EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Mra056

Mra056 Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    I morgen har det gått 14 uker siden jeg sendte inn krav til SAS. Ikke noe svar å få fra SAS. Sendte saken til Transportklagenemnda i slutten av august. Så ja, ting tar tid.

2. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,401
    Bonuspoeng:
    183
    Sliter med samme. Men SAS booket meg om. Har vært på chat flere ganger og får akkurat samme svar.
    Har også en sak med Lufthansa som er sendt til noe som tilsvarer Flyklagenemda. Er helt sjanseløst fra begge to
    Tror de trenere i håp om å slippe og utbetale penger, men jeg har trassige gener fra Telemark så jeg har god tid :)

RoadKing liker dette
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    SAS skylder meg 90.000,- fra i sommer ifm. streiken.
    Ca. 60.000,- for nye flybilletter (6 pax økonomi), ca. 4000,- for overnatting og 24.000,- for forsinkelse.

Innlevert til SAS 22/7. Purret tre ganger men kun samme svada-svar hver gang .. :mad:

4. Jeblin

Jeblin EBD

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fik mine henvendelser igennem i går, d. 11. oktober. De var begge indsendt d. 21. juli. Jeg fik uden problemer kompensation jf. EU261 (valgte vouche r med dobbeltbeløb) - samt refusion af mine alternative flybilletter. God stil af SAS - selvom det tog lang tid (hvilket jeg dog synes er forståeligt når der var så mange claims - jeg indsendte mine to claims samme dag, men med 6t mellemrum, og der var cirka 1200 claims imellem de to). (Er EBD hvis det betyder noget).

themichael, Cforoe and Ombo like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,138
    Bonuspoeng:
    293
    Artig med Norwegian som skylder på utenlandske kravjegere i stedet for å rydde opp selv! Fra E24:
    Flyklagesakene tynger forliksrådet: Saksbehandlingstid på over 700 dager
    Flyselskapene kan spare millioner på å begjære innstilling av klagesaker i forliksrådet, hevder advokat. Skjer på grunn av «utenlandske kravjegere», svarer Norwegian.
    https://e24.no/naeringsliv/i/Knp51y...sraadet-saksbehandlingstid-paa-over-700-dager

holmen liker dette
  6. Mra056

Mra056 Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
  7. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    654
    Bonuspoeng:
    93
    "SAS opplyser til E24 at det står igjen hele 25.000 såkalte kompliserte saker der det både er snakk om refusjoner, erstatning for merutgifter og standardkompensasjon. SAS har mottatt om lag 72.000 krav om refusjoner og 40.000 krav om erstatning."

Her tror jeg pressesjefen ikke prater helt sant eller ikke er riktig informert.
    For min del venter jeg på kun EU-kompensasjon som ble søkt om i juli. Det definerer jeg ikke som en komplisert sak og kan ikke skjønne at SAS kan mene det. Så det er nok ikke bare "kompliserte" saker som gjenstår vil jeg tro.

8. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Samme her. Utrolig irriterende at de bruker så lang tid på noe som er (i mitt hode i alle fall) en veldig rett frem sak.

Cforoe liker dette
  9. Mra056

Mra056 Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Apropos SAS og lang saksbehandlingstid. Kravet gjaldt erstatning for merutgifter (mellomlegg mellom SAS billett og nye billetter) og EU261.

Jeg fikk svar fra SAS i dag at kravet er behandlet og de har kommet frem til at jeg bare får delvis kompensasjon. Kravet var omtrent 25K (mellomlegg mellom SAS og nye billetter) og EU261 (600 euro x 2). Slik jeg ser det blir vi avspist med ca 590 euro i erstatning for mellomlegget. Det jeg tenker er å opprettholde klagen, be om en ny vurdering og avvente Transportklagenemnda (klage levert der for ca 2 måneder siden).

Jeg mener noen her tidligere har vist til at SAS på sine nettsider ikke informerer om at de dekker kun mellomlegg opp til en viss sum, men at de er opptatt av at bookingen gjøres i samme klasse. Har noen link til dette? Som nevnt så har jeg klagd det inn til Transportklagenemnda men ser for meg at det tar vinter og vår før jeg får svar derfra. Greit å ha noe å vise til når jeg skal be om en ny vurdering hos SAS.

For øvrig litt rart å lese om hvor tilfeldig det er om man får dekket alt eller bare delvis. Jeg tenker også litt på de ulike nyhetsartiklene hvor pressesjefen i SAS lover utbetaling av store krav til "alt og alle". :eek:

10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183

Denne du tenker på ?

her.png

11. Mra056

Mra056 Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Ja stemmer. Takk!

