EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis OSL var siste destinasjon på bookingen din så er det forsinkelsen på tidspunktet døren åpner på OSL som er avgjørende.
     
    ValdresBjarne liker dette
  2. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,775
    Bonuspoeng:
    93
    Om man har en stopover teller dette også som destinasjon og dekkes av EC 261; f.eks fikk vi EUR400/pax ved 3,5 timer forsinkelse inn til Porto med denne:
     
    Flyingdutchman liker dette
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    6,499
    Bonuspoeng:
    163
    Det ble gjort en evaluering på vegne av EU Kommisjonen for et par år siden. Ca 2 prosent får den kompensasjonen de har krav på.
     
  4. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Grunnet endringer i planene samt å prøve å være litt økonomisk booket jeg bonusbillett til retur til Bergen fra Oslo via Haugesund. 45 min mellom flightene, men booket som gjennomgående billett så det skulle jo gå fint.

    På osl ble flyet til Haugesund mer og mer forsinket. Etter 45 min i telefonkø(som diamant) fikk jeg omsider snakke med en danske. Hun ikke ikke booke om selv om det lå an til å gå dårlig. Hun sa da booket de om til andre selskaper. Spurte om hun var klar over at det ikke var Kastrup, men Haugesund. Dårlig med alternativer der.

    Uansett, fem min før vi kommer fram til Haugesund letter flyet til Bergen. Når jeg kommer inn på flyplassen er det stille, så jeg ringer. Mens jeg står i telefonkø går jeg gjennom sikkerhetskontrollen for å snakke med de i gaten. Kunne de fikse slik at jeg i det minste kom tilbake til Oslo? Det viste seg å være helt umulig. Kystbuss(dagen etter), eller prøve se på en leiebil ble forslagene.

    Etter 51min i telefonkø kommer jeg gjennom. Snakker med en engelsk dame, som surrer veldig. Ender også med at vi blir brutt(mistenker at hun la på..). Er så heldig og får fatt i en bil og vender snuten mot Bergen.

    I bilen på vei hjem får jeg omsider, etter nye 50 min kontakt med SAS. Igjen er det en engelsk dame som svarer. Etter mye fram og tilbake sier hun at hun kan fikse fly om to dag, altså søndag… Jeg spør om det er eneste alternativ, og det står hun hardnakket på… Andre transportmuligheter vurderes ikke, selv om hun får innspill.

    Så, hvordan er det mtp kompensasjon når jeg også sender inn krav for leiebil og mat? Har ikke prøvd det før

    Ellers ekstremt «imponert» over behandlingen som en god kunde. Innser etterhvert at SAS er ekstremt overpriset og har omtrent like dårlig service som Norwegian.

    Når de tar trippelt betalt for Oslo-Bergen vs Norwegian tenker jeg kanskje det er på tide å la de gå konkurs. Hvis en til de prisene ikke klarer kundeservice har en tapt. Må absolutt gå noen runder for å vurder om jeg skal gå for lifetime gold, pt virker det bortkastet selv om jeg bare mangler to år.
     
  5. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    408
    Likes mottatt:
    2,922
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var i går 2 timer og 5 min (Door open) forsinket fra OSL - SVG, i følge kaptein fordi de måtte gjøre noen ekstra sjekk på flyet etter det kom fra CPH.

    Så vidt jeg kan lese fra EU261 har en rett på kompensasjon når flyvninger under 1500 km er forsinket over 2 timer, men skjema hos SAS påstår jeg ikke har krav på kompensasjon når forsinkelsen er under 3 timer.

    Screenshot_20211204-120259_Chrome.jpg

    Noen som har erfaringer rundt dette?

    EDIT: Ser at feilmeldingen sier 2 timer selv om 2-3 timer er valgt. Er kanskje bare å velge et annet alternativ og kommentere feilen seinere i skjemaet
     
  6. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    602
    Bonuspoeng:
    93
    I følge Forbrukerrådet så har du ikke krav på penger hvis du er forsinket mindre enn tre timer, kun forpleining:

    upload_2021-12-4_15-17-17.png


    https://www.forbrukerradet.no/fly/forsinkelse/OSL-SVG
     
    Brukernavnet liker dette
  7. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Ved forsinkelse gjelder 3 timer.
     
    Brukernavnet liker dette
  8. Brukernavnet

    Brukernavnet EBD

    Innlegg:
    408
    Likes mottatt:
    2,922
    Bonuspoeng:
    93
  9. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer ikke direkte frem av forordningen, men rettspraksis er 3 timer uavhengig av hvor lang reisen er.
     
    Brukernavnet liker dette
  10. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Fyll inn claim her: https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/Sections/EU261

    Du har rett på omruting i dette tilfellet. Hvis selskapet tilbyr deg reise to dager senere er det helt rimelig å omrute deg med leiebil istedenfor og jeg reagerer på at representanter for selskapet ikke ordner dette for deg på flyplassen. Dette kravet er nok grei skuring å få refundert, og hvis de skulle bli vrange så vil du garantert få medhold av Transportklagenemnda. Til neste gang bør du få dokumentert tilbudet du får hva gjelder omruting. Hvis selskapet tilbyr deg omruting og du selv velger å gjøre egne bookinger har de i utgangspunktet gjort det de er forpliktet til, med mindre alternativet er helt urimelig og ikke tilfredstiller forordningens krav om "omruting snarest".
     
    themichael liker dette
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Langdryg saksbehandling av EU261-krav mot SAS
    No har eg brukt over seks veker på å få gjennom eit krav på EU261 frå SAS.

