SAS til Tokyo igjen fra våren 2023

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av natto, 13. sept 2022.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Tror dette er en litt clickbait overskrift, i ingress er han sitert på at om "om Asia for alvor skal vende tilbake" så må man kunne flyes over Russland

    Dette intervjuet for en uke siden virker litt mer nyasert:

    https://skift.com/2023/02/26/sas-ceo-european-airlines-desperately-need-consolidation/

    Ali: Any plans for Asia anytime soon?

    Van der Werff:....Asia definitely will feature in the long-term, medium long-term plans, but we will keep the footprint and keep something open. Shanghai, at least as of this year. But to go massively back into Asia at this moment really wouldn’t make any sense.


    Ser ikke hvorfor de selger biletter til HND om de ikke har en plan om å fly
     
    jgroneng, rgn, Storbaba and 2 others like this.
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,787
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Enkelt: behold poengene jeg har betalt og gi meg tilbake penger for de nye billettene jeg måtte betale for :)
    Eller: book meg om uten ekstra kostnad.
     
    natto liker dette
  3. natto

    natto Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Sjukt bra, dette skal jeg bruke ved en senere anledning. Klart bevis på at SAS må begynne å ta seg sammen, og tilby revenue-billetter om ikke annet er tilgjengelig.


    Ser nå at SAS tilbyr en flight HND-CPH Søndag 9. april, men om de ikke har planer om å faktisk fly får jeg bare beholde LOT flighten min med et dagsstopp i Warszawa.
    Jeg fikk beskjed om at SAS dekket hotellet i WAW, men det gjenstår jo å se.
     
    Last edited: 08. mars 2023
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,873
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg håper jeg har lov å stille noe spørsmål til :rolleyes:.

    Måte du møte opp personlig i forliksrådet og har SAS også sent en stedfortreder?
    Jeg gikk gjennom vilkårene https://www.sas.no/juridisk-info/vilkar-for-befordring/ men finner ikke at SAS har tatt lovvlag eller valg av jurisdiksjon. Kan jeg da også bruke forliksrådet som passer bra for meg (som da er Trondheim) eller bør jeg velge Oslo der SAS holder til. Hvor hadde dere møte?
     
  5. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,479
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfart i det siste der SAS faktisk har ledige billetter til Tokyo, men sier du må vente 7 dager før avreise før vi kan booke deg om?
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Når jeg begynte lurte jeg på akkurat det samme

    En forliksklage behandles vanligvis av forliksrådet i den kommune der klagemotparten bor eller har forretningssted.

    SAS oppgir følgende addresse/org nr på sas.no:

    Scandinavian Airlines System Denmark – Norway – Sweden, Org nr: 961510740, Roald Amundsens vei 1, 2060 Gardermoen

    Så klage ble sendt inn til forliksrådet i Ullensaker, hvor også forliksmøte ble holdt.
    Det møtte to fra SAS, disse jobbet i SAS sin juridiske avdeling(tror en var under opplæring)


    Om du kan sende den andre steder vet jeg ikke, men ville uansett tatt den i Ullensaker, da forliksrådet der har veldig god kompetanse på EU261.

    Mens jeg ventet på og komme inn, så var det utelukkende flysaker som ble ropt opp: bl.a saker mot Emirates, Qatar, Wizz og Norwegian. Så tydelig at flyklager er stort sett hva de driver med.

    Ikke gitt det er samme kompetanse andre steder.



    Du må møte opp selv, eller så kan du få noen til å møte opp for deg.(se link over for detaljer)
     
    Last edited: 08. mars 2023
    AirMags, furlong, Insomnia4u and 3 others like this.
  7. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,873
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar. Det er jo gull verdt!
     
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,112
    Likes mottatt:
    9,214
    Bonuspoeng:
    183
    Som forbruker kan du velge forliksrådet i din hjemkommune. Om du feks bor i Alta er sjansen stor for at SAS ikke gidde å møte opp og det blir en fraværsdom. Jussen er klar så ser ingen problemer med det. Landlige forliksråd har også ofte kortere ventetid.
    Du må møte opp personlig (veldig få unntak, holder ikke med vanlig fullmektig men du kan ha med deg nesten hvem som helst). Firmaer stiller med fullmakt.

    Reglene er enkle og står i kapitlet om forliksrådet i tvisteloven.
     
    AirMags, Lars J, chrt and 6 others like this.
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    Enda indikator på at SAS starter opp igjen ruta nå i slutten av Mars..
    sas1.jpg sas2.jpg
     
    jgroneng, AirMags, themichael and 8 others like this.
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,479
    Bonuspoeng:
    113
    Snakket i dag med SAS på telefon å ei svensk kundebehandler (Sara) om reiser til Tokyo HND.

