EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Her trenger jeg kollegiets råd:
    Hadde enveisbillett ATH-CPH-OSL i august med SK778 på segmentet ATH-CPH.

    Denne kom inn moderat forsinket (1 time 20 min) som SK777 fra CPH, men total»fuckup» av bl.a. kabinpersonalet ifm boarding (Sto passive mens folk forsøkte å bytte seter, blokkerte midtgangen ++) gjorde at vi kom avgårde ca 2 timer etter schedule, og «selvfølgelig» ikke rakk connection. Alle fly resten av kvelden var fullbooket og det ble ufrivillig overnatting i CPH på dyrt hotell (Alt annet innenfor storbyen var fullbooket).

    Søkte om €400 etter EU261 pp, hotellutgifter, taxi i CPH og tilleggsutgifter for parkering på OSL.

    Fikk tilbud om halvparten av hotellutgifter, parkering og nada mas.

    De påberopte seg «ekstraordinære omstendigheter» da flyet som «ble» SK777 var som SK500 forsinket på LHR-CPH, såkalt «root-flight» og dette skyldtes flymyndighetsrestriksjoner. SK500 landet 25 min forsinket i CPH. Jeg har påberopt at 25min forsinkelse i utgangspunktet mer eller mindre skal kunne tas inn underveis, men intet gehør.
    Saken er oversendt reiselivsforum.no som reklamasjonssak, og HER kommer nok et snag:
    De hevder at siden SK778 har opphavsflyplass ATH må saken sendes dit, da flighter med opphav i andre EU-land skal klagebehandles i avgangslandet… Flighter fra utenfor EU kan behandles i Norge. Jeg føler meg betydelig tryggere på en saklig saksbehandling i Norge. Her kan jeg da argumentere med at SAS hevder forsinkelsen oppstod utenfor EU så skal saken behandles i Norge?
    Spørsmålet er:
    1. Har jeg generelt en god sak?
    2. Er det riktig å kreve saken behandlet i Norge?
     
  2. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    1,827
    Bonuspoeng:
    93
    Klage sendt 11.jul for kansellering 3.Jul (før streik), første svar 13.sep med avslag og henvisning til TK hvor billett var kjøpt. Direkte svar på epost med påpekning om at SAS var operating carrier på kansellert fly gav 2x voucher i kompensasjon 15.sep.
     
  3. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler på at det har noe med trenering å gjøre. Det kalles outsourcing til lavkostleverandører der de ubrukelige agentene ikke leser noe av informasjonen du har sendt inn sånn at du må gå to-tre runder til før alt faller på plass.
     
  4. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Forsåvidt enig; "tomeito, tomato". ;)
     
  5. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Gir dette mening? Flyet ble kansellert under 14 dager før avgang.

    "The reason for the cancellation of flight SK 2872 was due to commercial demand and as commercial demand circumstances are considered extra ordinary circumstances and therefore I am unable to compensate you according to EU 261 Regulation. "
     
  6. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    DEN var ny!:rolleyes:
    det de her sier indirekte er at "ved å kansellere tjener vi mer/taper vi mindre penger", synd for deg!
    Man kan selvfølgelig på daværende tidspunkt hevde at det at SAS tjener penger er en "extraordinary circumstance", men lykke til hos Flyklagenemda.
     
  7. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Hahaha! Kommersielle hensyn (les: lønnsomhet har aldri vært dekket av EC261. Fint at du har dette skriftlig, tenker nå jeg...
     
  8. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Godt flere tolker det på samme måte som meg:p...

    Saken er alt klaget inn.

    Edit:

    For en gjeng med skurker!

    "I apologize for wrongly deciding EU compensation in my previous e-mail."

    Uansett, nå valgte de å se bort i fra at vi er to stykker.. Så fikk for en. Lurer på hvem som sitter å styrer dette her:rolleyes:
     
    Last edited: 26. sept 2022
  9. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Har du blitt noe rikere? :p

    Ikke mye svar å få på mine purringer... :(

    upload_2022-10-3_20-53-14.png

    Har mailet med
    [email protected]
     
    coconuts liker dette
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Niks
    Men jeg har sendt det videre til offentlig mekling. Og de hat bekreftet mottatt. Her skal jeg f..n ikke gi meg
     
    andresiniesta liker dette
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Ekstremt dårlig erfaring med SAS: en helt udugelig kunderådgiver som krever "a valid receipt" for kompensasjon for kjøring med privatbil. På direkte spørsmål om hva de vil godta som dokumentasjon, er det samme svar om "a valid receipt" uten å ytterligere spesifisere... Utskrift av bomstasjonpasseringer med tidspunkt, kvittering for innkjøring på parkeringsplass m.m. er tydeligvis ikke godt nok for å sannsynliggjøre at jeg har kjørt den distansen...

