EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Har du hørt noe? Har fortsatt ikke sett noen penger på konto, kanskje jeg burde ringe og, men har ikke noe nummer å ringe :(
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Inter hørt. Helt håpløst
     
    andresiniesta liker dette
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Da har det gått over 2 måneder siden jeg sendte krav til Lufthansa ifm. kansellert flygning til Napoli. Jeg har fått et par svar og sendt inn power of attorney to ganger. Jeg har også sendt e-post til en annen avdeling uten å få svar.
    Sånn det ser ut så må jeg klage til noe de kaller Schlichstungstelle etc. Er det noen her som har erfaring med det? Har aldri opplevd Lufthansa som vanskelige før nå

    Det føles ekstremt unødvendig da jeg har sendt inn alt og de bare responderer med standardsvar og etterspør dokumentasjon jeg allerede har sendt inn, men det virker å være eneste måten.
     
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk en returen på bonusreise til Italia med Star Alliace ombooket før avgang fra Norge. Dette betyr at vi viste om endringen før vi reiste. Endringen medførte "lay over" og jeg ringte så klart SAS og spurte om jeg kunne få hotell refundert pga. endringen. Endringen var på grunn av et Lufthansa fly som ble innstilt fra Bologna. Svaret fra SAS var at det bare var å søke, men det måtte gjøres i etterkant. Jeg har nå søkt, men så kom jeg på dette EU direktivet.

    Kan refusjon på grunnlag av "EU Regulation 261/2004" benyttes her?
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Det spørs om du ble varslet mer en 14 dager før.

    https://www.sas.no/juridisk-info/eu-passasjerrettigheter/
     
  6. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,637
    Likes mottatt:
    6,631
    Bonuspoeng:
    183
    Nei det har ingenting å si. 14 dagersregelen gjelder KUN kompensasjon. Hvis du leser siden du linket til så er det eneste stedet det står noe om "to uker" i avsnittene det står om kompensasjon.

    I utgangspunktet kan den brukes, men det er Lufthansa som er rett mottaker for kravet, ikke SAS, siden det er Lufthansa som kansellerte.

    Det er et potensielt problem.. retten til care som i tillegg til nødvendig hotellovernatting innebærer måltider osv. er knyttet til retten om å bli rutet til destinasjonen ved første mulighet i forbindelse med kanselleringer. Hvis du har snakket med SAS og funnet nye bonusbilletter uten å la Lufthansa få muligheten til å booke deg om på flyvninger som kanskje ikke hadde krevd overnatting så kan de nok argumentere med at du har valgt "re-routing at a later date at his or her own convenience".

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016XC0615(01)

    Uansett kan du jo prøve å sende et krav. I verste fall får du jo nei, men som sagt er det Lufthansa som er rett mottaker, ikke SAS.
     
    snik, Skarven, Maggie and 1 other person like this.
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for utfyllende svar!

    Jeg sa muntlig til SAS (via kundeservice) at det er Lufthansa som burde fikse opp her, men de jeg snakket med var ikke interessert i å høre på dette. Det var faktisk billetter som kunne passet uten lay-over til fin pris, men disse var dessverre ikke tilgjengelige som bonus. "Tyverr" sa bare dama hos SAS kundeservice..
    Jeg er skuffet over at bonus flygninger som kanselleres kort tid før avreise ikke kan flyttes til billetter som ikke er bonus.
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,637
    Likes mottatt:
    6,631
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, i en perfekt verden så ville Lufthansa flyttet deg til beste alternative rute og så sendt beskjed til SAS om at de må utstede ny billett siden billetten faktisk kommer fra SAS. I praksis så skylder Lufthansa på at SAS har utstedt billetten og SAS på at det er Lufthansa som er ansvarlig for kanselleringen.

    SAS er jo uansett lite serviceinnstilte for tiden med ombookinger av bonusbilletter når de kansellerer egne flyvninger, så det virker nesten som de har som strategi å trenere og satse på at folk ikke gidder å krangle og heller velger å refundere billetten.
     
