EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,902
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig noen har besvart dette tidligere (jeg mener jeg leste noe men finner det ikke igjen):
    Når jeg søker opp mitt saksnummer på SAS sin side for refusjonsstatus får jeg bare "REFUSJONSFORESPØRSEL IKKE FUNNET".
    https://www.sas.no/refundstatus/

    Bare meg eller flere som får denne?
    Har mottatt e-post med referansenummer da jeg opprettet saken.
     
  2. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hatt en par henvendelser til dem, fått epost om at de har mottatt klagen. Med et unntak har jeg siden ikke hørt fra dem. Den ene gangen jeg fikk svar kom det fra et call senter i India, dårlig lyd og pidgin engelsk førte til at jeg først trodde det var scam. Fikk uansett til svar at det ikke var noe de kunne gjøre…
     
  4. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    806
    Bonuspoeng:
    93
    Det indiske callsenteret er helt ubrukelig.
    Du har en annen form for agentrullett her, som jeg benyttet meg av med hell, og det er å velge tysk språk og prøve til du finner en som kan snakke engelsk. Etter å ha forsøkt med 5-6 indere uten at de klarte å få til noe klarte min tyske venn det på første forsøk.
    Var ikke angående eu261, men vil jo tro kunnskapen der også er bedre hos de som faktisk sitter i europa.
     
    RoadKing liker dette
  5. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    1. Hvordan går man frem med saksbehandlingsfeil i EU261/04 saker. SAS har gitt godkjenning for kompensasjon, men har bare utstedt voucher til 4 av 5 personer (i familien på 5 personer) fra [email protected]. Må jeg virkelig opprette en helt ny henvendelse for å adressere dette?

    2. Hva mener SAS med dette:

    "Further, to your request for extra expenses incurred please be informed that the amount is too high hence, we will reimburse transportation expenses of NOK 2006 which is equivalent to 200 EUR and the credit will reach your account within 7 working days

    Also, in response to the reimbursemnt of alternate transport I would request you to get your original SAS unused tickets refunded.

    Once refund is processed kindly get back to us with refund receipts for us to check and reimburse your alternate transportation amount up to 300 EUR for per passenger by deducting refunded amount."

    Jeg sendte inn krav på 3249 NOK (nattog) + 28899 NOK (alternativ reise med Norse for 5 personer til USA etter SAS kansellerte og ikke hadde alternativer).

    Dette ble bestilt på absolutt billigste måte med Norse. Orginalbillettene våre var bonusbilletter i SAS plus, så vi kunne lett ha bestilt Premium for tilsvarende klasse.

    Mener SAS jeg skal få refundert noen bonuspoeng og så opptil EUR300 etter det per person? Det er krevende/umulig å finne enveisbilletter til USA på 2 dagers varsel for slike beløp i fellesferien.
     
  6. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.tv2.no/nyheter/14982836/
     
  7. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Det lukter potensiell shitstorm om SAS legger seg på denne linja for alle refusjonskrav. De færreste som måtte svinge seg rundt og kjøpe nye flybilletter har vel endt opp med billetter til under 300 EUR..
     
    Maggie liker dette
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,902
    Bonuspoeng:
    293
    Som @miura skriver kommer det til å bli ramaskrik hvis dette er det SAS mener de skal refundere.
    Vi skulle fly 6 personer OSL-CHQ og ble kansellert dagen før. Hadde billetter i GO, betalt for penger. Ca. 20.000,- t/r.
    Måtte kjøpe fire billetter OSL-IST-ATH-CHQ og to billetter OSL-ZRH-ATH-CHQ med hhv TK/A3 og LX/A3. Totalt utlegg for flybilletter: Like under 60.000,-
    Måtte også ha overnatting i hhv. IST og ZRH: ca. 4500,-
    Også utlegg til mat, ca. 1400,-
    Så jeg har krevd SAS for ca. 65.000,- i utlegg.
    Og fordi vi også kom for sent frem til CHQ regner jeg med kompensasjon på 6x 400,- EUR i tillegg.
     
    Insomnia4u liker dette
  9. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, saken er merkelig og bærer preg av slurv. Engelsk svar med indisk navn, usikker på kvaliteten her. Om SAS har økt kapasiteten sin med 200% ved å leie inn et callsenter i India noen uker, så hjelper det kanskje ikke mye. I tillegg så har jeg jo sendt inn krav og dokumentasjon og holdt dette ganske enkelt. De ber meg sende inn det samme på nytt? Forstår lite.
     
  10. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    Har en case. Vi får besøk av en venn som reiser med sine foreldre på to forskjellige bookinger (1. booking venn, 2. booking 2 x foreldre). De har gjennomgående billett fra BOG til OSL med stopp i LHR. Av en eller annen grunn klarte ikke Avianca å sjekke dem inn på flyet fra LHR til OSL. Vennen vår fikk sjekket inn seg selv på self check in kisokene, men foreldrene blei satt på venteliste. Hvilke rettigheter har de dersom de ikke kommer med?