    Jeg må innrømme at det var en av de amperste samtalene med en SAS agent noen gang. Forklarte om kansellering på utreisen. Spør henne om du har noe ledig en annen dato? NEI tyvarr. Ok sier jeg, men på nettsiden til SAS er det ledige seter i Business i April book meg om sier jeg. NEI, det går ikke. Hvorfor det sier jeg? Fordi vi har fått en ny regel, ny regel sier du hvilken? Alle bookinger til HND kan ikke omrutes som alle andre bookinger/destinasjoner i verden. Hvor på SAS nettsiden står det spør jeg? Står ingen plass (dette vet bare vi internt). Ok sier jeg, så da lurer dere oss passasjerer? Så klikker hun, du har ringt 5x til oss og fått samme svar hver gang, vi booker ikke om! (Og jeg tenker inni meg selv, kyss meg en vis plass) hvor i verden får du slikk behandling? Det kom liksom til et punkt at jeg nesten klikka på tlfen, hvor urespekt full kan du være. De har en "regel internt" hvor de ikke kan booke om, og de har INGEN forklaring på hvilken paragraf de bruker for å nekte ombooking. Hadde likt å se hva de hadde sakt om denne regelen til forliksrådet. Og det som var det sykeste av alt. Vi booker ALDRI bonusbilletter til vanlige billetter. Joda, det gjør dere sier jeg tilbake fordi nå har jeg noen venner som akkurat fikk endret sine billetter fra I klasse til J og det gikk helt fint. Tyvarrrr sier hun, men da har han/hun agenten krysset våre retningslinjer og gjort feil. Så sa jeg til henne fint og høflig til slutt: hvis det er noen som har gjort noe feil her så er det du!! Liker du ikke jobben din og heller ikke kan vise litt sympati og heller forklare retningslinjer som hele verden følger så burde du heller gjøre noe annet. Mange av dine kolleger gjør en utmerket jobb når vi ringer og er høflige. Så la jeg på. Har ikke prøvd meg ennå på dansk nummer ennå, men prøver igjen i morgen.
     
    Kristian, markus, AirMags and 8 others like this.
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,112
    Likes mottatt:
    9,214
    Bonuspoeng:
    183
    Freudian slip?
     
    Are, Kristian, Thomas123 and 6 others like this.
  12. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Agentrouletten seirer igjen!

    Da løste det seg endelig for oss (mer eller mindre). Jeg ringte nå til morgen enda en gang til SAS og snakket denne gangen med en svensk agent (vi, inkludert @SVG_flyer, har sikkert ringt 20 ganger i sum!).

    Vi hadde i går fått svar på e-post fra SAS om at de reisende kunne booke egne billetter og få pengene refundert. Tror dette hjalp. Jeg viste til at vi tidligere i uken hadde fått beskjed om at det skulle være mulig å bli booket om til revenue-billetter 29. mars. Hun sjekket med back-office og fikk OK. Billetter utstedt. Har nå utreise i SAS Business Pro. Takk @SVG_flyer for alle forsøk og ikke minst god mental støtte!
     
    AirMags, natto, Baldrick and 12 others like this.
  13. natto

    natto Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    18
    Ser det nå er tilgjengelig billetter i SAS Plus fra HND til OSL 9. april.

    Burde jeg kansellere reisen min med Lot, og kjøre på med denne istedet? Eller burde jeg vente til de faktisk begynner å fly ruta før jeg booker meg om?

    Jeg har bestilt enveisbilletter til og fra Tokyo, er det noen fare ved å bestille billettene hos SAS?

    EDIT: Regner med SAS fikser ny hjemreise med et annet fly om de kansellerer, så jeg bestilte hjemreise i Plus :D Beholder Lot reisen inntil videre, koster meg jo ikke noe å holde på den. Kanselleringsgebyret på *A er en liten pris å betale for å slippe å sove over i WAW
     
    Last edited: 12. mars 2023
  14. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde bonusbilletter OSL-HND med utreise 27. juni og retur 5. juli.

    Ikke fått noe varsel for når det skjedde, men under "Mine bestillinger" ser jeg nå at jeg har fått utreise 28. juni og retur 6. juli.

    Ser også ut som de har stokket om litt på når de planlegger å fly, var vel ikke planlagt flyvinger på tirsdager i juni sist jeg sjekket.

    upload_2023-3-13_15-2-30.png
     
    Lars J liker dette
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    En del av utreisene i kalendervisningen inkluderer overnatting i København. Prøv et søk ut fra CPH.
     
    Trent600 and Lars J like this.
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,307
    Bonuspoeng:
    183
    27. Juni er kansellert, ser ut som de allerede har bestemt/planlegger seg for tre ukentlige avganger:


    Utreise fra CPH Onsdag, Fredag og Søndag, retur Torsdag Lørdag og Mandag.


    Bra det virker som de booker om awardbilletter også ( i motsetning til hva som var praksis for de som hadde flyvinger Mars-Mai.)
    Skjermbilde 2023-03-13 150959.png
     
    Maggie liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,873
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk nettopp melding (i SAS appen) om endring av min reise CPH-HND 6.juni til 15.juni og ble automatisk booket om til 7.juni-15.juni.

    Det kan jeg godt leve med. Utmerket. Da er det vel sannsynlig at reisen faktisk kan gjennomføres :).
     
    Insomnia4u and Maggie like this.
  18. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du endrer søkekriteriet til CPH-HND og aktiverer "bare direkte fly" vil du få faktisk liste med avganger dager de har planlagt å fly.
    Screenshot_20230313_151938_Chrome.jpg

    Ditt eksempel viser med overnatting i CPH.
    God tur.
     
    Insomnia4u liker dette
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,595
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har blitt booket om fra torsdag 7. til fredag 8. september. Det var ikke så heldig for min del. Får se hva jeg gjør med det etterhvert.
     
  20. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    25,200
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk mld i appen for noen minutter siden om endring.
    Hjemreisen er flyttet 24timer, det kan jeg fint leve med, en dag ekstra i Tokyo:)
    Opprinnelig rad 1 måtte vike, valgte da 9D&F, da får jeg prøvd mini kabinen.
    Flott Sas, at mine bonusbilletter ble automatisk flyttet:)
     

Del denne siden