EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,718
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det jo sønnen din og dama som måtte "lide" pga denne feilen. Så er vell han som burde få bruke vouchern ;)

Grooo liker dette
  2. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Haha! Say no more
    Du skal ikke se bort fra at den ikke fult så unge, men fortsatt lovende sunnmøringen, er "proxy" i dette tilfellet.

Signarur-anon.png

SAS-Voucher_pdf__1_side_.png

Last edited: 10. mars 2020
  3. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    Cred for 4 flasker i stede for en 3-liter :D

Rscott liker dette
  4. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Man har da en viss standard. Men takker og bukker for like nr 1000. Da er målet oppnådd, og jeg lister jeg meg stille ut og gjør mine hoser grønne hos kvinneguiden i stedet.

RoadKing, Grooo and jgroneng like this.
  5. martinsen78

martinsen78 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Etter noen måneder i systemet til Transsportklagnemda kom følgende tilsvar fra Widerøe i dag:
    ''Årsakssammenhengen rundt denne kanselleringen har dessverre vist seg å være så kompleks at vi dessverre ikke kan fremlegge god nok dokumentasjon på at denne er av ekstraordinær art. Vi vil da gjerne trekke denne saken og utbetale kompensasjon i henhold til klagers krav med 250EUR per person.''

TommyL, Chrisljo, Insomnia4u and 8 others like this.
  6. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Jaja, da tapte jeg saken i transportklagenemda mot Widerøe angående kansellering pga sykdom blant crew. Så sykdom blant crew er nå blant listen over "extraordinary circumstances". o_O

7. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Vi har planlangt en dagstur til Svalbard søndag om en uke hvor vi flyr ut kl 10 med retur kl 02 (natt til mandag).

Nå får jeg beskjed om at flyet hjem er kansellert og at jeg er flyttet til et nytt fly kl 14, altså 12 timer senere. Dette passer dårlig, bla pga jobb, og jeg lurer defor på om vi har noen rettigheter utover det at vi kan kansellere hele reisen og få refusjon.

Det er kanskje litt grådig (og urimelig) å kreve en natt på hotell og kompensasjon for forsinkelsen iht EU reglement? Vi ble informert om dette under 14 dager før avreise og jeg vet ikke noe om årsaken til at flyvninger er kansellert. Det er jo en spesiell tid vi er inne i og det kan være årsaken til kansellering er forhold utenfor deres kontroll.

8. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  9. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar.

Jeg har lest alt dette og for meg ser det ut som man har krav på dekket hotell og kompensasjon/400 euro pr pers(evt 800 i voucher) , ettersom endring skjedde mindre enn 14 dager før avreise og forsinkelse er 12 timer.. MEN jeg synes dette er for godt til å være sant og da har jeg lært at som regel så er det nok det.

Er det noe jeg misforstår med reglene?

Har forsøkt å kontakte SAS, men de legger på etter at jeg taster EBG nummer..

10. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 04. juli 2020
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Er avgangen kansellert som følge av redusert passasjergrunnlag pga korona kan du nok glemme kompensasjon. Er det crewmangel så har du en bedre sak. Tekniske problemer med flyet er det neppe siden SAS ikke akkurat mangler reservemaskiner for tida.

12. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Lite passasjerer, dvs. at de kansellerer for å spare penger, kan neppe være grunnlag for å nekte kompensasjon.
    Corona-situasjonen har vart en stund nå, så flyselskapene har temmelig forutsigbare forhold for tiden, og bør opptre deretter.

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Det er rimelig forutsigbart at økonomien deres går rett i dass. Antar at de ikke betaler ut mer kompensasjon enn de absolutt må fram til eventuelle dommer endrer praksis. Og jeg antar at EU ikke er så opptatt av å gå etter flyselskapene rundt dette temaet for tiden heller. De respektive medlemslandene har betalt ut nok euro i redningspakker allerede.

14. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Har en lignende situasjon med en kansellering i Trondheim som påfører meg overnatting. Kommer bare til å be om refusjon av hotellet. Synes det er urimelig å kreve standardkompensasjon i disse dager. I ditt tilfelle hadde jeg kanskje også vurdert å bare kansellere hele billetten. På den andre siden så blir det nok fort oktober/november før du faktisk får de pengene igjen og da er det kanskje bedre å reise?

15. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Vi dropper Svalbard da SAS ikke har villige til å endre reisen til lørdag - søndag, uten å kreve mellomlegget for høyere billettpris. Kanskje litt spesielt når det er ledig kapasitet på flyene.

Billettene er kansellert.

Uansett kommer jeg nå, pga trass, å søke kompensasjon. Når de er vanskelige har ikke jeg noe problem med å være det samme.

16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,407
    Bonuspoeng:
    293
    De ville ikke flytte deg til andre avganger hvor det var plass? Det er jo ganske dustete..

17. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Nei, da måtte jeg betale. Sjekket akkurat og det er minst 15 ledige plasser på ruten jeg foreslo.

18. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Synes ikke det. Etter det jeg forstod var det kansellering på returen som gjør at han får nytt fly. Da kan man bytte til et annet fly på retur, men du kan ikke også bytte utreise. Oppfatter det som helt normal praksis.
    Hadde derimot begge avgangene vært flyttet på i tid så hadde det vært noe annet.

19. Pledriko

Pledriko Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    For veldig mange medfører endret retur at hele turen ikke passer. At SAS ikke er villige til å la folk flytte hele reisen, når de har masse ledig, synes jeg personlig er merkelig og dårlig kundeservice. Uansett er turen nå kansellert og jeg kommer til å søke kompensasjon. At de kansellerer fordi de har for mange avganger de ikke klarer å fylle opp er neppe grunn til å avvise kompensasjon.

20. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Ser poenget ditt og det er jo forsåvidt litt pussig at de ikke velger å la deg reise og dermed tjene noen slanter. Men oppfattet dette som helt standard praksis også før Covid-19. Mulig gull eller diamantmailen kunne ha hjulpet.

Del denne siden