EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det var vel et triks der man kunne få ny voucher med ny utløpsdato, men jeg mener det var knyttet til vilkårene rundt fri kansellering til voucher som var under pandemien. Andre som faktisk brukte det trikset vet nok mer enn meg og om det faktisk fortsatt fungerer. Utbetaling til kontanter har jeg aldri hørt om, bortsett fra da man tidlig i pandemien kunne velge utbetaling til voucher istedenfor kontantutbetaling når SAS selv kansellerte fly. Disse var refunderbare til bankkonto etter et år.
     
  2. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Tar det i grunnen for gitt at det kun er voucher man får dersom man kansellererer dummyreise, men er fortsatt noe usikker på om det går an å forlenge varigheten på den måten.
    Regner jo med det går greit siden det ikke står noe annet noe sted, men håper noen kan si det sikkert.
    Ellers blir det kanskje å selge dem med litt rabatt.
    Alle voucherne er kompensasjon for kanselleringer/forsinkelser iht. EU261/2004.
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Mener refusjon fra bestillinger med voucher som standard refunderes til samme voucher. Unntaket er hvis SAS har kansellert en flyvning og voucher er utløpt eller hvis SAS spesifikt gir deg valget å refundere til voucher (var tilfellet under pandemien), da får du ny voucher.
     
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Når du selv kansellerer en reise booket med voucher, så blir beløpet refundert til voucheren som ble bruk. Utløpsdatoen endres ikke!

    Dersom SAS kansellerer en avgang, kan du velge mellom refusjon (til samme voucher) eller "SAS Travel Voucher" (da får man en ny voucher - slik var det i hvert fall om våren da jeg gjorde det sist).

    Muligheten med dummy booking har nok sluttet 11. oktober 2021.

    Men det bør gå fint å selge voucheren med 20-30% rabatt.
     
  5. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    940
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    163
    Nei, ble booket om til et fly senere samme dag og hadde ingen utlegg utover mat.
     
    indahla liker dette
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Sendte inn to krav den 14. Juli, med 30 minutters mellomrom, begge var krav for EU261 kompensasjon + dekning av noe utlegg. Det gjaldt for samme flyvning men splittet på to PNR

    Den jeg sendte inn sist fikk jeg svar/godkjent på Torsdag forrige uke(penger på konto i dag), den første har jeg ikke hørt noe rundt enda.

    Så har ikke helt troen på at dette går helt kronologisk som de hevder.
     
  7. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    1,076
    Bonuspoeng:
    93
    Kanselleringskrav innsendt 30.06, 1 dags forsinkelse pga kansellert fly (ikke streikerelatert). I dag mottatt voucher etter EU261 samt hotellutgifter.
     
    Lars J liker dette
  8. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Om det er sånn, så blir det noen vouchere til salgt etterhvert.
    Ca. ett år til utløpsdato, så 20% rabatt må nok holde greit.
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Tidligere har EB-status gitt prioritet i køen. Kan det være en faktor her?
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Ble sagt at de med store utlegg ble prioritert i køen.
     
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sendte inn kravene for mitt PNR og for samboers PNR, såvidt jeg husker er det bare for kontaktpersonen (meg selv) hvor man fyller inn EB nummer, så begge ble isåfall sendt inn med EBG prioritet. Det var også samboers krav som ble behandlet først - hun er sølv, så om de skulle sjekke status på passasjerene i bookingen så gir ikke det noen mening heller :)

    SAS IT?

    I mitt tilfelle skilte det kanskje 3-4k NOK forskjell på kravene, kravet med minst beløp er behandlet først.
    Tenker at det kanskje er derfor det ene tar lenger tid? I den som er behandlet var det kun utlegg for mat, den andre inneholder også overnattinger + transport



    skal kanskje ikke klage når jeg ser noen over har sendt krav 30.06 og fått svar først i dag :) det viktigste er at det kommer..
     
  12. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Sendte inn krav på ca 25K i mellomlegg den 7 juli. Pluss 2 x EU261 for innstilt fly. Mellomlegg mellom de opprinnelige billettene og nye billetter med et annet selskap.

