I følge EU261 har du krav på det, men om SAS vil gjøre det virker jo være ren bingo??
Noen blir routet om til andre *A carrires, andre blir kun tilbudt å bli flyttet til SAS sine flygninger, noen opplever å få hele bookingen kansellert, selv etter de har fått flyttet den. Andre får bare beskjed om at de bare har mulighet for refusjon.
Du har uansett ikke krav på noenting før SAS faktisk kansellerer flyvningene - som kan være i morgen eller èn måned før avreisedato.
Får du da ikke tilbud om ombooking som du har krav på kan du ta saken videre som
@Jorge nevner, men da er det mest sannsynlig så kort tid igjen til avreise slik at saken din ikke rekker bli behandlet før egentlig avreise skulle skje.
Men skulle man i ett slik tilfelle ta saken videre, og opprinnelig avreisedato er passert, har man krav på billetter på nye datoer etter ditt ønske.
Ut ifra egen erfaring er det "plankekjøring" og ta dette til forliksrådet.
Artikkel 8 Rett til refusjon eller omruting
1. Når det vises til denne artikkel, skal passasjeren ha valget mellom: a) − refusjon innen syv dager i henhold til bestemmelsene i artikkel 7 nr. 3, av hele billettprisen for den del eller de deler av reisen som ikke har funnet sted, og for den del eller de deler som har funnet sted dersom flygingen ikke lenger har noen hensikt i forhold til passasjerens opprinnelige reiseplan, samt, dersom det er relevant, – en returflyging snarest mulig til det første avgangsstedet,
b) omruting snarest mulig, på tilsvarende transportvilkår, til det endelige bestemmelsessted,
eller c) omruting på tilsvarende transportvilkår til det endelige bestemmelsessted på en senere dato etter passasjerens eget valg, dersom det er ledige plasser.Vis alt...