Minimum Connecting Time (MCT)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edvard, 02. juni 2020.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Legg inn mer tid på transit fremover.

    Etter hvert som flyplasser åpner for trafikk, vil alt ta lengre tid grunnet COVID-19 tiltak.
    For eksempel har Zurich (ZRH) endret MCT fra 40 min til 60 min (fram til OCT20).

    Dine eksisterende bookinger kan bli endret grunnet MCT, så følg med.

    Husk å sjekke forbindelse-tiden reiseforsikringen din krever på to separate billetter.

    Om du googler MCT så merk at ‘Minimum Connection Time’ og ‘Minimum Connecting Time’ brukes om hverandre.

    Transfer, Transit, Layover og Connection er synonymer til flyforbindelse. Stopover er over 24 timer.
     
    milehigh, kaiarne, EndreD and 10 others like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt om tidspunkt ved transit, for nye reisende.

    Avgangstiden som står i billetten din er ikke et tidspunkt du kan dukke opp ved gate og forvente å bli med flyet. For lengre flyvninger avsluttes boarding gjerne 10-20 minutter før, avhengig av flyplass og flyselskap.

    Tidspunkt for gate close skal være oppgitt på boardingkortet ditt eller annet synlig sted. Ved remote stand/bus gate stenger gaten ofte tidligere. På infoskjermen ved flyplassen kan det vises «gate closing» i rødt en stund før actual gate close. Det er for å hinte til passasjerene som mangler; få opp farta.

    Ved gate closed er boarding avsluttet og manifestet blir skrevet ut. Det betyr at du kan stå ved riktig gate, se flyet parkert med døren åpen og fortsatt ikke få bli med – og det er helt din feil. Du er på dette tidspunktet no-show og rebooking på en restriktiv billett er goodwill fra flyselskapet.

    Unntaket er forsinket inbound og gjennomgående billett, da har flyselskapet ansvar å få deg videre. Kø i security, passkontroll og andre lurifaxforhold på flyplassen holder ikke som begrunnelse så lenge innkommende maskin var på plass ved Minimum Connection Time (MCT). Dette er tiden de forventer du skal komme deg fra A til B.

    Avgangstid (rutetid) for flyvningen er ved normale forhold identisk med Target Off-Block Time:

    “The time that an aircraft operator / handling agent estimates that an aircraft will be ready, all doors closed, boarding bridge removed, push back vehicle present, ready to start up / push back immediately upon reception of clearance from the TWR.”

    Flyselskapet og kapteinen må overholde denne tiden for å treffe bestilt flight plan/slot-tid og det kan få økonomiske/tidsmessige konsekvenser om de bommer.

    Ved ankomst gjelder tilsvarende. Ankomsttid er ikke når du kan begynne å spasere fra gaten, men det tidspunktet flyet ankommer plassen sin og setter på bremsen; Scheduled In-Block Time. Dette tidspunktet er før seatbelt off.

    Ved forsinkelse og transit til short-haul flight (spesielt om flyvningen videre er fra utenfor flyselskapets hub) – kan du bruke Flightradar24 for å finne hvilket fly du skal med og se hvor denne maskinen befinner seg. Søk opp ruta og kjennetegn/registreringsnummer.

    Dersom den ikke har landet enda, kan du estimere innkommende tid + turnaround for å finne et realistisk tidspunkt for boarding eller be om rerouting ved lengre delays.

    Om det er wide-body og interkontinental flyvning videre, vil flymaskinen nesten alltid være på plass ved gate under klargjøring. På lengre flyvninger kan forsinkelser også lettere hentes inn underveis.

    Din status hos flyselskapet, kabinklasse og antall i samme flokk vil påvirke hvor lenge de er villige til å holde flyet for manglende pax. Ved forsinkelse inn trenger du ikke bruke tid på å fortelle noen ansatte at du har fly videre og at du er på vei. Dette og bagasjen din har flyselskapet/gaten full oversikt på.

    Med mindre du er i Jalla-land, da er det bare å melde, snike og ordne opp.

    Mange flyplasser har fine mobilapper som viser endringer i Status, Gate, Tid og kan sende deg push-varsel så du er oppdatert.

    Min tommelfingerregel er min. 90 minutter i transit overalt, det føler jeg gir en behagelig dag. Men noen ruter og destinasjoner har få alternativ.

    [​IMG]
     
    Last edited: 02. juni 2020
    eventyrer, Origo, milehigh and 22 others like this.
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,127
    Likes mottatt:
    4,899
    Bonuspoeng:
    113
    Hyggelig å ha den alltid informative @Edvard tilbake for fullt! :)
     
    haakonks, Edvard and Darkcho like this.
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,890
    Likes mottatt:
    8,124
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å ha deg tilbake @Edvard :D

    takk for info! Skal følge med på bookingen jeg har selv nå...
     
    Edvard liker dette
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,415
    Likes mottatt:
    24,489
    Bonuspoeng:
    183
    Meget bra innlegg :)
    Har selv en booking til Ewr via Arlanda hvor tid for mellomlanding er 45 min..
    Er det litt lite?
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Suverent @Edvard , men jeg vil si at man kan ikke blindt stole på Flightradar24.
     
  7. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er beste måte å følge med på om MCT endrer seg på en flyplass? Har til nå gjort det selv på expertflyer.

    Jeg har en reise via ZRH i desember med 40min connection. Er ikke så veldig redd for den da jeg kommer fra OSL og skal videre til FRA. Det går nok fly til FRA senere på dagen.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hva tenkte du på med Flightradar RoadKing?

