SAS til Tokyo igjen fra våren 2023

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av natto, 13. sept 2022.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    EU261 er klokkeklar på at det skal være så "enkelt" uavhengig om det dreier seg om award eller revenue billett. Men du skal ha en god dose flaks om du får disse rettighetene(ombooking til revenue hos andre selskap) som du har krav på fra SAS.

    Skulle du derimot ta saken til transportklageneda eller forlliksrådet så er du garantert å få medhold
     
    ArthurDent and furlong like this.
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,112
    Likes mottatt:
    9,214
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Men man skal ha litt baller (og likviditet) for å kjøpe egne business-billetter som kreves refundert. Man bør også sikre bevisene. Enten ved eget lydopptak (SAS vil selvsagt aldri finne opptaket du har samtykket til), eller mailveksling med gull/diamantmailen.
    Vurderer sterkt å ta en for laget her ifm en avlyst flight i april. Er for 2 personer, så kanskje en til nemnd og en til forliksrådet!?
     
    Cumulus, ArthurDent, AirMags and 10 others like this.
  3. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Jussen er klar, men SAS sjanser på at folk ikke tør legge ut. Virker helt bevisst, og jeg synes det er merkelig at dette ikke har fått mer oppmerksomhet.
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tok SAS til forliksrådet når de kansellerte mine billetter som nevnt tidligere i tråden.

    Krevde nye billetter, og fikk medhold. Uten og måtte legge ut for nye.

    Nye billetter kom fra SAS ett par dager etterpå


    Point Blur_Mar052023_230647.jpg
     
    Last edited: 05. mars 2023
    Cumulus, ArthurDent, furlong and 17 others like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,873
    Bonuspoeng:
    113
    Helt utmerket, flott!

    Jeg regner dog med at det allerede bør være nok å sende "Varsel om forliksklage" til SAS. Dem vet jo at dem tapper og det koster jo litt i saksomkostninger å tappe også. Eneste grunn et dem i det helle tatt prøver seg er at 90% gir opp uansett.
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Gjorde det, de nektet plent hele veien frem forliksdagen, da rakk vi knapt sette oss ned før de tilbydde nye billetter.

    Tipper de satser på at du dropper saken helt til det siste.

    Opplevdes vel igrunn mer som ett forlik, men representantene deres mente de måtte ha en dom for å ha myndighet til å gi meg nye billetter
     
    Last edited: 06. mars 2023
    ArthurDent, Nemo, chrt and 1 other person like this.
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,112
    Likes mottatt:
    9,214
    Bonuspoeng:
    183
    Hovedproblemet er vel som du nevner over at man i de fleste tilfellene ikke rekker møte i forliksrådet før turen skal gå. Nye datoer etter eget ønske hjelper lite om man har er spesifikt formål med turen, eller om det er en destinasjon som uansett har mye ledige bonusbilletter.
     
    ArthurDent and Nemo like this.
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Du hadde en sak hvor SAS først hadde godtatt ombooking til ny dato, for deretter trekke tilbake utstedte billetter?
     
    ArthurDent liker dette
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er riktig, i mitt tilfelle var det ~6 måneder til turen. Hele prosessen i forliksrådet (fra klage til dom) tok 2.5måned.
    Ved kansellering nær til avreise ryker opprinnelig tur uansett
     
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det stemmer, men akkurat det var ikke noe tema som ble tatt opp spesifikt hverken av SAS eller forliksrådet, selv om jeg påpekte det i klagen, utfallet hadde nok vært det samme uansett.
     
    Last edited: 06. mars 2023
    ArthurDent, indahla and Maggie like this.
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nesten så en får håpe på kansellering i "god tid", så en rekker en runde i forliksrådet. Godt å høre det ikke tok "mer enn" 2,5 måneder @Lars J =)
    Får en derimot en for sen kansellering får en bare belage seg på en tur på en senere, selvvalgt, tidspunkt.

    Godt å høre at flere faktisk har tatt denne kampen. Jeg trodde det kun var mulig ved kansellering mindre enn 14 dager før avreise.
     
    ArthurDent and furlong like this.
  12. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Det er så bra det er mange dyktige folk med mye kunnskap her på forumet!!
     
    ArthurDent, furlong, Flyskrex and 4 others like this.
  14. Erik_Kasp

    Erik_Kasp Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Veldig nyttig oversikt over hva man har krav på!
    Skal til Tokyo i mai, og fikk beskjed om at reisen var kansellert for en drøy uke siden.. fortsatt ser det ut til å være et hull i Sas kalenderen i mai, virker som om at de satser på at både april og juni skal kunne gå på utvalgte dager, men har satt mai på hold eller fjernet alle flights.

