SAS til Tokyo igjen fra våren 2023

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av natto, 13. sept 2022.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Det som er det syke her er at han har en cash billett (betalte 14k) i SAS Go Pro, men at de sier han ikke kan bookes om. Masse ledig økonomi med *A på finn.
     
    natto and Shyneno like this.
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,472
    Likes mottatt:
    25,163
    Bonuspoeng:
    183
    Sas kan virkelig ta seg en bolle!!!
    Selv var ikke jeg blant de som fikk bestilt bonusbillett til Tokyo i går, da Sas slapp en haug med bonusbilletter i perioden juni-august. Dagen etter slippet har de redusert programmet kraftig.
    Dette er overhodet ikke greit Sas!
    SmartSelect_20230302_094121_Messenger.jpg
     
    SVG_flyer and Lars J like this.
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    8,241
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som de kanskje slapp litt for mye billetter i går? Vi var flere som reagerte på dette.

    Nå ser det ut som de har justert skjema til ca. det samme som de planlegger for mars/april. Noe som virker mye mer realistisk mtp flyflåte de har tilgjenglig. La oss håpe de som fikk booket på dager som nå er fjernet får flyttet sine flights uten problemer
     
    Maggie liker dette
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,427
    Likes mottatt:
    3,848
    Bonuspoeng:
    113
    Ble nettopp oppmerksom på det også. Hvor lenge må man vente til man får reisen kansellert (min utreisedato fins nå ikke lengre)?
     
  5. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Ser også at ruteporogrammet er justert slik at utreise ikke finnes lenger.
    Kan vi forlange å bli rutet om til andre *A partnere samme dag, når Sas varsler kanselleringen eller flytter oss til neste dag (frykter vi blir booket om til dagen etter)?
    Virker veldig uprofesjonelt for dama og komme til sjefen og si at hun ikke trenger fri allikevel når det først er innvilget.
     
  6. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    384
    Likes mottatt:
    649
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenker du (og jeg) skal være ekstremt fornøyd hvis du blir booket om til dagen etter.

    Kan umulig tenkte meg at SAS booker om alle som fikk bestilt, til andre *A flighter, var jo relativt mange billetter som dukket opp i går.
     
    Last edited: 02. mars 2023
    magnusant liker dette
  7. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Reisen går fra torsdag til mandag. Noe som allerede er alt for kort tid på en så lang reise. Om vi blir booket om til fredag så må nok hele reisen avbestilles.
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,129
    Likes mottatt:
    7,445
    Bonuspoeng:
    293
    I teorien ja, i praksis må du kjempe for det. Muligens i flyklagenemnda og/eller konfliktrådet.

    Vel. EU261 sier at du har krav på ombooking til en sammenlignbar flyvning, men så velger SAS å ikke følge loven da o_O
     
    Magnus1001 liker dette
  9. Agrias

    Agrias Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg booket retur 28.juli...må være med på et bryllup 29.juli...o_O
    (Når man søker med poengbetaling er alle datoer fortsatt der? Så rar...)
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    8,241
    Bonuspoeng:
    183
    I følge EU261 har du krav på det, men om SAS vil gjøre det virker jo være ren bingo??
    Noen blir routet om til andre *A carrires, andre blir kun tilbudt å bli flyttet til SAS sine flygninger, noen opplever å få hele bookingen kansellert, selv etter de har fått flyttet den. Andre får bare beskjed om at de bare har mulighet for refusjon.

    Du har uansett ikke krav på noenting før SAS faktisk kansellerer flyvningene - som kan være i morgen eller èn måned før avreisedato.

    Får du da ikke tilbud om ombooking som du har krav på kan du ta saken videre som @Jorge nevner, men da er det mest sannsynlig så kort tid igjen til avreise slik at saken din ikke rekker bli behandlet før egentlig avreise skulle skje.

    Men skulle man i ett slik tilfelle ta saken videre, og opprinnelig avreisedato er passert, har man krav på billetter på nye datoer etter ditt ønske.


    Ut ifra egen erfaring er det "plankekjøring" og ta dette til forliksrådet.



    Artikkel 8 Rett til refusjon eller omruting

    1. Når det vises til denne artikkel, skal passasjeren ha valget mellom: a) − refusjon innen syv dager i henhold til bestemmelsene i artikkel 7 nr. 3, av hele billettprisen for den del eller de deler av reisen som ikke har funnet sted, og for den del eller de deler som har funnet sted dersom flygingen ikke lenger har noen hensikt i forhold til passasjerens opprinnelige reiseplan, samt, dersom det er relevant, – en returflyging snarest mulig til det første avgangsstedet,

    b) omruting snarest mulig, på tilsvarende transportvilkår, til det endelige bestemmelsessted,

    eller c) omruting på tilsvarende transportvilkår til det endelige bestemmelsessted på en senere dato etter passasjerens eget valg, dersom det er ledige plasser.
     
    jgroneng, milehigh, Maggie and 2 others like this.
  11. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    629
    Likes mottatt:
    3,102
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bare tull. Kompisen din får slå i bordet med EU261 (som nevnt over). Erfaringsmessig er kundebehandlerne litt mer medgjørlig når du viser at du kjenner dine rettigheter.
     
    Maggie liker dette
  12. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    33
    Kan underskrive på dette—har opplevd alle disse for de samme flyvningene!

