EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Og i denne saken det vises til så presiserer Flyr at de ville tilby passasjer gratis omruting på eget metall påfølgende dag, men uten å dekke overnatting. Dette er jo da ut av goodwill.
     
    furlong liker dette
  2. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Bestilt OSL-BCN-OSL SK pluss for, kone + 5 åring. To fine direkteruter som hadde humane avgangstider. De har nå blitt endret og kansellert så mange ganger at jeg mistet regningen. Ned til BCN kom vi etter mange om och men.

    Flyet som skulle gå hjem til OSL idag via ARN ble kansellert. Fikk automatisk ny ruting med KLM via AMS. Å krysse hele Schiphol med en 5-åring på 45 minutter ser jeg ikke direkt på som en avstressende tur. Spesielt ikke når du leser innlegget til Snik: https://insideflyer.no/forums/threa...else-kompensasjon-erfaringer-og-spørsmål.3224 / side -57 # post-429718

    Ringte SAS for å endre rute til direkterute BCN-OSL i morgen, mandag.

    Hvis dette også kanselleres, hva kan kreves av kompensasjon når et ombooket fly blir kansellert og eventuelt flyttet ännu en dag?

    (skal nevnes at vi er i Frankrike, "car transit" til BCN og egentlig ikke har rett til å overnatte en natt på hotell i Barcelona.)
     
  3. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Kompensasjon kan kreves hvis flygningen kvalifiserer for kompensasjon. I ditt tilfelle vil det utgjøre 400 EUR per passasjer.
    Det kan også kreves kompensasjon for hver enkelt flygning selvom en flygning er booket som omruting for en annen forsinket/kansellert flygning. Disse vil bli ansett som to separate forsinkelser/kanselleringer og kan være kvalifisert for kompensasjon uavhengig av hverandre.
     
    Insomnia4u, milehigh and Klubba like this.
  4. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar!
     
  5. Klubba

    Klubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    33
    Ja va ska man säga... Kl 21.30 plingade det til i telefonen "your flight is cancelled" 4e gangen kansellert, 6ggr ombooket OSL-BCN-OSL. Dette er for dårligt.
    Adios SAS
     
  6. emilrossing

    emilrossing Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Tikket inn en melding ikveld om at morgendagens flight klokka 0630 fra KSU til OSL ble kansellert og nytt fly går 1030. Dette gjør så jeg ikke rekker oppsatt avtale imorgen formiddag.

    Kan jeg ha krav på noe?
     
  7. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Sannsynligvis 250 euro på konto, siden avstanden er under 1500km og forsinkelse på destinasjon > 2t. Legg in krav på EU261 kompensasjon etter gjennomført reise, vær forberedt på lang ventetid og evnt diskusjon om hvorvidt omstendighetene var ekstraordinære.
     
  8. emilrossing

    emilrossing Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar, 6-8 ukers ventetid:)
     
  9. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Etter tips her inne (med referanse til en rettssak) sendte jeg inn et krav for en flygning som ble rammet av streiken tilbake i 2019 tidlig i oktober i fjor.

    3 måneder og 1 uke etter innsending kom svaret og €250:cool:

    Denne saken ble sendt inn mens jeg var Silver. Hadde en annen sak som ble sendt inn etter jeg ble Gold og den klarte de merkelig nok å svare på i løpet av 1 uke:rolleyes:
     
    holmen and themichael like this.
  10. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    928
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Var det ikke været som gjorde det? Hvis kansellering skyldes været får du ikke noe annet enn kanskje mat mens du venter.
     
  11. thrain

    thrain Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Norwegian har kansellert min flight til Tallinn en onsdag sent i februar og ber meg akseptere å fly på fredag. Har jeg ingen rettigheter? Regner med at jeg uansett kan be om å få kostnaden refundert. Noen som kjenner reglene?
     
  12. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Er det mer enn 14 dager til avreise har du ikke krav på noen erstatning. Du kan avbestille og få alle pengene tilbake.
     
