EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Kompensasjonssaker blir vel liggende i kø i flere måneder. Dessverre ingenting du kan gjøre bortsett fra å vente. I prinsippet skal du iflg EU261 få pengene innen 7 virkedager, men covid har tydeligvis tatt liv av håndhaving av den regelen.

    Eller sende faktura til SAS som @Pingus gjorde forleden:
     
    Malmo liker dette
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må si at jeg stort sett har svartid mellom 5 og 15 dager. Nå er jeg riktig nok EBD, men det gikk stort sett fort også i november da jeg var EBS.

    Jeg tenker at årsaken er at jeg alltid ber om voucher. Mulig SAS tar seg ekstra mye tid i saker der det bes om kontant refusjon. Jeg har prøvd meg med å be om penger i en sak (bare care og ikke standard kompensasjon) og da fikk jeg et nei og svært treg saksgang i etterkant.

    Har det gått mer enn 4 uker, så anbefaler jeg å klage til transportklagenemnda.

    https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/
     
    tobeornot999 liker dette
  3. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Bruker flyselskapet mer enn syv dager på å betale ut pengene begynner forsinkelsesrenter å løpe, jf. rentel. § 2 første punktum. Forsinkelsesrenten blir justert to ganger i året og vil være 8 prosentpoeng høyere enn styringsrenten. Med andre ord kan det jo bli litt monetas dersom kravet er stort i utgangspunktet.

    Mor Staten har utarbeidet en brukervennlig kalkulator for utregning av forsinkelsesrentene. Den finnes her: https://www.regjeringen.no/no/tema/...r/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id475428/
     
    Flymunda, tobeornot999 and kaiarne like this.
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,514
    Likes mottatt:
    9,042
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan nok absolutt være, ja.

    Andre selskaper (British Airways er det jeg kjenner best) sier rett ut på websidene at du får voucher "på flekken", mens de påstår det behøves en ekstra grundig og manuell vurdering om du vil ha penger. Det kan vel diskuteres, men de er i alle fall åpne og ærlige.
     
    Jeanette, Flymunda and themichael like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Strengt tatt er vel begge fremgangsmåter ikke greit. Men jeg har et visst forståelse for at det er et dårlig tid for å være et flyselskap og siden jeg flyr mye med SAS uansett, så er det ok med Voucher for meg. Da slipper jeg stresset og voucherne blir nok brukt.
     
    tobeornot999 liker dette
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,707
    Likes mottatt:
    23,327
    Bonuspoeng:
    183
    Stedatter fikk avslag på kompensasjonsforspørsel etter å ankommet mer enn 4 timer senere enn planlagt etter at hennes opprinnelige fly ble kansellert.
    Forklaringen for å ikke betale kompensasjon er crewmangel pga covid.
    Har letet etter sakene TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, men ingen treff annet enn et nøyaktig likt innlegg på businessclass.se.
    Etter det andre saksnr å bedømme kan det virke som en sak fra 2020. Vi er i 2022 nå og covid er langt ifra like ekstraordinært som for to år siden.
    Hovedspørsmål: har SAS hold i saken, eller prøver de bare å vri seg unna?

    "Thank you for contacting us regarding the delay/cancellation of your flight from OSL to TRD. The cancelation/delay of the flight was caused by unusually high calls due to sick leave due to the Corona-pandemic and the strict rules set out by the authorities. EU regulation 261/2004 regulates passengers' right to standard compensation when a flight is cancelled or delayed. However, according to the regulations article 5.3, the passenger is not entitled to compensation if the reason for the delay was caused by an extraordinary circumstance which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Unprecedented high numbers of sick leave due to a pandemic, combined with strict rules from the authorities stating that employees are not allowed to go to work with any symptoms, and strict rules regarding quarantine, must be considered as an extraordinary circumstance. Like other employers SAS must have resources to manage illness among staff and SAS holds staff on standby for these situations. The standby pool is, however, only dimensioned to cover an average amount of absence. Due to the mentioned high number of sick leave, all personnel that were on standby duty had already been utilized at the time of the departure . According to decisions from the Danish and Norwegian National Enforcement Body in case TS 30400-04930 and FLYKN-2020-1111, a situation like this is to be considered an extraordinary circumstance. By arranging a rebooking to the next available flight/calling for stand by crew SAS took all reasonable measures to reduce the time of the delay. Therefore, we are sorry that we cannot meet your request for compensation in this matter. However, in accordance with the provisions of EU regulation 261/2004, we will cover so called "care" costs. This includes additional costs for meals and accommodation at station of irregularity when needed, and two telephone calls. We are also responsible for providing re-routing to the final destination (destination shown in the original SAS ticket) at the earliest possible opportunity, depending on availability. Should you incur expenses of this nature not covered by our station, please kindly provide us with your receipts and bank account details (bank name, IBAN and BIC code) for our handling. Again, we are sorry for the inconvenience you encountered on this occasion and do hope that we will have the opportunity to welcome you back onboard SAS in the future, in more favorable circumstances."
     
  7. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,994
    Bonuspoeng:
    93
    Sannsynligvis litt av begge deler. FLYKN-2020-1111 refererer til sak 2020-01111 hos den norske flyklagenemnda, søk '2020-01111' på denne siden: https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/

    Saken som refereres til gjelder dog 'plutselig' sykdom som oppsto under arbeidsdagen, og Widerøe måtte legge frem dokumentasjon på at de hadde standby crew i utgangspunktet, men at de ble brukt opp på dagen. Vanskelig å spå om din situasjon kan bli ansett på lik linje uten dokumentasjon (SAS kan jo egentlig bare fortelle deg hva de vil), men om det er sant det de skriver, kommer du sannsynligvis ingen vei vedr kompensasjon.
    Om du virkelig skal stå på ditt, kan du velge å legge inn klage hos nemnda på din sak og få faktisk dokumentasjon fra SAS på bordet. Svaret du har fått fra SAS er endelig, de kommer uansett ikke til å kommunisere noe mer med deg, så du må egentlig gjennom nemnda om du ikke er fornøyd.
     
