EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

  1. vetikka5

    vetikka5 Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Last edited: 16. mars 2021
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Når flyselskapet ombooker en reise på en måte at man må overnatte på transferflyplass – kan man da booke hotellet selv eller må man be flyselskapet om å booke hotell?

    Jeg skal tilbake til Norge om 10 dager og Lufthansa har kansellert ganske mange forbindelser, slik at jeg nå ankommer Gardermoen kl 22:50 med videre forbindelse til Trondheim dagen etter. For min del hadde det vært mest praktisk om jeg kunne bestille hotellet selv og få refusjon fra Lufthansa i etterkant (er redd for at dem booker et hotell som krever transfer med buss/taxi). Men kan dem da nekte å refundere hotellet når jeg booker selv?

    Hvordan gjør man dette på en smart måte?


    PS: Er forresten usikker om jeg i det hele tatt har lov til å overnatte når jeg egentlig skal i karantene, men har sent epost til FHI og håper at dem svarer meg.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har du spurt Lufthansa om dette?

    +49 69 86 799 799, trykk 2, 2, 4.

    Det er nye regler grunnet corona, tror ikke LH dekker overnatting. Det er rebooking eller refusjon. Info fra Avinor: link
     
  4. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke nye regler er det du tenker på?
    Ellers er vel Eu 261 ganske klar på at flyselskapet skal tilby overnatting som følge av kansellering når du ønsker omruting snarest.
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Alle kanselleringer grunnet COVID-19 er klassifisert som ekstraordinære omstendigheter.

    Du har ikke krav på noen EC 261-kompensasjon. Det flyselskapets egen goodwill som gjelder. LH regler/rutine er det jeg har hørt fra deres Service Center.

    Dog er de er fortsatt pliktet å tilby overnatting. Mer info her:

    https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf
     
  6. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Men da er vi jo helt enig. Kompensasjon har du selvsagt ikke krav på, men retten til care ved omruting påvirkes ikke av omstendigheter rundt kansellering.
    Hva er det som er opp til hvert enkelt flyselskap og deres goodwill?

    Jeg har sett flere personer her inne som har skrevet at man ikke har noen rettigheter over hodet under pandemien. Det er viktig å skille mellom retten til kompensasjon og de andre rettighetene. Det er kun retten til kompensasjon som faller bort ved ekstraordinære omstendigheter.
     
    Last edited: 31. okt 2020
    themichael liker dette
  7. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, du får dekket overnatting dersom du ble omrutet så fort som mulig. Ja, du bør gi flyselskapet muligheten til å booke hotell for deg. De er også pliktig å dekke eventuell transport til overnattingstedet jf. artikkel 9 punkt 1b-c.
    Du har lov til å overnatte. Hotellrom er egnet sted for å gjennomføre karantene. Transport til egnet sted for karantene gir unntak fra forbud mot bruk av kollektivtransport. Se linken fra Edvard over.

    Du løser dette på en smart måte ved å kontakte Lufthansa. De kommer til å ordne med overnatting såfremt du har blitt omrutet ved første anledning når flyet ditt ble kansellert. Hvis du valgte en hjemreise på et annet tidspunkt som passet deg bedre faller retten til care bort.
     
    Last edited: 01. nov 2020
    themichael liker dette
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det har jeg ennå ikke, men jeg skal vel gjøre det, slik også @snik anbefalte. Jeg håper bare at dem ikke booker meg til et hotell som krever transfer.
     
    Edvard liker dette
  9. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for bra svar. Vet du om jeg har "rett" til å fly med neste, tilgjengelige forbindelse etter opprinelig avgangstid? Jeg spør fordi jeg er litt red at dem kanskje booker meg om til neste dag - da er avgang kl 7 om morgen og jeg ankommer kvelden samme dag. Problemet er bare at jeg da enten må ta 120 km med taxi til flyplass eller overnatte på hotell i MUC - på egen bekostning.
     
