EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer litt på deres erfaringer med SAS og EU261 i det siste. SAS har dessverre gitt meg mye anledning til å sende inn klager.

    Jeg har fått svar på tre saker i dag og i går. Først ble jeg positiv overrasket da SAS uten krangling lovet meg en voucher på 2500 for en kansellering (125 Euro x 2). I samme kravet hadde jeg også krevd 245 NOK for care. Det fikk jeg godkjent, men voucheren ble ikke doblet?

    I dag fikk jeg godkjent care i to saker – men også her ble voucheren ikke doblet. Når man fyller ut feedback formularet kan man velge mellom cash, voucher eller poeng. Det loves klart og tydelig at voucher gir dobbelt beløp. Har SAS endret noe på dette? Voucheren med standardkompensasjon ble doblet – men bare den.

    Interessant nok har jeg heler ikke fått tilsendt en eneste voucher så langt. Dem skriver at man skal ta kontakt med SAS igjen, dersom voucheren ikke motas etter en time. Det har jeg gjort, men ikke fått noe svar etter 24 timer. Er dette en bevisst strategi for å få folk til å gi opp? Eller er det bare et nytt problem med SAS-IT? Er det flere som opplever dette?
     
  2. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Er du sikker på at de dobler verdien i voucher når det gjelder ekstra utgifter?
     
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg forstår det slik:

    upload_2021-12-14_16-5-0.png
     
  4. emilrossing

    emilrossing Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Heisann, vet ikke om dette er riktig tråd. Men har nå fått to av 4 flyvninger med SAS utsatt i januar. Ene turen skal jeg lande 1910, men ny tid er 2250. Den andre turen skulle jeg lande 1320, men ny tid er nå 2000. Er det noe å hente fra SAS? Var en grunn til at akkurat disse flyvningene ble bestilt og ikke en senere avgang.
     
  5. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Spennende lesing. Men jeg ble ikke helt klok av det. Først står det

    "A flight must be regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier brings that flight forward by more than one hour."

    Helt til slutt skrives det:

    Lastly, a flight is not regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating
    air carrier postpones the time of departure of that flight by less than three hours, without
    making any other change to that flight.

    Noen som kan forklare meg hva dette faktisk betyr?
     
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en avgang fra BGO for noen uker siden som ble kansellert og jeg ble flyttet frem nesten 2 timer. Sendte krav på EU261 og SAS betalte uten å mukke.
     
  8. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jeg skjønner det riktig er vel forskjellen i denne saken at flyet ikke blir kansellert eller forsinket, men får en tidligere avgangstid. Kansellerte og forsinkete avganger har i min erfaring vært ganske bra regulert.
     
    themichael liker dette
  9. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Det betyr at en flyvning er å anse som kansellert hvis avgangen fremskyndes med mer enn 1 time. Siste avsnitt viser til at forsinkelse inntil 3 timer ikke i seg selv betyr at en flyvning er å anse som kansellert, dersom flyvningen ellers går som normalt.
     
    themichael liker dette
  10. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en sak inne hos flyklagenemnda for litt siden der de godtok timestamp som ble lagret i mine bilder tatt med smarttelefon, da ikke SAS greide å komme med nøyaktig loggført tidspunkt for når døren ble åpnet (og prøvde å argumentere for at det er AIBT som gjelder ift EU261, noe som det eksplisitt ikke er, ref tidligere EU-saker). Det var et par minutter mellom AIBT og door open pga manglende jetbridge operator som gjorde at kompensasjon ble aktuelt. Så ja, det kan man komme langt med :)
     
    Last edited: 27. des 2021
    milehigh, Earl, Flymunda and 6 others like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    :D
     
  12. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    https://reiselivsforum.no/digiforms...65D6F42EB69ECC6E83026C&xsessiontag=1262927418

