EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du fikk hjelp av en agent på telefon og dette så ble reversert så må du sende en skriftlig klage til SAS først for så klage til transportklagenemda om du får avslag. Hvis du ble booket om på grunn av en klage, men dette så skjedde etterpå så ville jeg bare sett på det som et avslag og tatt det direkte med transportklagenemda.
     
  2. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Oppdatering 3: Første agent jeg møter på chat endrer tilbake til ruten OSL-CPH-HND-CPH-OSL med SAS i Business.
     
    Molde, RoadKing, holmen and 2 others like this.
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    :D Reine påskekrimmen det her jo. Spenningen i taket og nye twists hver dag
     
    rgn and holmen like this.
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Har du noen datapunkter på om et er svensker eller dansker du har snakket med ?
    For meg virker det som det er forskjellige regler avhengig av hvilket kundesenter du snakker med.:confused:
     
    rgn liker dette
  5. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Utelukkende svensker på chat, men via SAS.dk. På telefon har det vært både svensker og dansker, hvor ingen ville endre.
     
    Lars J liker dette
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    811
    Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Billetten du fikk før denne - var det I eller en revenue bookingklasse?
     
  7. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Opprinnelig booking er I. Bookingen vi fikk endret til er revenue som agenten "åpnet" for oss og likevel endret til. Den nye billetten som er utstedt er også I.
     
    Last edited: 28. juli 2022
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,972
    Likes mottatt:
    875,166
    Bonuspoeng:
    293
    Transportklagenemnda har svart på en tilsvarende sak:
    Saken under (2021-01115) er ikke helt perallell, men likevel interessant:

    SAS stoppet å fly til HKG, og kansellerte bonusbillett. Da den reisende likevel ønske å dra, fikk han beskjed av SAS om å hoste opp ekstra mellomlegg i EB-poeng (65 000) som det kostet å fly med annet selskap i Star Alliance pluss avgifter. Nemnda sa nei, dette er ikke kostnadsfri ombooking. Fra nemnda:

    «Klagers reise fra Oslo til Hong Kong via København var betalt med EuroBonus-poeng. Forordningen kommer til anvendelse jf. artikkel 3 nr. 3.
    (…)
    Ved kansellering har passasjeren valget mellom refusjon av den fulle billettprisen, omruting snarest mulig til bestemmelsesstedet på tilsvarende transportvilkår eller omruting på tilsvarende transportvilkår til det endelige bestemmelsessted på en senere dato etter passasjerens eget valg, dersom det er ledige seter jf. EU-forordning 261/2004 artikkel 8. Flyselskapets plikt til å omrute kan strekke seg utover
    omruting innenfor eget selskap og samarbeidspartnere, jf. EU kommisjonens veiledning av 15. juni 2016 punkt 4.2.

    I dette tilfellet har SAS opplyst klager at det er mulig å booke klager om til en senere anledning, men at klager må dekke skatter og avgifter, samt mellomlegget i EuroBonus- poeng. Etter nemndas syn vil omruting som tilbudt av SAS ikke oppfylle forordningens krav om kostnadsfri omruting.

    Nemnda anbefaler at SAS omruter klager kostnadsfritt i tråd med forordningens artikkel 8 nr. 1 bokstav c.»
     
    Flymunda, RoadKing, Kjetil L and 2 others like this.
  9. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    811
    Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Da skjønner jeg hvorfor noen på backoffice ble forbanna på agenten, men det er jo ikke ditt problem. SAS burde løst dette enkelt og greit ved å utstede en ny billett i I-klasse på samme dato og flightnummer uten videre diskusjon.
     
    trygveat liker dette
  10. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,021
    Likes mottatt:
    9,025
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg forhørt meg på nytt med SAS ang kansellering når det ikke er SAS som har kansellert ett leg men EVA/Turkish i dette tilfellet. SAS står 100% på at da gjelder ikke EU261 og mulighet for rebooking ettersom det ikke er SAS som har kansellert og de aktuelle flyselskapene i dette tilfellet ikke er del av EU. Da må det ligge tilgjengelige bonusbilletter og man blir ikke booket om på en revenue billett.

    Om andre her på forumet kan vise til å bli booket om til revenue billetter på ANA/EVA/United eller lignende og kanselleringen har vært varslet månedsvis i forveien så gjerne del.
     