  13. thrain

    thrain Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Takk. Redd for det. De er litt snikete på nettsiden. Jeg har lavprisbillett og de opplyser ikke at jeg får refundert kostnaden
     
  14. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Om noen lurer på den spesifikke referansen, den finnes (bl.a.?) her: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-deles-i-tre-selskaper—-hva-betyr-dette-for-oss.17016/page-2#post-416533

    Merk at et EU261 krav i Norge forfaller om du ikke fremstiller kravet 3 år etter hendelsen, så om man fremdeles ikke har spurt om kompensasjon for 2019-streiken, så er den endelige fristen snart.
     
    NorFlight liker dette
  15. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Nå har jeg enda en sak gående (den 3. hittil) med SAS når det gjelder kansellering på kort varsel.
    De ga beskjed om kansellering med kun en ukes varsel, noe som gir meg rett til kompensasjon.
    Jeg fylte ut standardformuleret på SAS´s hjemmeside, og har nå fått svar...
    Gjett hva ?

    Joda, de kommer fortsatt med standardsvada om Covid-19 enda jeg har hatt 2 slike saker fra før der jeg har klaget dem inn til Transportklagenemnda og vunnet frem.
    De lærer tydeligvis ikke, eller antakelig har de liggende standardfraser de kommer med til alle.

    Uansett, jeg har svart tilbake og referert til tidligere saker om det samme og bedt dem komme frem til en annen konklusjon så jeg slipper å gå veien om Transportklagenemnda denne gangen.
    I tillegg uttrykte jeg min forventning til å bli behandlet seriøst som den stamkunden jeg er, så får vi se om Transportklagenemnda får enda en sak på bordet, der jeg naturligvis får medhold.

    At SAS gidder...
     
    Flymunda, RoadKing and tobeornot999 like this.
  16. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,169
    Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker om det er riktig tråd å spørre, men jeg tar sjansen :rolleyes:.

    Jeg har nettopp fått melding fra SAS om at SK341 TRD-OSL i morgen (mandag) er forsinket med 45 minutter. Kan man vanligvis stole på at flygningen virkelig er forsinket eller skjer det at dem endrer avgangstiden tilbake til opprinelig tidspunkt? I boarding kortet står det nå også ny boarding tid (7:30 istedenfor 6:45).

    Jeg har veldig lite lyst til å vente 45 minutter på Værnes når jeg ikke må. Men det er ennå mindre fristende å miste flyet.
     
    Last edited: 30. jan 2022
  17. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Ligger også i internsystemene med avgang 07.50. Årsak er mangel på crew.
     
    tobeornot999, themichael and Upsaker like this.
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,169
    Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for oppklaring. Ettersom jeg er en nysgjerrig person, hva er et Internsystem? Kan jeg som utestående også se hva som er årsak for en forsinkelse (regner nok med at svaret er nei :rolleyes:)?
     
  19. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    114,459
    Bonuspoeng:
    350
    Internsystem er et system du kan logge deg inn for å se hva som er planlagt hvor og slikt. Og som du antar, du kan ikke logge deg inn der nei;)
     
    themichael liker dette
  20. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Reiste TOS-SVG via BOO og TRD 28/11-21. Flyet var litt sen ut fra TOS pga sent ankommet fly, som igjen førte til ytterligere forsinkelse ut fra BOO pga tiltagende snøvær og lang kø for avising. Dette medførte at vi ikke rakk flyet fra TRD og måtte tilbringe natten der. SAS klarte ikke å sende med rekvisisjon til hotellet, så alle måtte betale for rom selv samt mat/drikke. Sendte inn krav dagen etter for å få dekket utlegg. Fikk bekreftelse med saks id, men etter dette har jeg hørt nada fra SAS. Jeg har sendt 3-4 mail med forespørsel om status, samt ringt SAS kundeservice uten å komme noen vei. Er dette som forventet? Andre ting jeg burde gjøre?
     

Del denne siden