Har du forresten en link til nettsiden hvor dette står? Har forsøkt å Google det før uten å finne det.

12. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Mra056 liker dette
  13. Mra056

Mra056 Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
  14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk mail fra SAS idag.
    Har bedt om ca. 67.000,- for utlegg til flybilletter, hotell og mat (6 pers) og normal EU-komp på. 400 EUR. Bestilte billigste billetter i Eco, OSL-CHQ.

Fikk dette svaret:
    Thank you for getting in contact with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration. On behalf of SAS, I would like to extend our sincerest apologies and understand that it must have caused you problems and inconveniences. Nothing is more important than your trust in SAS and all of us here at SAS are working hard to become better going forward.

To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is, unfortunately, the only option. I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat rate compensation. We will arrange with a transfer of EUR 400 equivalent to NOK 4159 to each as compensation. Also, we will be transferring NOK 3116 for your Food, Hotel and Transportation expenses which we consider as reasonable amount as care cost. The amount shall reach to your account in next 7 working days.

Further to your request we can provide you the difference amount of alternate travel only after you get the refund of original SAS flight ticket.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel as we are looking forward to seeing you onboard again soon.

Har klar en klage jeg skal sende litt senere idag.
    Her skal jeg ikke gi meg!

15. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mye hadde du lagt ut for flybillettene?
    Du fikk 100% dekket, pluss EU-komp?

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Utfordringen er kanskje denne linjen, markert i bold:

If you need to travel, for example if you are stranded on your destination, you may arrange alternative travel yourself and seek reimbursement from SAS. If we’re not able to rebook you on a new flight departing within the time frame of your original departure, you may book another airline ticket, take a train, bus or rent a car. We will reimburse the difference between your unused SAS ticket and the cost of your new transportation under comparable transport conditions upon presentation of receipts. If you choose to book alternative travel, please remember to cancel your ticket with SAS to get a refund for your unused ticket.
    Please note that the cost for the alternative transportation must be in the same price range as your original ticket.

Remember to check with your insurance company to see if they cover any additional costs.
    Note! You are also obliged to limit your costs if you seek reimbursements.

Men så har de også skrevet dette i et "intervju" på NRK mens streiken pågikk (se siste paragraf):
    1.jpg

Mra056 liker dette
  17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig uvesentlig hva SAS skriver/hevder, de kan ikke lage sine egne regler.
    EU261 er hevet over hva enn SAS sier.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&rid=1

The air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and re-routing. In the case of connecting flights, the air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing. The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer rerouting or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity. Where the air carrier does not offer the choice between reimbursement and re-routing and, in the case of connecting flights, reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing, but decides unilaterally to reimburse the passenger, he or she is entitled to a further reimbursement of the price difference with the new ticket under comparable transport conditions

Mra056 and indahla like this.
  18. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,127
    Bonuspoeng:
    183
    Men er ikke det SAS sier at de vil at du skal søke om refund av skatter/avgifter etc. på ubrukte billetter, og deretter når den utregningen er gjort, så vil de refundere mellomlegg minus de hundrelappene du får derfra, @indahla ?

De har ihvertfall bedt meg om nettopp det for å kunne prosessere krav (før de bestemte seg for å ta en 360-fuck-you, men det er en annen historie)

19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Det er godt mulig. Men all informasjon jeg har fått har vært å ikke be om refusjon for utreisen (som ble kansellert pga streiken) men vente til vi var kommet hjem og deretter søke om refusjon av utleggene.
    Jeg har skrevet tilbake til SAS og spurt om akkurat dette, og om det er noe mer jeg skal gjøre.
    I tillegg til å selvsagt be om at alle mine utgifter dekkes. Har flere utklipp fra dialog med SAS under streiken hvor de skriver at all skal refunderes.

20. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,375
    Bonuspoeng:
    93
    Kjapt spsm hvor jeg TROR jeg har svaret:
    SK4683 måtte reroute OSL-AGP til CDG i forgårs, og kveldsavgangen SK4684 samme kveld ble naturlig nok kansellert og mine bekjente ble ombooket til dagen etter (Som gikk på tid).
    Naturlig nok får de kost/opphold dekket, men har de krav på EU261 i tillegg ?
    Jeg tenker selv at de neppe har dette grunnet "circumstances beyond our control", men finnes det et smutthull?

Del denne siden