EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    De lærde strides om akkurat dette med omruting med mindre enn 2 timer delay. Artikkel 5 (1)(c)(iii) slår nemlig fast at du IKKE er berettiget til kompensasjon hvis du varsles om kanselleringen mindre enn 7 dager før avreise, men omrutes på en flyvning med mindre enn 2 timer delay.

Meursalt liker dette
  2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Da var det min tur:
    Screenshot_20220318-153203_Messages.jpg

Ble booket om til OSL-CPH-DUS og kommer frem 3 timer og 50 minutter etter original tid.

SAS har ikke skrevet noe mer om hva det skyldes, så da kan jeg anta 250 eur per passasjer? Eventuelt 500 eur i voucher?

3. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Etter at SAS bestemte seg for å kansellere flyet vårt hjem fra NYC i november dagen før hjemreise (mer om det her: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-kansellerte-hjemreisen-i-morgen-hva-nå.17183/ ), så kom vi oss hjem med Lufthansa og landet til slutt litt over 3t forsinket. Så det burde akkurat kvalifisere til EU261.

Forsøk 1: Sendte inn skjemaet et par dager etter hjemkomst, og fikk svar etter 2 dager at jeg manglet en signert power of attorney fra medpassasjer. Sendte inn dette samme dag, men hørte aldri noe mer. Har deretter sendt en e-post ca hver måned og purret, men aldri hørt noe tilbake.

Forsøk 2: Forrige helg tenkte jeg at nå har det gått lenge nok, så fylte ut skjemaet igjen og sendte alt inn på nytt. På onsdag fikk jeg e-post om at de var lei seg for kanselleringen og at 2x600EUR var på vei til min konto (selv om jeg tror vi bare hadde krav på 300 hver…), og i dag var pengene utbetalt.

Under en uke fra innsendt skjema til penger på konto er jo egentlig imponerende av SAS, bare synd det ikke alltid går slik…

Flymunda, Eddie47, Insomnia4u and 2 others like this.
  4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Har en CT-booking MIA-OSL som det nå har blitt endring på, mellom 7 og 14 dager før reise.

Originalbooking:
    06.april 16:25 - 07.april 05:30 - MIA-LIS (TP224)
    07.april 08:35 - 07.april 12:40 - LIS-FRA (TP574)
    08.april 12:00 - 08.april 14:00 - FRA-OSL (SK4756)

Ny booking:
    05.april 16:25 - 06.april 05:35 - MIA-LIS (TP224)
    06.april 08:20 - 06.april 12:40 - LIS-FRA (TP574)
    06.april 15:30 - 06.april 16:55 - FRA-CPH (SK676)
    06.april 23:00 - 07.april 00:10 - CPH-OSL (SK1474)

Har man krav på kompensasjon når man mister en feriedag?

Og har man fortsatt krav på denne kompensasjonen hvis man velger å kansellere bookingen (og få tilbake CT)?

Prøvde å lese meg opp men det ble for mye "om atte hvis atte original avgang er mer enn 2 timer tidligere og/eller du kommer for sent eller for tidlig og hvis jupiter står i.."

Generelt sett ville jeg ikke klage over å komme tidligere frem.. men i dette tilfellet blir det litt annerledes.

Jeg fant en artikkel:
    https://thepointsguy.com/news/eu261-early-flights-compensation/

5. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Du har rett til kompensasjon hvis flyet kanselleres og du varsles mellom 7-14 dager før avreise og flyselskapet ikke tilbyr deg omruting som tillater avreise mindre enn 2 timer før opprinnelig avgang. Din flygning kvalifiserer altså for kompensasjon på dette punktet.