    FR24 viser posisjon til flyet der det er dekning og kjennetegn til flyet er med, så da vet du hvilken maskin det er og hvor den befinner seg.

    https://www.flightradar24.com/how-it-works

    På flyplasser utenfor flyselskapets hub (outstation) så er flybytter uvanlig, fordi det er ingen fly å bytte med. Ved IRROPS må man følge med på hva andre fly driver med og vurdere snutid.

    Alle block-tider har en Scheduled, Estimated, Target og Actual. I forhold til bookinger og MCT så er det kun Scheduled (de satte rutetidene) som har noe å si.

    Med tanke på hva du praktisk rekker og når flyet kommer/går, gjelder cabin door open ved ankomst og gate close ved avreise. Det blir din reelle MCT.
     
    milehigh liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om det er samme flyselskap/gruppe på begge turer, antar jeg at de vil gi deg melding om eksisterende booking faller under MCT. Om man er i bransjen så finnes det steder å sjekke som Amadeus og andre GDS.

    De beste åpne kildene jeg kan komme på er forum som FlyerTalk, tjenester/apper som ExpertFlyer og noen flyselskap har ryddig oversikt, som Air Canada.

    https://www.aircanada.com/plan/minimum-connection-times

    MCT kan variere med kombinasjonen av domestic og international (D/D, D/I, I/I, I/D) på flyplassen. Du har også carrier exceptions, som beveger seg utenom flyplassens MCT.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ved flere anledninger opplevd at FR24 ikke har vært up to date, men "kommet etter", når jeg faktisk har sittet på flyet som jeg lurte på.

    Merk at jeg sier ikke FR24 er dårlig. Tvert i mot, jeg har hatt mye glede av dem, poenget mitt er at de ikke er ufeilbarlige og man skal alltid dobbelsjekke.
     
    Edvard liker dette
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Man bør ha et avslappet forhold til skjermer som blinker «boarding» og «gate closing» med en såpass kort connection på vei til USA. Boarding vil nok være godt i gang når man kommer seg av flyet, og normalt må man spasere et stykke mellom gatene på ARN, med passkontroll i mellom. Selv ville jeg valgt en tidligere flyvning fra OSL for å kunne starte reisen med hvilepuls :)
     
    haifinn liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Enig.
    Jeg synes 45 minutter på ARN (og CPH) kan bli stress i "vanlige tider" også.
    På vei hjem hadde jeg ikke brydd meg, da det stort sett går et fly om en time uansett, men på vei ut hadde jeg ikke tatt sjansen.
     
    Insomnia4u, Maggie and Edvard like this.
  13. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,415
    Likes mottatt:
    24,489
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bestilte ruten på Sas, siden det var den som var tilgjengelig i biz.
    Når Sas selv gir muligheten, så har de vel et system som vet at vi skal videre at så lenge det ikke blir store forsinkelsen, venter de vel på avgang for de som kommer fra Osl?
     
    furlong and Edvard like this.
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,132
    Likes mottatt:
    6,060
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, ved forsinkelser vil nok SAS strekke seg langt for å få alle med, men det skal lite til før det blir hastverk. På egne reiser forsøker jeg å legge inn lengre tid for å unngå dette, spesielt når man også må gjennom passkontroll.
     
    Maggie liker dette
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,415
    Likes mottatt:
    24,489
    Bonuspoeng:
    183
    I tilfelle mitt ved reise fra Osl-Arl-Ewr, vil den ekstra pass kontrollen utføres på Arl?
     
  16. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    11,619
    Bonuspoeng:
    183
    Ja
     
    Maggie liker dette
  17. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,415
    Likes mottatt:
    24,489
    Bonuspoeng:
    183
    Da pakker jeg Flash Gordon drakten min, så går nok dette bra :)
     
    trygveat and holmen like this.
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183


    Scheduled Time Departure (STD) er på Flightradar24 en Gate tid (Timetable) og
    Actual Time Departure (ATD) er en Runway tid (første gangen de mottar signal med økende høyde). Actual gate departure/AOBT vises ikke.

    FlightStats (som leverer info til mange apper) har flere detaljer, inkludert Terminal og Gate.

    Du vil vanligvis rekke en transfer (regnet i tid på flyplassterminalen) tilsvarende Counter check-in deadline.

    En annen kuriositet er at EC 261 og forsikringsvilkår normalt regner tid ved forsinkelse fra parkering av flyet (Actual In-Block Time), selv om presedens sier «doors open and passengers are permitted to leave the aircraft.»

    Det kan være grei tidsforskjell mellom AIBT og døråpning for PAX. Vi har vel alle vore ventende om bord mens noen knotet med flybrua eller tilkjøring av trapp på remote stand.
     
    Last edited: 28. juni 2020
    Avixlo, Kristian, RoadKing and 2 others like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Midlertidig økning av MCT med München (MUC).

    The Lufthansa Group airlines have temporarily increased the minimum connecting time (MCT) at Munich Airport to 45 minutes. For selected intercontinental routes (to Israel and the USA and from/to India) this will now be 50 minutes. Existing bookings are not affected.

    https://www.munich-airport.com/transit-260553
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Please note that the minimum connecting time in Frankfurt (FRA) for Lufthansa flights to Nanjing, Shanghai and Shenyang has been increased to 8 hours.

    Dette er grunnet krav til PCR and IgM antibody tester ved transit (siste punkt før Kina).
     
    Spielhaug and Insomnia4u like this.

Del denne siden