EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Tok litt over en time fordelt på tre forsøk for å bestilt reise over telefon med EU261-voucher i dag. Utrolig frustrerende at SAS ikke gir god nok opplæring til sine egne ansatte (og at de ikke tilbyr sammenhengende billetter med overnatting på OSL på sas.no).

Første gang fikk jeg beskjed om at det ikke gikk an å betale med en slik voucher og at jeg måtte sende kontonummer på e-post for å få den utbetalt, andre gang fikk jeg beskjed om at den ikke var gyldig når man bestilte over telefon. Også trejde gang fikk jeg beskjed om at det ikke gikk an over telefon, men ti minutter på vent ordnet saken.

2. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    355
    Bonuspoeng:
    63
    er det en selvfølge at hva som helst fly (SAS) er 2+ timer forsinket ved ankomst da blir taxi utgifter dekket f.eks.?
    evt noe annet som man kan være sikkert på at SAS dekker i sånne situasjoner?

3. Andre_

Andre_ Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Cateringbil krasjet i fly. Har forstått det slik at Transportklagenemnda kun gir medhold i ekstraordinære hendelser som vær og uforutsette sikkerhetstiltak. Ikke alle argumenter selskapene påberoper seg som ikke deres ansvar.

4. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    En oppdatering i saken:
    Flere mailer frem og tilbake der jeg ber dem om å dokumentere at det har vært en streik den dagen.
    Etter 06.02. hørte jeg ikke fra dem på 2 1/2 uke.
    Mest sannsynlig regnet de med at jeg skulle gi opp masingen, men den gang ei...

Her om dagen skrev jeg mail til han som sitter et hakk under toppsjefen i Lufthansa og forklarte hvordan jeg føler meg behandlet.
    Da gikk det kun 2 dager før jeg fikk ny mail fra Customer Relations, men mantraet var fortsatt at de ikke hadde noe ansvar.
    Jeg ba dem nok en gang om å dokumentere deres påstand.
    Et par timer etterpå tikket det inn ny mail, denne gangen med løfte om å overføre 400 euro pr. snute i kompensasjon.

Regner med det var mailen til en av toppene i selskapet som fikk vedkommende til å gi beskjed om å ordne opp, selv om de først prøvde seg nok en gang.
    Må igrunnen si at jeg er en smule skuffet over Lufthansa.
    Jeg trodde at et selskap i Star Alliance ville operere både ærlig og ryddig, men det kan nok virke som om også de prøver å snyte passasjerer for deres rettmessige kompensasjon når ting ikke går som de skal.

Hvordan er erfaringene med Lufthansa kontra andre selskap i SA når det gjelder EU261 ?

Med forbehold om at pengene faktisk blir overført, vil jeg anbefale folk om å ikke ta alt for god fisk om man får avslag.
    Sjekk om opplysningene stemmer, be om dokumentasjon på påstandene, og ikke gi deg før du har fått et svar som holder vann.

milehigh, RoadKing and haifinn like this.
  5. Andre_

Andre_ Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Defekt nødutgang på fly fra Austin. Først forsøk på å booke om flere så de kunne føy uten. Ble deretter reparert og alle fikk bli med. I Frankfurt forsøkte de masse bytter av føy og gater for å minimere problemene. Var så vidt over tiden. Sendte krav uten problemer. De surret bare veldig med Iban/Swift. DnB hadde fått flere telefoner samme dag ang utenlandsk betaling, så virker som flere hadde fått godkjent krav

6. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
    Ref spørsmål om andre selskaper i *A: Hadde en sak med Austrian tidlig i desember. Fikk etter noen uker svar om at jeg, jeg skulle få 250€, 5 ukers behandlingstid på utbetaling. Så skjedde det ingenting i nærmere to måneder. Selv om jeg sendte en mail underveis for å mase. Til slutt gikk jeg lei og tok en telefon. Unnskyldningen var "det må ha skjedd en feil i boksføringavdelingen", etter ytterlige to uker kom pengene omsider på konto. Var det en feil eller prøver dem seg? Jeg vet ikke. Uansett irriterende å måtte ringe og stramme dem opp for å få pengene sine.

7. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    837
    Bonuspoeng:
    113
    Sommeren 2018 var det ikke snakk om det, men det er nok for lenge siden til å være et svar idag.

8. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sendte inn en sak på fredag ang innstilt fly pga teknisk feil. Ankom bestemmelsessted over 3 timer senere. Kan gi tilbakemelding når jeg hører fra Widerøe

9. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    3,992
    Bonuspoeng:
    113
    Case: Fly kansellert 8 dager før avgang, ombooket med avgang 1 time før og samme ankomsttid.

Forstår jeg reglene rett at mellom 14 og 7 dager før avgang må ny avgangstid være mer enn to timer før orginal avgangstid for at man skal ha rett på EU261-kompensasjon?

10. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,427
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig.

Flight Cancelled liker dette
  11. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk kansellering sist søndag fra Ålesund med SK1315 til OSL.Beskjed gitt dagen før på SMS med en helt håpløs ombooking. Fikk avgang 7 timer senere og med retur samme dag så ville dette bare blitt en milage run så jeg bare ringte inn og droppet hele turen.

Sendte inn krav i går og fikk beskjed i morges om at her kunne jeg ikke få noe på grunn av sandstorm på LPA.

Men meg bekjent så opererte LPA helt fint både lørdag og søndag så her mistenker jeg omdirigering for å frakte hjem sandfaste. Da kan jeg ikke tenke meg at det er forhold utenfor SAS kontroll?

12. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk kansellert fly i samme periode. På Gardermoen sa de at flyet var kansellert pga at 2 fly var sendt til Las Palmas. Sendte inn krav og ble godkjent samme dagen.

13. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    916
    Bonuspoeng:
    93
  14. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg svarte med at jeg opprettholdt kravet med mindre de kunne dokumentere at det flyet som skulle fly fra AES faktisk ikke gikk fra LPA dagen før pga været og at jeg ikke anså deres egen omdirigering til å være forhold utenfor deres kontroll.

Ønsket også voucher så jeg kan ikke skjønne at det skulle sitte så langt inne...

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,794
    Bonuspoeng:
    293
  16. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,553
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. De fleste tilbyr jo gratis kansellering eller ombooking.

RoadKing liker dette
  17. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Nytt svar med nytt avslag hvor de hevder at jeg «må jo skjønne at de har begrenset med fly og crew når slike hendelser inntreffer og at rerouting da blir nødvendig».

Det begynner å bli latterlig... mistenker at disse indiske folkene som behandler EU261 har provisjon på avslagene de gir.

18. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk innvilget min første EU261 i dag. Ga en tur til Svalbard i julegave til sønnen min og kjæresten. Som den sunnmøringen jeg er, klarte jeg å skaffe billetter til halv pris på kampanje - 10.000 EBP t/r for begge to. Så røyk returflyet som skulle gått 02.30 på en teknisk, og de fikk noen timer ekstra på hotellet samt en bedre frokost i naturskjønne omgivelser. For dette mottar jeg altså en voucher på 1600 euro - eller nærmere 17.000 kroner. Samme dagen som SAS ber om lønnskutt fra de ansatte. Har en litt flau smak i munnen her nå. Det blir egentlig litt for mye for alt for lite...

Last edited: 10. mars 2020
    EndreD, Xflipper and jgroneng like this.
  19. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ikke bruke voucheren ....:)

Insomnia4u, FlyingMoney and Rscott like this.
  20. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,176
    Bonuspoeng:
    113
    Sant nok! Men jeg er redd for at alle prinsipper og gode intensjoner ryker en tilfeldig lørdagskveld i hyggelig samvær med madammen, 4 flasker rødvin og et verdenskart :p

jgroneng, Xflipper and trygveat like this.

Del denne siden