  10. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man skal tolke forordningen ordrett så har du rett på omruting med første tilgjengelige avgang uavhengig av hvem som operer ruten, men det er selvfølgelig ikke så enkelt. Det finnes en dansk rettsavgjørelse som jeg ikke finner i farten, der passasjer fikk dekket utgifter til booking av første tilgjengelige flight da flyselskapet ikke omrutet passasjeren med første flight, men heller gav tilbud om billett på den første av sine egne flights til destinasjonen. Jeg kjenner ikke omstendighetene i denne saken, men i en tvist vil du trolig ikke få medhold hvis du for eksempel skal reise OSL - ARN og blir omrutet med neste SAS-avgang om 50 minutter, men heller booker Norwegians avgang om 40 minutter på egenhånd, da din tidsbesparelse ikke vil stå i proporsjon til selskapets kostnader ved en slik omruting. Dette ville ikke vært en stor "disruption" for deg.
    Civil Aviation Authority UK har kommet med en tolkning av regelverket rundt rettigheter ved omruting:
    https://www.caa.co.uk/uploadedFiles/CAA/Content/Accordion/Standard_Content/Our_work/Annex 1Reouting under Regulation EU261 and the CAAs view on compliance.pdf
    Hvis du ikke ønsker å kose deg på søndagskvelden med slik lesning, så er CAAs tolkning oppsummert slik at flyselskapet skal gjøre et forsøk for å "minimise disruption" ved omruting, og etter deres tolkning er dette å tilby omruting med et annet selskap samme dag som opprinnelig avgang, dersom operating carrier selv ikke kan omrute på eget metall samme dag. Nøkkelordet i tolkningen her vil være hva som er godt nok for å minimere disruption for passasjeren, og dette vil alltid være et tolkningsspørsmål.
    hvis du tar kontakt med selskapet og ytrer hva som for deg vil gi minst disruption så tenker jeg det er en god start. Det skader heller ikke å være proaktiv med rutealternativer. Jeg tolker regelverket slik at dersom selskapet ikke er villig til omrute deg samme dag selvom det finnes alternativer med andre selskaper, så vil det være en tilstrekkelig stor disruption til at flyselskapet da ikke har overholdt sin plikt i henhold til forordningen.
    Jeg ville da ha booket flight samme dag for egen regning uten å få sommerfugler i magen. Merk at du må gi selskapet muligheten til å omrute deg før du booker selv. Få det dokumentert at det finnes alternativer samme dag, og at flyselskapet ikke tilbyr deg dette.

    Jeg tolker det slik at dersom du omrutes morgenen etter så er avgang fra MUC og at du da må dekke hotell av egen lomme. Hvorfor skulle du måtte dekke dette av egen lomme? Hvis du kan utdype situasjonen kan jeg forsøke å komme med bedre råd.

    Nei, dette innlegget kan ikke fås som lydbok.
     
    Last edited: 01. nov 2020
    Insomnia4u, Upsaker, KRS and 2 others like this.
  11. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Wow, takk for omfattende og kompetent svar!

    Opprinnelig skulle jeg fly MUC-OSL-TRD (kl. 15:40 til kl 20:30). Men siden Tyskland går i lockdown rundt midnatt har dem åpenbart kansellert mange flyvninger. Nå er jeg ombooket til MUC-FRA-OSL-TRD med avgang kl 18:00 samme dag og ankomst i OSL kl 22:50. Siste leg (til TRD med SAS) er ennå ikke ombooket, men jeg regner med at det blir første flyvning dagen etterpå.

    Jeg skjønner at det er vanskelige tider for Lufthansa og er fornøyd med løsningen. Men da jeg spurte på Facebook om jeg skulle booke hotellet selv fikk jeg følgende svar «We don't have the possibility to organize a hotel for you. Please contact my colleagues in the Service Center, they can help you look for a more suitable alternative”. Nå er jeg litt redd at dem ombooker meg til neste dag med avgang kl 7 om morgenen – ettersom dem da ikke må betale hotell og «care» på OSL – selv om denne løsningen egentlig er ganske dårlig for meg.
     
  12. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Uansett hvilken av de to nevnte rutene det blir er Lufthansa pliktig å tilby deg overnatting om nødvendig, enten om det blir i München eller Oslo. Grunnen til at du behøver overnatting er utvilsomt kansellert fly og at du må vente til neste avgang.
    Hvis du ønsker avreise samme dag som opprinnelig booking som er det du for øyeblikket er booket på, så kontakter du selskapet og bekrefter at du aksepterer omrutingen, men at du naturligvis behøver overnatting på OSL. Dersom de ikke ønsker å hjelpe deg med dette, så dokumenterer du tilbakemeldingen og booker et fornuftig alternativ for egen regning og sender dette som claim til selskapet i ettertid. Dette er en klokkeklar sak og du vil få dette refundert av Lufthansa. Dersom de skulle bli vrange må du bare vise til artikkel 9 punkt 1b i EC 261/04. Dersom de fortsatt er vrange og mener at alt ansvar bortfaller grunnet Corona så viser du til punkt 3.3 i denne uttalelsen fra EU-kommisjonen der de spesifikt slår fast at rett til care etter artikkel 9 ikke påvirkes av pandemien.
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan gikk turen hjem fra Tyskland?
     