    Til slutt har vi nå fått T/R CPH-FRA-HND i april med LH i J-klasse (som så vidt jeg kan se gir 200% EB-poeng). Dessverre fungerer ikke utreise-datoen for oss lenger, men vurderer å prøve på å flytte utreisen nærmere returen for å gjøre det til en MR.

    Men før jeg ringer SAS så lurer jeg på om noen her svar på noen spørsmål jeg sitter med:
    1. Kan man stole på den klassen som er oppgitt i PDF-billetten fra SAS (mtp EB-opptjening)?
    2. Det var planen å koble på feeder flights fra/til MUC, men det var ikke satt opp noen passende SAS-flyvninger når jeg først bestilte billettene. Tror dere det er mulig å få en telefonagent til å endre disse til å starte i MUC nå, eller er det for sent? (Er EBD, dersom det har noe å si)
    3. Er det sannsynlig at jeg kan få flyttet utreisen som nå allerede er med LH til en annen LH eller ANA flyvning et par uker senere? Eller vil SAS sannsynligvis bare booke meg tilbake til SK-metall? Hva om jeg prøver å flytte flyvningene et år frem i tid (ingen flyvninger tilgjengelig med SAS, men LH har oppsatte avganger)?
    4. Kona er forståelig ikke så keen på å bli med på en MR til Tokyo, så er det mulig å få hennes billetter satt "på vent" så de kan ombookes til flyvninger i april 2024 når de blir tilgjengelig? (Så jeg kan kjøpe revenue-billetter til samme flight når den tid kommer)
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    8,241
    Bonuspoeng:
    183
    1. Lurer på om det ikke er mulig å slå opp bookingen på lufthansa sine sider, for å bekrefte hvilken klasse den er mappet opp til der?

    2. Tror du har liten sjangs for å få lagt til noen flyvninger.

    3. Etter EU261 8(C) har du krav på å velge nye datoer som passer deg bedre

    4. Det er fullt mulig å splitte bookinger, og som over skal det være mulig å flytte til valgfrie datoer etter EU261 8(C)

    Personlig tror jeg du strekker strikken litt langt her, hvis du opprinnelig hadde award tickets, har du vært veldig heldig som har endt opp slik du har, men som nevnt over med SAS vet man aldri.
     
    NoLimit, milehigh and Maggie like this.
  14. tkrunning

    tkrunning Infrequent frequent flier

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar!

    1. Nei, ser ikke slik ut. Får slått opp bookingen, men ingen bookingklasse vises såvidt jeg kan se ("Fare Conditions and Baggage Information" delen mangler helt).
    2. Takk, det jeg regner med selv.
    3. Hehe, la oss se om de lar seg overbevise av hva man faktisk har krav på
    4. Problematikken er at de datoene vi vil ha (tidligst april 2024), ikke er tilgjengelige før etter vi har passert de nåværende oppsatte avgangene våre (begynnelsen av april 2023).

    Joda, jeg ser den. Aller helst ville vi ha reist på de opprinnelige datoene med SAS på en award fare, men siden jeg gjentatte ganger fikk fortalt at vi ikke fikk reise på de datoene vi hadde fått bekreftet og at de ikke kunne booke oss om til annet enn ledige award tickets, så la vi andre planer i år. Siden det viktigste var årstiden vi skulle til Japan på (fruen har ikke vært der i cherry blossom-perioden før), så vil vi helst fly neste april.
     
    Lars J liker dette
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    8,241
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjelder rett til å velge nye flyvninger kan jeg ikke se dette er videre definert i EU261 utover at det må være tilgjengelige seter. Jeg vil jeg tro du har rett til å velge nye flyvninger utfra hva som er tilegnelig i det tidsrommet du har på og akseptere ny rute/ endring etter kanselleringen ble gjort kjent for deg(hos SAS er dette 14-15 dager(?)). Slik at April tror jeg dessverre blir vanskelig

    Hvis du ikke tenker reise før neste år bør du ha tid til å prøve saken juridisk om SAS skulle sette seg på bakbeina, om du ønsker det
     
    Last edited: 02. mars 2023
  16. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Ringte SAS nå og agenten sa at de ikke hadde noen avtale med Lufthansa for å kunne reroute med LH flights. Jeg finner ledige økonimibilletter som går samme dato og har bestilt SAS Go Pro billetter. Hva er det man skal si til til sånn? Trodde de kunne reroute med alle *A carriers?
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,008
    Likes mottatt:
    33,202
    Bonuspoeng:
    293
    De kan selvfølgelig reroute. Men det koster dem penger, som de ikke har / ikke vil bruke.
     
  18. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    280
    Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Hva kan man si til agenten så de prøver å booke meg om da? Håpløs kundeservice når man i tillegg er diamant. Prøvd 3 agenter nå aller sier det samme selv om man gir de flight number
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,387
    Bonuspoeng:
    183
    Spør om hvilke reprotection-avtaler som finnes. Fra salesinfo:

    > Changes to other airlines not permitted, except when a Reprotection agreement exists.

    https://www.sassalesinfo.com/irregu...larity-traffic-program-adjustments-by-country
     
    milehigh liker dette
  20. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    1,956
    Bonuspoeng:
    93
    Unntaket er ved irrops dagen før eller samme dag, da gjelder IATA-regelverket som gir SAS mulighet til å booke om til alle andre medlemmer av IATA. Men flyselskaper har forsatt forpliktelser iht eu261 selv om de ikke har kommersielle avtaler for å håndtere det.
     
    milehigh, Lars J and trygveat like this.

Del denne siden