EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Chornelius

    Chornelius Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Dere er enige i at «myndighetspålagt hviletid for crew» og forsinkelse > 3 timer på en flight-distanse på 2000 km kvalifiserer til 400 euro kompensasjon?
     
  2. permorten

    permorten Medlem

    Innlegg:
    104
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    28
    Hei.
    Er det noen plass en kan finne ut hborfor en flight blir kanselert? Min flight osl-cph ble kanselert i og jeg ble sendt via ARN med overnatting.
    Gir flytekniker streik sas unntak for eu komp?
     
  3. emilrossing

    emilrossing Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Heisann, noen med erfaring angående 261 og Widerøe? Stod 8 uker på mailen når det ble sendt inn, gått snart 9 her nå…
     
  4. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    KLM kansellerte flyet fra TRF (ca 16.30) imorgen og booket oss om til onsdag.

    Om vi får ringt og flydd fra OSL ca 16.30 istedenfor, men må reise noen timer tidligere og kjøre litt tog, ankomst tid Genève vil være den samme.

    Skal flyselskapet dekke noe, f.eks tog/EU komp eller annet i slike tilfeller?
     
    Last edited: 03. juli 2022
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Har samme/lignende situasjon. Kansellert første legg, ingen omruting mulig, så tok det med bil…
    Har bedt SAS om standardkompensasjon fra EU261 for kansellert flyvning og fremskyndet avreise, og kommer til å primært bruke reiseforsikringens «innhenting av reiserute» for å dekke følgekostnader - kjørte kilometer med bil til og fra flyplass, bompenger og andre transportkostnader, samt parkering og div.

    Bank i bordet funker det også fint med kompensasjon for kjørte kilometer med egen bil med statens satser.
     
    tobeornot999 and holmen like this.
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Da ble Frankfurt-Napoli kansellert. Jeg er booket om til Paris med LH og Air France videre.
    Kommer frem 4,5 timer etter opprinnelig avreise. Personalet på Senator i Frankfurt er særdeles lite behjelpelig og jeg får ikke hjelp til å sjekke inn hos AF. Ikke fungerer bookingref fra LH heller
    Hvis jeg forstår det rett så har vi krav på 250 euro per snute da det er under 1500km, men over 3 timer
    I tillegg skal vel Lufthansa dekke en natt på hotell i Napoli da jeg ikke rekker siste båt til Ischia?
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    Gå til et AF/ SkyTeam service senter.
    At LH ikke kan gå inn på AF sine datasystemer er kanskje ikke så rart?
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Og hvordan er det med å få refundert kostnader til hotell? Hjemmesidene til Luftwaffe er ikke akkurat enkle på det her
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i det, men det burde vært litt mer hjelp å få
    I tillegg til ombooking så er det jo også ufrivillig nedgradering fra C til Y. Det er vel grunnlag for kompensasjon det og?
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener det ligger en epostadresse ute på forum for kontakt/klage. Utover at de har en klage/krav side på hjemmesiden.
     
    anders82 liker dette
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa skal vel dekke hotell i dettw tilfellet da de er årsaken til at jeg ikke rekker siste båt?
    Vet ikke årsaken til kansellering, vet noen hvor jeg kan finne det, men får jeg det så dekker kanskje forsikring. De sa nei nå
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Lykke til! Løser seg nok, bare tar endel tid før pengene kommer.

    Husk å klage hvis SAS avslår EU261. De pleier det "by default", og så sender man klage, forteller at de ikke selv kan velge å ikke følge 261, og så kommer pengene :)
     
    Henrik liker dette
  13. FlyLeif

    FlyLeif Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Lei sak. Sitter i Sør Amerika nå og skal etter planen fly fra GYE i Ecuador til Stavanger den 20/07 med mellomlanding i både Panama og Amsterdam. Flyet fra Amsterdam den 21/07 ble kansellert. Fikk tilbud om nytt fly fra Amsterdam den 23, noe jeg synes virker drøyt. De påstår det ikke hjelper å reise 1-2 dager tidligere heller.

    Hvilke rettigheter og muligheter har man her?

    Bonusspørsmål: hvordan beregnes tidsrommet man fikk vite om kansellering; Tid fra mottatt informasjon frem til flyet skulle ha lettet? For da fikk jeg beskjed 13 dager og 23 timer før avreise.
     
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    571
    Likes mottatt:
    1,804
    Bonuspoeng:
    93
    KLM selger economy billett med avgang 15:15 AMS-BGO og WF videre til SVG, burde kunne kreve omruting til den.

    Ja det er fra informasjon til planlagt avgangstid. Om du ikke får en bedre omruting og sender inn forespørsel om kompensasjon vil kanskje flyselskapet svare at dette er "14 dager", men har lest flere få lignende gjennom i neste runde.
     
