EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ganske sikker på at det er 3 timer ved forsinkelse uansett hvor lang flighten er og at det har vært slik i lang tid. I utgangspunktet står det ikke nevnt noe om kompensasjon ved forsinkelse i EC261. En rettsavgjørelse slo likevel fast at en forsinkelse på 3 timer vil være en disruption i like stor grad som en kansellering.

2. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Ja jeg også forstår det slik.

3. nicholas

nicholas Nytt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg fikk min KLM flight kansellert her om dagen (Edinburgh - Amsterdam - København) som da istedenfor ble rerutet med British Airways (Edinburgh - London - København) som medførte at jeg ankom København 2t og 10 min senere enn planlagt.

Kanselleringen skyldes i all hovedsak streiken på Schipol. Regner med at dette faller utenom flyselskapets ansvar og dermed bortfaller kravet på kompensasjon?

4. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Nå surrer SAS det til igjen.
    Vi skal reise til Reykjavik kommende mandag.
    I formiddag får jeg mail fra SAS om at det kun er 3 dager til avreise, og det er på tide med ditt og datt pluss litt praktisk info...
    Så langt alt vel......skulle man tro, men NEI.
    Dette er SAS, må vi huske på.

Klokken 21:44 tikker det inn ny mail om at morgenflyet er kansellert, og at jeg (ja, bare jeg) er overført til andre avganger, derav en med Icelandair..
    Fruens reisereferanse (hun reiser Plus bonus) er fortsatt den samme, selv om den avgangen egentlig ikke finnes lengre.
    Jo, jeg kjenner til det med at man får noe automatisk med en gang, og så skal ting falle på plass etterhvert, men her blir jeg litt småbekymret.
    Icelandair er ikke med i*A. men til tross for dette, har altså SAS overført meg (reiser Go light, siden bagasjen skal med fruens booking) til en flight med Icelandair, muligens pga. medlemsstatus.
    Hvorfor de gjør det vites altså ikke sikkert, så jeg er mer enn spent på hva de gjør med fruens billett, og hun er ikke statusmedlem.

Surreselskap !!
    Pokker ta dem, nå begynner jeg å bli lei tøvet med at man aldri kan vite sikkert om de flyr når de sier de skal fly eller ikke.

Insomnia4u, Xflipper and RoadKing like this.
  5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette har alle åpenbart forståelse for, men samtidig vil jeg si at ingen flyselskap har en stabil business disse dager.
    Alle selskap har blødd utrolige mengder penger de siste par år og som følge av dette kommer vi nok til å se en god del mer dritt som dette fremover, ikke bare fra SAS, men over hele linja.

RoadKing and kjeeli like this.
  6. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Og en oppdatering på forrige innlegg:
    Joda, her hadde SAS surret det skikkelig til.
    Morgenflyet eksisterte ikke verken hos SAS selv eller hos Avinor, så her ble det å kontakte kundeservice (om man kan kalle det service, da).
    Fruens bookingreferanse sto fortsatt akkurat som opprinnelig planlagt selv om avgangen ikke eksisterte, mens jeg altså var booket delvis om til Icelandair.
    Fortsatt ingen info fra SAS om at fruens reise var berørt.

Lørdag formiddag og først et forsøk med chatten, men ble, etter laaang ventetid, henvist til telefon.
    Fikk svar av en svensk herremann som ikke virket spesielt interessert i å leve opp til ordet "service".
    Det var absolutt ingenting som gikk an å få til, så han anbefalte meg å enten kansellere og få refusjon eller ringe tilbake på mandag siden fruen skulle reise på bonusbillett og Eurobonus hadde stengt i helgen...
    Vi skulle altså reise mandags morgen, og da ville han vi skulle ringe.
    Ikke kunne de booke fruen om til samme reiserute som meg siden hun (bare) hadde bonusbillett (Plus Bonus) og jeg hadde deler av reisen med Icelandair (som SAS hadde booket meg til uten videre) og ikke kunne de booke meg tilbake til kun SAS og andre avgangstider som vi begge kunne reise på siden jeg allerede hadde deler av reisen med Icelandair......
    Etter nærmere en time i telefonen (inkludert venting), ga jeg opp vedkommende (som bør ta seg en tur til svenske NAV for å finne en jobb som passer bedre), og la på.

