende ved rebooking av bonusbilletter i det siste?
Det ble rapportert flere historier i sommer der SAS kundeservice først hadde gjort det som egentlig er riktig (rebooket bonus til full fare ved kansellering), men «ombestemt» seg: https://insideflyer.no/forums/threa...faringer-og-spørsmål.3224/page-69#post-460338 Det er naturligvis like uhørt og ulovlig om de fortsatt driver med dette, men så lenge de tydeligvis har bestemt seg for å blånekte å følge EU-reglene på dette punkt (og ingen heller påtaler dette), så er du dessverre stuck. Du kan selvsagt kjøpe full fare billetter og forsøke deg mot SAS i etterkant, men dette er både dristig og kostbart. (Selv om vi her inne vet du ville ha nådd frem.)
Når lignende har skjedd med meg tidligere har SAS åpnet nytt inventory i I-klasse. Ikke ombooking til revenue.
Min umiddelbare tanke er at denne er en fin gave hvis SAS faktisk tilbyr deg billetter i D-klasse og du kan reise på de datoene som er satt opp. Men mistenker de vil gjøre om billettene dine til I-klasse snart. I en slik situasjon du er oppe i nå vil SAS neppe lage nye billetter før de har fått bekreftelse fra deg. Så ikke tenk så mye på den røde teksten. Ring og hør hva situasjonen din er nå først.
Ringte inn i dag, og fikk som svar at vi ikke lenger hadde noen booking (hverken de opprinnelige datoene eller de som er synlige under mine bookinger) fordi EB-avdelingen hadde blandet seg inn. Sendt inn klage til SAS (og en bønn om hjelp til diamant-mailen—uten at jeg har noen forhåpning om at det kommer til å hjelpe), og satt påminnelse om å sende inn klage til Transportklagenemnda om 4 uker. Dessverre så tror jeg ikke de får behandlet en klage innen begynnelsen av april (som er da vi skulle ha reist). Er det noen som har erfaring om hvorvidt SAS pleier å godta avgjørelsene til nemda? I tidligere avgjørelser så ser jeg de formulerer seg med at de "anbefaler at SAS..." gjør XYZ. Har lite tro på at en ny agent-rulett kommer til å hjelpe heller... Noen andre ideer, eller er det bare å sette sin lit til nemda?
Det samme har skjedd meg.. bekreftede busniess billetter er blitt fullt kansellert. Jeg ringte inn og kom til en danske som iallefall ga inntrykk av at hun forstod problemet, men kunne ikke gjøre noe siden billettene var fullstendig kansellert. Hopper over transportklsgenemda og går direkte til forliksrådet( skal være kortere behandlingtid en hos transportklsgenemda), gir meg ikke på denne
Denne praksisen er så drøy at jeg nesten mangler ord. Ikke nok med at SAS ignorerer EU/261/2004 mot bedre viten, de overlater folk til seg selv med en booking som er blitt nullet ut fordi de selv har gjort en "feil". Hva er det egentlig som skjer?
Interessant, men merker meg at E24 skrev om lang saksbehandlingstid per 14.10.22. https://e24.no/naeringsliv/i/Knp51y...sraadet-saksbehandlingstid-paa-over-700-dager
SAS sier iallefall utad at de i all hovedsak følger nemndas avgjørelser (og det har de forsåvidt gjort også i alle mine tidligere saker). Men det spørs i denne saken om du får noe ut av det bortsett fra frustrasjon og tapt tid. Du kan hevde at SAS ikke har latt deg velge mellom mulighetene de er pliktet å gi deg etter EU261, og satse på at de refunderer ditt utlegg for nye billetter i samme klasse. Men med tanke på at du sannsynligvis hadde business-billetter, hadde ikke jeg turt å legge ut for de, for å så måtte vente i månedsvis på en avgjørelse i klagenemnda, for å så måtte vente ytterligere på utbetaling fra SAS. Vi vet alle at de er i økonomisk trøblete tider... I tillegg *tror* jeg at du ikke kan legge inn en klage før reisen har blitt gjennomført, dvs du har faktiske utgifter å kreve tilbake. De kommer neppe til å betale ut dine full-flex billetter før du kan vise at du faktisk har reist på de.
Jeg sendte inn sak for ca. 1 måned siden, forhørte meg nylig om status i saken, og fikk beskjed om at SAS hadde fått svarfrist 16.11 - så det virker som det skjer ting iallefall.
Tenkte jeg skulle komme med en liten update: Returflighten min fra Tokyo gjennom Warszawa 9. April (lander i WAW 10. April på morgenen) ble nå endret og pushet 12 timer lenger frem i tid til kvelden, noe som gjør at flighten min fra WAW til OSL ikke lenger korresponderer. Jeg lander nå 05.40 på WAW. Jeg ringte SAS gang på gang, og de fant ikke noen flighter fra WAW til OSL 10. april. Jeg kom først til ei svært motvillig svenske som ikke ville booke meg om til en revenue billett. Det var "rett og slett ingen bonus flights og det er ingenting jeg kan gjøre"..... Deretter til en engelskmann som sier dette kanskje ordner seg nærmere avreise. De fant til slutt en bonusbillett fra WAW til OSL som gikk 11. april. Ok, kjipt, men det funker. Se ny itinerary under. Jeg begynner å stusse over at _ingen_ finner bonusflights som korresponderer fra WAW til OSL denne dagen. Så går jeg selv inn på SAS og søker... Og hva finner jeg!?!? Jeg ringer SAS på nytt, og ber om å bli flyttet til denne flighten, men de finner ikke denne i systemet sitt. Hvordan finner ikke SAS sine egne billetter? Det her er så scummy at jeg ikke har ord. Skal det virkelig være sånn at du står helt uten rettigheter med bonusbilletter? Agenten foreslo å ringe igjen i morgen og få agenten til å ringe HQ.