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Den gikk faktisk bra. Jeg tok kontakt med Lufthansa angående hotellet, og da sjekket dem rutetabellen. Så fikk jeg først tilbud om å fly kl 7 om morgenen, men det var egentlig ikke aktuelt. Da fant han ut at det også gikk noe fly fra MUC til FRA kl 11 – med videre forbindelse til OSL kl 13. Av en eller annen grunn var denne forbindelsen ikke synlig på web da jeg søkt selv etter alternativer, selv om overgangstiden var 60 minutter i FRA (og dermed over MCT på 45 minutter).

    Denne flyvningen gikk da i hvert fall bra for meg og jeg kommet meg hjem uten problemer. Grensekontrollen var da selvfølgelig heler ingen problem for meg – selv om den åpenbart var svært effektiv. Foran grensekontrollen på Gardermoen hadde dem satt opp et venteområde som var god fyllet med folk som åpenbart ble nektet innreise. Da jeg gikk gjennom kontrollen møt jeg på en uniformert dame sammen med fem – tilsynelatende - rumenske statsborgere. Hun forklart høylytt på engelsk at dem nå skulle gå ned sammen for å hente bagasjen og at hun deretter skulle gå med dem tilbake til innsjekk (og at dem ikke hadde lov til å handle på tax free o_O).

    Jeg er glad at alt har ordnet seg bra for meg og takker for svært godt innspill her på IF :)! Nå blir det nok en del måneder til neste utenlandsreise.
     
    RoadKing, trygveat and Edvard like this.
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Vet noen av ekspertene her om en kansellert flyvning generelt gir mulighet til å avbestille billetten og få pengene refundert?

    Jeg skulle opprinnelig fly TRD-OSL-LHR 5. februar 2021 (avgang kl 10:25 – ankomst 14:35). Nå har SAS utført flere endringer og kanselleringer og nå er flytiden 4. februar (avgang kl 9:30 – ankomst 14:35). Så det er jo en ganske betydelig endring.

    Jeg har lest meg litt inn i EU 261/2004 og der finner jeg følgende setningen:

    “(13) Passengers whose flights are cancelled should be able either to obtain reimbursement of their tickets or to obtain re-routing under satisfactory conditions, and should be adequately cared for while awaiting a later flight.”

    På “Mine bestillinger” ser jeg ikke noe opsjoner – heler ikke muligheten til å bestille voucher (men jeg foretrekker penger uansett).
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis reisen din er flyttet med et døgn har du krav på full refusjon. Pussig at du ikke får opp alternativet, men da er det nok bare å ringe. Evt prøve på chat.
     
    themichael liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    At alternativene mangler skyldes kanskje den store antall endringer (opprinelig tenke jeg å fly i april - men det ble selvsagt ikke noe. Så ringte jeg for å ombooke til neste år. Men nå har jeg ombestemt meg og vil ikke lengre fly neste år. Siste kansellering skjedde i går). Jeg leger ved skjermbilde. Såpass mange kanselleringer tror jeg har jeg aldri sett før:

    upload_2020-12-1_16-14-37.png

    Tror du jeg får ikke tilbake pengene dersom jeg bare trykker på "Søk refusjon" (det er den eneste knappen jeg får opp). Når jeg ringer, så foreslår dem sikkert at dem kan flytte meg til en annen avgang 5. februar. Men jeg vil jo ikke fly - jeg vil ha pengene o_O.

    PS: For enkelte avganger står det "SAS PLUS PRO" - men jeg er sikker på at det er ikke det. Det var noe slags SAS VIP tilbud uten rett til full refusjon.
     
    Shyneno liker dette
  18. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Du har rett til full refusjon, de kommer ikke til å krangle med deg om det. Om pengene kommer før påske er en annen sak.
     
    RoadKing and themichael like this.
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,175
    Likes mottatt:
    3,227
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar! Jeg regner med at jeg kan reklamere til kredittkortselskap når pengene ikke kommer. Det har i hvert fall fungert bra i april når mange reiser ble kansellert.
     
    RoadKing liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Alle flyselskap jeg kjenner til gir full refusjon av billett ved kansellering flight, uavhengig av billettype og fare rules.

    Det er kun om du søker kompensasjon utover egne utlegg til flybillett at EC261 kommer inn i bildet. Kanselleringer grunnet COVID-19 er klassifisert som ekstraordinære omstendigheter.
     
    Last edited: 02. des 2020

Del denne siden