    Foreldrene er lite reisevant (aldri vært utenfor eget hjemland) og snakker kun spansk. Det blir derfor stress for dem å bli igjen med hotel og innsjekk til ny flygning. I tillegg har de vel ikke visum til UK.
     
  11. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var på vei hjem fra NCE til SVG via FRA da jeg frivillig meldte meg til å gi plass på et overbooket fly fra FRA-SVG i mot standardkompensasjon for forsinket ankomst. Jeg fikk €250 rett på kortet og tenkte ikke noe mer på det til jeg nå ser at NCE er mer enn 1500 km fra SVG og jeg kanskje skulle hatt €400. Siden NCE er mer enn 1500 (€400) km fra SVG og FRA er mindre enn 1500km (€250). Hvilken kompensasjonssats er det da som gjelder?

    Jeg ble deretter booket om på nye flighter dagen etterpå via OSL (FRA-OSL-SVG). Jeg våknet opp til at jeg igjen var booket om da FRA-OSL på den nye routingen var kansellert pga streik på Frankfurt. Nye billetter ble utsted dagen etter (FRA-BER-ARN-SVG).

    Har jeg krav på EU 261-kompensasjon en gang til her siden de nye fligtene ble kansellert og gjorde at jeg kom for sent hjem ihht til den nye avtalen med Lufthansa. Premisset for at jeg stod av flyet fra FRA-SVG i førsteomgang var at jeg fikk billetter hjem dagen etterpå.

    Det er verdt å merke at FRA-OSL-SVG, hvor FRA-OSL ble kansellert pga streik var SK-flyvninger, men det var sånn sett pga Lufthansa siden deres bakkemannskap streiket. Skal kravet rettes til SAS eller LH i så tilfelle?
     
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Noen erfaringer på hvor lang tid det tar med utbetaling fra SAS? Sendte claim 19/7 på 3x400 euro pluss hotell

    Har også krav inne hos LH, men de sendte e-post for noen dager siden med behov for ID og signerte skjema så jeg kunne få utbetaling på vegne av reisefølge, så der skjer det tydeligvis noe etter hvert
     
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    3,878
    Bonuspoeng:
    113
    Siden det er snakk om "voluntary denied boarding" er det satsen du fikk tilbud fra flyselskapet og som du aksepterte som gjelder. Har du takket ja til 250 Euro, så har du ikke krav på 400 Euro. Sistnevnte hadde bare vært aktuelt ved "involuntary denied boarding".

    Ellers er det distansen mellom start og slutt som teller. Det spiller ingen rolle hvor og hvor ofte du bytter fly
     
  14. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har erfaring med å klage til dansk transportklagenemnd (trafikstyrelsen)? Har blitt henvist dit etter en forsinkelse på MIA-CPH-OSL som SAS nekter å utbetale standarderstatning for. Ser ut som man trenger dansk bank ID for å levere klageskjema.
     
  15. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Bare av nysgjerrighet, hvem har henvist dit?
     
  16. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Transportklagenemnda:

    «Din klage faller utenfor den norske klagenemndas mandat, og må sendes til klageorganet i Danmark.

    Transportklagenemnda behandler saker etter EU-forordningen i de saker hvor problemet oppstod i Norge, jf. EU 261/2004 art. 16 nr. 1. Det er klageorganet i landet hvor avreiseflyplassen (hvor kansellering/forsinkelse/overbooking oppstår for passasjeren) ligger som er rett klageorgan. Dersom flyvningen skulle gått / ble forsinket fra en stat utenfor EU (ekskl. Norge, Island og Sveits), er det klageorganet i det første ankomstlandet innen EU-området som er ansvarlig for klagebehandlingen. Reglene gjelder uavhengig av klagers nasjonalitet.

    Eksempler:
    Malaga–Oslo: Behandles i Spania.
    New York–Oslo: Behandles i Norge.
    New York–Stockholm: Behandles i Sverige.
    New York–Stockholm–Oslo: Behandles i Sverige.»

    Men så lenge den danske klageordningen forutsetter nasjonal bankID er jo ikke dette så lett. Klagen gjelder 600 EUR så det er kanskje verdt å sende et brev….
     
  17. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Sendte krav til SAS for 3 uker siden. I dag fikk jeg bekreftelse på at de kom til å utbetale EUR 600 + utgifter til mat. Ingen krangling.
     
    Eddie47, indahla, themichael and 5 others like this.
  18. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    På grunn av ymse EU261- saker ang. kanselleringer/forsinkelser hos SAS, blir jeg nå sittende med en god del kroner i vouchers.
    Disse har som kjent en utløpsdato, og det er en grense for hvor mye man får reist (joda, det er det).
    Såvidt jeg har skjønt, kan man forlenge varigheten på disse ved å booke dummyreiser i fullpris for voucherne for så å kansellere disse dummyreisene og få full refusjon.
    Stemmer dette ?
    Får man i så tilfelle refusjonen utbetalt i cash eller som voucher med ny dato ?
     
    Last edited: 06. aug 2022
  19. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen som vet ?
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,902
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke krav om andre utlegg (f.eks. fly og hotell) enn mat?
     

Del denne siden