EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Bra å se at 2xvoucher faktisk er en greie. Jeg spesifiserte faktisk også at jeg ønsket 2x voucher i den første mailen etter at jeg fikk svar der de ønsket å betale til konto så det burde vel løse seg. Litt kjipt om jeg ender opp med to vouchere siden jeg har enda en jeg skulle brukt og på nett får man bare bruke to. Noen som vet om man får brukt fler hvis man ringer inn og bestiller?
     
    Flyingdutchman and Lars J like this.
  2. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,618
    Likes mottatt:
    4,463
    Bonuspoeng:
    113
    Fly innstilt 25/7, krav sendt inn 28/7. penge på konto i dag 16/8.
    Rute OSL-AGP
    status EBD
     
    Last edited: 16. aug 2022
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sitter veldig pris på all rapportering!

    Hvis det er mulig å skrive om man er EBS/EBG/EBD så hadde vært nyttig.
     
    Lars J and themichael like this.
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    På instruksene som står på voucheren står det at man kan bruke mer enn en voucher. To er mer enn en, men det hadde vært litt rart hvis det stopper der...

    upload_2022-8-16_17-46-58.png

    Forresten, noen som vet om disse vouchere kan brukes på Friends and family tilbud?
     
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    De kan brukes som betaling for alle reiser med SAS også F&F
     
    Flyingdutchman liker dette
  6. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Sendte selv inn krav 7 juli men har ikke hørt noe enda. Pleier man å få fart på SAS ved å sende klage til Transportklagenemnda?
     
  7. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,212
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Husker ikke hvor jeg har lest det, men mener grensen faktisk er to vouchers.
     
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.sas.no/voucher/

    Det er også bare plass til to vouchere når man bestiller på nett.
     
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Fasit er 2 på nett, men mulig med flere:
    upload_2022-8-16_18-49-54.png
     
    Jorge liker dette
  10. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen anelse, men er irritert over at det tar så lang tid, og da går jeg til neste skritt. Har ventet tålmodig i 7 uker nå.

    Jeg er EBS.
     
  11. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk to kanselleringer i sommer for turer(uten retur) med familien 2+2, bonusbilletter, innenlands. Den første hadde ingen alternativ, mens den andre ble booket om (3+ timer).

    01.08.22 - To krav for EU261/04 sendt inn for 4 passasjerer.
    17.08.22 - Den første er innvilget, og 1000€ utbetalt.

    Venter på den andre.
    Status: EBG
     
    Flyingdutchman and themichael like this.
  12. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,179
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sliter med samme problemet. Du får si ifra om du får svar. Det ser ut som om saken blir lukket fra SAS sin side så fort noe kompensasjon har blitt utbetalt, og dermed slutter de å svare. Har prøvd å jakte etter manglende beløp i over en måned nå...
     
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg spurte på chat her om dagen, de sa saken lå i kø og 6-8 ukers behandlingstid, men kunne bli lenger pga. mange saker etter streik
    Statusløs i SAS
     
  14. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    :confused: Flaks det er uker med ventetid på gullmailen også da
     
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan fortelle at en mail til Diamantmailen sendt 26 juli ble besvart 15 dager senere. Men dem skrev i hvert fall at dem vet at min tid er dyrbar :D.
     
    Eddie47 and Kristian like this.
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    Når man får beskjed om at en sak er lukket med følgende ordlyd
    "Please be informed that this case xxxx is considered has closed now due to duplicate case registered for same concern."

    Kan man forvente få noe mer respons når man svarer, eller må man opprette en ny sak??
    Kjedelig å havne bakerst i køen igjen..

    Jeg fikk utbetalt kompenasjon for kansellering av utreise den 5. August, søknaden min for kompensasjon for hjemreise ble akkurat avslått, fordi de mener det er en duplikat/at de allerede har betalt - selv om flightnummer og dato tydelig viser att dette er hjemreise... hrmpf
     
    Last edited: 18. aug 2022
  17. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Om det er til trøst har eg ikkje sett noe til pengene på konto enda :p
     
    anders82 liker dette
  18. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,248
    Likes mottatt:
    8,648
    Bonuspoeng:
    183
    Første flyvning før langdistanse kansellert med beskjed under 12 timer før, og første mulige ombooking tilbudt av SAS var 14 dager senere. Endte med å ta landeveien fatt og kjøre bil for innhenting, så ankomst på opprinnelig tid.

    SAS mener det ikke er berettiget kompensasjon da vi ikke ble forsinket, jeg mener det er fremskyndelse av avreise med mer enn 1 time og dermed berettiget.

    Noen som vil spekulere i hvem som har rett?

    I samme sak har de også satt seg litt på bakbeina for å dekke ekstrakostnader. De var villige til å dekke for reise ned på avreisedato, men sa at de ikke ville dekke ved hjemreise (hvor vi da følgelig måtte få bilen hjem igjen…) fordi det var 3 uker senere, så er vel en saksbehandler her som prøver å bli fort ferdig med saken, så noen flere runder her blir det uansett.
     
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er en interessant sak..

    Slik jeg tolker regelverket må du være tilbudt en flyvning som går 1 time tidligere, at du velger å kjøre til flyplassen hvor neste flyvning skjer, og det medfører at du må dra tidligere hjemmefra enn planlagt tror jeg blir vanskelig å få kompenasjon for.

    Kan jo søke om 250EUR for første leg som er kansellert, men også her er det jo forviklinger da EU261 omhandler totale forsinkelse til endelig sluttdestinasjon.

    Reiseutgifter vill jeg ikke gitt meg på under artikkel 8.3

    3. When, in the case where a town, city or region is served by several airports, an operating air carrier offers a passenger a flight to an airport alternative to that for which the booking was made, the operating air carrier shall bear the cost of transferring the passenger from that alternative airport either to that for which the booking was made, or to another close-by destination agreed with the passenger.

    Her kan også SAS gjøre seg vanskelig med å hevde dere ikke hadde en avtale om dette - men noe goodwill burde de jo utvise



    Tror jeg ville kjørt denne saken til Transportklagenemda
     
    Henrik and Maggie like this.
  20. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    En flight er kansellert. Utgangspunktet er da at dette utløser rett til kompensasjon, unless:
    Article 5) c) (iii)
    they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

    Hele denne påstanden må stemme før retten til kompensasjon faller bort. I din sak har du ikke blitt offered re-routing, og time of departure og time of arrival er da egentlig irrelevant.
     
    KRS, Henrik and themichael like this.

Del denne siden