EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Stilte spørsmålet på ny gjennom kompensasjonsskjemaet i brødtekst (valgte 'Flight Experience - Other' med referanse til opprinnelig saknummer). Er EBD. Fikk svar i dag med ny voucher, så fasit er vel at du burde få en til du også.
     
    Lars J and trygveat like this.
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor lang tid tok det?
     
  3. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Svaret kom på opprinnelig sak, så vet ikke om de bare var treg å svare der, eller om det var pga purringen.
    • Fra dagen jeg svarte på opprinnelig sak: 35 dager
    • Fra dagen jeg purret: 5 dager (som er ca køtid for EBD forøvrig)
     
    trygveat and Lars J like this.
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips! Da blir det purring etter at SAS kun betalte ut €250 per passasjer for to døgns forsinket ankomst til Chicago under streiken. "Radio silence" ved forsøk på oppfølging i opprinnelig sak, og chaten på sas.no kan bare informere om at den står som «on hold» i systemet.
     
    Last edited: 22. aug 2022
    Lars J liker dette
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,248
    Likes mottatt:
    8,648
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode refleksjoner! Har tydeliggjort ang. manglende re-routing og opprettholdt krav om kompensasjon for dette.

    Har også henvist til artikkel 8 om alternativ flyplass og kostnader forbundet med dette. Krysser fingrene for at det kan bidra, med nødvendig overnatting på hjemreise, parkering på CPH, bompenger og kjørte kilometer har vi cirka 17.000 kr i utlegg, og skulle i en normalsituasjon brukt 641 kroner på Flytoget/Vy - så har et personlig sterkt økonomisk incentiv til å forsøke å få tilbake mest mulig.

    Reiseforsikring avklart ikke dekning siden kanselleringen oppstå mens vi fremdeles var hjemme. Blir vel fort Transportklagenemnda om det ikke går mot løsning med SAS.
     
    sday liker dette
  6. Lassen

    Lassen EBG

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk kansellert flyet mitt hjem kl 20 fra Osl til BGO på søndag, nytt fly kl 22.50.
    Sendte inn krav om €250 i loungen mens jeg ventet på neste fly og fikk mail mandags morgen om at kravet var innfridd og i dag tirsdag er pengene på konto.
    Litt imponert, siste krav jeg sendte inn tok 8 uker med Widerøe og det var utenfor noen som helst streik!
     
    themichael, holmen and Lars J like this.
  7. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Venter fortsatt på kompensasjon for mellomlegg for nye billetter (fly innstilt) til USA + EU261 x 2. Så en ganske solid sum.

    Krav sendt inn for ca 7 uker siden. Har purret SAS på chat flere ganger uten å få noe mer enn at kravet er i kø. Er statusløs i SAS-systemet.

    Har vurdert klage til Transportklagenemnda, men med forespeilet saksbehandlingstid der på 6 måneder så avventer jeg litt til.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ikke problemstillingen, Meld det til Transportklagenemda, får du i mellomtiden svar du er fornøyd med, så er det jo bare å trekke den.
    Jeg har selv en sak gående med Finansklagenemnda, og jeg kan love deg at det tar måneder der og.
     
    themichael liker dette
  9. Stramund

    Stramund Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Kansellert SAS til Malaga 22. juni. Fikk ny avreise samme fly neste dag.
    Kompensasjonssøknad sendt 22. juni.
    Purret i saken 5. juli: Ikke respons
    Svar 24. august: Innvilget
    Beløp utbetalt: 25. august

    Så ca 2 måneders behandlingstid.

    4x 400 EUR utbetalt. Fornøyd.

    Men angrer på at jeg ikke valgte voucher på 2x beløpet.
     
    themichael liker dette
  10. tohola

    tohola Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg og familien, totalt 4 stk skulle reise fra Trondheim via København til New York med SK909 den 17.07. Utreisen ble såklart kansellert pga streiken.

    Billettene var SAS Plus som var bestilt med poeng. Vanlig billett bestilt med poeng så kosta ca. 80-9000 poeng pr pers t/r.

    Dagen før mottok vi SMS om at SK909 17.07.22 var blitt kansellert.

    Ringte umiddelbart kundeservice for å undersøke mulighetene for ombooking. Hadde på forhånd funnet mulige ruter, men kundeservice kunne ikke finne/booke disse. Fikk derfor beskjed om at det ikke var noen muligheter og at vi måtte ordne oss selv.

