EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Finnes det sanksjonsmuligheter dersom flyselskap nekter å følge vedtak, annet enn smekk på lanken og fy i ansiktet?
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    I tilfelle krig og stengt luftrom bør vel SAS kunne hevde ekstraordinære omstendigheter, som begrenser selskapets forpliktelser?

    (14) As under the Montreal Convention, obligations on operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier.
     
  3. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Har fortsatt tilgode å se noen her på forumet få ombooking til revenue billetter når kansellering er flere måneder før avreise og det ikke fins bonusbilletter til destinasjonen. Jeg får akkurat samme svar som @rgn både via diamant mailen, 4x forskjellige agenter på kundeservice både før og etter kl 19, samt 2x på CT telefonen.
     
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    25,200
    Bonuspoeng:
    183
    Det har jeg fått til mange ganger til ulike reisemål. Sist gang var rett før påske da, så kan ha endret seg.
     
  5. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er sølv, så det bedrer ikke mine sjanser vil jeg tro.
     
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Rart det skal ha endret seg om det er EU261 regler som sier man har rett på det :(
     
  7. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdatering: Traff svensken "Marcus" på chatten på SAS.dk. Han booket oss om uten et eneste spørsmål. Billetter utstedt.
     
    haifinn, RoadKing, Molde and 5 others like this.
  8. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Helt sjukt. Chat-rulett.
     
    rgn liker dette
  9. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Latterlig. Tror det var 9 eller 10 agenter totalt.
     
    paramberg liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,686
    Likes mottatt:
    872,253
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg fått til flere ganger, senest på Montreal turen i mai. Da kansellerte SAS CPH-BGO og jeg ringte inn og fikk booket om til CPH-OSL-BGO …
    Jeg hadde alternativet klart da jeg ringte og mannen sa: «ok! Hvis det er slik du vil ha det så blir det sånn»
     
    rgn and Maggie like this.
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,155
    Likes mottatt:
    7,485
    Bonuspoeng:
    293
    Det er flere som fikk det i forbindelse med nedlegging av nedleggingen av Hong Kong-ruta som saken i flyklagenemda omhandler, men da jobbet jo fortsatt Vibeke på dansk kundeservice også :( Det var vel gjerne ombooking til PEK eller PVR med SAS og så Air China videre det var snakk om.
     
    Eddie47, rgn and paramberg like this.
  12. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    I forbindelse med nedleggelse av CPH - HKG så husker jeg noen fikk booket om til Swiss biz revenue.
     
  13. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    8,186
    Bonuspoeng:
    183
    Men da er det liksom en SAS flight som forsvinner. I feks min booking til BALI så har jeg EVA som har kansellert TPE-DPS og Turkish som har kansellert DPS-IST. Så ingen SAS flights som er kansellert.
     
  14. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    SAS er en EU carrier, og da gjelder EU 261. EVA og Turkish er ikke det.
     
  15. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Hold på hatten, sagaen trenger tilsynelatende ikke være ferdig med det. På businessclass.se deles nå historier der folk har blitt oppringt av SAS etter at ny billett er utstedt - under henvisning til at man ikke hadde lov til å frigjøre vanlig billett så lenge bonusbillett ikke fantes. At det går an.

    https://www.businessclass.se/forum/threads/sas-agent-fel-mitt-problem.102710/
     
    themichael and Eddie47 like this.
  16. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,873
    Bonuspoeng:
    113
    I dag måtte jeg le litt. To Flyr passasjerene krevde å få dekket 190,- kroner for en pizza da dem måtte overnatte på OSL ved en forsinkelse.

    Flyr syntes at 150,- kroner for pizzaen var god nok. Da dem gikk til flyklagenemnda, måtte Flyr ikke bare dekke mellomlegget for pizzaen, men også to ganger 250 Euro.

    Så fint å lese at grådigheten av og til slår tilbake mot flyselskapene :D.

    https://trd.by/aktuelt/i/L5JgMR/fly...ondheim-krevde-pizza-betalt-fikk-5-000-kroner
     
    Pyro, Earl, ElinPelin and 5 others like this.
  17. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    Hjemreisen min fra Haugesund til Oslo 9 juli, ble kansellert, flyttet til dagen etterpå.

    La inn krav søndag 10 juli på EU261.

    Fikk Mail i dag 27 juli med bekreftelse på at 250euro blir overført.

    Dette var bonusbilletter.
     
    bjornjohansen, Jeblin, Lars J and 5 others like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,172
    Likes mottatt:
    36,701
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det.
     
  19. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdatering 2: SAS har nå endret bestillingen vår og endret til en annen rute med Star Alliance i Economy. Mottatt e-post med begrunnelsen "det finnes ikke ledige bonusbilletter med SAS på disse datoene". Billettene var utstedt og mottatt på mail. Hvem kontakter vi? SAS eller Transportklagenemnda?
     
    Last edited: 28. juli 2022
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,028
    Likes mottatt:
    33,234
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje begge?
    Hvis ambisjonen er å få fikset det asap er sas og agent karusselen det riktige alternativet.
    Har du god tid kan det være greit å ta en for laget å gå til Transportklagenemda og få avgjørelse i din (vår :) ) favør svart på hvitt som det går å slå i bordet med til SAS for framtidige hendelser.
     
    themichael and Maggie like this.

Del denne siden