Noen minutter etter, for å kjøle ned toppen, ringte jeg opp kundeservice på nytt, og Eureka !!!! Det finnes folk hos SAS kundeservice som lever opp til navnet.
    Denne svenske herremannen forsto problemstillingen og var hjelpsomheten selv.
    Det beste de kunne gjøre var imidlertid å booke oss på en reise der vi måtte reise hjemmefra kvelden i forveien og overnatte på Gardermoen, for så å benytte opprinnelig avgang OSL-KEF, men jaggu mange 100% bedre enn å avbestille hele sjaiten (kommer naturligvis til å kreve SAS for hotellopphold, mat pluss alt jeg har krav på iht. EU261).
    Så, badabim, badabom, hadde den serviceinstilte mannen booket oss begge om, denne gangen begge to på samme fly (som forhåpentligvis går), til tross for at løkrullen jeg tidligere snakket med sa det ikke gikk an, og alt dette på ett kvarter inkludert venting.
    Jovisst går det an, også for SAS, men jaggu trenger de en del nytt blod hos kundeservice.

haifinn, AirMags, Lillegutt and 6 others like this.
  7. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, men jeg tror ikke det er helt tilfeldig at det er SAS som får mest pes i media.
    De har en utrolig dårlig kontroll når de på en og samme dag ønsker meg velkommen ombord og deretter booker meg om fordi avgangen ikke finnes.
    På toppen av det hele får man nada info eller oppfølging ang. den andre bookingreferansen som er berørt.

Jo, jeg skjønner alt det der om å blø penger, men hvorfor takler SAS det tilsynelatende dårligere enn konkurrentene ?
    På toppen av det hele svikter de så til de grader på det leddet som er der for å ordne opp i tullet, dvs. den såkalte kundeservicen.
    Jeg pleier å si at alle kan gjøre feil, men at det meste handler om hvordan man gjør opp for seg i etterkant.
    Her faller dessverre SAS gjennom på alle punkter.

Last edited: 30. april 2022
    Insomnia4u and RoadKing like this.
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,787
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig med @elgringo1964 , det er så vanvittig mange tullinger som svarer hos SAS for tiden. Det hører ingen sted hjemme at man skal være avhengig av hvem som svarer hvorvidt man får anstendig hjelp,

Last edited: 01. mai 2022
    Insomnia4u, NoLimit, Kristian and 3 others like this.
  9. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    My point, exactly !
    Det skulle bare mangle å ordne opp om man har surret det til, men dessverre virker det hos SAS som om venstrehånden ikke vet hva høyrehånden har stelt til.
    Skulle det være sånn at SAS har det mye verre enn alle andre (noe jeg betviler), så burde kundeservice (aka. rydde i rotet) ha første prioritet og utvidede fullmakter.
    At ikke SAS sentralt skjønner at de skyver kunder i hopetall over til konkurrentene på denne måten, er meg en gåte.

NoLimit liker dette
  10. OSLflyer

OSLflyer Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Løfter opp igjen denne, og håper noen kan gi meg råd om hvor mitt krav skal sendes-TAP eller SAS:)

11. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Om det er TAP som kansellerte flyet, tar du det med TAP.

12. OSLflyer

OSLflyer Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Takker for info.

13. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har nesten ingen erfaring med slikt, derfor prøver jeg å høre her om noen har muligens vært bort i det samme.

Singapore Airlines flight fra Singapore til København ble forsinket ca. en time, og det førte til at vi mistet vår connecting flight med SAS til Stavanger (billetten i sin helhet ble kjøpt via en tredjepart). Ble ombooket hos SAS servicesenter I København til senere fly, og kom til Stavanger i underkant av 4 timer senere enn planlagt. Spurte i skranken i København om vi hadde rett på matkuponger eller refusjon av utgifter til mat, men fikk et strengt svar ‘nei’.