    FlyLeif liker dette
  15. FlyLeif

    FlyLeif Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar og tips! Har nå snakket med KLM over chat i 2 timer. En mellomlanding i Bergen betyr å si at dette er et frivillig bytte (antar da vi mister rettigheter til erstatning). I tillegg vil de ha mellomlegg for den nye flyturen vi eventuelt får videre til Stavanger. Kommer ingen vei.

    Når vi omsider har «akseptert» at mellomlegg kan oppstå sier de at det ikke er tilgjengelig for vår klasse, og sier det ikke er mulig uansett. Men det er ledig på siden deres med «economy class», så sliter med å forstå hvorfor de er så vanskelige.

    Noen råd som kanskje kan legge litt mer tyngde på det vi sier?
     
  16. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Interpretative Guidelines on Regulation EC 261:

    "The air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and re-routing. In the case of connecting flights, the air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing. The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer re-routing or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity. Where the air carrier does not offer the choice between reimbursement and re-routing and, in the case of connecting flights, reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing, but decides unilaterally to reimburse the passenger, he or she is entitled to a further reimbursement of the price difference with the new ticket under comparable transport conditions.

    However, where an air carrier can demonstrate that when the passenger has accepted to give his or her personal contact details, it has contacted a passenger and sought to provide the assistance required by Article 8, but the passenger has nonetheless made his or her own assistance or re-routing arrangements, then the air carrier may conclude that it is not responsible for any additional costs the passenger has incurred and may decide not to reimburse them.

    When passengers are offered the option of continuation or re-routing of a journey, this must be ‘under comparable transport conditions’. Whether transport conditions are comparable can depend on a number of factors and must be decided on a case-by-case basis. Depending on the circumstances, the following good practices are recommended:



    if possible, passengers should not be downgraded to transport facilities of a lower class compared with the one on the reservation (in the event of downgrading, the compensation provided for in Article 10 applies),



    re-routing should be offered at no additional cost to the passenger, even where passengers are re-routed with another air carrier or on a different transport mode or in a higher class or at a higher fare than the one paid for the original service,



    reasonable efforts are to be made to avoid additional connections,



    when using another air carrier or an alternative mode of transport for the part of the journey not completed as planned, the total travel time should, if possible, be as reasonably close as possible to the scheduled travel time of the original journey in the same or higher class of carriage if necessary,



    if several flights are available with comparable timings, passengers having the right to re-routing should accept the offer of re-routing made by the carrier, including on those air carriers cooperating with the operating carrier,



    if assistance for people with disabilities or reduced mobility was booked for the original journey, such assistance should equally be available on the alternative route."
     
  17. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Du har krav på omruting så lik din originale reise som mulig, både tidspunkt for ankomst, antall connections, serviceklasse og total reisetid. I tillegg kan flyselskapet ikke kreve ytterligere betaling, selv ved flere connections eller høyere serviceklasse.

    Skulle flyselskapet nekte å tilby en akseptabel omruting, står du fritt til å booke din egen flight, og rette krav om tilbakebetaling av differansen i billettkostnad mot flyselskapet i Transportklagenemnda(eller tilsvarende organ) i avgangsland eller ankomstland(her kan du selv velge hvilken nemnd du ønsker å bruke). Videre kan du sende inn en klage til National Enforcement Bodies, som har mulighet til å sanksjonere flyselskap som ikke følger EU 261.
     
    Last edited: 08. juli 2022
    Meursalt and FlyLeif like this.
  18. emilrossing

    emilrossing Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28

    Oppdatering her, fikk mail fra WF for en stund siden om at flighten jeg hadde oppgitt kun var 4 minutter forsinket.... Men den flighten rakk jeg jo aldri. Så idag kom det endelige svaret, 2775,- er overført kontoen min.
     
    Spurs, holmen and jgroneng like this.
  19. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk svar i dag. De tilbyr 300 poeng :rolleyes:
    Syns det var ganske lite, hvordan ville dere svart i denne situasjonen? (Manglende servering i Plus på innenriksreise hvis dere ikke gidder å lese noen sider bak i tråden)
     
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville nok ha sett om det er mer å hente, for booker du for poeng så er det jo 3000 poeng differanse på SAS Plus og GO på en enveis billett. Siden du er Gold+ så er hele fordelen med å fly SAS plus visket ut, så de bør oppveie for dette. Derfor jeg hadde ikke vært fornøyd med mindre enn 3000 poeng fra dem. Så refererer du til at du tror de har gjort en tastefeil da de tilbøy deg 300 poeng og ikke 3000 poeng ;)
     

Del denne siden