    Nå har jeg bedt om en ny saksbehandler, da S.S. er som å prate til en vegg og ikke klarer å substansiere noe som helst.

    Saken er uansett hos Flyklagenemda for å få dekket en helg haug med kostnader (pluss standardkompensasjon for kansellert flyvning) som SAS mener de ikke står ansvarlig for, så vurderer å bare leke venteleken og droppe ytterligere forsøk på å få forståelse hos SAS...
     
    coconuts and sday like this.
  12. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Ser at det er en stund siden du har postet dette, har du funnet ut av hvem land man må sende klagen sin til?

    Er i lignende situasjon selv og har gravd frem følgende:
    SAS lenker til følgende EU-side for klager: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en
    Der kan man laste ned dokumentet "NEB - NEB COMPLAINT HANDLING PROCEDURE UNDER REGULATION (EC) No 261/2004"
    I følge det dokumentet, er det riktig at du må klage til det landet flyturen startet fra:
    "2. A NEB is competent for the complaints related to delays or cancellations of flights departing from its territory"

    MEN samtidig skriver de også følgende:
    "7. If, for linguistic or other reasons, passengers choose to file a complaint to an NEB which is not the competent NEB, the two NEBs agree on the transfer of the file, preferably by email, together with a summary in English or another language common to these NEBs.

    8. Notwithstanding the rule above and in order to facilitate the procedure, the NEB can inform the passenger that another NEB is responsible and propose to the passenger to file the complaint directly with the responsible NEB. In case the passenger does not follow this proposal, the NEB will follow the procedure under point 7 and 9."


    Med andre ord - man kan levere klagen til Transportklagenemda i Norge, men klagen vil mest sannsynlig bli overført til klageorganet i det landet hvor flyreisen startet fra.
     
    Pingus and morradi like this.
  13. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemelding, sitter i disse dager og fyller ut et EU-kravskjema FOR HÅND(!) som deretter må scannes og sendes relevant adresse i Hellas. LITT frustrert over at norsek nemda ikke kunne overføre info direkte til grekerne....
     
    coconuts liker dette
  14. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    :eek:
     
  15. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har hvertfall ikke blitt klokere, fikk denne mailen i dag:

    upload_2022-10-10_18-23-43.png

    Jeg er vell enig i Lufthansa med at jeg angrer på at jeg fløy med Lufthansa ;)

    Lufthansa er forpliktet til å betale ja, men vet ikke hvilken forskning de støtter seg på når de sier de nekter å betale? :confused:

    Hva burde jeg svare?
     
    Are and RoadKing like this.
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    De nekter å betale fordi de er forpliktet til å betale faktisk :p De styrker ikke akkurat sin egen sak ved en eventuell klage på et senere tidspunkt
     
    Last edited: 10. okt 2022
    tobeornot999 and holmen like this.
  17. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
     
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Denne er sterk :D:D
    Her har det vel gått i ball for den godeste Puja
    Jeg avventer svaret fra det meklingskontoret. Det kunne gå måneder, men jeg skal ha de pengene. Det er helt klart. Lufthansa skuffer her nå synes jeg.

    Fikk du noe svar på hva som var årsaken til forsinkelsen?
     
  19. LucasCorso

    LucasCorso Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk i sommer kansellert utreise med SAS grunnet streiken. Måtte booke nye og dyre billetter med konkurrent for å komme meg avgårde, samt ha et opphold i England for å komme meg til Spania. Da direktefly var umulig å oppdrive. For å gjøre saken minst mulig komplisert har jeg kun sendt inn krav om dekking av hotell og flybilletter. Samt EU-kompensasjon for forsinkelsen, da vi kom to døgn forsinket til destinasjonen vår. (Ikke tatt noe på mat eller transport i England). Dette er nå 3 måneder siden, og ikke hørt et pip. Sas kundeservice på chat kommer bare med sedvanlig svada om at kravet ligger i kø, og at de har alt de trenger av info, men at det tar tid, og de ikke kan si noe om hvor lang tid. Kan de i teorien trenere dette i all evighet? Må jeg sløse min og andres tid på å ta det via transportklagenemden?
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan sende klage til transportklagenemnda, men de har behandlingstid på 6 måneder+ så mest sannsynlig vil SAS ferdigbehandle saken din først. Klart.. får du avslag så er det jo fordel at nemnda allerede har startet å se på saken..
     

Del denne siden