EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Tydelig en komplisert sak da jeg har gjennomgående billett til ett EØS land. Her bør regelverket spesifisere dette, har lest loven og finner ingen punkter som spesifiserer at jeg ikke skal ha erstatning da o_O

    Er det.noen som har linken til transportklagenemda slik at jeg kan fremme kravet der?
     
  2. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Saken skal behandles av klageorganet (om det eksisterer) i det landet der forsinkelsen oppsto.

    Ellers står det i regelverket til EU:
    EU air passenger rights apply:
    • If your flight is within the EU and is operated either by an EU or a non-EU airline
    • If your flight arrives in the EU from outside the EU and is operated by an EU airline
    • If your flight departs from the EU to a non-EU country operated by an EU or a non-EU airline
    • If you have not already received benefits (compensation, re-routing, assistance from the airline) for flight related problems for this journey under the relevant law of a non-EU country.

    I ditt tilfelle (om jeg har forstått riktig) oppsto forsinkelsen utenfor EU og medførte for sen ankomst til et annet land utenfor EU, ergo ikke en sak iht. EU261/2004.


    Link til Transportklagenemnda: https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/

    Legg merke til det som står i den gule ramma, noe som betyr at Transportklagenemnda ikke vil ta saken i ditt tilfelle.
     
    Last edited: 20. mai 2022
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Since the delay happened outside of the EU, is it possible to get the points used on the ticket refunded, or partialy refunded?
     
  4. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Har fått det jeg antar er en positiv respons fra SAS angående saken jeg skrev om litt tidligere i tråden (reisen til Reykjavik).
    Nå ber de om signert fullmakt fra fruen for at jeg skal kunne få kompensasjon for oss begge.
    Nå blir det store spørsmålet om jeg skal velge utbetaling på til sammen 800 euro eller voucher på doble beløpet.
    Voucheren er ikke mye verdt om selskapet går nedenom, men hvor stor er egentlig sjansen for det, og hvor lang tid kan man regne med at det eventuelt tar..?
    Voucheren er gyldig et år, så om ikke undergangen kommer før om halvannet til to år, er det god butikk siden jeg regner med å reise en del før den tid.
    Elle, melle..
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,578
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville tatt voucheren. Det er rart med det, men ting har en tendens til å ordne seg.
     
    Insomnia4u liker dette
  6. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    I grunnen det jeg tenker også.
    Virker litt rart om SAS skulle opphøre å eksistere.
     
    RoadKing liker dette
  7. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde valgt cash og valgte det selv igår når jeg søkte eu261 kompensasjon på 2x 600EUR.
    Men så har vi heller ingen planlagte reiser med sas i nær fremtid.
     
  8. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    På SK315 i dag ble det bare servert kaffe/te i Plus. De skyldte på problemer med cateringen. Regner med jeg ikke kan kreve 600 euro for det ;) Men er det mulig å be om noe poeng eller annen godtgjørelse?
     
  9. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Skader ikke å prøve.
    Det er jo noe du har betalt for, men ikke mottatt.
     
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan kanskje tyne dem for ca 2000 poeng som plaster på såret, så jeg ville prøv meg der.
     
  11. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring med å sende claim til Lufthansa? 13 timer forsinket hjem. Er det «feedback» skjemaet som skal benyttes?
     
  12. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    https://www.lufthansa.com/am/en/feedback
    Bruk "flight disruptions".
    Vær obs på at de gjerne skylder på vær eller annet utenfor deres ansvar, og at de vil prøve å vri seg unna.
    Jeg hadde en lengre seanse med dem for noen år siden, og den løste seg først da jeg mailet sjefen for kundeservice direkte.
     
    Last edited: 23. mai 2022
    EndreD and Darkcho like this.
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Takk - da har jeg gjort det rett. Forventer en lengre dialog her ja, men denne gang er det mangel på bakkecrew på Frankfurt som er greia. Ser ikke helt for meg hvordan de skal sno seg unna den.
     