    Jeg fikk beskjed på kundeservice om at de ville dekke merkostnaden jeg hadde ved å kjøpe nye billetter i samme klasse. Endte opp med LH/ANA til 8000 kr ekstra t/r i plus pro tilsvarende klasse, veldig spent på om de tar kostnaden.

    btw.. noen som har fått avbooket sine mars flights de siste dagene, mener det lå ute billetter så sent som rett før helga.
     
    ArthurDent, themichael and milehigh like this.
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Har du skriftlig fra SAS at de dekker merkostnaden?
    Bonus eller revenue billetter du hadde?
     
    Last edited: 06. mars 2023
    ArthurDent liker dette
  16. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,873
    Bonuspoeng:
    113
    Bare for at jeg forstår riktig: Du krevde nye billetter av SAS, du har altså ikke booket noe selv som du krevde utlegg for?

    I tilfelle SAS kansellerer turen min er jeg fast bestemt at jeg skal benytte meg av forliksrådet også. Det jeg lurer på er dog om det kan være lurt å bestille nye revenue billetter selv og kreve utlegg dekket av SAS? Kostnaden for Business til HND ligger vel rundt 30 000 kroner. Fordelene med å ha revenue billetter er i hvert fall at man ikke må starte fra null igen dersom det blir ytterligere endringer i billettene man får fra SAS (f.eks. SAS åpner etter dom fra forliksrådet bonusseter i høsten som man blir booket på. Hvis disse kanselleres på nytt, så står man jo med lua i hånda igjen).
    Har man derimot sikret seg revenue billetter (gjerne med SAS), så bør det vel være enklere å få en ombooking.
    Ikke minst er det også lettere å kreve penger refundert av SAS enn å kreve billetter utstedt. Dersom SAS ikke betaler, så kan jo dommen tvangsinnkreves ved namsmannen som kan ta beslag i selskapets midler.

    Noen her inne som har noe tanker rundt hva som kan være den beste strategien?
     
    ArthurDent liker dette
  17. Erik_Kasp

    Erik_Kasp Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Ikke bonus, og jeg lider ikke da billetten er betalt av andre! Har kun kundebehandlerens ord på at de dekker merkostnad, og tviler sånn smått på at det skjer, men tenke jeg skulle ta kampen..

    Håper aller helst at SAS plutselig tar Tokyo tilbake på kartet igjen med mai.. men hvis ikke skal jeg nok overleve ANA! Hadde kalkulert poengene inn i å beholde EBG, men tror jeg kommer ut for nesten det samme med LH/ANA som SAS.
     
    ArthurDent and indahla like this.
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ikke bra ut - bak betalingsmur dessverre. Fly over Russland vil ikke skje på laaaang tid tror jeg.

    upload_2023-3-6_15-21-58.png
     
    ArthurDent, Lars J and Insomnia4u like this.
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Både stengt luftrom og flåtekapasiteten til SAS står i veien for at trafikken skal tilbake til gamle høyder. Men så langt tyder alt på at SAS planlegger et par ukentlige rundturer til Tokyo i april.
     
    ArthurDent, Lars J and Maggie like this.
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har oppsatt fly 29. og 31. Mars, disse virker være så og fullbooket iflg EF - du finner ett par seter om du søker CPH-HND 31. Mars.
    Det har bare vært 29 og 31. Mars som har vært planlagt siden de gjorde om ruteprogrammet rundt 24. Februar


    Dette står klart i EU261, om SAS nekter tilbakebetale vinner du garantert i retten, eneste risiko er om SAS skulle gå konk før du får pengene..
    Har man poeng booking kan det også være vanskelig / bli en tvist hva ett poeng er verdt, de har jo en egen verdi om du kjøper de fra SAS, og en annen verdi hvis du f.eks får poeng som EU261 komp fra SAS


    Det er riktig, jeg nevnte i kommunikasjon med SAS og forliksråd at jeg kom til å kjøpe billetter og kreve de refundert om SAS ikke ordnet nye billetter til meg.
    Jeg fikk forøvrig revenue billetter.

    Ideelt sett burde man nok ha en faktisk kostnad(booket nye billetter) og kreve inn.


    Det at SAS hadde oppsatt fly på de nye datoene jeg ønsket meg kan ha hatt noe å si for utfallet.

    Slik jeg forstår det kunne SAS i min sak sagt "Vi nekter å booke deg nye billetter, kjøp selv og send regninga til oss"



    Kan være at de fant det rimeligere og booke oss om på eget metall, en at jeg skulle ut å kjøpe business billetter hos konkurrende selskaper når de innså at jeg var villig til å ta saken helt ut.
     
    Last edited: 06. mars 2023
    jgroneng and themichael like this.

Del denne siden