  11. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    SAS har rett. Du har to kansellerte legs som hverken starter eller slutter i EU, med to forskjellige operating carriers som ikke er EU carriers. Du har ingen rettigheter under EU261. Dette er fortsatt en bonusreise, så du har anledning til å gjøre endringer så lenge det er ledige bonusbilletter.
     
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,021
    Likes mottatt:
    9,025
    Bonuspoeng:
    183
    Og det er jeg forsåvidt enig i. Men mange her har ment at man har krav på rerouting flere måneder i forveien når EVA o.l kansellerer. Heldigvis har jeg en annen bonusbooking på samme dato som ikke er kansellert som jeg booket her for noen måneder siden så ting vil gå bra uansett :D Men kjekt å vite :)
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har vel for det meste snakket om SAS selv, eller EU carriers. EVA, ANA osv må kun følge EU261 når de flyr ut fra en EU- eller UK-flyplass og SAS har uansett ikke noe annet ansvar enn å utstede billetten (etter at partner har fikset nye seter) når SAS ikke selv er operating carrier.
     
    kaiarne liker dette
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,972
    Likes mottatt:
    875,166
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet at dette var et europeisk flyselskap og flygningen gikk til Europa:
    Austrian kansellerte vår bonus-flygning fra YUL til VIE og flyttet oss automatisk over til dagen etter. I tillegg flyttet de oss over til korresponderende Austrian til CPH. SAS flyet til BGO ble ikke flyttet, men det fikk jeg ordnet per telefon selv om det ikke var ledige bonusseter.

    På vår reise til Bali 2020 ble BGO-OSL kansellert natten før reisen. Hørte ingenting fra SAS, men fra Thai ….vi skulle reise med dem fra FRA.
    Thai booket oss automatisk over til KLM, BGO-AMS-BKK!
     
    paramberg liker dette
  15. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har noen erfaringer med hvor land tid ( ca måneder ) KLM bruker angående kompensasjon for utlegg etter sterkt forsinket baggasje på utreise ?
    ( 19 dager forsinket )

    Angående en annen flygning som ser ut til å bli endret / kansellert:
    Aeromexico gir ingen illusjoner om snarlig utbetaling om man ønsker cash istedet for en voucher....12 mnd..

    Refund policy.JPG
     
  16. Sucellos

    Sucellos Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    136
    Bonuspoeng:
    33
    For å gi ett datapunkt om man legger til grunn at de håndterer alle henvendelser noenlunde i rekkefølge hadde jeg "EU-kompensasjon" ifm forsinket fly medio mai. Den saken skiftet for et par uker siden status fra "mottatt" til "under behandling", uten at det har skjedd noen utbetaling enda likevel, så vi er i alle fall på ~3 måneder. Så kan du legge inn at dersom du hadde denne bagasjeforsinkelsen nylig har de trolig hatt en eksponensiell økning i antall henvendelser siden mai. Jeg har et par saker selv fra primo juli som jeg ikke akkurat har store forhåpninger om å få utbetalt på noen måneder.

    Hadde vært artig å høre fra noen som faktisk har fått penger fra KLM de siste ukene for en indikasjon på hvilke saker de utbetaler for tiden. Noen ganger lurer jeg på om disse ekstermt lange saksbehandlingstidene handler like mye om likviditet som kapasitet, men det kan vel fort hende det er en kombinasjon.
     
  17. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    2 Måneder siden saken ble meldt inn her så er vel bare å avente noen måneder til da. Skal bli spennende å se hva de kommer med siden de ikke ser ut til å ha noen satser for daglige utlegg men istedet "vil vurdere" om utleggene har vært rimelige & hensiktsmessige.
    Har en liknende sak med Avianca men de ga vel uoffisielt ganske ærlig beskjed om at slike ting kan ta svært lang tid å behandle.
     
  18. LN-TKP

    LN-TKP Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har erfaring med Lufthansa? Får man en e-post med at sak er opprettet når man har fylt inn skjemaet på nett? Det står på nettsiden at skjemaet er sendt, men jeg har ikke fått noen e-post.
     
  19. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    2,100
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ikke si om Lufthansa, men hadde liknende opplevelse med Avianca.
    Når informasjon er skrevet & sendt så får man et saksnummer som bare vises på skjermen der & da. Ingen mail bekreftelse etc. så om man ikke skriver ned nummeret i øyeblikket det vises så er det sikkert ikke lett å følge opp saken.
     
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk en e-post med et feedback nummer fra
    [email protected].

    Det skal dog sies at dem ennå ikke hadde tid til å svare meg siden 31. mai.
     

Del denne siden