    Det er klart at de nye billettene som ble kjøpt dagen før utreise slik at det ble noe av turen ble veldig kostbare men det var ikke mye annet å oppdrive. Har også gått fra SAS Plus til kun delvis premium economy, resten "vanlig" økonomi. SAS klarte ikke å booke oss om.

    Har ikke hørt noe fra SAS enda men det er såpass mye penger at det nok blir å klage til Transportklagenemnda hvis vi ikke får kompensasjon. Valgte penger på konto, ikke voucher.
     
  13. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har nylig kansellert en av mine reiser og jeg ble ombooket fra SAS Plus til Star Alliance Economy. Det er bonusbilletter, så SAS påstår at dem kun booker om til ledige bonusbilletter. Det er jo for så vid en kjent sak her.

    Jeg sendte i hvert fall en klage til SAS og fikk nå avslag. Nå ønsker jeg å ta dette videre til flyklagenemnda. Men her kan man bare registrere klager som gjelder reiser som er gjennomført i løpet av de siste tre år. Det går ikke å registrere en klage for en fremtidig reise. Må jeg nå avvente til reisen er gjennomført? For meg er jo dette en prinsippsak som jeg ønsker å ha avgjort så raskt som mulig. Har dere noe tips hvordan jeg skal gå frem?

    Dersom jeg nå bare bestiller revenue billetter i business, er det sannsynlig at jeg når frem med krav om erstatning for mellomlegget til ny billett som jeg kjøper selv?
     
  14. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har nok sitt på det tørre her. SAS Plus er ikke business, det er premium economy som tilfeldigvis gir business-rettigheter i lounger, fast track, etc. hvis du reiser i Europa.
     
    Last edited: 10. aug 2022
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jeg egentlig også klart over. Men SAS argumenterer ikke denne veien (det kunne jeg faktisk ha forståelse for). Eneste begrunnelse jeg fikk er:

    Mulig at det er ikke smart å bare bestille kostbare revenue billetter og håper på refusjon, men jeg ønsker gjerne å ha dette avklart i nemnda uansett.
     
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det med at det må være ledige bonusbilletter er feil. SAS skal booke deg om uavhengig av om det er tilgjengelig, selv om de må frigjøre bonusbilletter eller booke deg i revenuebilletter med SAS eller andre flyselskaper. Du har bare ikke krav på noe mer enn Premium Economy som serviceklasse.
     
    Eddie47 and Maggie like this.
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Så det eneste jeg kan håpe på er at jeg får 30% refusjon for nedgraderingen (turen er under 1 500 km)? Vet noen om flyklagenemnde tidligere har bemerket at SAS Plus (som selges i klasse C) ikke er å regne som Business Class?
     
  18. LSEOslo

    LSEOslo Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Sendte krav 30. mai. Sendte purring for en ukes tid siden. Fortsatt ikke hørt noe.
     
  19. andresiniesta

    andresiniesta Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Hei.

    Sendte krav til Lufthansa 4 august og fikk svar i dag:

    ".....
    We would like to finalize your request and pay you 250 EUR as compensation

    In addition, we respectfully request you to provide a copy of your photo ID. Document numbers and personal information except name, photo and address should be redacted (blackened). This ensures payments reach only the intended recipient.
    .....
    "

    Holder det å legge ved en PDF kopi av passet mitt? Burde jeg sladde noe, eksempelvis passnummeret?

    Takk for hjelp! :)
     
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,201
    Likes mottatt:
    8,540
    Bonuspoeng:
    183
    Passet holder, ja.

    Og naaah, det er ikke så veldig viktig å sladde noe overfor et flyselskap.

    Du må jo hele tiden melde inn all info som står der for å reise uansett - så det kan ikke akkurat ses på som veldig hemmelig informasjon verken passnummer eller annet der.

    Og før noen sier noe annet; personnummer er heller ikke ansett som sensitivt, av norske myndigheter selv.
     
    andresiniesta liker dette

Del denne siden