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg satt AirHelp på saken og jeg ser i aktivitetsloggen til AirHelp at LH først nektet før de tilslutt ga etter, kun 300 istedenfor 600 euro, men det går en grense for hvor mye tid jeg gidder å bruke på slike saker..
    Har forresten også kontaktet LH via feedback-formen, har nå ventet i ca 8 uker og fortsatt ingen svar :rolleyes:
     
    Darkcho liker dette
  15. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

    Blei utsatt for en kansellert flight og ombooka i forbindelse med en Trondheim-tur i Mars. Sendte inn klage. Det har nå gått snart 10 uker og har ikke hørt noe. I det opprinnelige svaret sto det at forventet behandlingstid var 6-8 uker..

    Ser at andre som klager her får svar raskt. Er det pga status? Hjelper det i så fall å få bekjente med diamond til å ringe inn for meg? Lei av å vente.. og har lyst å booke sommerferie med voucher jeg forventer for denne klagen.
     
  16. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    For å respondere på mitt eget innlegg litt tidligere; det jeg trodde (egentlig håpet på) var positive takter fra SAS etter fadesen, så fikk jeg bekreftelse i dag på at sånn var det slettes ikke.
    Neida, etter litt "god dag mann økseskaft" med India kom det frem at de ville kompensere med 200 euro til sammen siden de hadde fremskyndet reisen med 1 time, noe som ikke hadde noe som helst med saken min å gjøre.
    Har nå gitt opp å nå frem til noen som ikke engang gidder å lese hva saken gjelder.
    Ny klage sendt inn til Transportklagenemnda.
     
  17. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Er du sikker på dette? Slik jeg leser presiseringen fra 2019 så gjelder rettighetene hele reisen så lenge den er bestilt av en leverandør. Altså selv om en mellomlander utenfor eu…

    «The recent ECJ decision clarifies that passengers are entitled to the same compensation for the long delay or cancellation of connecting flights that are the subject of a single reservation even if the second of the two connecting flights was performed by a non-Community air carrier from and to a country which is not an EU Member State.»

    https://condonlaw.com/2019/07/europ...r-connecting-flight-delays-and-cancellations/

    Har nettopp selv reist BGO-CPH-MIA-PTY hvor først sas kansellerte Bgo-cph for så å oppleve at copa kansellerte mia-pty.

    For utreisen BGO-CPH er min forståelse at sas må dekke mat og hotell da vi måtte reise en dag før. Kanselleringen kom tre uker før, så ingen ytterligere kompensasjon der.

    Når det så gjelder MIA-PTY som ble over 12 timer forsinket er min forståelse at det er SAS som også her må dekke hotell da billetten er utsted av SAS. Jeg mener også de er pliktig til å dekke standardkompensasjon på 600€ per reisende basert på presiseringen av EU261, selv om det er Copa Air som er synderen.

    (Korriger meg gjerne om jeg tar feil, har sovet litt lite de siste dagene;))
     
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    I ditt tilfelle er det en connecting flight utenfor EU som følger etter en flight ut av EU og da dekkes det av eu-regelverket pga avgjørelsen du refererer til. @Laffen var på vei tilbake til EU og da dekkes ikke connecting flights på samme måte og hovedflighten som går inn til EU må opereres av en EU-carrier hvis den skal dekkes.
     
  19. pma

    pma Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    197
    Bonuspoeng:
    33
    Bonusreise med ANA (en del av OSL-FRA-HND-BKK), booket via SAS hvor FRA-HND er kansellert. Både ANA og SAS nekter å booke meg om fordi det mangler tilgjengelige bonusseter.

    Slik jeg tolker EU-regelverket så har jeg rett til omruting uansett (dog ikke kompensasjon da det er mer enn 14 dager til avreise). Hvem har rett her? Og kan jeg kreve refusjon for forhåndsbetalt hotell?
     
    Last edited: 02. juni 2022
  20. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mulig noen har bedre juridiske skills enn meg her, men min erfaring fra lignende saker er at det er "go fish" om det er mer enn 14 dager.
    Beste håp er selv å finne alternative bonusbilletter
     

Del denne siden