EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Siste kundebehandler (nr. 5) sa det samme. Kun mulighet til å booke om til ledige bonusseter. Han sa for øvrig at SAS ikke flyr til Japan så lenge luftrommet over Russland er stengt...
     
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,495
    Bonuspoeng:
    293
    Send en skriftlig klage til SAS her der du henviser til relevante bestemmelser i EU261 (at du har valget mellom kansellering, rebooking så fort som mulig eller rebooking til en dato som passer deg samt avsnittet der det står at bonusbilletter ikke er unntatt fra reglene): https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-other-matters/

    Hvis klagen blir avvist eller du ikke får svar på klagen på fire uker så kan du klage til flyklagenemda. Edit: Åtte uker hvis man har fått et "midlertidig svar" fra SAS. Antar at automatisk "mottatt"-mail teller som et midlertidig svar.
     
    Last edited: 25. juli 2022
    themichael and vegasbaby like this.
  3. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Takk! Det skal jeg gjøre. Finner ikke avsnittet om at bonusbilletter ikke er unntatt. Kan du sende meg det?
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Under artikkel 3, avsnitt 3

    Article 3

    Scope

    1. This Regulation shall apply:

    ...

    3. This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator.

    ...
     
    themichael and rgn like this.
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,162
    Likes mottatt:
    7,495
    Bonuspoeng:
    293
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=en

    Spesifikt:
    3. This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator.

    Ser også at hvis du har fått et "midlertidig svar" fra flyselskapet så må du vente åtte uker hvis du ikke får ytterligere svar før du klager til flyklagenemda her: https://reiselivsforum.no/web/slik_klager_du/fly/

    Usikker på automatisk "skjema mottatt"-mail teller som midlertidig svar, men jeg antar det.
     
    themichael and rgn like this.
  6. Mra056

    Mra056 Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

    Litt usikker på om jeg har forstått EU 261 riktig når det gjelder selskaper utenfor EU - på vei fra USA til EU.

    Vi hadde en flight fra USA til Paris som ble innstilt grunnet teknisk svikt/flyet måtte repareres.

    Hele reisen ble bestilt med KLM og jeg ser at flyvningens flight nummer startet på KL. KLM avslo kravet fordi flyvningen var "operated by" Delta Airlines. Og dermed at det var et flyselskap utenfor EU og at man av den grunn ikke hadde rett på kompensasjon etter EU261.

    Når reisen er booket gjennom KLM og den står med et KLM flight nummer (KL og ikke DL for Delta) er det da riktig at KLM unngår ansvar fordi det står at denne innstilte flyvningen ble "operated by" Delta? Og hvorfor var ikke det innstilte flyet oppført med et DL flight nummer i stedet for KL hvis det er Delta som "hadde ansvaret" for denne?

    Takker for all mulig input.
     
  7. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    329
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Vil anbefale deg å lese EU261/2004 lovteksten. Som du ser i artikkel 3 og 5 så referes det hele tiden til operating air carrier, altså de som faktisk fløy flyet.

    Hvorfor flyet hadde et KL flight nummer istedenfor et DL er nok fordi det var en code-share så hvis du sjekker flyet på for eksempel delta sin hjemmeside eller flightradar så vil du se at det har både DL og KL flight nummer kanskje til og med flere andre.
     
  8. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Snakket med SAS igjen nå til morgen. Denne gang på chat. Fikk det svart på hvitt at de ikke ønsker å booke om selv om det er ledige "betalende" seter, kun hvis det er ledige "bonus"-seter. De fant heller ikke ledige "bonus"-seter hverken med SAS eller Star Alliance frem til og med juni 2023. Har sendt inn skriftlig klage til SAS. Om fire uker sender jeg klagen videre til Transportklagenemnda hvis SAS ikke, mot formodning, booker oss om før det.
     
    AirMags, lokke, ElinPelin and 5 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,256
    Bonuspoeng:
    293
    Hold oss oppdatert!
     
    Maggie and rgn like this.
  10. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Virker som SAS ofte gir blaffen i å svare også til Transportklagenemnda.