    Av de alternativer vi hadde var OSL-JFK med Norse det beste og rimeligste alternativet. Premium billetter var det eneste tilgjengelige. Dette produktet er så å si tilsvarende SAS Plus mtp. flykabin, men mangler ting som lounge, fasttrack osv. Å vente til dagen etter og fly økonomi når vi har booket SAS Plus var heller ikke noe alternativ forsåvidt.

    Fly mellom Trondheim og Oslo var ikke å oppdrive så vi måtte kjøre til Oslo. I kravet til SAS bruke jeg 3,50kr/km som grunnlag for dette kravet.

    Totalt hadde vi merkostnader på nesten 60000kr for å komme oss til USA. Vi ankom 6-7 timer senere enn opprinnelig planlagt.

    Fikk nå svar fra SAS om at vi var innvilget EU261-kompensasjon på ca 24000kr. Ringte SAS kundeservice og hørte om saken var avsluttet eller om kompensasjonskravet fortsatt var under behandling. Fikk da bekreftet at saken var avsluttet.

    Stemmer det at jeg ikke har rett på å få dekket mellomlegget og hvordan verdsettes isåfall poengbilletter?
     
    themichael liker dette
  11. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Anbefaler deg å klage. Venter selv på penger tilbake fra et fly som ble kansellert i desember...

    Angrer på at jeg ventet til april med å klage de inn..
     
  12. jonvegard

    jonvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    Oppdatering: fikk plutselig ca. 4000 kr på konto fra Brussels Airlines merket med referasnsenummeret fra saken. Fikk så mail om at Brussels nå mente årsaken var "Operational reasons" og utbetalte kompensasjon i henhold til EU261.

    De betalte dog kun til kona ettersom det manglet POA for de to andre. Har ettersendt dette og krav om at de betaler for de to andre, men får ikke noe svar fra Brussels. Da ble det ny klage til NRF, så får vi se.

    Altså blank løgn i opprinnelig avslag, men det får vel ingen konsekvenser?
     
  13. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    4,080
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer veldig på hvordan de prioriterer sakene som er kommet inn...

    Har ventet over 3 måneder på svar på noen av våre, sendt inn i midten av mai og midten av juli.

    Purret til diamant-mailen på tirsdag, og fikk svar på en av de eldste sakene i dag.
    Fikk voucher på dobbelt beløp for kompensasjon (EUR500), men voucher for faktisk utgift ifm hotell; hadde håpet og trodd på dobbelt beløp også her...
     
    themichael liker dette
  14. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Det går jo selvsagt an å gjøre. Takk for innspillet!
     
  15. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Har man utlegg til tilsvarende reise som overstiger EU-satsene skal vel disse utleggene dekkes fullt ut. Man kan jo foreslå at SAS beholder bonuspoengene og betaler utleggene, så legges en eventuell diskusjon om poengenes verdi død.
     
  16. Stigoo

    Stigoo Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Nokon som har erfaring med Widerøe.
    Eg var på veg ti flyplassen når det kom melding om innstillt fly. (teknisk problem)
    vart 2,5 t forsinka.
    Arbeidsgivar som har kjøpt bilett.
    Er det min arbeidsgivar/ reisebyrå som vil få kompensasjonen om eg søker?
    Eg fekk inntrykk av at penger ville bli utbetalt til konto biletten var betalt frå.

    Nokon med erfaringer?

    Gir Widerøe voucher?
     
  17. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Det er den reisende som skal få kompensasjonen, du fyller ut claim på Widerøe sine sider og legger ved ditt eget kontonummer.
    Widerøe gir kun cash såvidt jeg vet.
     
    Stigoo and themichael like this.
  18. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    EU261/2004 er helt klar på at flyselskapet er forpliktet til å ombooke deg til det mest hensiktsmessige (i samarbeid med deg) selv om dette skulle bety billetter med et annet flyselskap.
    De har heller ikke lov til å skille mellom "vanlige" billetter og bonusbilletter.
     
  19. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk akkurat svar fra Transportklagenemnda om at SAS ville inngå forlik i saken min, der jeg krevde dem for 2x400 euro pluss utgifter.
    Etter flere runder med standardsvada fra SAS kundeservice gikk saken til Transportklagenemnda, og nå gikk altså SAS med på det jeg hadde krevd til å begynne med.
    Det tok nesten 4 mnd., en runde hos nemnda og en smule tapt anseelse å komme frem til det samme som kravet var...
     
  20. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Hva gjør dere etter at dere har fått medhold i Transportklagenemnda?

    Sendte inn saken til SAS i desember 2021, uten å ha hørt noe tilbake siden da. De har heller ikke svart Transportklagenemnda når de har spurt om tilbakemeldinger...
     

Del denne siden