    Skarven liker dette
  10. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,990
    Likes mottatt:
    10,908
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har heldigvis god erfaring med kompensasjon og refusjon fra SAS etter en planlagt ferietur til Italia for 5 ble kansellert noen dager før streiken starten. Jeg hadde gjort egne bestillinger for barna, så jeg måtte legge inn totalt 4 claims, men det var ikke så mye styr.

    Den første voucheren kom raskt, og denna uka kom voucherne for barna begge veier + dekning av hotellkostnader. De prøvde riktignok å avslå returflighten, men jeg bare svarte på mailen og presiserte at dette var returflighten så fikk jeg voucher for det også uten noen ekstra forsøk på protester fra SAS.

    Foreløpig har det altså tikket inn over 70k i vouchere, og ennå har jeg 2/5 av returreisen igjen :)
     
    Lars J liker dette
  11. Dusk

    Dusk Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har også lagt inn claims for reiser til Italia. Har etter 8 ukers tid omsider fått refundert billetkostnadene, men fortsatt ikke hørt noe i forhold til kompensasjon. Kom det samlet for deg eller hver for seg?
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    I morgen er planen at jeg skal fly KRS - OSL - CPH - YVZ altså fra Kristiansand til Toronto for mitt MR, og det har nå dukket opp ett problem. Konsekvensen av dette er at jeg ikke ser at SAS har noen andre fysiske muligheter til å få meg til CPH i tide til å rekke overgangen til flyet til Toronto uansett hvordan de vrir og vender på det. Det er ganske enkelt strukturelt umulig for SAS å få meg til Toronto innen tidsfristen slik det ser ut til når jeg sjekker Avinor sine sider :confused:

    Innstilling.jpg


    Har jeg krav på å få grunnpoengene for flyvningen og billetten refundert + kompensasjon her?
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, du får ikke kreditert poeng hvis du ikke flyr i det hele tatt. Flyr du på omrutet billett kan du be om original routing credit om du ikke får like mange poeng på ny rute.
     
  14. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,990
    Likes mottatt:
    10,908
    Bonuspoeng:
    183
    Det kom hver for seg. Første kompensasjon kom veldig fort. Så tok det noen uker før jeg fikk kompenasjon for utreise for barna på en mandag, refunderinger på tirsdagen og kompensasjon for hjemreise for barna på onsdag.
     
  15. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Ting tar tid her. Krav levert 7 juli på EU261 og kompensasjon for utlegg (nye flybilletter pga streik)

    Fortsatt ikke noe svar og ikke noe informasjon å få (på chat) om forventet saksbehandlingstid. Har levert klage til Transportklagenemnda men SAS har en ganske romslig frist til å uttale seg, så dette kan ta tid!
     
    Last edited: 19. sept 2022
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,634
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Hos meg har SAS vært så rause at t.o.m banken begynner stille spørsmål
    Screenshot from 2022-09-21 09-19-18.png
     
    Bolle, EndreD, LucasCorso and 8 others like this.
  17. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg sendte inn sak til SAS 3.juli, men har ikke hørt noe.

    Sendte inn saken til transportklagenemda, de har bedt om dokumentasjon fra meg. Nå venter jeg spent på tilbakemelding
     
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Sendte inn sak til Finnair om EU261 for noen dager siden.

    Spent på ventetiden. British Airways bruker noen få virkedager, SAS varsler med auto-mail om at det tar 6-8 uker, og Finnair opplyste 2-3 uker i webskjemaet sitt.
     
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,634
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk beskjed om å sende in "Power of Attorney" når jeg ba om voucher for meg å min sønn, han er 8 år....

    Når jeg har søkt om penger på konto så har jeg ikke trengt "Power of Attorney"

    Merkelig praksis..
     
  20. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her, det kalles "trenering"....
     

Del denne siden