    Saken under (2021-01115) er ikke helt perallell, men likevel interessant:

    SAS stoppet å fly til HKG, og kansellerte bonusbillett. Da den reisende likevel ønske å dra, fikk han beskjed av SAS om å hoste opp ekstra mellomlegg i EB-poeng (65 000) som det kostet å fly med annet selskap i Star Alliance pluss avgifter. Nemnda sa nei, dette er ikke kostnadsfri ombooking. Fra nemnda:

    «Klagers reise fra Oslo til Hong Kong via København var betalt med EuroBonus-poeng. Forordningen kommer til anvendelse jf. artikkel 3 nr. 3.
    (…)
    Ved kansellering har passasjeren valget mellom refusjon av den fulle billettprisen, omruting snarest mulig til bestemmelsesstedet på tilsvarende transportvilkår eller omruting på tilsvarende transportvilkår til det endelige bestemmelsessted på en senere dato etter passasjerens eget valg, dersom det er ledige seter jf. EU-forordning 261/2004 artikkel 8. Flyselskapets plikt til å omrute kan strekke seg utover
    omruting innenfor eget selskap og samarbeidspartnere, jf. EU kommisjonens veiledning av 15. juni 2016 punkt 4.2.

    I dette tilfellet har SAS opplyst klager at det er mulig å booke klager om til en senere anledning, men at klager må dekke skatter og avgifter, samt mellomlegget i EuroBonus- poeng. Etter nemndas syn vil omruting som tilbudt av SAS ikke oppfylle forordningens krav om kostnadsfri omruting.

    Nemnda anbefaler at SAS omruter klager kostnadsfritt i tråd med forordningens artikkel 8 nr. 1 bokstav c.»
     
    Last edited: 26. juli 2022
    Kjetil L, Cforoe and RoadKing like this.
  11. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    682
    Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Da var den min tur på tråden til SAS kundeservice. Det gjelder en endring på AMS-OSL-TRD som jeg må endre til min datter. Årsaken til at vi måtte endre er at hun er usikker på om hun faktisk klarer å komme seg tidlig nok på AMS. Hun kommer med tog som ikke kan endres og det er ikke uvanlig med forsinkelser. Dermed må jeg betale og ikke SAS....
    SAS sier på telefon at jeg må betale ca 1850 kr for endringen og sender betalingslenke til min datter. Da jeg sitter på tråden med SAS sier jeg at denne lenken må jeg få. Denne får jeg etter en del fomling av en dansk kundebehandler, men klikker ikke på den før etter samtalen.
    På lenken står det at jeg må betale 852 DKK og gjør dette. Etter dette sjekker jeg med min datter og på hennes epost står det at det koster 1347DKK.

    Spørsmålet mitt er om jeg skal ringe tilbake til SAS og si at jeg ikke har betalt hele beløpet som de sa på telefon, eller om jeg bare skal vente. Jeg tror saksbehandleren har gjort en feil her...

    upload_2022-7-26_13-59-5.png
     
  12. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
  13. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
  14. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Nesten, du har kopiert min link som refererte en annen tilfeldig (dog ganske underholdende) sak med nummer 2022-00613.

    Du må bytte ut siste del av linken din med saksnummeret fra den saken du så på.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,821
    Bonuspoeng:
    293
    Det var jammen underholdende ja! :cool:
     
  16. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ga opp og valgte heller referanse + sitat av relevante deler :)
     
  17. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    vegasbaby liker dette
  18. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Virker umiddelbart ikke veldig lovende... Kanskje jeg bare skal fortsette agentruletten og håpe jeg treffer en vennligsinnet sjel før eller siden.
     
  19. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Du kommer jo til å vinne i nemnda, jeg kan nesten ikke forstå noe annet. Men det kan jo være greit å ta et par ekstra runder med chat/tlf. Det er virkelig frustrerende at det skal være slik.
     
  20. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Tenkte mer på at det ikke er sikkert SAS føyer seg.
     

Del denne siden