EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Hva mener du her? EC 261 regulerer retten til refusjon ved kansellering, og covid-19 påvirker ikke denne retten. Selskaper som er omfattet av EC 261 er pliktig å refundere billettprisen hvis flygningen kanselleres og passasjer ønsker refusjon.
    Det eneste ved EC261som faller bort ved ekstraordinære omstendigheter er retten til standardkompensasjon.
    Standardkompensasjon er altså når du kan ha krav på mellom 250 - 600 EUR avhengig av forsinkelsen. Alle andre rettigheter etter forordningen som f. eks rett til refusjon, rett til omruting, rett til overnatting, mat osv. er fortsatt gjeldende.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, helt riktig. Du får duty of care, men ingen EC261-kompensasjon ved kanselleringer under COVID.
     
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Nå føler jeg meg nesten litt privilegert: Utrolig nok fikk jeg "refund notice" (med full tilbakebetaling) allerede i dag. Da er vel pengene på plass om få dager.

    Litt rart når man leser hvor mange som fremdeles ikke har fått pengene for turer i mars. Jeg vet ikke hvordan dem prioriterer. Jeg har ikke status.
     
  4. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Venter på skatter og avgifter på en CT-tur som ble avbestilt for et par måneder siden.
     
  5. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle på SK4187 fra Trondheim til Bergen 19:05 i kveld, men den ble kansellert pga. at crew som satt i et annet innkommende fly, ikke klarte å lande fra Oslo. Det var vel det eneste flyet som ikke klarte å lande, det tok av / landet fly både 10 min før og etter SK4187 som jeg skulle ta.
    Her er altså årsaken at de ikke har crew, og ikke pga. vær - så da kan man vel be om dette EU-kravet?

    Jeg har fått ny tur i morgen tidlig, og hotell, mat og alt mulig - og attpåtil var billettene i utgangspunktet SAS+ Eurobonus på halv pris, så jeg føler det får være grenser til krav, men ser jo også at SAS la ned crew-base i Tr.heim fra nyttår, og det er jo nettopp derfor jeg sitter stuck her i kveld. Er det umoralsk å kreve kompensasjon?

    Om det grønt lys moralsk sett, så forstår jeg at man kan få disse 250 euroene i sas-voucher til enda større verdi, eventuelt eurobonus?

    Takk for svar.
     
  6. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil tro at det dessverre er lite å hente, da bakenforliggende årsaken til at de manglet crew i denne situasjonen er været. Utfordringen i kveld er at vinden (40knop) kommer omtrent på tvers av banen, med noen heftige kast (60-70 knop (i følge metar fra FR24)), slik at om man ikke treffer gunstig på disse vil man ikke komme ned på Værnes i dette været.

    Med andre ord: Rotårsaken er været...

    Så jeg vil tro at du ikke kommer særlig langt med EU261 i kveld med denne vinden... Men om du ønsker så skader det ikke å prøve, men vær forberedt på at det ikke vil gå igjennom.
     
    MrBister liker dette
  7. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    SAS kansellerer til stadighet avganger på kortere frist enn de 14 dager som regnes som akseptabelt iht. EU261/2004.
    Grunnen til disse kanselleringene er naturligvis en strategi for å bl.a. beholde slot-tider.
    Da jeg tar dette opp med dem for å få kompensasjon, kommer de med standardsvadasvaret om Covid-19, bla, bla...
    Jeg mener at virussituasjonen forlengst har blitt den nye hverdagen, og at det skal være null problem for flyselskapene å ha en 14 dagers horisont på sine aktiviteter.
    Derfor aksepterer jeg ikke begrunnelsen med virus, og har klaget dem inn for Transportklagenemnda.
    Så får vi se hva se sier.
     
    coconuts liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Europe’s top airlines are seeking to overturn European Union compensations laws after being compelled to pay out more than 10 billion euros ($12 billion) in refunds during last year’s coronavirus lockdowns.

    “It’s probably one of the most punitive protection-rights laws in the world,” Air France-KLM Chief Executive Officer Ben Smith said in a joint webinar with the heads of Deutsche Lufthansa AG, British Airways owner IAG SA, Ryanair Holdings Plc and EasyJet Plc.

    “It’s very important that we move along to evolve this law to something that is more realistic and more balanced.”

    https://www.bloomberg.com/news/arti...abolish-europe-s-generous-ticket-refund-rules
     
  9. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,557
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
  10. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk akkurat svar fra Transportklagenemnda angående en av mine 2 saker mot SAS.

