EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk svar fra SAS i går på en claim jeg sendte 22/7. De trengte fullmakt fra mine to medreisende (som ikke ble medreisende pga kanselleringen) og IBAN nr. Det siste er litt rart for jeg ba om voucher, så det skrev jeg tilbake sammen med fullmaktene. Foretrekker 3x500euro i vouchers over cash, for jeg skal fortsette å fly SAS og da er ca 15kNOK en veldig god start for en fin tur.
    3 uker ventetid synes jeg er innafor gitt situasjonen.
     
    themichael liker dette
  2. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som vet om også LH (eller LH Group) har for vane å tilby verdikupong på det dobbelte av kontantkompensasjon fra EC261?
     
  3. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg fått all kompensasjon + utlegg på claims sendt inn henholdsvis 18. juli (2 reiser) og 22. juli. Det gikk raskere enn forventet, og jeg er 1250 EUR rikere på konto. Ikke noe stress eller vanskeligheter, bekreftet lagt til utbetaling med en gang i første svar på henvendelse.
     
    themichael liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,824
    Bonuspoeng:
    293
    Det står heller ikke passet (iallfall ikke mitt), så det er ikke noe stort problem. ;)
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,201
    Likes mottatt:
    8,540
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, det står der ;)

    På de nyeste passene står det riktignok personnummer for seg selv (altså 5 siffer, ikke alle 6+5) ute i høyre kolonne like over den maskinlesbare teksten.

    Og i forrige modell av passene står hele personnummeret samlet, litt høyere på siden men ute i høyre kolonne også der.

    Eksempel på den nye passmodellen, med personnummer under "CAN" overskriften:

    [​IMG]
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,824
    Bonuspoeng:
    293
    Nei.
    I mitt pass står ikke personnummeret mitt. Der det står CAN står det et sekssifret nr. Personnummeret mitt er ikke på seks siffer. Det stemmer heller ikke noe mer enn at det første tallet er det samme.

    I der forrige passet (gammel type) står fullt personnummer midt på på høyre side.
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,201
    Likes mottatt:
    8,540
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gir meg. Og legger meg langflat :)

    Har gamle-passet selv i veldig mange år fortsatt, men det så i farten ut som om CAN var det samme som personnummeret. Nå ser jeg at det er et form for serienummer som i tråd med hva du sier har 6 sifre:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_passport
     
    holmen liker dette
  8. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Du finner det hvis du blar litt videre.
     
  9. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    2,518
    Bonuspoeng:
    113
    Til info så finnes personnummer på baksiden av "plastsiden". Står også på baksiden av ID-kortet i bankkort-format, til opplysning. Se bildet fra Politiet sine sider...

    Skjermbilde 2022-08-14 kl. 22.28.23.png

    Om Politiet hadde utgitt ID-papirer uten personnummer ville jo ID-papirene vært ubrukelige i de situasjoner der hvor man må oppgi personnummeret, og motparten må kunne kontrollere det...
     
    holmen liker dette
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss det var raskt. Jeg sendte inn 10 juli og har fortsatt ikke fått noe. Sendte inn power of attorney (fordi jeg også sendte inn på vegne av kjæresten) i starten av august. Etter det var det tyst..
    Fikk samme e-post en gang til også. Med krav om power of attorney. Etter å ha sendt det inn:confused:
    Tror jeg må ringe dem å høre
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,296
    Likes mottatt:
    17,735
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn for å pirke, når dere sier personnummer så mener dere nok fødselsnummer. Fødselsnummer består av fødselsdato (6 siffer) og personnummer (5 siffer)
    https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/

    Fra 2032 så endres fødselsnummerene slik at de ikke består av fødselsdato. Men det er fremdeles 11 siffer som i dag.
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,824
    Bonuspoeng:
    293
    Siden du skal pirke, så har jeg ment personnummer hele tiden. For jeg vet at fødselsdato står i passet.. ;)
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,296
    Likes mottatt:
    17,735
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra.
     
  14. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ble forsinket OSL-BGO.

    Sendte inn krav 25. juli og fikk beskjed i dag 16. august om jeg får 250 Euro + refundert utlegg for mat på SVG som jeg fikk et ufrivillig opphold på.
     
    Flyingdutchman liker dette
  15. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sendte inn krav 25. juli og fikk følgende svar igår:
    Svarte på dette at jeg hadde bedt om voucher, ikke penger og at signed power of attorney i følge SAS sitt eget claim-skjema ikke skal være nødvendig for medlemmer av min egen husstand. Idag fikk jeg nytt svar der agent bare hadde byttet ut den "dynamiske" delen av klipp-og-lim-svaret sitt med følgende:


    Please provide us with your Email address for each specific passenger in your claim.
    If the compensation is to be sent to your account, you need to provide us with a signed power of attorney from each passenger.

    Hva betyr det å sende MIN emailadresse for HVER ENKELT passasjer i bestillingen? :p:D Og det at power of attorney ikke skal være nødvendig ble tydeligvis glatt ignorert. Litt irriterende.. spesielt siden en av passasjerene er et barn som ikke klarer å signere selv.

    Men jaja.. siden jeg uansett er på hjemmekontor pga regnmaggeddon og må på jobb for å få skrevet ut fullmakten så får jeg vel spandere på meg en kranglerunde til med epostmal-kundeservice.
     
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,242
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har nå fått to eposter frå Swiss om at dei har lenger behandlingstid, og lurer på om nokon har erfaring frå det holdet? Og er det nokon erfaring om det er vochertilbod her, lignande SAS sin praksis?
     
  17. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Sendte inn utlegg og krav om refusjon til SAS 3.juli, fortsatt ikke mottatt noen form for svar eller kompensasjon. Så nå går det en mail til transportklagenemnda.
     
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Og der fikk jeg faktisk en voucher på mail. Det var visst ikke nødvendig med fullmakt allikevel. Problemet er bare at voucheren ikke var på 2x beløpet. Med samme beløp ville jeg selvfølgelig valgt cash isteden :mad: Ny mail med screenshot der SAS lover 2x sendt
     
    Lars J liker dette
  19. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Du får nå i det minste svar... jeg har sendt inn fullmakt og ba om voucher med dobbelt beløp (spesifiserte det i e-posten) i helgen men så ble det stille.
     
    Lars J liker dette
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Mhh, det hjalp visstnok å sutre litt, fikk nettopp denne:
    "I have now sent you a SAS Voucher containing the amount NOK 14733 (equivalent to EUR 1500). The SAS Voucher is valid one year from the date of issue and will expire on 14th August 2023."
    3 passasjerer, kansellert, under 1500km. Grei uttelling for det som skulle ha vært en fin avslutning på sommerferien.

    (er EBD)
     
    Last edited: 16. aug 2022

Del denne siden