  8. pma

    pma Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Er stuck på CPH i dag grunnet ulovlig aksjon ("fagligt møde") blant medlemmer av SAS bakkemannskap.

    Opprinnelig hadde jeg OSL-ALC direkte, men ble re-routet via CPH p.g.a. 5 timers forsinket avgang fra OSL. Ironisk nok kommer nok direkteflyet fra OSL til å ankomme før flyet fra CPH... *sukk*

    Kan jeg forvente kompensasjon eller regnes dette som en ekstraordinær hendelse?
     
    NoLimit and Flymunda like this.
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,312
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Ulovlig streik er dessverre ekstraordinær hendelse ja. Vanlig streik har derimot rettspraksis på at det ikke er ekstraordinært.
     
  10. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke korrekt. EU-domstolen har etablert at ulovlig streik ikke er en ekstraordinær hendelse:

    https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-04/cp180049en.pdf

    Her får du full kompensasjon. Du må imidlertid ta saken via danske flyklagenemnda (siden flygningen gikk ut fra Danmark), etter at SAS først har brutt loven ved å nekte deg kompensasjon.
     
  11. sveggis

    sveggis Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Er det virkelig slik at det ikke er noe poeng å argumentere for en ny vurdering?
    Jeg har fått akkurat samme svar som @Flyingdutchman har fått og har forsøkt meg på en "anke" på avslaget fra SAS, men om det du sier er tilfelle er det jo egentlig bare å ta det rett til nemnda med en gang...?
     
    Flyingdutchman liker dette
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, jeg får aldri svar fra dem - uansett om jeg er uenig i avgjørelsen eller bare har et spørsmål. En gang fikk jeg svar to måneder etter, men da måtte jeg purre via Diamant mailen. Det ble riktig dårlig etter covid.
     
    sveggis liker dette
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,776
    Likes mottatt:
    64,398
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk nøyaktig samme svar på en tilsvarende henvendelse. Har ikke trua på at jeg får noe ut av det, men sendte en klage til nemda. Så får vi se.
     
    Flyingdutchman liker dette
  14. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Etter et par runder med standardsvada fra kundeservice (India, antar jeg) om Covid-19 og forhold SAS ikke kan gjøre noe med, så gikk nå saken min i dag videre til Transportklagenemnda, der jeg regner med (nok en gang) å få støtte.
     
    themichael liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,324
    Likes mottatt:
    37,045
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk samme standardsvar på 3 forskjellige forsinkelser. Samme svar som alle andre fra India. Også stillhet når en klager.

    Om noen har noen god linker til avgjørelser i transportklagenmeda eller til oppskrift utover det forbrukerrådet legger ut på hva som bør være med, er jeg takknemlig for info her ;)

    Har faktisk aldri måttet ta klager dit, ting har løst seg tidligere.
     
  16. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    De to forrige gangene ble det greit konkludert (etter lang tid og etter forsøk fra SAS om ansvarfraskrivelse), at nemnda var klare på at Covid-19 forlengst hadde blitt den nye normalsituasjonen, og at det derfor ikke skulle være noen grunn til at flyselskapene ikke skulle kunne planlegge ut fra det.
    Tok deretter ikke lang tid før SAS kom med tilbud om erstatning.
     
  17. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,211
    Likes mottatt:
    8,328
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk beskjed fra Transportklagenemnda om at saken min er lagt til behandling i nemnda. Det fremgår at SAS ikke har svart nemnda hverken på forespørsel om tilsvar eller purring på tilsvar. Er det blitt sånn at SAS ikke engang gidder å svare Transportklagenemnda, men bare venter til de blir dømt?
     
  18. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    450
    Likes mottatt:
    3,625
    Bonuspoeng:
    93
    Har en innenlands enveis booking i oktober for 4 pax i SAS Go Smart. Har mottatt melding om schedule change med avgang 45 min tidligere på morgenen, men samme flight-nummer. Gir dette rett til full refusjon selv om billetten i utgangspunktet ikke er refunderbar? Regnes kanskje ikke som kansellert ettersom flight har samme nr?
     
  19. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    946
    Likes mottatt:
    2,937
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, normalt skal du det. Jeg har i hvert fall nylig fått tilbud om full refusjon eller fritt valg av andre tidspunkt ved kun 5 min endring samme flight nr.
     
    Brukernavnet liker dette
  20. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Gå inn i oversikten «Mine bestillinger» på sas.no. Finn reisen og følg deretter flyten for «søk om refusjon». Underveis her vil du på et tidspunkt få opp en infoboks der det står at du nå søker om refusjon av billett i henhold til gjeldende billettvilkår, men dersom du har mottatt en ruteendring kan du kansellere mot full refusjon.
    Denne kommunikasjonen må jo tolkes dit at enhver ruteendring kvalifiserer for full refusjon. Personlig ville jeg også ha kjørt et skjermopptak av prosessen da det alltid er greit å ha.
    i henhold til EU case law er dog fremskyndelse av avgang med mindre enn 60 minutter ikke i seg selv å anse som kansellering, så dette er nok goodwill fra SAS.
     
    tobeornot999, paron and Brukernavnet like this.

Del denne siden