    Bakgrunn (reiserute og klokkeslett)
    I slutten av oktober flaug eg til Lofoten via Gardermoen (OSL) og Bodø (BOO).

    SAS-flyet frå OSL kom for seint til BOO for å nå Widerøe-flyet som skulle ta meg til LKN. Difor vart eg booka om eit fly over til Svolvær (SV) og deretter bakketransport frå SVJ til LKN.

    Eg skulle ha landa på LKN kl. 1755 (med WF816), men med omruting via SVJ (WF836) som òg var ein halvtime forseinka, var eg ikkje på LKN før litt over kl. 2100.

    Ergo burde eg vel ha vore kandidat til å få EU261-erstatning.

    Saksgang opp mot SAS – imponerande talentlaust
    Dagen derpå leverer eg EU261-krav til SAS som 1. november svarar følgjande:
    Merk at WF816 går frå BOO til LKN. WF836 går frå BOO til SVJ.

    Så SAS seier at SVJ og LKN er same flyplassen...

    Dette har eg sjølvsagt purra på omtrent éin gong i veka sidan dette skjedde.

    Har SAS svart meg? Nei!

    På måndag sendte eg e-post til SAS' gullmail. Kanskje kunne dei hjelpa?

    I dag kom svaret derifrå: Kva synst du om vårt svar? Altså ei spørjeundersøking. Det er kanskje unødvendig å seia at eg her gav SAS det glatte lag. For eg har ikkje fått svar frå EBG-gjengen enno...

    Spørsmål til forumistane
    Kva er neste steg? Kva bør eg no gjera?
     
    themichael and holmen like this.
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,624
    Likes mottatt:
    6,622
    Bonuspoeng:
    183
    Da er neste steg å klage til Transportklagenemda:
    https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/
     
    Kristian and themichael like this.
  13. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,390
    Bonuspoeng:
    183
    Har bestilt hos LX, endte etter endringer opp med å fly LH så LX, på gjennomgående billett. LH er forsinket slik at jeg ikke rekker neste flight (som skulle vært LH, men ble ombooket til LX). Blir da mer enn fire timer forsinket til destinasjon.

    Det er forsinket til destinasjon som teller? Første flyet var ikke mer enn drøyt halvannen time forsinket.

    Sender jeg krav til LH eller LX?

    Ser LX sitt skjema kun vil ha et flightnummer (og det må være LX) .

    K
     
  14. dandor

    dandor Medlem

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har vært borti en situasjon hvor man har blitt ombooket fra SAS til et annet flyselskap pga. forsinkelse og fått 4x statuspoeng etter å ha spurt kundeservice?

    Hadde en SAS booking hvor det ene legget ble ombooket til KLM. Jeg spurte @gold og fikk kun original routing credit, ikke 4x statuspoeng.

     
    themichael liker dette
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Resultatet frå SAS etter ei snau veke:
    På grunn av forsinkelse, men at me kom fram over 3, men under 4 timer før, så fekk me 50% trekk i kompensasjon.
    4 stk ganger €600 ganger 50%, erlik €2400 i voucher! Eg klager ikkje
     
  16. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,170
    Likes mottatt:
    3,212
    Bonuspoeng:
    113
    På vei til Gardermoen kom nettopp følgende melding: SK382 med avgang 21:45 er kansellert og jeg ble ombooket til SK380 med avgang 20:15.

    Dermed har avgang blitt mer enn 1 time tidligere en opprinnelig avgang og jeg burde vel kunne kreve kompensasjon for det.

    Men: SK380 er forsinket til 22:30, slik at faktisk avgangstid blir 45 minutter senere.

    Er det noe å hente? Jeg blir sååå lei av måten SAS behandler oss betalende kunder.
     
  17. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    50% av standardkompensasjonen hvis kanselleringen kvalifiserer.
     
    themichael liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan kan en passasjer dokumentere tidspunktet for cabin door open?
     
    Maggie liker dette
  19. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    594
    Bonuspoeng:
    93
    Dette blir nøye logget av flyplassen/selskapet.
    Sikkert mye fordi at de fleste kabinansatte ikke får betalt før cabin door closed/open.
    Men og ta et bilde med en klokke i bilde på dette tidspunktet skader ikke som dokumentasjon,just in case.
    Vist ikke noe av dette fungerer som bevis,kontakt flyplassen. Offentlige logger er tilgjengelige ett eller anna sted.
     
    Edvard liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    At logger er tilgjengelige 'ett eller anna sted' tror jeg på. Om de tidene finnes offentlig eller at flyplassen har tiden for 'door open' er jeg usikker på. Antar handling agent og redcap logger dette ved ankomst.

    Offisiell ankomsttid for flyvningen er Actual In-Block Time (AIBT), som er når flyet setter på bremsen i park position. Den og door open lagres i flyets Flight Management System (FMS).

    Hvor ellers det tidspunktet kan hentes vet jeg ikke.

    Om du ønsker å bruke det tidspunktet, er det er din oppgave å kunne dokumentere det. Drive å ta bilder vet jeg ikke om du kommer så langt med.

    Det kan være grei tidsforskjell mellom AIBT og døråpning for PAX. Vi har vel alle vore ventende om bord mens noen knotet med flybrua eller tilkjøring av trapp på remote stand.
     

Del denne siden