Singapore Airlines er jo ikke registrert i EØS, og det er deres feil at forsinkelsen oppsto. Derfor lurer vi på om vi har egentlig rett å kreve kompensasjon for forsinkelse av dem etter gjeldende EØS-regelverket? Har noen erfaring med dette flyselskapet når det gjelder kompensasjoner?

14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Upsaker, snik and AirMags like this.
  15. christian1986

christian1986 Medlem

Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Hatt en sak liggende hos SAS siden desember nå. Flyet ble forsinket så mye at jeg endte opp med å ta leiebil hjem. SAS kunne fikse ny billett to dager senere.

Uansett, seks måneder og intet svar. Prøver jeg å ringe kundeservice sier de at de ikke kan bistå, og at jeg må sende inn enda en klage. Kontakter jeg kundeservice for å finne ut hvorfor flyet ble forsinket(som er et krav for å kunne få noe dekket på forsikringen) svarer de at de ikke har denne informasjonen...

Slik som kundeservicen er blitt de siste årene(selv med status) tenker jeg det kanskje hadde vært like greit å la SAS gå konkurs. Ikke mye som tyder på at de er på riktig spor i alle fall.

Insomnia4u liker dette
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,045
    Bonuspoeng:
    293
    du kan søke kompensasjon hos Singapore direkte. Ved avslag kan du klage til den danske transportnemda. Info finner du på eu sine sider om rettigheter.

17. OSLflyer

OSLflyer Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Sender kravet til TAP og prøver de seg med bortforklaringer og ytterligere treneringer overlater jeg kravet til flyhjelp som for tiden tar 30% i gebyr. Det laveste i bransjen mener jeg å vite.

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Etter EU261 har du bare rett på kompensasjon på vei ut av EU/EØS med SQ og andre flyselskaper fra utenfor EU. På reiser inn til EU gjelder dermed ikke EU261. Du kan ha noen rettigheter etter Singapore sitt regelverk, men det kan jeg ingenting om.

Insomnia4u liker dette
  19. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,625
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en case med SAS etter hjemreise fra påskeferie med familien (2 voksne, 1 barn, 1 infant) hvor vårt fly fra OSL til SVG ble kansellert. Vi takset til rullebanen og tilbake til gate pga problemer med bremsene.

Vi ble da ganske raskt flyttet til neste avgang, som også var noe forsinket, og vi endte opp med å ankomme SVG 2 1/2 time etter opprinnelig plan.

Sendte inn krav om kompensasjon samme dag, og fikk etter 10 dager svar om at her var det ingen kompensasjon å hente, kravet var 3 timer ved forsinkelse. Svarte høflig at her må de lese reglene en gang til, ved kansellering innenfor 7 dager er kravet 2 timer forsinkelse, og de hadde selv bekreftet i sitt svar at forsinkelsen var 2 timer 27 minutter.

Så fikk jeg 4 dager etter nytt svar om at de har sett på saken en gang til og vi får en voucher på 2000 Euro. Så vidt jeg har forstått kunne de redusert utbetalingen med 50% ettersom forsinkelsen var såpass liten, men den forglemmelsen får de ta på sin kappe :) Det lønner seg i allefall å ikke gi seg når en har reglene på sin side.

Et læringspunkt er at jeg kun fikk opp 3 pax når jeg gikk gjennom skjemaet til SAS og la inn bookingen, men etter å ha lagt til infant manuelt fikk vi kompensasjon for 4 pax.

Insomnia4u and AirMags like this.
  20. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    De kunne redusert kompensasjonen hvis du etter omruting ikke blir mer enn 2 timer forsinket. Full kompensasjon var dermed på sin plass.
    Jeg mener å huske at jeg skummet gjennom en EU-dom en gang der det ble slått fast at infant ikke kvalifiserer for kompensasjon etter EC 261, da de ikke er betalende passasjer på lik linje med en voksen. Så her tror jeg du har vært heldig.

Insomnia4u and Brukernavnet like this.

Del denne siden