    Meget interessant sak der Transportklagenemnda mener at Flyr ikke var forpliktet å tilby forpleining og omruting i henhold til EC261. De mener altså at forordningen ikke kommer til anvendelse i denne saken. Passasjer misset connection på OSL på gjennomgående billett grunnet kø i passkontroll (koronatiltak). Dette er altså utenfor flyselskapets kontroll, men også utenfor passasjerens kontroll der de ikke kan sies å ha utvist uaktsomhet. Forbrukerrepresentantene i nemnda er klare på at tilfellet må forstås slik at det faller inn under EC261, men de var i mindretall.
    Hva skiller dette fra kø i for eksempel sikkerhetskontroll eller ordinær passkontroll inn/ut av Schengen?
    Jeg og mange andre har vært av den klare oppfatningen at gjennomgående billett er idiotsikkert med mindre man opptrer uaktsomt.
     
    milehigh liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Forstår flyselskapet. Det er jo ikke deres feil. Hadde dette vært i Belgia hadde nok staten blitt saksøkt og måtte betale forbruker. o_O
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring: Det er ditt ansvar å komme fram til gate i tide, uavhengig av kø på flyplassen. Alt annet er goodwill fra flyselskapet. Les innlegget:

    Generelt om tidspunkt ved transit, for nye reisende.

    Folk på forumet har andre erfaringer, les fra post #10 her:

    https://insideflyer.no/forums/kø-på-ankomst-fra-utlandet-på-osl-og-andre-flyplasser
     
    Last edited: 29. des 2021
  15. Fra190

    Fra190 Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    18
    Det er en interessant sak ja. På mange måter forståelig fra flyselskapets side, men samtidig selvfølgelig irriterende for passasjer. Hadde en lignende situasjon i Frankfurt for et par år siden. Kom inn med en maskin fra OSL og skulle videre til BUD, der jeg hadde 45 min mellomlanding i Frankfurt. Flyet fra Oslo landet presis 45 min før neste fly skulle gå, men på grunn av gate change rett før landing ble vi stående på en outside position, og det tok år og dag før bussene kom til flyet. Mistet connection på grunn av dette, men siden flyet fra Oslo landet punktlig, så fraskrev Lufthansa seg alt ansvar. Dette var Fraport sitt ansvar. Fikk ny billett til neste dag, men overnatting måtte jeg legge ut for selv.
     
    Edvard liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Når flyet lander har ingenting å si i denne forbindelse, men forstår hva du mener.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er ikke jeg jurist…
    Men… Hvis flyselskapet selger deg en gjennomgående billett så må jo de stå inne for at den er praktisk mulig å gjennomføre basert på MCT.
    Når f.eks FRAPORT «selger» en MCT på 30 min eller hva det er til flyselskapet, er jo det en tjeneste de betaler for. Hvis da FRAPORT ikke leverer, så er det brudd på avtalen med flyselskapet. Som reisende har man ingen avtale med flyplassen, men flyselskapet.
    Således vil jeg si at flyselskapet er ansvarlig mot passasjeren, men kan søke regress mot lufthavnen.
     
  18. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    SAS vil feks booke deg om i tilfeller hvor man er forsinket i transitt grunnet kø på flyplassen. Kompensasjon vil du derimot ikke få.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Alle flyselskap vil rebooke en no-show mot betaling. Om SK følger billettregler er det ikke goodwill. Men du mener kanskje at SAS ordnet ny flyvning til deg uten avgift eller fare difference?

    La oss si at du står ved transfer desk på CPH og misset SK931 til LAX.

    Alt du gjorde for å få ny flight var å fortelle at du var forsinket grunnet forhold på flyplassen?
     
  20. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis SK er kjent med at det er forhold på flyplassen som gjør at pax har mistet videreforbindelsen sin (Feks kø i passkontrollen) , så vil pax bookes om til neste ledige avgang vederlagsfritt. Dette er selvsagt ikke svart/hvitt, men det er slik praksisen normalt sett er.
     
    jgroneng and Edvard like this.

Del denne siden