    SAS har ved 2 anledninger unnlatt å informere meg om kansellering av flight innen tiden, dvs. minimum 14 dager før avgang.
    Dette klagde jeg til SAS om, og forlangte kompensasjon iht. EU261, men ble der møtt med standardsvada om Covid-19, noe som etter deres egen mening skulle gi dem fritt frem med å kansellere etter eget forgodt befinnende uten å følge spillereglene.
    Mitt argument var at på de gjeldende tidspunkter, var Covid-situasjonen kommet inn i forutsigbare former, dvs. var blitt en ny normalsituasjon, noe som igjen burde bety at flyselskapene må følge normale spilleregler.
    SAS ville ikke høre på det, så jeg klagde begge tilfellene inn, og har nå fått medhold i den eldste saken.
    SAS ble pålagt å betale meg kompensasjon på 250 euro, evt. voucher på det doble beløpet om de ønsker det.

    Lang behandlingstid, men verdt det.
    Regner med samme utfall i løpet av noen måneder i sak nr. 2, som er identisk.
    SAS prøvde seg naturligvis med motsvar, dvs. standardsvaret om Covid, via klagenemnda, men ble altså ikke hørt.

    En seier for oss kunder, vil jeg si. :)
     
    haifinn, RoadKing, jgroneng and 5 others like this.
  11. Pledriko

    Pledriko Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fikk også medhold i tilsvarende sak. Har nå oversendt kravet til SAS så får man vente i spenning og se hvordan de forholder seg til dette.
     
  12. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk nettopp svar fra SAS om at de tilbyr meg en voucher på 500 euro, med varighet ett år.
    Ryddig og rask respons av SAS når de innså at de måtte gi seg.
     
    haifinn and jgroneng like this.
  13. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en reise hvor det meste har blitt kansellert. I dag kansellerte de FRA-ICN leg den 11.juni. Endelig stopp er NRT. Jeg fikk melding fra SAS:

    "There has been a change in your flight schedule, and this has impacted your trip XXXXXX. We are unable to find alternative flights on your travel date and apologize for not being able to rebook you".

    Det er 12 dager til avreise. Vil ikke dette utløse 600 EUR (1200 i voucher) per pax?
     
  14. christian1986

    christian1986 Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk omsider 600 EUR etter pilotstreiken i 2019. Gjelder å ikke gi seg:)
     
    chrt and holmen like this.
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    For meg er det ingen tvil om at man trenger regelverk for å holde selskapene i ørene, de gjør det ikke frivillig. Når det er sagt synes jeg EU sitt regelverk rett og slett er for strengt. Jeg synes også at å kreve sin rett in times of covid er ufint når selskapene sliter og trenger statlig hjelp for å overleve.. Et sted midt i mellom hadde vært greit.. men det er nå bare min mening, sikkert delte meninger:p:rolleyes:
     
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,649
    Likes mottatt:
    6,647
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskapene har allerede startet lobbyvirksomheten for å få endret på dette.

    For å synse litt.. At flyselskapet må stå for hotell ved ekstra overnattinger osv vil vel fortsette, men den rene Euro-kompensasjonen i sin nåværende form vil nok forsvinne. Det er bare et spørsmål om tid og treghet i EU-byråkratiet.

    Så får vi se om satsene blir kraftig redusert, situasjoner der man har rett på kompensasjon blir færre eller om man rett og slett må dokumentere hvilke tap man har i forbindelse med forsinkelsen/kanselleringen. Ordningen kan vel også bli helt borte, men det ønsker vel ingen andre enn flyselskapene.
     
    watchaddicted liker dette
  17. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    SAS innstiller et fly og sender ut rebooking 13 dager i forkant, som har forskjellig nok avgangstid (pluss uønsket transitt i CPH, men det er en annen historie...) slik at jeg har krav på 50% EU261.
    Så svarer de på kompensasjonsforespørselen og prøver å argumentere med 'extraordinary circumstances' fordi 'there were air traffic control restrictions impacting the slot time of this departure'.

    Alle som kan bittelitt om flyoperasjoner må vel skjønne at dette er et svadasvar når avgangen slettes 13 dager før, eller?
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Air Traffic Control (ATC) endringer/restriksjoner er vanlig som extraordinary circumstance.
     
  19. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Flighten min til Miami har blitt flyttet 24 timer, noe som er kjipt siden den jeg skal reise med har fått opprettholdt den samme avreise som jeg også hadde booket. Den ble endret den 21.oktober, og avreise var originalt den 19 november. Gir dette rettigheter til erstatning for forsinkelse - eller slipper de det siden de varsler i "god tid"?
     
  20. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mer enn god nok tid - du får nok ingen kompensasjon for denne endringen. Du kan velge mellom å akseptere den nye planen, prøve å finne en annen dato / rute (som SAS flyr selv) i nærheten som fungerer bedre, eller få pengene tilbake.
     
    Anita liker dette

Del denne siden