Retten til kompensasjon som er regulert av EC 261 er egentlig helt uavhengig av hvem du er og hva som er din situasjon. Tapt feriedag er dermed ikke noe som er aktuelt å søke erstattet etter forordningen.
    Det er likevel flere eksempler fra Transportklagenemnda der de anbefaler erstatning av merkostnader som følge av ruteendring eller lignende, som for eksempel tapt forhåndsbetalt hotellovernatting som du da går glipp av. Dette er da sett i lys av flyselskapenes ansvarsplikt ved forsinkelse, (Luftfartsloven §10-20), men jeg vet ikke om tilfeller der spørsmålet er prøvet ved fremskyndet ankomst.

Kompensasjonen du får etter EC 261 har du rett på helt uavhengig av hvordan du velger å forholde deg til kanselleringen. Du har altså rett til å motta full refusjon ved kansellering jf. Artikkel 8. Du har også rett til kompensasjon etter Artikkel 7 dersom kanselleringen kvalifiserer.

Utklippet fra artikkelen er noe misvisende. En flight er å anse som kansellert hvis avgangen fremskyndes med mer enn 1 time uavhengig av når dette skjer. Det trenger ikke være mindre enn 14 dager før avreise. Kompensasjonsretten inntrer som alltid tidligst når det er mindre enn 14 dager til avgang.

Merk at det denne artikkelen viser til ikke gjelder din flight overhodet. Din flight er ikke fremskyndet. Den er kansellert, og du er omrutet på en tidligere flyvning.

NoLimit and jonss like this.
  6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Takker. Jeg tok en sjekk nå og det stemmer at MIA-LIS er det flyet som er kansellert. Jeg fryktet at det bare var omruting via CPH som utløste en kaskade av endringer tilbake i tid, men det ser ikke sånn ut.

Erstatning for andre utgifter har vi ikke tenkt til å søke om, men takk for info om det også.

Det beste for oss oppi alt dette er at CT var utgått, så det blir godt å få den tilbake igjen og se om vi kan bruke den på noe annet :) EU-kompensasjon er bare en ekstra bonus oppi alt dette.

7. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    885
    Bonuspoeng:
    93
    Har man noen rettigheter ved flyplassbytte ifbm. kansellering? Flyvning fra HND som er kansellert og blitt ombooket til NRT på uønskelige tidspunkt. Ønsker gjerne å reise fra HND, vet ikke om bytte av flyplass er under "comparable transport conditions"? Noen med erfaringer?

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,045
    Bonuspoeng:
    293
    I og med at tidspunktet er flyttet så vil det utløse mulig erstatning hvis byttet kommer under 14 dager før reisen. Etter gjeldene regler for forsinkelser eller for tidlig hjemkomst.

9. MarkSS

MarkSS Medlem

Likes mottatt:
    885
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Det er over 14 dager til reisen så er nok ingen kompensasjon å få, tenkte mer på rettigheter ved omruting

10. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har ikke lenger flust med flyvninger mellom OSL og CPH, men med to småbarn (5 og 1 år) er SK1460 (avgang 15:25) stadig perfekt i forhold til å rekke hjem til leggetid. Men ikke så mye når SK1460 kanselleres (26 timers varsel) og vi bookes om til SK1470 (avgang 19:05).

Så langt en åpenbar sak for EU261, men siden det var uaktuelt å hale to overtrøtte barn hjem, kastet jeg meg rundt og fikk oss hjem med SK1456 (avgang 12:30) i stedet. Ikke så populært blant de små, som måtte ofre et lovet besøk på Den blå planet og sådan sett fikk forkortet en allerede kort ferie med tre timer.

Spørsmålet er om EU261 stadig slår inn (jeg akter ikke å loppe et presset SAS for klingende mynt, men noen poeng bør de kompensere med). Det er ikke lenger tale om en forsinkelse som sådan, ettersom jeg selv (om-om)booket oss om til en vesentlig tidligere flight. EU261s forbehold lyder: "mindre enn syv dager før planlagt avreisetid og du blir tilbudt omdirigering, som gjør det mulig for deg å ha avreise ikke mer enn en time før den planlagte avreisetiden og nå din endelige destinasjon mindre enn to timer etter planlagt ankomsttid". Ingen av delene var reelt mulig - SK1456 og SK1470 var eneste ombookingsalternativer, slik at alternativene kun var å reise 3 timer tidligere eller 3,5 timer senere enn opprinnelig flight. Men samtidig synes EU261 kun å være innrettet mot forsinkelser, ikke at man må reise hjem flere timer tidligere.

11. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis en flight blir kansellert og du velger å ikke fly, så har du rett på kompensasjon, med mindre du blir ombooket, altså tilbudt ombooket, som gjør at kompensasjonen bortfaller eller blir redusert. At du selv velger å fly tidligere skal tilsvarende ikke ha noen betydning. SK1470 som var tilbudet ville gitt full erstatning.

12. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Det at du takket nei til omrutingstilbudet du fikk i første omgang og heller fikk endret omruting vil ikke påvirke retten til kompensasjon. Du ble ikke tilbudt omruting som tillot deg å reise mindre enn en time før og ankomme mindre enn to timer etter opprinnelig rutetid. Du har dermed rett til kompensasjon.
    Det jeg ville gjort til neste gang er å omrute deg selv med for eksempel DY dersom de hadde en avgangstid som passet deg bedre. Du kunne da spart SAS for kompensasjonskravet, men heller reist krav om refusjon for kostnaden for egen omruting. Dette ville de nok også ha spart noen kroner på og alle vinner.

Last edited: 28. juli 2022
    Scandipendler and Insomnia4u like this.
  13. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig godt poeng. Og ville antakeligvis gitt langt mindre hassle også.

14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdatering:
    Når jeg sjekker headerene på mailen:
    Er det jeg som er dårlig på å regne eller er det TAP?

Florida-tid kl 16:25 tilsvarer 20:25 GMT.

Er det en tolkning her om at dagen man skal fly er dag 1, og at man teller kalenderdager og akkurat 14 dager er nok?

I mitt hode er dagen man skal fly "samme dag", og dagen før (5. april) er 1 dag før.

15. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Lurer på om denne forsinkelsen kan være gjenstand for kompensasjon iflg EU261?

BNA-IAD 03APR2022 UA355 / 08:37 - 11:15 (On route arrival)
    IAD-CPH 03APR2022 SK926 / 17:15 - 07:15 (Faktisk: 19:07 - 08:38)
    CPH-OSL 03APR2022 SK1462 / 08:00 - 09:10 (Faktisk: Booket om til SK1458 12:01 - 13:06)

Forsinkelse på arrival: 3 timer og 56 minutter.

Last edited: 05. april 2022
  16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, så lenge årsak til forsinkelsen ikke er utenfor flyselskapets kontroll

17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Min magefølelse er at du vil vinne denne i retten, men også at det er dit du må. Kanskje verdt å prøve et av selskapene dom tar saker? 14 dager må da vitterlig bety 14 hele dager, alternativ minim 14x24 timer.

18. LNAND

LNAND Medlem

Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Oppgitt grunn ved departure fra IAD var først forsinkelse med bagasjen, etter litt taksing ble det oppgitt kø for departure, før piloten meddelte at de ikke hadde fylt nok drivstoff for å både vente og fly den tildelte NAT tracken over atlanteren. Dermed måtte SK926 tilbake til gate for å fylle mer drivstoff, og endte bakerst i køen for departure.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/Sections/EU261

LNAND liker dette
  20. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøver å pushe den selv først. Hos TAP må man fylle ut et webskjema, og så kom det svar på epost. Prøvde å svare på denne eposten med ytterligere informasjon og spørsmål, så får vi se om det kom inn i saken eller ei. Litt knotete system.

Jeg ba ihvertfall de redegjøre ytterligere for hvordan de kom frem til at jeg hadde fått 14 dagers varsel, og la med screenshot av endringsmailen jeg fikk fra dem, med tidspunkt. De kan jo ikke akkurat si at de sendte den tidligere heller, den er jo datostemplet hos avsender.

Oppdaterer når jeg hører noe mer

Del denne siden